Inhoudsopgave
Fiat Bravo motoren
Sinds de lancering in 1995 heeft de Fiat Bravo zich gevestigd als een populaire compacte auto en heeft drie generaties doorlopen met een divers aanbod aan motoren. Elke generatie bracht technologische innovaties en verschillende sterke en zwakke punten met zich mee, waarbij de Fiat Bravo motoren varieerden van klassieke atmosferische motoren tot moderne directe injectie turbomotoren.

Fiat Bravo Generatie I (1995-2001)
De eerste Fiat Bravo generatie was een pioniersperiode voor Fiat in het segment van de compacte auto's en werd gekenmerkt door robuuste, maar technisch nog steeds eenvoudige motoren. De kilometerstand varieerde sterk per motortype: terwijl de beproefde 1.9 TD diesels met goed onderhoud gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer haalden, hadden de vroege benzinemotoren tussen de 200.000 en 250.000 kilometer vaak grote reparaties aan kleppen of cilinderkoppakkingen nodig. De absolute topmotor van deze generatie was de 1.8 GT met 113 pk, die kracht, betrouwbaarheid en sportieve rijprestaties optimaal combineerde. Deze generatie concurreerde succesvol met de VW Golf III en Opel Astra F en vestigde Fiat als een serieuze concurrent in het compacte segment.
Fiat Bravo benzinemotoren: Generatie I (1995-2001)
Het Fiat Bravo benzinemotorengamma bestond uit verschillende atmosferische motoren van 1.4 tot 2.0 liter. Het instapmodel was een 1.4 12V met 80 pk, gevolgd door de 1.6 16V met 103 pk. De krachtigste was de 2.0 20V HGT met 154 pk, maar die werd minder vaak verkocht. Deze Fiat Bravo motoren hadden last van typische problemen uit de jaren 90: slijtage van de klepgeleiders, af en toe problemen met de cilinderkoppakking en roestgevoelige uitlaatsystemen. De 1.8 GT met 113 pk ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare benzinemotor van deze generatie en bood een uitstekende balans tussen prestaties en duurzaamheid.
Fiat Bravo dieselmotoren: Generatie I (1995-2001)
De Fiat Bravo diesels werden gedomineerd door de 1.9 TD met verschillende vermogens van 75 tot 105 pk. De 1.9 TD met 75 pk was de instapdiesel, terwijl de 100 pk variant als bijzonder duurzaam werd beschouwd. Deze Fiat Bravo dieselmotoren waren nog niet uitgerust met directe injectie of turbo's, wat ze luidruchtiger maar ook robuuster maakte. De 1.9 TD met 100 pk ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van de hele generatie - vooral de varianten vanaf 1997 met een verbeterde injectiepomp bleken zeer duurzaam en zuinig.
Fiat Bravo motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1,4 12V | 80 PK | 7,2-8,0 l/100km | Klepgeleiders, cilinderkoppakking | Gemiddeld |
1,6 16V | 103 PK | 7,8-8,5 l/100km | Klepslijtage, uitlaatsysteem | Goed |
1.8 GT | 113 PK | 8,0-8,8 l/100km | Zeer robuust, weinig problemen | Zeer goed |
2.0 20V HGT | 154 PK | 9,2-10,1 l/100km | Complex, veel onderhoud | Matig |
1.9 TD | 75-105 PK | 5,8-6,5 l/100km | Luid, maar zeer robuust | Zeer goed |

Fiat Bravo generatie II (2007-2014)
De tweede generatie Fiat Bravo betekende een belangrijke technologische sprong met moderne common-rail diesels en turbobenzinemotoren. De meeste motoren van deze generatie halen met goed onderhoud gemakkelijk 250.000 tot 300.000 kilometer, waarbij de 1.6 MultiJet dieselmotoren met 105 pk als bijzonder duurzaam worden beschouwd. Grote motorstoringen zijn zeldzamer geworden, alleen de vroege 1.4 T-Jet benzinemotoren vertoonden zwakke plekken in de distributieketting. Het absolute hoogtepunt was de 1.9 MultiJet met 150 pk - een krachtige diesel met een uitstekende loop en een hoog rendement. Deze generatie nam het met succes op tegen de VW Golf V/VI en Ford Focus II.
Fiat Bravo benzinemotoren: Generatie II (2007-2014)
Het Fiat Bravo benzinemotorengamma begon met de 1.4 16V atmosferische motor (90 pk) als instapmotor. Het hoogtepunt was de 1.4 T-Jet met 120 of 150 pk, Fiat's eerste turbobenzinemotor in dit segment. Deze Fiat Bravo T-Jet motoren leverden indrukwekkende prestaties, maar hadden last van problemen met de distributieketting en af en toe schade aan de turbolader. De 1.4 16V atmosferische motor bleek veel betrouwbaarder, maar bood minder vermogen. Voor sportieve rijders was er later de 1.4 MultiAir met variabele kleptiming en 140 pk, die echter complex en onderhoudsintensief was.
Fiat Bravo dieselmotoren: Generatie II (2007-2014)
De Fiat Bravo 1.6 MultiJet (EA288) werd aangeboden in verschillende vermogensniveaus van 90 tot 120 pk. Er was ook de krachtigere 1.9 MultiJet met 120 of 150 pk. Alle Fiat Bravo diesels hadden moderne common-rail injectie met roetfilter. De Fiat Bravo 1.6 MultiJet met 105 pk bleek de meest betrouwbare en efficiënte motor van deze generatie, met een testverbruik van slechts 4,2-4,8 liter per 100 km en een hoge betrouwbaarheid - ideaal voor frequente bestuurders. De 1.9 MultiJet met 150 pk bood meer vermogen, maar was gevoeliger voor problemen met de uitlaatgasrecirculatie.
Fiat Bravo motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1,4 16V | 90 PK | 6,8-7,5 l/100km | Weinig problemen, robuust | Goed |
1.4 T-Jet | 120-150 PK | 7,2-8,1 l/100km | Distributieketting, turbo | Matig |
1.4 MultiAir | 140 PK | 6,9-7,8 l/100km | Complex, klepregeling | Gemiddeld |
1.6 MultiJet | 90-120 PK | 4,2-4,8 l/100km | Zeer robuust (105 pk-variant) | Zeer goed |
1.9 MultiJet | 120-150 PK | 4,8-5,4 l/100km | EGR-klep, DPF-problemen | Goed |

Fiat Bravo generatie III (2014-2019)
De derde en laatste Fiat Bravo generatie was meer een facelift dan een compleet nieuwe generatie en focuste op bewezen technologieën. Het motorenaanbod werd gestroomlijnd en concentreerde zich op de meest succesvolle motoren van de vorige generatie. De meeste motoren halen 200.000 tot 280.000 kilometer bij goed onderhoud, waarbij de herziene MultiJet diesels als bijzonder volwassen worden beschouwd. De topmotor was de herziene 1.6 MultiJet met 120 pk, die indruk maakte met verbeterde inspuiting en geoptimaliseerde uitlaatgasnabehandeling. Deze generatie moest het opnemen tegen de sterke concurrentie van de VW Golf VII en Ford Focus III, maar wist te scoren met aantrekkelijke prijzen.
Fiat Bravo benzinemotoren: Generatie III (2014-2019)
Het Fiat Bravo benzinemotorengamma werd teruggebracht tot een paar beproefde motoren. De 1.4 16V met 90 pk bleef als betrouwbare instapmotor bestaan. De 1.4 T-Jet werd herzien en was nu alleen verkrijgbaar met 120 pk, maar bleef de bekende zwakke punten van de distributieketting vertonen. De 1.4 MultiAir Turbo met 170 pk was nieuw, maar werd zelden verkocht en bleek problematisch. De beste Fiat Bravo benzinemotor van deze generatie bleef de beproefde 1.4 16V atmosferische motor met zijn hoge betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten.
Fiat Bravo dieselmotoren: Generatie III (2014-2019)
Het Fiat Bravo dieselgamma concentreerde zich op de beproefde 1.6 MultiJet in verschillende vermogensniveaus van 90 tot 120 pk. De 1.9 MultiJet werd stopgezet. Alle Fiat Bravo diesels voldeden aan de Euro 6 emissienorm en hadden verbeterde roetfilters. De Fiat Bravo 1.6 MultiJet met 120 pk werd het hoogtepunt van de dieselevolutie en bood uitstekende rijprestaties bij een laag brandstofverbruik van slechts 3,8-4,2 liter per 100 km. De betrouwbaarheid bereikte nieuwe hoogten, met slechts af en toe problemen met het AdBlue-systeem die het beeld ontsierden.
Fiat Bravo motor | Prestaties | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1,4 16V | 90 PK | 6,5-7,2 l/100km | Zeer robuust, bewezen | Zeer goed |
1.4 T-Jet | 120 PK | 7,0-7,8 l/100km | Distributieketting, herzien maar nog steeds kwetsbaar | Gemiddeld |
1.4 MultiAir Turbo | 170 PK | 7,8-8,6 l/100km | Complex, veel onderhoud | Problematisch |
1.6 MultiJet | 90-120 PK | 3,8-4,5 l/100km | AdBlue-systeem, verder zeer robuust | Zeer goed |

Conclusie: De beste Fiat Bravo motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Fiat Bravo motoren toont duidelijk Fiat's vooruitgang in motortechnologie. Terwijl de eerste generaties nog vertrouwden op bewezen, eenvoudige technologie, introduceerden de latere generaties moderne turbo en common rail technologie. De Fiat Bravo dieselmotoren bleken in alle generaties bijzonder betrouwbaar en zuinig, terwijl de benzinemotoren ook kwetsbaarder werden naarmate ze complexer werden.
- Beste Fiat Bravo benzinemotor:
De Fiat Bravo 1.8 GT (113 pk, Generatie I) combineert klassieke betrouwbaarheid van natuurlijke aanzuigmotoren met sportieve prestaties en bleek de duurzaamste benzinemotor van alle generaties te zijn.
- Beste Fiat Bravo dieselmotor:
De Fiat Bravo 1.6 MultiJet (120 pk, Generatie III) biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en moderne emissienormen met uitstekende rijprestaties.
- Meest betrouwbare Fiat Bravo motor:
De Fiat Bravo 1.9 TD (100 pk, Generatie I) met zijn eenvoudige maar robuuste technologie haalt regelmatig kilometerstanden van meer dan 400.000 kilometer.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Fiat Bravo biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering.