Inhoudsopgave
VW T-Roc motoren
Sinds zijn marktintroductie in 2017 heeft de VW T-Roc zich gevestigd als een succesvolle compacte SUV in het concurrerende crossover-segment en biedt hij een veelzijdig VW T-Roc-motorengamma met moderne TSI- en TDI-eenheden. De technologische ontwikkeling toont de overgang van klassieke verbrandingsmotoren naar geëlektrificeerde aandrijvingen met mild hybrid technologie.

VW T-Roc generatie I (2017-2022)
De eerste VW T-Roc generatie werd gekenmerkt door bewezen Volkswagen motortechnologie uit de EA211 en EA288 series, die hun betrouwbaarheid al hadden bewezen in andere modellen. Bij goed onderhoud worden er doorgaans 250.000 tot 300.000 kilometer afgelegd, waarbij de kleinere TSI-motoren minder gevoelig zijn voor problemen dan de krachtige 2,0-litereenheden. Grote reparaties zijn meestal nodig tussen 150.000 en 200.000 kilometer, voornamelijk aan slijtageonderdelen zoals de waterpomp, thermostaat of, in het geval van de TDI-motoren, de turbocompressor. De absolute topmotor van deze generatie was de 1.5 TSI met 150 pk, die prestaties, efficiëntie en betrouwbaarheid optimaal combineerde. Tot de technische hoogtepunten behoorden cilinderuitschakeling in de 1.5 TSI en de moderne EA288-dieseltechnologie met SCR-katalysator. In een marktvergelijking positioneerde de VW T-Roc zich met succes tussen de Seat Ateca en Skoda Karoq.
VW T-Roc benzinemotoren: Generatie I (2017-2022)
Het gamma benzinemotoren van de VW T-Roc bestond uitsluitend uit TSI-motoren met turbolading uit de beproefde EA211-serie. Het instapmodel was een 1.0 TSI met 85 kW (115 pk), die verrassend verfijnd en zuinig bleek te zijn. De populairste variant was de 1.5 TSI met 110 kW (150 pk), die vanaf 2018 was uitgerust met Active Cylinder Technology (ACT) voor cilinderuitschakeling. Voor sportieve bestuurders was er de VW T-Roc 2.0 TSI met 140 kW (190 pk), die alleen verkrijgbaar was met vierwielaandrijving en DSG-transmissie. De kroon op het werk van de VW T-Roc motoren was de 2.0 TSI in de T-Roc R met 221 kW (300 pk), die echter een van de meer problematische motoren was. Typische zwakke punten van de krachtige TSI-motoren waren het verhoogde olieverbruik door verslijtende zuigerveren en incidentele schade aan de turbolader bij agressief rijgedrag. De kleinere 1.0 en 1.5 TSI-motoren bleken daarentegen zeer betrouwbaar.
VW T-Roc dieselmotoren: Generatie I (2017-2022)
Alleen de beproefde 2.0 TDI uit de EA288-serie werd gebruikt in de VW T-Roc diesels, verkrijgbaar in drie vermogensniveaus: 85 kW (115 pk), 110 kW (150 pk) en 147 kW (200 pk). Alle VW T-Roc TDI-motoren waren standaard uitgerust met moderne common-railinspuiting met een inspuitdruk tot 2.000 bar, een SCR-katalysator met AdBlue-inspuiting en een roetfilter om te voldoen aan de Euro 6-norm. De VW T-Roc 2.0 TDI met 110 kW (150 pk) ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van de hele generatie en bood een uitstekend compromis tussen prestaties, verbruik en duurzaamheid. De 200 pk-variant was alleen verkrijgbaar met vierwielaandrijving en DSG-transmissie en had af en toe problemen met de turbocompressor bij hoge kilometrages. Typische zwakke punten van TDI waren verslijtende EGR-kleppen en verstopte roetfilters tijdens veelvuldige korte ritten.
VW T-Roc motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.0 TSI | 115 PK | 5,0-5,7 l/100km | Niet erg gebruikelijk, verder robuust | Goed |
1.5 TSI | 150 PK | 5,4-6,2 l/100km | Zeer betrouwbaar, ACT-systeem | Zeer goed |
2.0 TSI | 190 PK | 6,8-7,5 l/100km | Olieverbruik, turboladerschade | Matig |
2.0 TSI R | 300 PK | 8,7-9,4 l/100km | Olieverbruik, zuigerveren, turbolader | Problematisch |
2.0 TDI | 115 PK | 4,3-4,9 l/100km | EGR-klep, roetfilter | Goed |
2.0 TDI | 150 PK | 4,4-5,1 l/100km | Zeer robuust, ideaal voor veelrijders | Zeer goed |
2.0 TDI | 200 PK | 5,2-5,8 l/100km | Turbocompressor met hoge kilometerstand | Goed |

VW T-Roc generatie II (2022-heden)
De huidige VW T-Roc generatie vertegenwoordigt de overgang van Volkswagen naar elektrificatie en vertrouwt consequent op mild hybridetechnologie voor alle benzinemotoren. Betrouwbaarheidsvoorspellingen zijn nog speculatief vanwege de korte aanwezigheid op de markt, maar de eerste 50.000 kilometer laten veelbelovende resultaten zien met verwachte kilometrages van meer dan 300.000 kilometer dankzij de elektrische ondersteuning. De typische onderhoudsintervallen zijn verlengd tot 20.000 tot 25.000 kilometer dankzij de mild hybrid technologie, omdat de elektrische startergenerator de verbrandingsmotor ontlast. De uitmuntende motor van deze generatie is de 1.5 eTSI met 150 pk, die de beproefde TSI-technologie combineert met moderne 48-volt technologie. Technische innovaties zijn onder andere een starter-alternator met riem, uitgebreide cilinderuitschakeling en geoptimaliseerde thermische beheersystemen. In de markt houdt de nieuwe VW T-Roc zich staande tegenover geëlektrificeerde concurrenten zoals de Hyundai Kona Hybrid en Toyota C-HR.
VW T-Roc mild hybride benzinemotor: Generatie II (2022-heden)
Het volledige gamma benzinemotoren van de VW T-Roc is nu gebaseerd op eTSI-motoren met 48-volt mild hybridetechnologie. Het instapmodel is een 1.0 eTSI met 81 kW (110 pk), die ondanks de elektrische ondersteuning wat zwak gebouwd lijkt. De 1.5 eTSI met 110 kW (150 pk), die wordt beschouwd als de beste VW T-Roc-motor van deze generatie, is aanzienlijk beter gepositioneerd. Alle eTSI-motoren hebben een riemstartgenerator (RSG), die ondersteuning biedt bij het starten en accelereren, en een uitgebreid cilinderuitschakelsysteem, dat nu ook actief is in het deellastbereik. De sportieve 2.0 TSI met 195 kW (265 pk) in de T-Roc R doet het zonder mild hybrid technologie en behoudt de bekende zwakke punten van de EA888 generatie, maar toont een licht verbeterde betrouwbaarheid in vergelijking met zijn voorganger dankzij geoptimaliseerde koeling en versterkte componenten.
VW T-Roc dieselmotoren: Generatie II (2022-heden)
De beproefde VW T-Roc 2.0 TDI (EA288 evo) blijft verkrijgbaar in twee vermogensniveaus: 85 kW (115 pk) en 110 kW (150 pk). Deze VW T-Roc-motoren profiteren van evolutionaire verbeteringen zoals geoptimaliseerde inspuiting, verbeterde uitlaatgasnabehandeling en langere onderhoudsintervallen. De 2.0 TDI met 150 pk blijft de meest betrouwbare motor in het programma en is bijzonder geschikt voor veelrijders en het gebruik van aanhangers. De 200 pk-variant is uit het programma geschrapt omdat deze niet meer voldoet aan de strengere emissievoorschriften. Alle TDI-motoren voldoen aan de Euro 6d-norm en zijn voorzien van dubbele AdBlue-injectie voor een minimale NOx-uitstoot.
VW T-Roc motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.0 eTSI | 110 PK | 4,9-5,5 l/100km | Zwakke borst, verder robuust | Gemiddeld |
1.5 eTSI | 150 PK | 5,2-5,9 l/100km | Tot nu toe geen serieproblemen | Zeer goed |
2.0 TSI R | 265 PK | 8,2-8,9 l/100km | Olieverbruik, maar verbeterd | Matig |
2.0 TDI | 115 PK | 4,1-4,7 l/100km | Robuust, bewezen | Goed |
2.0 TDI | 150 PK | 4,3-4,9 l/100km | Zeer betrouwbaar, ideaal voor frequente bestuurders | Zeer goed |

Conclusie: de beste VW T-Roc motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de VW T-Roc-motoren laat een duidelijke trend zien in de richting van elektrificatie en meer efficiëntie, waarbij de dieselmotoren consequent hun betrouwbaarheid bewijzen. De nieuwe mild-hybrid technologie belooft een succesvolle combinatie van prestaties, efficiëntie en milieuvriendelijkheid, terwijl de sportieve high-performance TSI-motoren blijven worstelen met bekende zwakke punten.
- Beste VW T-Roc benzinemotor:
De VW T-Roc 1.5 eTSI (150 pk, generatie II) maakt indruk met zijn moderne mild-hybrid technologie, evenwichtige vermogensafgifte en uitstekende betrouwbaarheid tot nu toe.
- Beste VW T-Roc dieselmotor:
De VW T-Roc 2.0 TDI (150 pk, beide generaties) biedt de optimale balans tussen betrouwbaarheid, zuinigheid en rijprestaties voor veelrijders en aanhangers.
- Beste VW T-Roc allround motor:
De VW T-Roc 1.5 TSI (150 pk, generatie I) zonder elektrificatie blijft een uitstekende keuze voor kopers van tweedehands auto's dankzij zijn bewezen technologie en hoge betrouwbaarheid.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle VW T-Roc generaties biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.