Inhoudsopgave
Stuurhuis kapot: symptomen en vervanging
In het stuurhuis zitten de tandwielen waarmee de stuurbewegingen van de bestuurder worden overgebracht naar de stuurstang waarmee de wielen worden gedraaid. Met behulp van de stuurinrichting van de auto worden de stuurbewegingen die de bestuurder maakt zodanig versterkt dat de voorwielen een grotere beweging maken dan het stuurwiel. Het spreekt voor zich dat het stuurhuis en de bijbehorende onderdelen een goede werking moeten hebben voor de veilige besturing van het voertuig.
Symptomen dat de stuurinrichting van de auto kapot is
Er zijn een aantal aanwijzingen dat er een probleem is, waarbij het belangrijk is te vermelden dat rijden met een kapot stuurhuis gevaarlijk is. Let op de volgende symptomen om tijdig te kunnen optreden en verdere reparatiekosten te voorkomen:
- Speling in het stuurwiel: Het enige wat u hoeft te doen om te kijken hoeveel speling er in het stuur zit, is de auto starten en vervolgens de wielen te draaien terwijl u uw stuur amper aanraakt. Enige speling, met name bij oudere auto’s, is normaal en niet direct een aanwijzing voor een defecte stuurinrichting. Een te grote speling kan veroorzaakt worden door versleten bussen, stangen en kogelgewrichten.
- Sturen gaat moeilijk: Is het stuur moeilijk draaibaar, dan zou dit op een mankement van de stuurinrichting kunnen duiden en moet het stuurhuis van de auto worden gecontroleerd. Het probleem is in sommige gevallen heel makkelijk op te lossen door de vloeistof van de stuurbekrachtiging bij te vullen.
- Verlies van stuurvloeistof: Dit kan gebeuren als het stuurhuis lekt. Het gevolg is dat het stuursysteem na enige tijd geen smering meer krijgt. Blijf niet te lang doorrijden en vul eventueel de stuurhuisolie voor auto eerst bij voordat u naar een autogarage toe gaat.
- Ongebruikelijke geluiden – Er is een krakend geluid in het stuurhuis hoorbaar als deze te weinig smering krijgt. Dit geluid doet zich voor als er aan het stuur wordt gedraaid. Ook in dit geval zult u naar een autogarage moeten gaan voor een inspectie en eventuele reparatie.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
DRI Stuurhuis
Hydraulisch, voor voertuigen met stuur links, zonder winkelgewricht, M14, 558 mm
TOPRAN Stuurhuis
Manueel, voor voertuigen met stuur links
MAPCO Stuurhuis
Mechanisch, voor voertuigen met stuur links, Vierkant, 1066 mm
KAMOKA Stuurhuis
Mechanisch, voor voert. zonder stuurbekrachtiging, voor voertuigen met stuur links, DELPHI, Vierkant, M12x1, 1066 mm
JP GROUP Stuurhuis
Mechanisch, voor voert. zonder stuurbekrachtiging, voor voertuigen met stuur rechts, CLASSIC
Vervanging van het stuurhuis
In sommige gevallen is het mogelijk om een stuurhuis te reviseren, waarbij moet worden opgemerkt dat dit een hele klus is. Vaak wordt gekozen voor het stuurhuis vervangen of de defecte onderdelen te vernieuwen. De kosten van een kapot stuurhuis bedragen ongeveer € 750. Laat u de vervanging door een monteur uitvoeren, dan is deze daar gemiddeld twee uur mee bezig. Moet bijvoorbeeld alleen de pomp van de stuurbekrachtiging worden vervangen, dan vallen de kosten lager uit en betaalt u zo’n € 200. Het plaatsen ervan vergt ongeveer anderhalf uur.
Een stuurbekrachtigingspomp of geheel nieuw stuurhuis voor de Volvo V70 koopt u voordelig bij een online shop. De prijs voor het stuurhuis vervangen door een monteur hangt af van de bekwaamheid en het uurtarief dat de garage in rekening brengt. Bij meerdere webshops kijken en bij verschillende garagebedrijven offertes aanvragen helpt om te besparen op het herstellen van een defecte stuurinrichting. Blijf in ieder geval niet doorrijden met een kapot stuurhuis om ongelukken en hogere kosten te voorkomen.
De beste producten op dit gebied: