Inhoudsopgave
Opel Combo motoren
Sinds zijn introductie in 1986 heeft de Opel Combo zich ontwikkeld tot een van de meest veelzijdige bedrijfswagens, met een geavanceerd aanbod van Opel Combo-motoren over vier generaties. Elke generatie bracht nieuwe technologieën en verschillende sterke punten met zich mee, met een technologische evolutie die varieerde van eenvoudige motoren met natuurlijke aanzuiging tot moderne turbodiesels.

Opel Combo-motoren: Generatie I & II - Historische generaties (1986-2011)
De eerste twee generaties van de Opel Combo (1986-1993 en 1993-2011) legden de basis voor het succes van deze modelserie en werden gekenmerkt door robuuste maar technisch eenvoudige motoren. De kilometerstand varieerde sterk afhankelijk van het motortype en het onderhoud: terwijl de beproefde 1.7 DTI-dieselmotoren met het juiste onderhoud gemakkelijk 400.000 tot 500.000 kilometer haalden, hadden de benzinemotoren vaak tussen 200.000 en 300.000 kilometer grote reparaties nodig. De absolute topmotor van deze historische generaties was de 1.7 DTI met 75 pk van de tweede generatie, die betrouwbaarheid, zuinigheid en duurzaamheid optimaal combineerde. De eerste modellen van de eerste generatie (1986-1993) waren nog gebaseerd op het Kadett-platform en boden voornamelijk 1,4- en 1,6-liter benzinemotoren en een 1,7-liter diesel. De tweede generatie (1993-2011) voegde modernere injectiesystemen toe en de legendarische 1.7 DTI-motor, die extreem duurzaam bleek te zijn.
Opel Combo benzinemotoren: Historische generaties (1986-2011)
In de eerste generatie bestond het gamma benzinemotoren van de Opel Combo voornamelijk uit atmosferische motoren: de 1.4i met 60 pk en de 1.6i met 75 pk vormden het basiskader. In de tweede generatie werden krachtigere varianten toegevoegd: de 1.4 16V met 90 pk, de 1.6 16V met 101 pk en later de 1.8 16V met 125 pk. Deze Opel Combo-motoren hadden te kampen met typische problemen uit die tijd: defecte bobines, carburateurproblemen bij de eerste modellen en af en toe schade aan de koppakking bij de 16V-motoren. De beste benzinemotor van de historische generaties was de 1.6 16V met 101 pk van de tweede generatie - deze bood een goede balans tussen prestaties en betrouwbaarheid.
Opel Combo dieselmotoren: Historische generaties (1986-2011)
De Opel Combo diesels werden aanvankelijk gedomineerd door de 1.7 D met 57 pk in de eerste generatie, maar die was luidruchtig en traag. De doorbraak kwam met de tweede generatie en de 1.7 DTI met 75 pk, die uitgroeide tot de meest betrouwbare motor van alle historische generaties. Later kwamen daar de 1.3 CDTI met 70 pk en de 1.7 CDTI met 100 pk bij. De Opel Combo 1.7 DTI bleek vrijwel onverwoestbaar - vooral de varianten die vanaf 2001 werden geproduceerd met common-railinspuiting en verbeterde turbocompressortechnologie haalden regelmatig kilometrages van meer dan 500.000 kilometer. Deze Opel Combo dieselmotoren werden beschouwd als de maatstaf voor betrouwbaarheid in de bedrijfswagensector.
Opel Combo motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.4i (Gen I) | 60 PK | 7,5-8,5 l/100km | Carburateur, ontstekingssysteem | Gemiddeld |
1.6i (Gen I) | 75 PK | 8,0-9,0 l/100km | Koppakking, bobines | Gemiddeld |
1.4 16V (Gen II) | 90 PK | 7,0-8,0 l/100km | Klepverkalking | Goed |
1.6 16V (Gen II) | 101 PK | 7,5-8,5 l/100km | Zeer robuust | Zeer goed |
1.8 16V (Gen II) | 125 PK | 8,5-9,5 l/100km | Olieverbruik bij hoge kilometerstand | Goed |
1.7 D (Gen I) | 57 PK | 6,5-7,5 l/100km | Luid, traag | Matig |
1.7 DTI (Gen II) | 75 PK | 5,5-6,5 l/100km | Praktisch onverwoestbaar | Zeer goed |
1.3 CDTI (Gen II) | 70 PK | 5,0-6,0 l/100km | Turbocompressor, inspuitkoppen | Goed |
1.7 CDTI (Gen II) | 100 PK | 6,0-7,0 l/100km | Robuust, maar complexer | Goed |

Opel Combo motoren: Generatie III (2011-2018)
De derde generatie Opel Combo markeerde een compleet nieuw begin en was voor het eerst gebaseerd op het Fiat Doblo platform. Deze generatie werd gekenmerkt door moderne, maar soms problematische motoren. De meeste motoren haalden met goed onderhoud 250.000 tot 350.000 kilometer, waarbij de kleinere dieselmotoren als bijzonder betrouwbaar werden beschouwd. Grote motorschade kwam zelden voor, maar schade aan de turbolader kwam af en toe voor bij de krachtige diesels. Het absolute hoogtepunt was de 1.6 CDTI met 105 pk - een uitgebalanceerde motor met goede prestaties en een hoge betrouwbaarheid. Voor het eerst was er ook een CNG-aardgasmotor als milieuvriendelijk alternatief. De onderhoudsintervallen werden verlengd tot 30.000 kilometer, waardoor de gebruikskosten aanzienlijk daalden.
Opel Combo benzinemotoren: Generatie III (2011-2018)
Het gamma benzinemotoren van de Opel Combo werd in deze generatie sterk gereduceerd en bestond voornamelijk uit de 1.4 16V met 95 pk. Deze motor was gebaseerd op beproefde Fiat-technologie en bleek aanzienlijk betrouwbaarder dan zijn voorgangers. Problemen deden zich voornamelijk voor met het ontstekingssysteem en af en toe met de inspuitkoppen. De Opel Combo 1.4 16V ontwikkelde zich tot de meest solide benzinemotor in de serie, ook al was hij wat ondergemotoriseerd voor zware ladingen. Voor bestuurders met lage jaarlijkse kilometers bood hij een voordelig alternatief voor de diesels.
Opel Combo dieselmotoren: Generatie III (2011-2018)
De Opel Combo bood een breed scala aan moderne dieselmotoren: de 1.3 CDTI met 90 pk, de 1.6 CDTI in twee vermogensniveaus (90 en 105 pk) en de krachtige 2.0 CDTI met 135 pk. Alle Opel Combo diesels hadden moderne common-rail injectie met turbolading en voldeden aan de Euro 5 norm. De Opel Combo 1.6 CDTI met 105 pk bleek de meest uitgebalanceerde motor van deze generatie - hij bood voldoende vermogen voor alle doeleinden en bleef tegelijkertijd zuinig en betrouwbaar. De kleine 1.3 CDTI was bijzonder zuinig, maar te zwak voor zware belasting, terwijl de 2.0 CDTI krachtig was, maar af en toe problemen had met de turbocompressor.
Opel Combo CNG-motor: Generatie III (2011-2018)
Als speciale voorziening bood Opel de Combo ook aan met een 1.4 CNG-aardgasmotor met 120 pk. Deze CNG-motor van de Opel Combo was bijzonder milieuvriendelijk en rendabel in gebruik, maar het netwerk van tankstations was beperkt en de actieradius kleiner. De motor bleek technisch betrouwbaar, maar had te lijden onder de beperkte beschikbaarheid van de CNG-infrastructuur.
Opel Combo motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1,4 16V | 95 PK | 7,5-8,5 l/100km | Ontstekingssysteem, injectoren | Goed |
1.3 CDTI | 90 PK | 4,5-5,5 l/100km | Te zwak voor zware belasting | Goed |
1.6 CDTI | 90 PK | 5,0-6,0 l/100km | Robuust en zuinig | Zeer goed |
1.6 CDTI | 105 PK | 5,2-6,2 l/100km | Evenwichtig, betrouwbaar | Zeer goed |
2.0 CDTI | 135 PK | 6,0-7,0 l/100km | Af en toe turboladerschade | Goed |
1.4 CNG | 120 PK | 4,5 kg/100km | Beperkte tankstations | Gemiddeld |

Opel Combo-motoren: Generatie IV (2018-heden)
De huidige generatie van de Opel Combo is gebaseerd op het PSA-platform en vertegenwoordigt de nieuwste stand van de techniek. Alle motoren hebben een geavanceerde emissiecontrole volgens de Euro 6d-Temp-norm en bieden een uitstekende efficiëntie. Aangezien de generatie pas sinds 2018 op de markt is, is er nog geen langetermijnervaring, maar de eerste jaren laten veelbelovende tekenen zien. De topmotor is de 1.5 BlueHDi met 130 pk, die sportieve rijprestaties combineert met een hoge efficiëntie en moderne technologie. De nieuwe Opel Combo-motoren beloven een levensduur van meer dan 300.000 kilometer omdat ze gebaseerd zijn op bewezen PSA-technologie. Onderhoudsintervallen tot 30.000 kilometer verlagen de gebruikskosten aanzienlijk.
