Mercedes-Benz SL motoren
Sinds de lancering in 1954 staat de Mercedes-Benz SL modelreeks voor sportieve elegantie en technische uitmuntendheid in het roadster-segment. In zeven generaties is een indrukwekkende reeks motoren ontwikkeld, van klassieke atmosferische motoren tot ultramoderne V8-biturbomotoren. De technologische evolutie van de Mercedes-Benz SL motoren heeft altijd de huidige stand van de autotechnologie weerspiegeld.
Mercedes-Benz SL motoren: Historische generaties I-III (1954-1989)

De eerste drie generaties van de Mercedes-Benz SL gaven vorm aan de legende van de modelserie en bepaalden de normen voor sportwagens wereldwijd. De R107 generatie (1971-1989) haalde met goed onderhoud met gemak 400.000 tot 500.000 kilometer, terwijl de legendarische 300 SL "Gullwing" van de R198 generatie (1954-1963) vandaag de dag als onverwoestbaar wordt beschouwd. Grote motorschade kwam uiterst zelden voor bij deze robuuste ontwerpen. De absolute topmotor van de historische generaties was de 6,3-liter V8 in de 300 SEL 6.3, die ook in de SL werd gebruikt - een unit die kracht en betrouwbaarheid in perfecte harmonie combineerde. De R113-generatie (1963-1971) met zijn karakteristieke "pagodedaken" bracht voor het eerst moderne veiligheidstechnologie en een verfijnd chassis met zich mee.
Mercedes-Benz SL benzinemotoren: Historische generaties I-III (1954-1989)
Tot de vroege Mercedes-Benz SL-motoren behoorde aanvankelijk de legendarische 3,0-liter lijnmotor in de 300 SL (R198) met 158 kW (215 pk) en benzine-injectie - een absolute sensatie voor de jaren 1950. De R113-generatie bracht kleinere motoren zoals de 2,3-liter zescilinder (110-125 pk) en de 2,8-liter motor (130-170 pk). De Mercedes-Benz SL R107 zorgde voor een revolutie in de modelserie met een breed scala aan V8-motoren: de 3,5-liter V8 (200 pk), 4,5-liter V8 (225 pk) en de machtige 5,6-liter V8 (300 pk) zetten nieuwe standaarden. Deze Mercedes-Benz SL-motoren werden gekenmerkt door hun uitzonderlijke levensduur - kilometrages van meer dan 500.000 kilometer waren niet ongewoon, waarbij alleen de klepsteelafdichtingen om de 200.000 kilometer aandacht behoefden.
Mercedes-Benz SL motorvergelijkingstabel: Historische generaties (1954-1989)
Mercedes-Benz SL motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Waardering |
3.0 R6 (R198) |
215 PK |
15-18 l/100km |
Complexe benzine-injectie |
Zeer goed |
2.3 R6 (R113) |
110-125 PK |
12-14 l/100km |
Carburateur afstelling |
Goed |
2.8 R6 (R113) |
130-170 PK |
13-15 l/100km |
Ontstekingssysteem |
Goed |
3.5 V8 (R107) |
200 PK |
14-16 l/100 km |
Klepsteelafdichtingen |
Zeer goed |
4.5 V8 (R107) |
225 PK |
15-17 l/100km |
Klepsteelafdichtingen |
Zeer goed |
5.6 V8 (R107) |
300 PK |
16-19 l/100km |
Hoog brandstofverbruik |
Zeer goed |
Mercedes-Benz SL generatie IV (1989-2001)

De R129 generatie markeerde de overgang naar het moderne tijdperk en wordt beschouwd als een van de meest betrouwbare Mercedes-Benz SL generaties ooit. Bij goed onderhoud kunnen de meeste motoren gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer afleggen, waarbij vooral de V8-motoren zeer duurzaam zijn. Grote reparaties zijn meestal pas nodig na 200.000 kilometer, meestal beperkt tot slijtageonderdelen zoals de waterpomp of de aircocompressor. Het absolute hoogtepunt was de 6,0-liter V12 in de SL 600 - een technisch hoogstandje met 290 kW (394 pk), dat zowel vermogen als een soepele loop tot in de perfectie bood. Deze generatie introduceerde als eerste moderne veiligheidstechnologie zoals de automatische rolbeugel en ASR-tractiecontrole en nam het op tegen concurrenten als de Porsche 911 Cabrio en BMW 8 Serie.
