Inhoudsopgave
CDI-motoren: wat betekent de afkorting en wat heeft Mercedes ermee te maken?
CDI (Common Rail Diesel Injection) is een serie dieselmotoren van het Duitse Daimler AG, die geïnstalleerd zijn in Mercedes-Benz voertuigen. CDI motoren werden ontwikkeld in 1997 en worden tegenwoordig nog steeds succesvol gebruikt. Deze motoren hebben een systeem van directe brandstofinjectie, die het brandstofverbruik met 15 % verlaagt. De fabrikant heeft het draaimoment verhoogd, zodat er 40 % meer vermogen is.
Populaire CDI motoren
OM611. 1998-2004.
Dit zijn inline 2.1 en 2.2 liter viercilinder dieselmotoren. Auto-eigenaars konden kiezen tussen motoren met verschillende vermogens: 81, 101, 108, 114, 120, 127, 134, en 141 pk. OM611 werden geïnstalleerd op: Mercedes-Benz Sprinter (W90x), Mercedes-Benz E-Class (W210), Mercedes-Benz C-Class (W203).
OM668. 1998-2005.
Deze dieselmotoren hadden vier cilinders op een rij, en een cilinderinhoud van 1.7 en 2.7 l. De volgende modellen werden verkocht met ОМ668 motoren: Mercedes-Benz A-Class (W168), Mercedes-Benz A-Class (W169), en ook Mercedes-Benz Vaneo (W414).
OM612. 1999-2006.
Anders dan voorgaande motoren, had ОМ612 5 cilinders op een rij. De cilinderinhoud was 2.7 l. Het vermogen van de motor lag tussen 154 en 170 pk, en het draaimoment - tussen 330 en 370 N·m. Deze motor werd geplaatst in de Mercedes-Benz Sprinter (W90x), Mercedes-Benz C-Class (W203) Mercedes-Benz E-Class (W210).
OM628. 1999-2010.
Het was de eerste V-motor in de CDI lijn. Deze had 8 cilinders, 4 liter cilinderinhoud, 560 N·m draaimoment en een vermogen van 250 pk. De motor werd geïnstalleerd in Mercedes-Benz E-Class (W211), Mercedes-Benz S-Class (W220), Mercedes-Benz M-Class (W163), Mercedes-Benz G-Class (W463).
OM647. 2002-2006.
Een inline van 2.7 liter met vijf cilinders, die 177 pkvermogen opwerkte. Het draaimoment was 400 N·m. Het werd geïnstalleerd op de sedanwagen Mercedes-Benz E-Class (W211).
OM648. 2002-2005.
Deze motor had 6 cilinders op een rij. De cilinderinhoud was wel 3.2 liters. De motor had twee vermogensopties: 177 en 204 pk. Deze motor zat onder de motorkap van Mercedes-Benz E-Class (W211) and Mercedes-Benz E-Class (W220).
OM646. 2003-2010.
Deze inline 4-cilinder, 2.2-liter turbolader motor had een gietijzeren cilinderblok en een aluminium cilinderkop. Het had een groot bereik aan vermogen: van 88 tot 170 pk. In 2006, werd de tweede generatie uitgebracht, OM646 EVO. Monteurs hadden meer dan 90 veranderingen aangebracht aan het design. OM646 werd geïnstalleerd in de volgende modellen: Mercedes-Benz Vito (W639), Mercedes-Benz Sprinter (W906), Mercedes-Benz C-Class (W203), Mercedes-Benz C-Class (W204), Mercedes-Benz CLК-Class (W209), en Mercedes-Benz E-Class (W211).
OM640. 2004-2012.
De 2-liter ОМ640 had vier inline cilinders. Het had een koelsysteem voor de turbogeladen lucht en een turbolader met uiteenlopende geometrie. Vermogen: 82, 109 of 140 pk. Draaimoment: 200, 250, 300 N·m. OM640 werd gebruikt voor Mercedes-Benz A-Class (W169) en Mercedes-Benz B-Class (W245).
OM629. 2005-2011.
Deze motor had een enigszins aangepast OM628. De meest opvallende eigenschap was een verhoogde boostdruk. Hierdoor konden vermogen en draaimoment verhoogd worden. Net als de voorganger, was de OM629 een V8 4 liter motor. Het vermogen van de motor lag tussen 306 en 320 pk, en het draaimoment tussen 700 en 730 N·m. Het werd ontwikkeld voor voertuigen als: Mercedes-Benz M-Class (W164), Mercedes-Benz GL-Class (X164), Mercedes-Benz E-Class (W211), en Mercedes-Benz S-Class (W221).
OM651. 2008–heden.
Een inline 4-cilinder turbolader motor. Cilinderinhoud: 1.8 en 2.2 l. Vermogen: 95 tot 204 pk. Het cilinderblok is gemaakt van grijs gietijzer. Het is geïnstalleerd op de volgende modellen: Mercedes-Benz A-Class (W176), Mercedes-Benz B-Class (W246), Mercedes-Benz CLA (C117), Mercedes-Benz Sprinter (W906), Mercedes-Benz C-Class (W204), Mercedes-Benz C-Class (W205), Mercedes-Benz Vito (W447), Mercedes-Benz GLA (X156), Mercedes-Benz E-Class (W212), Mercedes-Benz Viano/Vito (W639), Mercedes-Benz GLK (X204), Mercedes-Benz M-Class (W166), Mercedes-Benz SLK (R172), Mercedes-Benz GLC (X253), Mercedes-Benz CLS (X218), en Mercedes-Benz S-Class (W222).
OM656. 2017–heden.
De turbolader 3-liter inline 6-cilinder OM656 is de krachtigste motor die ooit geïnstalleerd is in een serie Mercedes-Benz passagierswagen. Specificaties: 286 pk (600 N·m) en 340 pk (700 N·m). Het is ontwikkeld voor Mercedes-Benz S-Class (W222) voertuigen.