Inhoudsopgave
D-4D Toyota-dieselmotoren met Common-rail-systeem voor directe brandstofinjectie
D-4D is de naam van het directe brandstofinjectiesysteem dat ontwikkeld is door Toyota Motor Corporation. Daarbij wordt deze afkorting gebruikt voor Toyota motorsystemen die met dit systeem te maken hebben.
Populaire D-4D motoren
1CD-FTV
In 2000 kwam de 1CD-FTV motor uit. Het was de eerste Toyota dieselmotor met het Common Rail systeem. De cilinderinhoud was 2 liter, en het vermogen bereikte 116 pk. Het had vier in-line cilinders, versterkte randen van het cilinderblok, en een turbolader met uiteenlopende geometrie. De motor werd geproduceerd tot 2007. Het werd geïnstalleerd op de volgende Toyota modellen: Corolla, Avensis, Previa, Corolla Verso en RAV4.
1ND-TV
Deze inline 4-cilinder turbolader dieselmotor met de cilinderinhoud van 1.4 l en Common Rail directe brandstofinjectiesysteem werd uitgebracht in 2001. Sinds 2002 wordt het geïnstalleerd in vele Toyota modellen: Auris, Avanza, Corolla, Etios, iQ, Ractis, Urban Cruiser, Verso-S, Yaris. Het maximale vermogen was 68, 88, en 90 pk. Sinds 2015 valt 1ND-TV onder de EURO VI uitstootstandaard.
KD-FTV
Dit is een serie van diesel inline 4-cilinder motoren met twee nokkenassen en een turbine. De eerste generatie, 1KD-FTV, werd geïntroduceerd in 2000. Het was een 3-liter motor met het vermogen van 172 pk. Het werd geïnstalleerd in de volgende voertuigen: Toyota Land Cruiser Prado, Toyota Hilux Surf, Toyota Fortuner, Toyota Hiace en Toyota Hilux. De tweede generatie had de 2KD-FTV index. Deze kwam uit in 2001. Anders dan hun voorgangers, hadden de motoren van deze generatie verminderde cilinderinhoud en een maximaal vermogen: 2.5 l, en 142 pk. Deze motoren werden geïnstalleerd in de lijn van Toyota voertuigen: Fortuner, Hilux, Hiace en Innova.
AD-FTV
De eerste generatie van deze serie van inline DOHC diesel motoren werd geïntroduceerd in 2005. 1AD-FTV was turbogeladen, en had een cilinderinhoud van 2.0 l, en een vermogen van 127 pk. De tweede generatie, 2AD-FTV, had net als de voorganger een D-4D Common Rail en een turbolader met uiteenlopende geometrie, maar een andere cilinderinhoud, die wel 2.2 liter bereikte. Het maximale vermogen lag tussen 136 en 149 pk. De volgende generatie had 2AD-FHV index. Deze vermogensunits hadden de volgende eigenschappen: snelle piëzo-elektrische injectoren, D-CAT systeem voor het verminderen van schadelijke stoffen, drukverhouding van 15.7:1, wat de laagste van deze serie was. Net als in de 2AD-FTV motoren, kwam de cilinderinhoud niet hoger dan 2.2 liter. Het vermogen was 174 tot 178 pk. Motoren van deze serie werden geïnstalleerd in Toyota modellen zoals RAV4, Avensis, Corolla Verso, Auris, Verso, Corolla.
1WW
In 2013 werden de 1WW motoren uitgebracht. Het was nog een serie aan DOHC dieselmotoren met 4 cilinders op een rij. Het vermogen van 1.6-liter motoren bereikte 110 paardenkracht, en de drukverhouding was 16.5:1. 2-liter 1WW motoren kwamen uit in 2015. Ze werden gemaakt voor Toyota Verso en Toyota Auris.
GD-FTV
In 2015 kwamen de motoren van de GD serie uit. De eerste generatie werd geïndexeerd als 1GD-FTV. Het was een in-line 2.8-liter 175-pk DOHC motor met 4 cilinders en een turbolader met uiteenlopende geometrie. 2GD-FTV motoren van de tweede generatie hadden een lagere cilinderinhoud en vermogen: 2.4 liter en 147 pk. De drukverhouding van de motoren van de twee generaties was hetzelfde — 15.6:1. Ze werden geïnstalleerd in Toyota Hilux, Toyota Land Cruiser Prado, Toyota Fortuner en Toyota Innova.
1VD-FTV
De VD serie markeerde een nieuw stadium in de geschiedenis van motoren van dit Japanse merk. Dit waren de eerste 8-cilinder diesel V-motoren. Hun cilinderinhoud was 4.5 liter. Ze kregen het D-4D systeem, en één of twee turboladers met uiteenlopende geometrie. De drukverhouding bereikte 16.8:1. Het maximale vermogen van de turbogeladen motoren was 202 pk, en van dubbele-turbo motoren — 268 pk.