Inhoudsopgave
Mercedes-Benz V-Klasse motoren
Sinds de introductie in 1996 heeft de Mercedes-Benz V-Klasse zich gevestigd als een premium grote sedan, met een geavanceerd motorenprogramma voor veeleisende gezinnen en zakelijke klanten in drie generaties. Elke generatie Mercedes-Benz V-Klasse motoren bracht nieuwe technologieën en een verbeterde efficiëntie met zich mee, met een constante focus op betrouwbaarheid.

Mercedes-Benz V-Klasse generatie I (1996-2003)
De eerste generatie Mercedes-Benz V-Klasse werd gekenmerkt door robuuste, maar nog niet volledig uitgerijpte motoren die doorgaans een kilometrage van 250.000 tot 350.000 kilometer haalden. Grote reparaties waren meestal nodig tussen 180.000 en 220.000 kilometer, waarbij de dieselmotoren aanzienlijk duurzamer waren dan de benzinemotoren. De absolute topmotor van deze generatie was de 2.3 TD met 98 pk, die betrouwbaarheid en zuinigheid optimaal combineerde. Technisch gezien waren de Mercedes-Benz V-Klasse motoren nog steeds gebaseerd op beproefde concepten zonder moderne directe injectie, waardoor ze gemakkelijk te onderhouden waren, maar niet bijzonder zuinig. In een marktvergelijking positioneerde de V-Klasse zich als een premium alternatief voor de VW Bus en Ford Transit.
Mercedes-Benz V-Klasse benzinemotoren: Generatie I (1996-2003)
De Mercedes-Benz V-Klasse benzinemotoren bestonden voornamelijk uit atmosferische motoren zonder turbo. De 2,0-liter motor (motorcode M111) leverde 95 kW (129 pk) en was verkrijgbaar als instapmotor, maar bleek te weinig vermogen te hebben voor het hoge voertuiggewicht. Krachtiger was de 2,3-liter viercilinder (M111) met 110 kW (150 pk), die betere rijprestaties bood maar een hoog brandstofverbruik had van meer dan 12 liter per 100 km. Deze Mercedes-Benz V-Klasse motoren hadden te kampen met typische problemen uit die tijd: defecte bobines, problemen met de brandstofpomp en af en toe schade aan de koppakking door oververhitting maakten ze tot de meest problematische motoren van deze generatie.
Mercedes-Benz V-Klasse dieselmotoren: Generatie I (1996-2003)
De Mercedes-Benz V-Klasse diesels werden gedomineerd door de beproefde 2.3 TD (motorcode OM601) met 72 kW (98 pk), die de meest betrouwbare motor van de hele generatie bleek te zijn. Later kwam daar de krachtigere 2.3 TD met 90 kW (122 pk) bij, die meer vermogen bood bij een vergelijkbare betrouwbaarheid. Deze Mercedes-Benz V-Klasse TDI motoren hadden mechanische injectiepompen en waren bijzonder robuust gebouwd. De 2.3 TD met 98 pk werd gekenmerkt door een uitzonderlijke levensduur - kilometerstanden van meer dan 400.000 kilometer waren niet ongewoon als de onderhoudsintervallen werden nageleefd. Typische zwakke punten waren beperkt tot slijtage van de injectiepomp na ongeveer 300.000 kilometer en incidentele problemen met de gloeibougiecontrole.
Mercedes V-Klasse motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
2.0 benzinemotor | 129 PK | 12,5-13,8 l/100km | Te weinig vermogen, bobines | Matig |
2.3 benzinemotor | 150 PK | 11,8-13,2 l/100km | Hoog brandstofverbruik, koppakking | Gemiddeld |
2.3 TD | 98-122 PK | 8,5-9,2 l/100km | Injectiepomp, gloeibougies | Zeer goed |

Mercedes-Benz V-Klasse generatie II (2003-2014)
De tweede generatie Mercedes-Benz V-Klasse (intern aangeduid als de Viano) betekende een belangrijke technologische sprong met modernere common-rail dieselmotoren en herziene benzinemotoren. De kilometrage steeg tot 300.000 à 450.000 kilometer voor de diesels, terwijl de benzinemotoren rond de 250.000 kilometer hun limiet bereikten. Grote reparaties waren meestal nodig tussen 200.000 en 280.000 kilometer. Het absolute hoogtepunt was de 3.0 CDI met 224 pk - een V6-diesel die kracht, soepele loop en betrouwbaarheid perfect combineerde. Mercedes introduceerde voor het eerst common rail-injectie en variabele turbinegeometrie, wat de efficiëntie aanzienlijk verhoogde. In een marktvergelijking consolideerde de V-Klasse zijn positie als premium grote sedan tegenover concurrenten zoals de VW Multivan.