Mercedes-Benz SL benzinemotoren: Generatie IV (1989-2001)
De Mercedes-Benz SL R129 motorenreeks begon met de beproefde 3,0-liter lijnmotor (SL 300) met 140 kW (190 pk), die uiterst betrouwbaar bleek. De Mercedes-Benz SL 320 kreeg een 3,2-liter V6 met 170 kW (231 pk), terwijl de V8-varianten de SL 500 met 4,2 liter en 235 kW (320 pk) en later met 5,0 liter en 240 kW (326 pk) omvatten. Deze Mercedes-Benz SL-motoren werden beschouwd als vrijwel onverwoestbaar - alleen de bobines van de V8-units hadden de neiging om het na 150.000 kilometer te begeven. De Mercedes-Benz SL 280 (vanaf 1993) met een 2,8-liter V6 en 142 kW (193 pk) ontwikkelde zich tot het instapmodel, maar vertoonde af en toe problemen met de koppakking als de motor oververhit raakte.
Mercedes-Benz SL V12 motor: Generatie IV (1989-2001)
De Mercedes-Benz SL 600 met zijn 6,0-liter V12 (M120) en 290 kW (394 pk) vormde het absolute hoogtepunt van de R129-generatie. Deze Mercedes-Benz SL motor combineerde indrukwekkende prestaties met een uitzonderlijk soepele loop en bleek verrassend betrouwbaar. Typische zwakke punten waren alleen de complexe elektronica en incidentele problemen met de brandstofpomp, verder werd de V12 beschouwd als een van de duurzaamste Mercedes-motoren ooit.
Mercedes-Benz SL motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Waardering |
3.0 R6 (SL 300) |
190 PK |
10-12 l/100km |
Zeer robuust |
Zeer goed |
2.8 V6 (SL 280) |
193 PK |
10-11 l/100km |
Af en toe koppakking |
Goed |
3.2 V6 (SL 320) |
231 PK |
11-13 l/100km |
Bobines |
Zeer goed |
5.0 V8 (SL 500) |
320-326 PK |
12-14 l/100km |
Bobines vanaf 150.000 km |
Zeer goed |
6.0 V12 (SL 600) |
394 PK |
15-17 l/100km |
Complexe elektronica |
Zeer goed |
Mercedes-Benz SL generatie V (2001-2012)

De R230 generatie bracht een complete heroriëntatie met een innovatief vario-dak en state-of-the-art elektronica, maar bleek minder betrouwbaar dan zijn voorganger. De kilometerstand daalde tot tussen de 200.000 en 300.000 kilometer en complexe elektronische systemen vereisten vaak al dure reparaties na 100.000 kilometer. Het revolutionaire Vario-dak ontwikkelde zich tot het grootste zwakke punt van de generatie - hydraulische problemen en schade aan afdichtingen kwamen regelmatig voor. De beste motor was de 5,5-liter V8 supercharger in de SL 55 AMG met 368 kW (500 pk), die ondanks zijn hoge vermogen verrassend betrouwbaar bleef. Deze generatie concurreerde rechtstreeks met de Porsche 911 Turbo Cabrio en BMW 6 Serie Cabrio, maar overtuigde niet helemaal door elektronicaproblemen.
Mercedes-Benz SL benzinemotoren: Generatie V (2001-2012)
De Mercedes-Benz SL R230-serie begon met de SL 350 en zijn 3,5-liter V6 met 180 kW (245 pk), die een solide instapmotor bleek te zijn. De Mercedes-Benz SL 500 kreeg aanvankelijk een 5,0-liter V8 met 225 kW (306 pk), later een 5,5-liter V8 met 285 kW (387 pk). Deze Mercedes-Benz SL-motoren hadden te kampen met de typische problemen van de M113/M273-motorenfamilie: defecte massa-luchtstroomsensoren, defecte bobines en, bij de V8-units, af en toe problemen met de nokkenasfasers. De Mercedes-Benz SL 280 met 3,0-liter V6 en 170 kW (231 pk) werd beschouwd als de meest betrouwbare motor van deze generatie, maar vertoonde soms zwakke plekken met de kleppendekselpakking.
Mercedes-Benz SL AMG-motoren: Generatie V (2001-2012)
De AMG-varianten zetten nieuwe maatstaven op het gebied van prestaties: De Mercedes-Benz SL 55 AMG met 5,5-liter supercharged V8 en 368 kW (500 pk) en de latere SL 63 AMG met 6,2-liter V8 en 386 kW (525 pk). Het absolute hoogtepunt was de Mercedes-Benz SL 65 AMG met 6,0-liter V12 biturbo en 450 kW (612 pk). Ondanks hun extreme prestaties bleken deze Mercedes-Benz SL AMG-motoren verrassend duurzaam; alleen de superchargerkoppeling van de SL 55 AMG had de neiging om na 120.000 kilometer te verslijten.
Mercedes-Benz SL motor |
Vermogen |
Verbruik |
Typische zwakke punten |
Beoordeling |
3.0 V6 (SL 280) |
231 PK |
9-11 l/100km |
Kleppendeksel pakking |
Goed |
3.5 V6 (SL 350) |
245 PK |
10-12 l/100km |
Massa luchtstroom sensor |
Goed |
5.0/5.5 V8 (SL 500) |
306-387 PK |
11-13 l/100km |
Bobines, nokkenasfaser |
Gemiddeld |
5.5 V8 K (SL 55 AMG) |
500 PK |
13-15 l/100km |
Supercharger koppeling |
Goed |
6.2 V8 (SL 63 AMG) |
525 PK |
14-16 l/100km |
Robuust met AMG-onderhoud |
Goed |
6.0 V12 TT (SL 65 AMG) |
612 PK |
16-19 l/100km |
Complex, maar duurzaam |
Gemiddeld |
Mercedes-Benz SL generatie VI (2012-2020)

De R231-generatie betekende een terugkeer naar bewezen technologie met een softtop in plaats van een vario-dak en focuste op rijdynamiek en betrouwbaarheid. Het kilometerrendement steeg opnieuw naar 250.000 tot 350.000 kilometer, omdat de nieuwe biturbo V8-motoren aanzienlijk efficiënter werden. Grote reparaties zijn meestal pas nodig na 150.000 kilometer, meestal aan slijtageonderdelen zoals turboladers of inspuitstukken. De topmotor was de 4,0-liter V8 biturbo in de SL 63 AMG met 430 kW (585 pk) - een technisch hoogstandje dat prestaties en efficiëntie optimaal combineerde. Deze generatie introduceerde voor het eerst uitgebreide lichtgewicht constructiemaatregelen en nam het met succes op tegen de Porsche 911 Turbo S Cabrio en de Aston Martin DB9 Volante.
Mercedes-Benz SL benzinemotoren: Generatie VI (2012-2020)
De Mercedes-Benz SL R231-motorreeks bestond aanvankelijk uit de SL 350 met een 3,5-liter V6 en 225 kW (306 pk), die indruk maakte met zijn moderne directe injectie en lichtgewicht constructie. De Mercedes-Benz SL 400 kreeg een 3,0-liter V6 biturbo met 245 kW (333 pk), terwijl de SL 500 werd uitgerust met een 4,7-liter V8 biturbo met 320 kW (435 pk). Deze nieuwe generatie Mercedes-Benz SL-motoren bleek aanzienlijk betrouwbaarder dan hun voorgangers - alleen de directe injectie had af en toe de neiging om de inlaatkleppen te verstoppen. De Mercedes-Benz SL 300 (vanaf 2016) met 2,0-liter viercilinder turbo en 180 kW (245 pk) ontwikkelde zich tot de meest problematische motor van deze generatie met frequente schade aan de turbolader en problemen met het olieverbruik.
Mercedes-Benz SL AMG-motoren: Generatie VI (2012-2020)
De AMG-varianten vertrouwden op moderne biturbo-technologie: de Mercedes-Benz SL 63 AMG begon met een 5,5-liter V8 biturbo en 390 kW (530 pk), maar werd later vervangen door de 4,0-liter V8 biturbo met 430 kW (585 pk). De Mercedes-Benz SL 65 AMG behield de 6,0-liter V12 biturbo met 463 kW (630 pk). Deze Mercedes-Benz SL AMG-motoren werden beschouwd als de meest betrouwbare krachtbronnen van het merk. Alleen de turbo's hadden na 120.000 tot 150.000 kilometer af en toe onderhoud nodig.
Mercedes-Benz SL motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Waardering |
2.0 T4 (SL 300) |
245 PK |
7-9 l/100km |
Turbocompressor, olieverbruik |
Problematisch |
3.5 V6 (SL 350) |
306 PK |
8-10 l/100km |
Klepverkalking |
Goed |
3.0 V6 TT (SL 400) |
333 PK |
8-10 l/100km |
Robuust |
Zeer goed |
4.7 V8 TT (SL 500) |
435 PK |
9-11 l/100km |
Af en toe turbolader |
Goed |
4.0/5.5 V8 TT (SL 63 AMG) |
530-585 PK |
10-12 l/100km |
Turbolader na 120.000 km |
Zeer goed |
6.0 V12 TT (SL 65 AMG) |
630 PK |
13-15 l/100km |
Complex, maar duurzaam |
Goed |
Mercedes-Benz SL generatie VII (2021-heden)

De huidige R232-generatie vertegenwoordigt een volledige heroriëntatie als 2+2-zitter en vertrouwt uitsluitend op state-of-the-art biturbo-technologie met milde hybride ondersteuning. Alle Mercedes-Benz SL-motoren hebben een 48-volt boordnet en elektrische ondersteuning, wat de efficiëntie aanzienlijk verhoogt. Aangezien de generatie pas sinds 2021 beschikbaar is, is er nog geen langetermijnervaring beschikbaar, maar de eerste 50.000 kilometer laten veelbelovende benaderingen zien voor kilometerstanden van meer dan 300.000 kilometer. De topmotor is de 4,0-liter V8 biturbo in de SL 63 S AMG met 430 kW (585 pk), die zowel de prestaties als de efficiëntie naar nieuwe hoogten tilt dankzij de mild hybridetechnologie. Deze generatie concurreert rechtstreeks met de Porsche 911 Turbo S Cabrio en Ferrari Roma Spider.
Mercedes-Benz SL benzinemotoren: Generatie VII (2021-heden)
De Mercedes-Benz SL R232-serie begint met de SL 43 AMG en zijn 2,0-liter viercilinder biturbo met 280 kW (381 pk) plus mild hybridesysteem. De Mercedes-Benz SL 55 AMG krijgt een 4,0-liter V8 biturbo met 350 kW (476 pk), terwijl de SL 63 S AMG de top van het gamma vormt met dezelfde motor, maar dan met 430 kW (585 pk). Deze Mercedes-Benz SL-motoren profiteren van de nieuwste AMG-technologie met elektrische ondersteuning - de eerste ervaringen tonen een aanzienlijk verbeterde betrouwbaarheid in vergelijking met hun voorgangers. De Mercedes-Benz SL 43 AMG ontpopt zich met zijn combinatie van prestaties, efficiëntie en verwachte levensduur tot de meest uitgebalanceerde motor van deze generatie.
Mercedes-Benz SL mild hybridetechnologie: Generatie VII (2021-heden)
Alle Mercedes-Benz SL-motoren van de R232-generatie zijn voorzien van een geïntegreerd 48-volt mild hybridesysteem met maximaal 15 kW (20 pk) elektrische ondersteuning. Deze technologie verlaagt niet alleen het brandstofverbruik met maximaal 0,8 liter per 100 kilometer, maar ontlast ook de verbrandingsmotor bij lage toerentallen, wat de levensduur aanzienlijk moet verlengen.
Mercedes-Benz SL motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Waardering |
2.0 T4 + EQ (SL 43 AMG) |
381 PK |
8-10 l/100km |
Nog geen ervaring op lange termijn |
Zeer goed |
4.0 V8 TT + EQ (SL 55 AMG) |
476 PK |
10-12 l/100km |
Geen problemen tot nu toe |
Zeer goed |
4.0 V8 TT + EQ (SL 63 S AMG) |
585 PK |
11-13 l/100km |
Complex, maar veelbelovend |
Goed |
Conclusie: De beste Mercedes-Benz SL-motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Mercedes-Benz SL-motoren laat een fascinerende reis zien van klassieke atmosferische motoren tot ultramoderne biturbo-units met elektrificatie. Terwijl de historische V8-motoren van de R107-generatie indruk maakten met hun onverwoestbaarheid, zetten de moderne AMG-biturbomotoren nieuwe maatstaven op het gebied van prestaties en efficiëntie. Met zijn mild-hybridetechnologie belooft de nieuwste generatie een optimale balans tussen prestaties en betrouwbaarheid.
- Beste Mercedes-Benz SL benzinemotor:
De 4,0-liter V8-biturbomotor (SL 63 AMG, generatie VI) combineert een vermogen van 585 pk met verrassende betrouwbaarheid en gematigde complexiteit.
- Beste Mercedes-Benz SL langeafstandsmotor:
De 5,6-liter V8 (R107, Historische Generatie) wordt beschouwd als onverwoestbaar en haalt met gemak een kilometrage van 500.000 kilometer.
- Beste Mercedes-Benz SL mild hybride motor:
De 2,0-liter biturbo met EQ-Boost (SL 43 AMG, Generatie VII) biedt 381 pk met een hoog rendement en state-of-the-art technologie.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Mercedes-Benz SL biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering.
De beste producten op dit gebied: