Inhoudsopgave
Mercedes-Benz Viano motoren
Sinds de marktintroductie in 2003 heeft de Mercedes-Benz Viano zich gevestigd als een premium MPV sedan en heeft gedurende twee generaties een geavanceerde reeks Mercedes-Benz Viano motoren aangeboden. De ontwikkeling van de motoren weerspiegelt de focus van Mercedes op langeafstandscapaciteiten en betrouwbaarheid, waarbij de dieselmotoren altijd het middelpunt van de modelserie vormen.

Mercedes-Benz Viano generatie I (2003-2014)
De eerste generatie Mercedes-Benz Viano werd gekenmerkt door robuuste, maar technisch nog steeds conventionele motoren, die zich kenmerkten door een uitzonderlijke duurzaamheid. Bij goed onderhoud haalden de Mercedes-Benz Viano motoren gemakkelijk 400.000 tot 500.000 kilometer, waarbij de krachtigere V6 diesels zelfs kilometrages van meer dan 600.000 kilometer haalden. Grote reparaties waren meestal pas nodig tussen 200.000 en 300.000 kilometer, meestal beperkt tot slijtageonderdelen zoals inspuitstukken of turboladers. De absolute topmotor van deze generatie was de 3.0 CDI V6 met 224 pk, die kracht, soepele loop en betrouwbaarheid perfect combineerde. Op technisch vlak vertrouwde Mercedes vanaf 2006 op de beproefde common-rail technologie met roetfilters, waardoor de Viano een van de schoonste MPV's van zijn tijd was. In een marktvergelijking presteerde de Viano duidelijk beter dan concurrenten zoals de VW T5 op het vlak van bouwkwaliteit en duurzaamheid van de motor.
Mercedes-Benz Viano benzinemotoren: Generatie I (2003-2014)
De Mercedes-Benz Viano benzinemotorreeks bestond uitsluitend uit V6-motoren, die waren ontworpen voor een soepele loop en langeafstandscapaciteiten. De 3.2 V6 (M112) leverde 160 kW (218 pk) en was verkrijgbaar van 2003 tot 2010. Deze Mercedes-Benz Viano motor bleek uiterst betrouwbaar te zijn, maar leed onder een hoog brandstofverbruik van 11-13 liter per 100 km. Vanaf 2010 werd hij vervangen door de modernere 3.5 V6 (M272) met 190 kW (258 pk), die over een variabele klepregeling en een geoptimaliseerde verbrandingskamergeometrie beschikte. Beide Mercedes-Benz Viano benzinemotoren vertoonden typische V6 zwaktes zoals incidentele problemen met de bobines en massaluchtstroomsensoren, maar bleven in principe zeer duurzaam. De 3.5 V6 ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare benzinemotor van de generatie, met slechts zelden storingen aan de distributieketting na zeer hoge kilometrages.
Mercedes-Benz Viano dieselmotoren: Generatie I (2003-2014)
De 2.2 CDI (OM646) domineerde aanvankelijk het dieselgamma van de Mercedes-Benz Viano met verschillende vermogensniveaus van 110 tot 150 pk. Deze viercilindermotor met common-railinspuiting bleek zuinig te zijn, maar wat ondermaats bij hogere belasting. Het absolute hoogtepunt was de 3.0 CDI V6 (OM642) met vermogens van 150 tot 224 pk, die verkrijgbaar was vanaf 2005. Deze Mercedes-Benz Vianomotor combineerde de soepele loop van een zescilindermotor met de efficiëntie van moderne dieseltechnologie en werd beschouwd als een van de beste dieselmotoren van zijn tijd. De V6-diesels waren voorzien van bi-turbo-oplading in de krachtigere varianten en boden een uitstekende combinatie van prestaties, verbruik en betrouwbaarheid. Typische zwakke punten waren beperkt tot slijtagegevoelige inspuitstukken na 200.000-250.000 km en incidentele schade aan de turbolader door verwaarloosd onderhoud.
Mercedes-Benz Viano motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
3.2 V6 benzine | 218 PK | 11,5-13,0 l/100km | Hoog brandstofverbruik, bobines | Goed |
3.5 V6 benzine | 258 PK | 10,8-12,5 l/100km | Af en toe distributieketting | Zeer goed |
2.2 CDI | 110-150 PK | 7,5-8,5 l/100km | Te weinig vermogen onder belasting | Gemiddeld |
3.0 CDI V6 | 150-190 PK | 8,0-9,2 l/100km | Injectoren, robuust | Zeer goed |
3.0 CDI V6 Bi-Turbo | 204-224 PK | 8,5-9,8 l/100km | Zeer robuust, topmotor | Zeer goed |

Mercedes-Benz Viano generatie II (2014-2019)
De tweede generatie Mercedes-Benz Viano, die naast de V-Klasse op de markt werd gebracht, richtte zich uitsluitend op dieselmotoren en vormde het hoogtepunt van de ontwikkeling van de Viano. De kilometerstand bereikte nieuwe dimensies: 350.000 tot 450.000 kilometer was standaard, taxibedrijven meldden regelmatig meer dan 700.000 kilometer zonder grote motorproblemen. Grote reparaties waren pas nodig na 250.000 tot 350.000 kilometer en bleven meestal beperkt tot geplande revisies van het injectiesysteem. De absolute topmotor was de 3.0 CDI V6 met 258 pk, die state-of-the-art uitlaattechnologie bood met BlueTEC-technologie en uitzonderlijk soepel liep. Deze generatie introduceerde voor het eerst AdBlue-technologie en voldeed nu al aan de Euro 6-norm, waardoor de Viano klaar is voor de toekomst. In vergelijking met concurrenten zoals de VW T6 of Ford Transit maakte de Viano indruk met zijn aanzienlijk hogere kilometrage en lagere reparatiekosten.
Mercedes-Benz Viano dieselmotoren: Generatie II (2014-2019)
Het Mercedes-Benz Viano dieselgamma van de tweede generatie was uitsluitend gebaseerd op de verder ontwikkelde OM642 V6-motor met een cilinderinhoud van 3,0 liter. Er waren drie vermogensniveaus beschikbaar: 163 pk, 190 pk en 258 pk, waarbij alle varianten waren voorzien van moderne BlueTEC-uitlaatgasreiniging met SCR-katalysator en AdBlue-injectie. De Mercedes-Benz Viano 3.0 CDI met 190 pk (V 250 CDI) werd een bestseller en bood de optimale balans tussen prestaties, verbruik en aanschafkosten. De krachtigste variant met 258 pk (V 350 CDI) was alleen leverbaar met 4MATIC vierwielaandrijving en was bedoeld voor veeleisende klanten die maximale trekkracht vereisten. Alle Mercedes-Benz Viano motoren van deze generatie werden gekenmerkt door een uitzonderlijk soepele loop, lage emissies en een hoge betrouwbaarheid. Typische problemen bleven beperkt tot incidentele storingen van het AdBlue-systeem en slijtagegevoelige gloeibougies in koude klimaten, terwijl de basistechnologie van de motor vrijwel onverwoestbaar was.
Mercedes-Benz Viano motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
3.0 CDI V6 | 163 PK | 7,8-8,6 l/100km | AdBlue-systeem, gloeibougies | Goed |
3.0 CDI V6 | 190 PK | 8,2-9,0 l/100km | Zeer robuust, bestseller | Zeer goed |
3.0 CDI V6 4MATIC | 258 PK | 9,1-10,2 l/100km | Topmotor, zeer betrouwbaar | Zeer goed |

Conclusie: de beste Mercedes-Benz Viano motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Mercedes-Benz Viano motoren toont de consistente focus van Mercedes op duurzaamheid en betrouwbaarheid. Terwijl de eerste generatie nog de keuze bood tussen benzine- en dieselmotoren, concentreerde de tweede generatie zich volledig op geoptimaliseerde dieselaandrijvingen. De constant hoge kilometerstanden en lage reparatiekosten maken de Viano tot een van de meest betrouwbare MPV's op de markt, waarbij de V6-dieselmotoren de absolute maatstaf zijn op het gebied van duurzaamheid.
- Beste Mercedes-Benz Viano benzinemotor:
De 3.5 V6 (258 pk, Generation I) biedt de beste combinatie van prestaties, soepelheid en betrouwbaarheid onder de benzinemotoren, ondanks een hoger brandstofverbruik.
- Beste Mercedes-Benz Viano dieselmotor:
De 3.0 CDI V6 met 224 pk (Generatie I) en 258 pk (Generatie II) vertegenwoordigen het summum van Viano-motortechnologie en bieden uitzonderlijke duurzaamheid met hoge prestaties.
- De beste Mercedes-Benz Viano allrounder:
De 3.0 CDI V6 met 190 pk (generatie II) combineert optimale prestaties met een laag brandstofverbruik en maximale betrouwbaarheid voor dagelijks gebruik.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Mercedes-Benz Viano biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.