Inhoudsopgave
VW Golf 4 motoren
De VW Golf 4 werd geïntroduceerd in 1997 en markeerde een beslissend keerpunt in de geschiedenis van de Golf met de overgang naar modernere motortechnologieën. De vierde generatie bood een indrukwekkende reeks motoren, van zuinige diesels tot krachtige VR6 exemplaren, en toonde al de eerste tekenen van de latere TSI- en TDI-technologie.

VW Golf 4 motoren (1997-2003)
De VW Golf 4 generatie stelde nieuwe normen op het vlak van bouwkwaliteit en motorvariatie, waarbij de betrouwbaarheid sterk afhing van de gekozen krachtbron. Terwijl de beproefde atmosferische motoren zoals de 1,6-liter gemakkelijk 250.000 tot 350.000 kilometer haalden, vertoonden de eerste turbodiesels al tussen 200.000 en 300.000 kilometer typische tekenen van slijtage aan de injectiepomp en de turbocompressor. Grote reparaties waren meestal nodig tussen 150.000 en 200.000 kilometer, waarbij automatische transmissies vaak eerder problemen veroorzaakten dan de robuuste handgeschakelde transmissies. De absolute topmotor van deze generatie was de 1.9 TDI met 110 pk (ASZ-motor uit 2000), die betrouwbaarheid, zuinigheid en voldoende vermogen optimaal combineerde en wordt beschouwd als een van de beste diesels aller tijden.
VW Golf 4 benzinemotoren (1997-2003)
De VW Golf 4 benzinemotorreeks omvatte een brede selectie atmosferische motoren. Het begon met de 1.4-liter motor in verschillende vermogensniveaus van 55 kW (75 pk) tot 74 kW (100 pk), waarbij de AHW-motor met 75 pk als bijzonder betrouwbaar werd beschouwd. De populaire 1,6-liter (AEH/APF) met 74 kW (100 pk) ontwikkelde zich tot de ruggengraat van de serie en maakte indruk met zijn duurzaamheid en lage onderhoudskosten. De 2,0-liter motor (APK) met 85 kW (115 pk) leverde meer vermogen, maar was gevoeliger voor olieverbruik. Het hoogtepunt van de VW Golf 4 benzinemotoren was ongetwijfeld de 2.8 VR6 met 150 kW (204 pk), die indruk maakte met zijn karakteristieke geluid en krachtige acceleratie, maar ook het hoogste brandstofverbruik had.
VW Golf 4 dieselmotoren (1997-2003)
De VW Golf 4 diesels werden gedomineerd door de 1.9 TDI familie met verschillende vermogensniveaus. Het instapmodel was de 1.9 SDI (diesel met natuurlijke aanzuiging) met 50 kW (68 pk), die zuinig maar ondergemotoriseerd was. De echte sterren waren de 1.9 TDI-motoren: de ALH-motor met 66 kW (90 pk) (1997-2000) werd als zeer robuust beschouwd, maar werd vervangen door de modernere AGR-motor met 81 kW (110 pk). Vanaf 2000 kwam de legendarische ASZ-motor met 96 kW (130 pk), die wordt beschouwd als een van de beste TDI-motoren ooit. Deze VW Golf 4 TDI-motoren hadden pompverstuiverinspuiting en haalden bij goed onderhoud gemakkelijk 400.000 tot 500.000 kilometer. Typische zwakke punten waren de injectiepomp na ongeveer 200.000 kilometer en occasionele schade aan de turbocompressor door verwaarloosd onderhoud.
VW Golf 4 high-performance motoren (1997-2003)
Voor sportrijders bood de VW Golf 4 R32 de eerste VR6-motor met een cilinderinhoud van 3,2 liter en 177 kW (241 pk). Deze BFH-motor was technisch volwassen, maar dorstig en onderhoudsgevoelig. De Golf GTI 1.8T met 110 kW (150 pk) tot 132 kW (180 pk) luidde het turbobenzinetijdperk in, maar had last van typische problemen zoals olieslibvorming en schade aan de turbocompressor bij onjuist onderhoud.
VW Golf 4 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Classificatie |
---|---|---|---|---|
1.4 75-100 PK | 75-100 PK | 6,5-7,2 l/100km | Zeer robuust, weinig vermogen | Zeer goed |
1,6 | 100 PK | 7,0-7,5 l/100km | Bewezen, duurzaam | Zeer goed |
2,0 | 115 PK | 7,8-8,4 l/100km | Af en toe olieverbruik | Goed |
1.8T GTI | 150-180 PK | 8,5-9,5 l/100km | Olieslib, turbolader | Matig |
2.8 VR6 | 204 PK | 10,5-11,8 l/100km | Hoog verbruik, complex | Gemiddeld |
3,2 R32 | 241 PK | 11,5-13,0 l/100km | Zeer dorstig, veel onderhoud | Matig |
1.9 SDI | 68 PK | 4,8-5,2 l/100km | Te weinig vermogen, lawaaierig | Gemiddeld |
1.9 TDI 90 PK | 90 PK | 4,5-5,0 l/100km | Injectiepomp na 200.000 km | Goed |
1.9 TDI 110 PK | 110 PK | 4,7-5,2 l/100km | Robuust, bewezen | Zeer goed |
1.9 TDI 130 PK | 130 PK | 5,0-5,5 l/100km | Legendarische betrouwbaarheid | Zeer goed |

Conclusie: De beste VW Golf 4 motoren
De VW Golf 4 introduceerde veel motorconcepten die vandaag de dag nog steeds worden gebruikt, waarbij de TDI-dieselmotoren de meest betrouwbare motoren van deze generatie zijn. De benzinemotoren toonden al de typische Volkswagen-deugden zoals een lange levensduur bij de atmosferische motoren, terwijl de eerste turbomotoren nog kinderziektes vertoonden. Het is bijzonder opmerkelijk dat veel VW Golf 4 motoren vandaag de dag nog steeds probleemloos lopen en zeer gewaardeerd worden als tweedehands auto.
- Beste VW Golf 4 benzinemotor:
De 1,6-liter met 100 pk (AEH/APF) combineert betrouwbaarheid, gematigde prestaties en lage gebruikskosten optimaal en wordt beschouwd als een van de beste atmosferische motoren van Volkswagen.
- Beste VW Golf 4 dieselmotor:
De 1.9 TDI met 130 pk (ASZ-motor) is legendarisch om zijn duurzaamheid, zuinigheid en evenwichtige vermogensafgifte - een motor die met gemak meer dan 400.000 kilometer aflegt.
- Beste VW Golf 4 sportmotor:
De 2.8 VR6 met 204 pk biedt een uniek geluid en krachtige prestaties, maar vereist passend onderhoud en een brandstofbudget.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties VW Golf 4 biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.