Inhoudsopgave
Stuurbekrachtigingsolie: hoe je deze moet bijvullen en oorzaken van het verslechteren van de stuurbekrachtigingsvloeistof
De normale levensduur van een stuurbekrachtigingssysteem komt overeen met die van een auto, op voorwaarde dat het systeem geen lekkage in het werkfluïdum heeft. Het gebruiken van inferieure olie of het vroegtijdig vervangen ervan zijn de meest voorkomende redenen voor een defecte stuurbekrachtiging. Lees ons artikel om te leren hoe u deze fouten kunt voorkomen en hoe u de juiste hydraulische vloeistof kunt uitkiezen en vervangen.
De oorzaken van het verslechteren van de hydraulische vloeistof van een stuurbekrachtiging
Een intensieve belasting van de stuurbekrachtiging en een sterke drukval in het systeem leiden tot een snelle verslechtering van de oilikwaliteit. Onze specialisten zien vier hoofdredenen voor de verslechtering van de olie:
- Oververhitting;
- Te intensief gebruik van de stuurbekrachtiging (een agressieve rijstijl);
- Het systeem is beschadigd;
- De vloeistof past niet bij de technische voorwaarden van de auto.
In moderne auto's worden omleidingskleppen gebruikt om de systeemonderdelen tegen beschadigingen te beschermen.
Wanneer moet de vloeistof van de stuurbekrachtiging worden vernieuwd
De meeste autoproducenten, waaronder Mitsubishi, Volkswagen en Ford, adviseren om de vloeistof elke 1-2 jaar of elke 100.000 kilometer te vervangen. De volgende tekenen wijzen op de noodzaak van een niet geplande verversing:
- Kleur veranderingen, olie is donker;
- Ontstaan van een brandende geur;
- Toename van de stuurinrichting weerstand;
- Afwijkende geluiden bij het draaien het stuur;
- Vloeistoflekkage.
U moet de vloeistof ook verversen, wanneer er reparaties aan de pomp of de andere auto stuur onderdelen worden uitgevoerd. Het gebruik van olie, waarvan de oorspronkelijke eigenschappen verloren zijn gegeaan of die ongeschikt is, kan de pomp of spoelen beschadigen en tot vroegtijdige slijtage van de afdichtingselementen leiden. Van een aantal voertuigen zoals de Toyota Corolla, de Subaru Impreza en bijna alle modellen van Volkswagen kunnen de afdichtingselementen niet worden vervangen. Wanneer deze zijn verslechterd, moet er een nieuw stuurbekrachtiging worden geplaatst.
Hoe men de stuurbekrachtigingsvloeistof kunt kiezen
Er zijn diverse hoofdsoorten vloeistoffen:
1. Minerale. Deze hebben verfijnde aardoliefracties en toevoegingen voor het verbeteren van de verwerkingseigenschappen van de olie. Het voornaamste voordeel van minerale vloeistoffen, naast de prijs ervan, is dat ze geen agressieve uitwerking op de rubberelementen hebben. Maar een nadeel is de korte levensduur en de vatbaarheid voor het vormen van schuim.
2. Semi-synthetische. Deze zijn samengesteld van zowel minerale als synthetische stoffen. Een lage viscositeit, de weerstand tegen schuimvorming en de gladheid zijn de voordelen ervan. Maar semi-synthetische vloeistoffen hebben een verwoestende uitwerking op de rubberen componenten van de stuurbekrachtiging.
3. Synthetische. Deze zijn gewoonlijk samengesteld van hogerwaardige alcohol, polyester en een geringe hoeveelheid gedeeltelijk verfijnde olie. Om de verwoestende uitwerking op de rubberpakkingen te verminderen heeft de speciale toevoegingen, die met het mengsel van de synthetische olie worden vermengd. Synthetische oliën zijn redelijk prijzig, leveren uitstekende prestaties: weerstand tegen schuimvorming, het vermogen om onder extreme temperaturen te werken en een lange levensduur.
Op de verpakking van de stuurbekrachtigingsvloeistof voor auto worden over het algemeen de standaardgegevens en vvor welke automerken deze kan worden gebruikt.
De hydraulische vloeistof verschilt niet alleen in de samenstelling en prestaties, maar ook in kleur, en de meest voorkomende zijn de volgende:
1. Rood. Deze zijn vervaardigd volgens de normen van de GM Automotive Group en staan ook wel bekend als Dexron. Ze worden door de firma zelf gemaakt, alsook door andere producenten. Deze vloeistoffen worden gebruikt in Toyota, Kia, Mazda en de modellen van GM.
2. Geel. Deze zijn voornamelijk bedoeld voor de modellen van Mercedes-Benz. Ze zijn ontwikkeld door Daimler, maar worden ook door andere licentiehoudende producenten gemaakt.
3. Groen. Deze worden door het Duitse bedrijf Pentosin gemaakt. Ze worden vooral gebruikt in auto's van Volkswagen, Ford, Bentley, BMW en Volvo, alsook in de voertuigen van de Daimler-groep.
Het is echter een vergissing te denken, dat de olie voor de stuurbekrachtiging alleen op kleur moet worden geselecteerd. De kleur geeft niet altijd de samenstelling weer. De vloeistoffen van Dexron kunnen bijvoorbeeld zowel minerale als synthetisch zijn, ondanks het feit dat ze dezelfde kleur hebben. Een sterk mengsel van minerale, synthetische en semi-synthetische vloeistoffen is verboden.
Het zelfstandig vervangen van de stuurbekrachtiging
Iedereen kan de vloeistof voor de stuurbekrachtiging vervangen. Dit is een eenvoudige handeling die in slechts 30 minuten kan worden verricht. U hebt hier een grote spuit, een houder voor de oude vloeistof en handschoenen voor nodig.
Houd u aan de volgende volgorde van stappen:
- Hef de voorzijde van het voertuig met een hydraulische of mechanische autokrik op en zet deze vast.
- Met behulp van een spuit en een pomp de oude vloeistof uit de tank laten lopen.
- Koppel de retourslang vast en plaats deze in een klaarstaande container. Tap de olie daarna af.
- Giet de nieuwe vloeistof in het systeem.
- Draai aan het stuur totdat de een paar keer stopt.
- Wanneer u de oude vloeistof hebt afgetapt, giet u de nieuwe er tot het merkpunt in, dat zich op het oppervlak van de vloeistoftank stuurbekrachtiging of de oliepeilstok voor auto bevindt, die zich in de containerdeksel is bevestigd. Vul de olie bij, totdat de nieuwe vloeistof uit de slang vloeit.
- Bevestig de slang weer op zijn plaats, start de motor en draai het stuur in beide richtingen.
- Vul de vloeistof weer tot de markering.
Besluit
Koop alleen kwaliteitsolie, houd u altijd aan de technische voorschriften van uw auto, ga niet voorbij aan de aanbevelingen om de olie te verversen. Een rustige rijstijl, de tijdige vervanging van de koelvloeistof en de naleving van de regels, verzekeren een lange en betrouwbare werking van de stuurbekrachtiging.
Een nuttige video over het onderwerp:
De stuurbekrachtigingsvloeistof verversen
De beste producten op dit gebied:
- Stuurbekrachtiging olie Peugeot 206
- Stuurbekrachtiging olie Ford Focus
- Stuurbekrachtiging olie Volvo V70
- Stuurbekrachtiging olie Shell
- Stuurbekrachtiging olie Mini Cooper