Inhoudsopgave
Common-rail systeem in diesel motoren: werkingseigenschappen en problemen
Common Rail is een systeem voor directe brandstofinjectie dat op voertuigen met een dieselmotor is gemonteerd. Het is door de firma Bosch ontwikkeld. Tegenwoordig is meer dan 70% van alle dieselmotoren van diverse diverse producenten van het common-rail systeem voorzien.
Het ontwerp en werkingsprincipe van het common-rail systeem
De basiscomponenten van het common-rail systeem zijn:
- brandstofrail;
- brandstofinjectiepomp;
- brandstofinjectoren (piëzo-elektrisch aangedreven of elektromagnetisch).
De brandstof wordt met behulp van een lagedrukpomp vanuit de tank naar de brandstofinjectiepomp gedreven, waar het door plunjers wordt samengeperst totdat het de door de besturingseenheid aangegeven waarden bereikt. De samengeperste brandstof wordt naar de injectorrail gevoerd, die als hoge druk accumulator functioneert en de brandstoftoevoer aan elke injector regelt. Deze laatstgenoemde injecteert de brandstof direct in de verbrandingskamer. De brandstofrails en de injectoren worden door speciale brandstofleidingen met elkaar verbonden. Het common-rail ontwerp heeft ook kleppen, regelaars en sensoren, waarmee de besturingseenheid alle vereiste informatie kan verzamelen voor het uitvoeren van de vereiste commando's door het meten van diverse parameters.
De voordelen van motoren met een common-rail systeem
- laag geluidsniveau
- gereduceerd brandstofverbruik
- lage uitstoot van uitlaatgassen
Motoren met een common-rail systeem
- MultiJet (Fiat, Alfa Romeo, Lancia)
- VCDi (Chevrolet);
- CDTi (Opel, Vauxhall);
- TDI (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat);
- CDI (Mercedes-Benz);
- JTD (Fiat, Alfa Romeo, Lancia)
- DDiS (Suzuki);
- CRD (Chrysler, Jeep);
- TID TTiD (Saab);
- TD4, TDV6, TDV8 (Land Rover);
- dCi (Nissan, Renault);
- XDi (SsangYong);
- D-4D (Toyota);
- CITD (Mazda);
- CRDi (Hyundai, KIA);
- D3, D4 en D5 (Volvo);
- DI-D (Mitsubishi);
- HDi e-HDi, BlueHDi (Citroen, Peugeot);
- i-CTDi (Honda);
- TDCi (Ford).