Opel Combo benzinemotoren: Generatie IV (2018-heden)
De basis van het Opel Combo-motorengamma is de 1.2 Turbo met twee vermogensniveaus: 110 pk en 130 pk. Beide Opel Combo-motoren zijn voorzien van moderne turbolading met directe injectie en een start-stopsysteem. De Opel Combo 1.2 Turbo met 130 pk wordt als bijzonder succesvol beschouwd en ontwikkelt zich tot de beste benzinemotor in het gamma - hij biedt een soepele vermogensafgifte en heeft tot nu toe geen grote problemen gehad met de serieproductie. De driecilindertechnologie zorgt voor een laag brandstofverbruik met een verrassend gecultiveerd loopgedrag.
Opel Combo dieselmotoren: Generatie IV (2018-heden)
Er zijn drie Opel Combo dieselmotoren beschikbaar: De 1.5 BlueHDi met 75, 100 en 130 pk. Ze zijn allemaal gebaseerd op bewezen PSA-technologie en voorzien van moderne SCR-uitlaatgaszuivering. De Opel Combo 1.5 BlueHDi met 100 pk biedt de beste balans tussen prestaties en verbruik voor de meeste toepassingen, terwijl de 130 pk-variant ideaal is voor zware ladingen en gebruik op aanhangwagens. Deze Opel Combo dieselmotoren zetten de traditie van betrouwbare diesels voort en worden beschouwd als de beste aandrijflijnen van de huidige generatie.
Opel Combo elektrische aandrijving: Generatie IV (2018-heden)
Sinds 2021 is de Opel Combo ook verkrijgbaar als volledig elektrische variant "Combo-e" met 136 pk en 50 kWh accucapaciteit. De actieradius bedraagt maximaal 280 kilometer, wat voldoende is voor de meeste commerciële toepassingen. De Opel Combo-e motor blijkt onderhoudsarm en stil te zijn, maar de aanschafkosten zijn aanzienlijk hoger dan voor de verbrandingsmotoren.
Opel Combo-motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.2 Turbo | 110 PK | 6,0-7,0 l/100km | Tot nu toe geen serieproblemen | Zeer goed |
1.2 Turbo | 130 PK | 6,2-7,2 l/100km | Trillingen driecilinder minimaal | Zeer goed |
1.5 BlueHDi | 75 PK | 4,2-5,2 l/100km | Te zwak voor zware belasting | Goed |
1.5 BlueHDi | 100 PK | 4,5-5,5 l/100km | Evenwichtig, efficiënt | Zeer goed |
1.5 BlueHDi | 130 PK | 5,0-6,0 l/100km | Krachtig, zuinig | Zeer goed |
Elektrisch | 136 PK | 20-25 kWh/100km | Hoge aanschafkosten, beperkte actieradius | Goed |

Conclusie: De beste Opel Combo-motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Opel Combo motoren laat een continue verbetering zien gedurende vier generaties. Terwijl de historische generaties nog met eenvoudige technologie werkten, bieden de moderne aandrijvingen maximale efficiëntie en betrouwbaarheid. De dieselmotoren zijn in alle generaties de eerste keuze gebleven voor commerciële gebruikers, terwijl de nieuwe benzinemotoren een interessant alternatief vormen voor particuliere gebruikers.
- Beste Opel Combo benzinemotor:
De Opel Combo 1.2 Turbo (130 pk, Generation IV) combineert moderne turbotechnologie met een hoge efficiëntie en een uitstekende betrouwbaarheid tot op heden.
- Beste Opel Combo dieselmotor:
De Opel Combo 1.5 BlueHDi (100 pk, Generation IV) biedt voor de meeste doeleinden de beste combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en dagelijkse bruikbaarheid.
- Beste Opel Combo met elektrische aandrijving:
De Opel Combo-e (136 pk, Generation IV) is met zijn actieradius van 280 kilometer ideaal voor stedelijk bestelverkeer en onderhoudsarm gebruik.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Opel Combo biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering.