HDi-, e-HDi- en BlueHDi-motor: waar staat dit voor en wat zijn hun prestatiekenmerken?
De HDi (High Pressure Direct Injection) is een door de PSA Peugeot Citroën-groep ontwikkelde dieselmotor die is uitgerust met het common-rail systeem met een directe brandstofinjectie.
In 1998 werd de eerste generatie HDi-motoren uitgebracht. Alle motoren uit deze serie hadden 4 cilinders en voldeden aan de Euro 4 eco-normen, die de uitstoot van verontreinigende stoffen in de uitlaatgassen controleert.
In 2003 werd de tweede generatie uitgebracht. Onder de 4 cilinder rechte motoren bevond zich een V-vormige. De HDi 2,7 204 pk motor viel niet alleen op door de positie van de cilinders, maar ook vanwege hun aantal, de motor had 6 cilinders. Alle tweede generatie motoren voldeden aan de Euro 4-normen.
In 2009 werd er met de bouw van de derde generatie HDi-motoren begonnen. Deze motoren voldoen aan Euro 5-uitstootnormen. Deze serie had ook twee V-vormige motoren met 6 cilinders: de HDi 3.0 245 pk en de HDi 3.0 275 pk naast de rechte motor met 4 cilinders.
In 2010 kwamen de engineers van PSA Peugeot Citroën engineers met de e-HDi-motor die was uitgerust met een geavanceerd "start-stop" -systeem. Deze oplossing voorzag in een sterk gereduceerd brandstofverbruik.
In 2013 werd er met de bouw van de vierde generatie common-rail dieselmotoren begonnen. Deze voldoen aan de hoge Euro 6 eco-norm en werden BlueHDi genoemd. Alle motoren van deze generatie hadden 4 cilinders.