Inhoudsopgave
Remklauw van auto zit vast: symptomen, oorzaken, oplossingen en hoe u blokkering kunt voorkomen
Wat is een remklauw?
Wanneer de bestuurder van een voertuig op het rempedaal drukt, zorgt de remklauw ervoor dat de remblokken tegen de remschijf worden gedrukt om de auto af te remmen of tot stilstand te brengen. Bij de meeste auto’s zijn de remklauwen van buitenaf te zien als u door de velg kijkt.
Heeft u gemerkt dat uw wagen naar één kant trekt wanneer u remt, of dat het langer duurt om tot stilstand te komen? Voelt het alsof u het rempedaal met meer kracht dan voordien moet induwen? Ruikt u iets brandend na het remmen? De motor versnelt langzaam, en het stationair draaien is erop achteruitgegaan? Misschien is het tijd om uw remklauw te herstellen.
Ontwerp van de remklauw
Een remklauw is een belangrijk element van het schijfremsysteem, en dient om de remblokken te bevestigen en vast te zetten, zodat hun mobiliteit gegarandeerd wordt tijdens het remmen. Momenteel zijn er 2 soorten remklauwen beschikbaar: zwevende en vaste.
Zwevende remklauwen bevatten gewoonlijk één, en soms twee zuigers aan slechts één zijde van de remschijf. De remklauwbehuizing wordt verbonden aan de houder, die aan de fusee is vastgemaakt met bouten; remblokken worden op de houder geïnstalleerd.
Waarom blokkeert mijn remklauw?
Vaak voorkomende redenen van blokkerende remklauwen zijn:
- Blootstelling aan vocht en vuil. De verzamelde vervuiling voorkomt dat de zuigers en geleidepennen vrij kunnen bewegen. Vloeistof veroorzaakt corrosie, wat leidt tot blokkeren. Indien de rubberen stofkappen, bedoeld als bescherming van de bewegende delen tegen agressieve omgevingen, lekken, verhoogt dit het risico op defecten aan de zuigers of geleidepennen. Blokkeren komt ook gemakkelijk voor indien de remvloeistof niet tijdig vervangen wordt: het is hygroscopisch, en het watergehalte stijgt dus na verloop van tijd; ook dit leidt tot corrosie van de zuigers en de pennen.
- Het foute of geen smeermiddel gebruiken. Op de geleidepennen dient men speciaal smeermiddel, bestand tegen hoge temperaturen te gebruiken. Ongeschikt smeermiddel neigt op te drogen of door te lekken; dit kan de rubberen onderdelen vernielen. De geleidepen kan niet vrij bewegen in een gezwollen bus.
- Abrupte temperatuurswijzigingen. Deze hebben een negatief effect op de rubberen stofkappen. Ze versnellen corrosie en kunnen ervoor zorgen dat de remschijven kromtrekken, wat vaak leidt tot blokkerende remmen.
- Versleten elementen van de remklauw. Een versleten remklauwbehuizing of zuigeroppervlak leidt tot schuintrekken en blokkeren. Het vuil dat in de beschadigde punten verzameld wordt, blokkeert de vrije beweging van de bewegende onderdelen. Het binnendringen van lucht veroorzaakt sneller corrosie.
- Vervorming. Geleidepennen kunnen buigen door onjuiste installatie, hoge belasting of roekeloos rijden; ook dit verhoogt het risico op blokkeren.
- Rijden met versleten remblokken en schijven. Om een goede grip van het wrijvingspaar te garanderen, kan de zuiger te ver uit zijn zitten schuiven, wat kan leiden tot schuintrekken.
- Gebruik van de foute remvloeistof. Indien een vloeistof te viskeus is, keren de zuigers niet terug naar hun startpositie. Daarnaast kunnen zuigers uit polymeren of composietmateriaal opzwellen indien ze met de foute vloeistof in contact komen.
- Blootstelling aan agressieve chemicaliën. Strooizout en remvloeistof veroorzaken vroegtijdige slijtage van de rubberen stofkappen, en het is dus belangrijk om het systeem op elk moment luchtdicht te houden.
Remklauw zit vast symptomen
Een duidelijke aanwijzing van vastgelopen remklauwen zijn een remschijf die is kromgetrokken of waarop een blauwe waas zichtbaar is. Hierdoor voel je dat het stuur gaat trillen en soms trilt zelfs het rempedaal bij het indrukken ervan. Het is zelfs mogelijk dat het wiel vastloop of dat er zich bij het wiel rook ontwikkelt.
Remmen vast na lang stilstaan
Is er lange tijd niet met de auto gereden, dan kunnen de remmen vast gaan zitten. Gebruik je jouw voertuig een poosje niet, zet hem dan in de eerste versnelling om te voorkomen dat de remmen vast komen te zitten. Houd daarbij rekening dat als de auto langer stilstaat, ook de kans op vastzittende remmen toeneemt.
Remklauw vast: doorrijden
Blijf in geen geval doorrijden met een vastzittende remklauw, omdat hierdoor het remsysteem van de auto niet meer goed functioneert. Deze storing zorgt er namelijk voor dat de auto een veel langere remweg heeft en in geval van een noodstop niet op tijd stilstaat met alle mogelijke gevolgen van dien.
Vastzittende remklauw losmaken
Een vastgeklemde remklauw kun je met de hand lostrekken. Ga naar het betreffende wiel en pak de remklauw stevig vast. Vervolgens kun je het onderdeel naar je toe trekken. In de meeste gevallen zal de klauw vanzelf loskomen. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat deze niet vast blijft zitten, omdat anders de remschijf oververhit raakt.
Conclusie
De remklauw is het soort auto-onderdeel dat nooit genegeerd mag worden. Zijn werking garandeert de efficiëntie van het remsysteem, en daardoor uw veiligheid, en die van anderen. De eerste symptomen van defecten aan remklauwen negeren, kan leiden tot het breken van de remschijf en het volledig falen van de remmen. Volg deze aanbevelingen om een lange en vlotte werking van uw remklauwen te garanderen.
Nuttige video's over het onderwerp: