Inhoudsopgave
Wat is de MultiJet-motor in Fiat, Lancia en andere auto's?
MultiJet is een term die gebruikt wordt voor turbo dieselmotoren van de tweede generatie, uitgerust met het common rail directe brandstofinjectiesysteem. Welke kenmerken onderscheiden de MultiJet van voorgaande generaties common rail dieselmotoren? Het is de elektronische controle bedoeld om de volledige brandstoftoevoer te splitsen in meerdere onafhankelijke injecties, zodat er gezorgd wordt voor een stillere, milieuvriendelijkere en efficiëntere werking van de motor.
De 1.3 MultiJet, die de prijs ontving met de titel "de internationale motor van het jaar" in 2005, kreeg de hoogste score onder motoren met een volume van 1.0 tot 1.4 liter.
MultiJet vermogenseenheden worden in vele voertuigen gebruikt, zoals Fiat, Alfa Romeo en Lancia.
Andere motoren uitgerust met het Common Rail systeem:
- XDi (SsangYong);
- VCDi (Chevrolet);
- TiD, TTiD (Saab);
- TDI (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat);
- TDCi (Ford);
- TD4, TDV6, TDV8 (Land Rover);
- JTD (Fiat, Alfa Romeo, Lancia);
- i-CTDi (Honda);
- HDi, e-HDi, BlueHDi (Citroën, Peugeot);
- DI-D (Mitsubishi);
- DDiS (Suzuki);
- dCi (Nissan, Renault);
- D3, D4 and D5 (Volvo);
- D-4D (Toyota);
- CRDi (Hyundai, KIA);
- CRD (Chrysler, Jeep);
- CiTD (Mazda);
- CDTi (Opel, Vauxhall);
- CDI (Mercedes-Benz).