Mercedes-Benz V-Klasse benzinemotoren: Generatie II (2003-2014)
Het aanbod benzinemotoren van de Mercedes-Benz V-Klasse werd volledig herzien en omvatte de 2,0-liter supercharged motor (M271) met 120 kW (163 pk) en de krachtigere 3,2-liter V6 (M112) met 160 kW (218 pk). De 2.0-compressor bood aanzienlijk betere rijprestaties dan zijn voorganger, maar had te kampen met typische problemen van de M271-serie: defecten aan de kettingspanner, problemen met de balansas en incidentele schade aan de compressor maakten hem onderhoudsintensief. De Mercedes-Benz V-Klasse 3.2 V6 bleek betrouwbaarder, maar was extreem dorstig met een verbruik van meer dan 13 liter per 100 km. Hoewel deze Mercedes-Benz V-Klasse motoren meer comfort en souplesse boden dan hun voorgangers, bleven het de meest problematische motoren van deze generatie.
Mercedes-Benz V-Klasse dieselmotoren: Generatie II (2003-2014)
De Mercedes-Benz V-Klasse 2.2 CDI (OM646) werd aangeboden in verschillende vermogensniveaus van 95 kW (129 pk) tot 110 kW (150 pk) en was voorzien van moderne common-rail injectie. Daarnaast was er de krachtigere 3.0 CDI V6 (OM642) met vermogens van 140 kW (190 pk) tot 165 kW (224 pk). De Mercedes-Benz V-Klasse 2.2 CDI ontwikkelde zich tot het werkpaard van de generatie - vooral de variant met 150 pk bood een uitstekende combinatie van prestaties, verbruik en betrouwbaarheid. De 3.0 CDI V6 werd beschouwd als de beste motor van deze generatie, met zijn zijdezachte loop, sterke trekkracht en hoge betrouwbaarheid. Typische zwakke punten bleven beperkt tot problemen met het roetfilter op korte ritten en incidentele defecten aan de hogedrukpomp van de 2.2 CDI.
Mercedes V-Klasse motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
2.0 Compressor | 163 PK | 10,8-12,1 l/100km | Kettingspanner, balansas | Matig |
3,2 V6 | 218 PK | 13,2-14,5 l/100km | Hoog brandstofverbruik | Gemiddeld |
2.2 CDI | 129-150 PK | 7,8-8,9 l/100km | Partikelfilter, hogedrukpomp | Goed |
3.0 CDI V6 | 190-224 PK | 8,5-9,8 l/100km | Zeer betrouwbaar | Zeer goed |

Mercedes-Benz V-Klasse generatie III (2014-heden)
De huidige Mercedes-Benz V-Klasse generatie vertegenwoordigt het toppunt van ontwikkeling en wordt beschouwd als de meest betrouwbare van alle drie de generaties. Bij goed onderhoud halen de moderne dieselmotoren gemakkelijk 400.000 tot 500.000 kilometer, terwijl grote reparaties pas na 300.000 kilometer nodig zijn. De absolute topmotor is de V 300 d met 237 pk - een viercilinder diesel met bi-turbo-oplading die sportieve prestaties combineert met een hoge efficiëntie. Qua technologie vertrouwt Mercedes op moderne 9G-TRONIC automatische transmissies, BlueTEC uitlaatgaszuivering en, in sommige gevallen, 48-volt mild hybridetechnologie. De Mercedes-Benz V-Klasse motoren van deze generatie voldoen aan alle huidige emissienormen en bieden een aanzienlijk verbeterd rijcomfort. In een marktvergelijking is de V-Klasse ongeëvenaard als premium grote sedan.
Mercedes-Benz V-Klasse dieselmotoren: Generatie III (2014-heden)
Het dieselgamma van de Mercedes-Benz V-Klasse is uitsluitend gebaseerd op de moderne 2,0-liter viercilindermotor (OM654) met verschillende vermogensniveaus. De V 200 d levert 100 kW (136 pk), de V 220 d 120 kW (163 pk), de V 250 d 140 kW (190 pk) en het topmodel V 300 d 175 kW (237 pk) met bi-turbo-oplading. Alle motoren van de Mercedes-Benz V-Klasse zijn voorzien van de nieuwste generatie common-railinspuiting, SCR-katalysator met AdBlue-inspuiting en een modern roetfilter. De V 220 d met 163 pk heeft zich ontwikkeld tot de meest populaire en betrouwbare motor - hij biedt voldoende vermogen voor alle doeleinden met een testverbruik van slechts 6,8-7,5 liter per 100 km. De V 300 d wordt beschouwd als een technisch hoogstandje met zijn bi-turbo-oplading en sportieve prestaties, maar heeft af en toe problemen met de complexe turboladerregeling onder extreme belastingen.
Mercedes-Benz V-Klasse benzinemotoren: Generatie III (2014-heden)
Het assortiment Mercedes-Benz V-Klasse benzinemotoren is aanzienlijk ingekrompen en bestaat voornamelijk uit de V 250 met 2,0-liter turbo (M274) en 155 kW (211 pk). Deze Mercedes-Benz V-Klasse motor met directe inspuiting en turbo biedt goede rijprestaties, maar is met een verbruik van 8,5-9,8 liter per 100 km beduidend dorstiger dan de dieselalternatieven. Op sommige markten was ook een tijdlang een V 260 met een 2,0-liter turbo en 155 kW (211 pk) verkrijgbaar. Deze Mercedes-Benz V-Klasse motoren bleken betrouwbaarder dan hun voorgangers, maar bleven bij hoge kilometerstanden af en toe problemen vertonen met bobines en de hogedrukpomp.
Mercedes-Benz V-Klasse elektrische aandrijving: Generatie III (2022-heden)
Sinds 2022 is er voor het eerst een volledig elektrische variant van de Mercedes-Benz V-Klasse beschikbaar, de EQV. De elektromotor levert 150 kW (204 pk) en biedt een actieradius tot 421 kilometer volgens WLTP. De accu van 100 kWh maakt snelladen met maximaal 110 kW gelijkstroom mogelijk.
Mercedes V-Klasse motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Classificatie |
---|---|---|---|---|
V 200 d | 136 PK | 6,4-7,1 l/100km | Enigszins ondergemotoriseerd | Goed |
V 220 d | 163 PK | 6,8-7,5 l/100km | Zeer betrouwbaar | Zeer goed |
V 250 d | 190 PK | 7,2-8,1 l/100km | Robuust en zuinig | Zeer goed |
V 300 d | 237 PK | 7,8-8,9 l/100km | Complexe bi-turbo regeling | Goed |
V 250 benzinemotor | 211 PK | 8,5-9,8 l/100km | Bobines, hogedrukpomp | Gemiddeld |
EQV Elektrisch | 204 PK | 26,4 kWh/100km | Hoge aanschafkosten | Goed |

Conclusie: De beste Mercedes-Benz V-Klasse motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de motoren van de Mercedes-Benz V-Klasse is in alle drie de generaties continu verbeterd. Terwijl de eerste generatie nog werd gekenmerkt door robuuste maar eenvoudige motoren, heeft de huidige generatie technische perfectie bereikt met moderne dieselmotoren die prestaties, efficiëntie en betrouwbaarheid optimaal combineren. De dieselmotoren zijn in alle generaties de betere keuze gebleven voor frequente bestuurders en commerciële gebruikers.
- Beste Mercedes-Benz V-Klasse benzinemotor:
De V 250 (211 pk, generatie III) met zijn moderne directe turbo-inspuiting biedt de beste combinatie van prestaties en betrouwbaarheid van alle benzinemotorgeneraties.
- Beste Mercedes-Benz V-Klasse dieselmotor:
De V 220 d (163 pk, Generatie III) combineert uitstekende betrouwbaarheid, laag brandstofverbruik en voldoende vermogen voor alle doeleinden - de ideale allrounder.
- Beste Mercedes-Benz V-Klasse hybride motor:
De EQV met 204 pk elektromotor biedt emissievrij rijden met een hoog comfortniveau, maar is nog niet voor alle doeleinden geschikt.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Mercedes-Benz V-Klasse biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.