Subaru Impreza motoren
De Subaru Impreza is sinds zijn introductie in 1992 uitgegroeid tot een icoon in de compacte klasse, met een onderscheidende reeks boxermotoren over vijf generaties. Elke generatie bracht nieuwe technologieën en het typische Subaru-geluid, waarbij betrouwbaarheid en vierwielaandrijving altijd centraal stonden.
Subaru Impreza motoren: Generatie I (1992-2000)

De eerste Subaru Impreza generatie vestigde het merk als een serieuze concurrent in het compacte segment en werd gekenmerkt door robuuste maar nog steeds relatief eenvoudige boxermotoren. Bij goed onderhoud haalde de kilometerstand gemakkelijk 250.000 tot 350.000 kilometer, waarbij de atmosferische motoren als bijzonder duurzaam werden beschouwd. Typische reparaties waren meestal nodig tussen 150.000 en 200.000 kilometer - voornamelijk cilinderkoppakkingen en waterpompen. De absolute topmotor van deze generatie was de EJ20G Turbo met 211 pk uit de WRX, die kracht en betrouwbaarheid optimaal combineerde en de basis legde voor Subaru's autosportsuccessen.
Subaru Impreza benzinemotoren: Generatie I (1992-2000)
Het Subaru Impreza benzinemotorengamma bestond uit verschillende boxermotoren van 1.6 tot 2.0 liter. Het instapmodel EJ16 met 1.6 liter leverde 90-95 pk en werd beschouwd als zuinig, maar met een zwakke borst. De populaire EJ18 met 1,8 liter leverde 103-110 pk en bleek de meest betrouwbare motor van de generatie te zijn. De Subaru Impreza motoren in de 2.0-liter klasse werden onderverdeeld in atmosferische (EJ20E/EJ20J met 125-135 pk) en de legendarische turboversies. De EJ20G Turbo met 211 pk domineerde in de WRX en kreeg later gezelschap van de nog krachtigere EJ20K met 280 pk in de WRX STI. Deze vroege Subaru Impreza turbomotoren hadden af en toe last van problemen met cilinderkoppakkingen, maar waren verder zeer robuust gebouwd.
Subaru Impreza dieselmotoren: Generatie I (1992-2000)
Dieselmotoren waren niet beschikbaar in de eerste Subaru Impreza generatie, omdat Subaru in die tijd uitsluitend vertrouwde op boxer benzinemotoren.
Subaru Impreza motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Waardering |
EJ16 1.6L |
90-95 PK |
7,5-8,2 l/100km |
Zwakke prestaties |
Gemiddeld |
EJ18 1.8L |
103-110 PK |
7,8-8,5 l/100km |
Zeer robuust |
Zeer goed |
EJ20E/J 2.0L |
125-135 PK |
8,2-9,0 l/100km |
Cilinderkoppakking |
Goed |
EJ20G Turbo |
211 PK |
9,5-10,5 l/100km |
Af en toe problemen met cilinderkoppakking |
Zeer goed |
EJ20K Turbo |
280 PK |
11,0-12,5 l/100km |
Hoog brandstofverbruik |
Goed |
Subaru Impreza motoren: Generatie II (2000-2007)

De tweede Subaru Impreza generatie markeerde een verdere ontwikkeling van de bewezen boxermotortechnologie met verbeterde elektronica en uitlaatgaszuivering. De meeste motoren van deze generatie halen 200.000 tot 300.000 kilometer bij goed onderhoud, waarbij de atmosferische 2.0-litermotoren als bijzonder duurzaam worden beschouwd. De grootste problemen bleven zich voordoen met de cilinderkoppakkingen, vooral bij de turbomotoren tussen 100.000 en 150.000 kilometer. Het absolute hoogtepunt was de EJ257 met 300 pk in de STI - een technisch hoogstandje met gesmede zuigers en een versterkt blok. Voor het eerst waren er ook zwakkere turbovarianten voor de Europese markt.
Subaru Impreza benzinemotoren: Generatie II (2000-2007)
Er werden nieuwe motoren toegevoegd aan het Subaru Impreza benzinemotorengamma. De beproefde EJ15 met 1,5 liter en 105 pk diende als instapmotor, terwijl de EJ20 het middensegment bestreek met 125-140 pk. Van de Subaru Impreza turbomotoren domineerde de EJ205 met 211-230 pk de WRX en bleek betrouwbaarder dan zijn voorganger. De topmotor EJ257 met 2,5 liter en 300 pk in de STI bood brute kracht, maar was gevoelig voor oververhittingsproblemen als er sportief mee werd gereden. Deze Subaru Impreza motoren van de tweede generatie hadden minder last van problemen met cilinderkoppakkingen, maar hadden af en toe problemen met de injectiekleppen.
Subaru Impreza dieselmotoren: Generatie II (2000-2007)
Subaru hield het ook in de tweede generatie bij pure benzinemotoren en bood geen dieselalternatieven.
Subaru Impreza motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Waardering |
EJ15 1.5L |
105 PK |
7,2-7,8 l/100km |
Weinig vermogen |
Gemiddeld |
EJ20 2.0L |
125-140 PK |
8,0-8,8 l/100km |
Zeer betrouwbaar |
Zeer goed |
EJ205 Turbo |
211-230 PK |
9,0-10,2 l/100km |
Injectoren |
Goed |
EJ257 Turbo |
300 PK |
11,5-13,0 l/100km |
Oververhitting tijdens sport |
Matig |
Subaru Impreza motoren: Generatie III (2007-2011)

De derde generatie Subaru Impreza bracht een compleet herontwerp van het motorengamma met zich mee en introduceerde voor het eerst kleinere cilinderinhoudvarianten. Deze generatie wordt beschouwd als een overgangsperiode met gemengde ervaringen - hoewel de nieuwe 2,5-liter motoren meer koppel boden, vertoonden ze aanvankelijk kinderziektes. De kilometrage daalde naar 180.000 tot 280.000 kilometer naarmate de nieuwe motoren complexer werden. Vooral de vroege 2,5-liter motoren vereisten vaak reparaties aan de cilinderkoppakking tussen 80.000 en 120.000 kilometer. De beste motor van deze generatie was de herziene EJ255 met 230 pk, die de problemen van zijn voorgangers grotendeels had opgelost.
Subaru Impreza benzinemotoren: Generatie III (2007-2011)
Het motorengamma van de Subaru Impreza werd grondig herzien. De nieuwe EJ20X met 2,0 liter en 150 pk verving de oude atmosferische motoren, maar bleek minder betrouwbaar. Een nieuwe toevoeging was de EJ25 met 2,5 liter in verschillende configuratieniveaus: atmosferisch met 173 pk en als turboversie met 230-265 pk. Deze Subaru Impreza 2,5-liter motoren boden aanzienlijk meer koppel, maar hadden last van de beruchte problemen met cilinderkoppakkingen uit de vroege productieperiode. De EJ255 Turbo met 230 pk ontwikkelde zich na de revisie in 2009 tot de meest betrouwbare turbomotor van deze generatie. De topklasse STI kreeg verder de EJ257, nu met 295 pk.
Subaru Impreza dieselmotoren: Generatie III (2007-2011)
Voor het eerst bood Subaru ook een dieselmotor aan - de EE20 met 2.0 liter en 150 pk. Deze Subaru Impreza diesel was echter gekocht van Isuzu en paste niet in de boxerfilosofie van het merk. Hij bleek niet karakteristiek en had problemen met het brandstofinjectiesysteem.
Subaru Impreza motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Waardering |
EJ20X 2.0L |
150 PK |
7,8-8,5 l/100km |
Minder robuust dan voorganger |
Gemiddeld |
EJ25 2.5L |
173 PK |
8,5-9,2 l/100km |
CCD problemen vroege modellen |
Matig |
EJ255 Turbo |
230 PK |
9,5-10,8 l/100km |
Aanzienlijk beter na 2009 |
Goed |
EJ257 Turbo |
295 PK |
12,0-13,5 l/100km |
Hoog verbruik |
Matig |
EE20 Diesel |
150 PK |
6,5-7,2 l/100km |
Injectieproblemen, ongewoon |
Problematisch |
Subaru Impreza motoren: Generatie IV (2011-2016)

De vierde Subaru Impreza generatie focuste op efficiëntie en geschiktheid voor dagelijks gebruik, ten koste van sportiviteit. De meeste motoren halen met goed onderhoud weer 220.000 tot 320.000 kilometer, omdat Subaru de kinderziektes van de derde generatie had verholpen. De beruchte problemen met de cilinderkoppakking waren grotendeels verdwenen dankzij verbeterde materialen. Typisch onderhoudswerk was nodig tussen 120.000 en 180.000 kilometer - voornamelijk de waterpomp en distributieriem. De beste motor van deze generatie was de herziene FB20 met 150 pk, die betrouwbaarheid en matig vermogen optimaal combineerde.
Subaru Impreza benzinemotoren: Generatie IV (2011-2016)
De Subaru Impreza kreeg volledig nieuwe FB (flat-box) motoren met een cilinderinhoud van 2.0 liter. Afhankelijk van de markt leverde de FB20 150-160 pk en werd gekenmerkt door een laag brandstofverbruik en hoge betrouwbaarheid. Deze Subaru Impreza motoren maakten voor het eerst gebruik van directe injectie en waren aanzienlijk zuiniger dan hun voorgangers. Turbomotoren waren niet langer leverbaar in de gewone Impreza - de WRX werd afgesplitst als een apart model. De FB20 bleek een van de meest betrouwbare Subaru-motoren ooit te zijn, met slechts af en toe problemen met de directe injectie als gevolg van coking.
Subaru Impreza dieselmotoren: Generatie IV (2011-2016)
De dieselmotor werd stopgezet na de derde generatie omdat hij niet paste in de merkfilosofie van Subaru en er weinig vraag naar was.
Subaru Impreza motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Waardering |
FB20 2.0L |
150-160 PK |
6,8-7,5 l/100km |
Af en toe directe injectie |
Zeer goed |
Subaru Impreza motoren: Generatie V (2016-heden)

De huidige vijfde generatie Subaru Impreza is gebaseerd op de bewezen FB-motorenfamilie met verbeteringen op het gebied van efficiëntie en emissies. Aangezien deze generatie pas sinds 2016 verkrijgbaar is, is de ervaring op lange termijn beperkt, maar de eerste jaren laten veelbelovende betrouwbaarheidswaarden zien. De motoren zullen naar verwachting 250.000 tot 350.000 kilometer halen bij goed onderhoud. De topmotor is nog steeds de FB20, nu met 156 pk, die dankzij voortdurende verbeteringen nog efficiënter en betrouwbaarder is geworden. Voor het eerst is er ook een hybride versie met het e-Boxer systeem.
Subaru Impreza benzinemotoren: Generatie V (2016-heden)
De huidige Subaru Impreza maakt nog steeds gebruik van de beproefde FB20 met 2,0 liter, nu met 156 pk en verbeterde directe injectie. Deze Subaru Impreza motor is continu doorontwikkeld en wordt beschouwd als een van de meest geavanceerde boxermotoren ooit. De problemen met directe injectie zijn geminimaliseerd door verbeterde software en reinigingscycli. In sommige markten is er ook een kleinere FB16 met 1,6 liter en 114 pk als instapmotor.
Subaru Impreza hybride aandrijving: Generatie V (2016-heden)
Vanaf 2018 introduceerde Subaru het e-Boxer systeem, dat de FB20 combineert met een elektromotor. Deze Subaru Impreza Hybrid-variant biedt 150 pk systeemvermogen en een aanzienlijk lager brandstofverbruik, maar is technisch complexer.
Subaru Impreza motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Waardering |
FB16 1.6L |
114 PK |
6,2-6,8 l/100km |
Weinig vermogen |
Gemiddeld |
FB20 2.0L |
156 PK |
6,5-7,2 l/100km |
Zeer volwassen |
Zeer goed |
e-Boxer Hybride |
150 PK |
4,8-5,5 l/100km |
Complex, maar efficiënt |
Goed |
Conclusie: De beste Subaru Impreza motoren van alle generaties
De ontwikkeling van Subaru Impreza motoren laat een duidelijke evolutie zien van de robuuste maar dorstige vroege boxermotoren naar efficiënte en betrouwbare moderne krachtbronnen. Terwijl de legendarische turbomotoren van de eerste twee generaties voor autosportsuccessen zorgden, maken de huidige FB-motoren indruk door hun geschiktheid voor dagelijks gebruik en hun lange levensduur. De kenmerkende problemen met de cilinderkoppakking uit de beginjaren zijn met succes verholpen.
- Beste Subaru Impreza benzinemotor:
De FB20 (156 pk, Generatie V) combineert moderne technologie met bewezen boxerbetrouwbaarheid en biedt de beste balans tussen prestaties, verbruik en duurzaamheid.
- Beste Subaru Impreza dieselmotor:
Subaru heeft slechts korte tijd een dieselmotor aangeboden, maar deze werd niet aanbevolen en paste niet bij de filosofie van het merk.
- Beste Subaru Impreza hybride motor:
De e-Boxer met 150 pk systeemvermogen biedt moderne efficiëntie met bewezen Subaru-technologie, maar is nog relatief nieuw op de markt.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Subaru Impreza biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering.