Inhoudsopgave
Roest op remschijven – Wat te doen? Hoe komt het? Afdraaien van remschijven
Remschijven zijn essentieel voor je veiligheid: ze zorgen ervoor dat je auto stopt wanneer jij dat wilt. Maar wat als die schijven bedekt raken met roest? Roest op remschijven komt vaker voor dan je denkt en roept bij veel weggebruikers vragen op: is het gevaarlijk, hoe ontstaat het, en vooral – wat kun je eraan doen? Dit artikel gaat over het thema van de roestige materie.
Roest op remschijven: wat te doen?
Zie je een laagje roest op je remschijven, dan is dat in veel gevallen geen ramp. Vaak verdwijnt lichte vliegroest al na een korte rit en een paar keer stevig remmen. Maar blijft de roest aanwezig of veroorzaakt het trillingen of tast het de remwerking aan? Dan zijn er gerichte oplossingen nodig. Een eerste mogelijkheid is het gebruik van een roestoplosser voor remschijven of -remmer, zoals het middel Rustopper, dat speciaal ontwikkeld is om oppervlakteroest aan te pakken zonder de remwerking negatief te beïnvloeden. Werkt dat niet of is de roest diep doorgedrongen, dan is afdraaien van de remschijven een optie. Deze procedure bespreken we later in dit artikel.

Roest op remschijven na wassen
Heb je net je auto grondig gewassen en zie je binnen een dag al roest op de remschijven? Dat geeft niet; dat is normaal. Tijdens het wassen worden de remschijven nat en omdat ze van onbehandeld gietijzer zijn, vormen zich vrijwel direct roestplekjes zodra ze opdrogen aan de lucht. Die oranje aanslag ziet er vervelend uit, maar verdwijnt meestal zodra je weer een stukje rijdt en remt. Vooral als de auto een paar dagen stilstaat na het wassen, krijgt de roest de kans om zich wat steviger te hechten. Regelmatig gebruik van de auto is dus een simpele manier om roestvorming te beperken. Wil je het helemaal voorkomen? Droog de remschijven na het wassen (voorzichtig, met een droge doek) of maak een korte rit na de wasbeurt.
Hoe komt het dat remschijven roesten?
Remschijven roesten vooral snel omdat ze – in tegenstelling tot bijvoorbeeld carrosserieplaten – zelden beschermd zijn met een lak- of coatinglaag. Ze zijn ontworpen om slijtage te ondergaan, en bescherming tegen roest is daarbij ondergeschikt. De belangrijkste oorzaken van roest op remschijven zijn:
- vocht en regen: water zorgt in combinatie met zuurstof voor oxidatie van het ijzer in de remschijf.
- stilstaan:hoe langer een auto stilstaat, hoe groter de kans op roestvorming.
- zout en pekel in de winter: strooiwagens verspreiden pekel, dat een corrosieve werking heeft.
- auto wassen: zoals eerder besproken, blijven remschijven na het wassen vaak nat.
- rijden in natte of modderige omstandigheden: hierdoor blijven remschijven langer vochtig en vatbaar voor roest.
De mate van roestvorming verschilt per omstandigheid van gebruik en hoe vaak de auto wordt gereden.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
BREMBO Remschijf
295x28mm, 5, geperforeerd/interne ventilatie
BOSCH Remschijf
318x30mm, 5x112, Geventileerd
K2 Borsteltje, boormachine
FOLIATEC Universele reiniger
400ml, spuitbus, Remover
BREMBO Remschijf
324x22mm, 5, interne ventilatie, met sleuven/geperforeerd
Roest verwijderen: afdraaien van remschijven
Wanneer roest op remschijven niet verdwijnt door normaal gebruik of reiniging, en je merkt remtrillingen, ongelijkmatige slijtage of verminderde remkracht, kan afdraaien van de remschijven uitkomst bieden. Afdraaien – ook wel “vlakdraaien” genoemd – houdt in dat een dunne laag van de remschijf wordt weggeschuurd met behulp van een speciale draaibank. Dit gebeurt meestal op locatie in de werkplaats, zonder dat de schijven gedemonteerd hoeven te worden. Het resultaat is een perfect glad oppervlak, vrij van roest en slijtageverschijnselen.
Let op: dit proces mag alleen worden uitgevoerd als de dikte van de schijf dat nog toelaat. Elke fabrikant geeft een minimale dikte op voor het onderdeel en als deze minder is, moet je nieuwe remschijven voor de auto installeren. Afdraaien is een duurzame én kostenefficiënte manier om roest op remschijven te verwijderen, vooral bij lichte tot matige corrosie. Het voorkomt onnodige vervanging en zorgt ervoor dat de remprestaties weer optimaal zijn.
Conclusie
Roest op remschijven is vaak onschuldig, maar het kan ook wijzen op achterliggende problemen of langdurige stilstand. Met de juiste kennis – van een simpel ritje na het wassen tot professioneel afdraaien – kun je veel roestproblemen effectief aanpakken. En dat is niet alleen goed voor je veiligheid, maar ook voor je portemonnee.
De beste producten op dit gebied: