Inhoudsopgave
VW Golf 6 motoren
De VW Golf 6 werd in 2008 gelanceerd als de zesde generatie van de succesvolle serie compacte klasse modellen en vestigde zich al snel als de benchmark in het zeer competitieve segment. Het gevarieerde motoraanbod van de VW Golf 6 omvatte zowel beproefde als innovatieve aandrijfsystemen en weerspiegelde de technologische verschuiving van traditionele motoren met natuurlijke aanzuiging naar moderne motoren met directe inspuiting.

VW Golf 6 motoren (2008-2012)
De VW Golf 6 generatie markeerde een belangrijk keerpunt in de motortechnologie van Volkswagen en bood een breed scala aan aandrijflijnen voor verschillende vereisten. De betrouwbaarheid varieerde sterk afhankelijk van het motortype: terwijl de beproefde TDI-diesels met goed onderhoud gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer haalden, begonnen de vroege TSI-benzinemotoren tussen 100.000 en 150.000 kilometer problemen te vertonen met distributiekettingen en turboladers. Grote reparaties waren vaak nodig tussen 120.000 en 200.000 kilometer, waarbij het springen van de ketting tot grote motorschade kon leiden als het onderhoud werd verwaarloosd. De absolute topmotor van deze generatie was de 2.0 TDI met 140 pk, die prestaties, zuinigheid en duurzaamheid optimaal combineerde. Technische hoogtepunten waren de introductie van TSI-technologie met turbo en directe injectie en de verdere ontwikkeling van de TDI-diesel met common-rail injectie. In een marktvergelijking positioneerde de VW Golf 6 zich als technologieleider, maar had hij te kampen met de kinderziektes van de nieuwe motortechnologieën.
VW Golf 6 benzinemotoren (2008-2012)
Het gamma benzinemotoren van de VW Golf 6 omvatte zowel traditionele motoren met natuurlijke aanzuiging als moderne TSI-eenheden. Het instapmodel was de 1.2 TSI met 63 kW (86 pk) en 77 kW (105 pk), gevolgd door de 1.4 TSI met 90 kW (122 pk) en 118 kW (160 pk). Voor sportieve eisen was er de 1.4 TSI Twincharger met 125 kW (170 pk), die zowel een supercharger als een turbocompressor gebruikte. De krachtigste VW Golf 6 benzinemotor was de 2.0 TSI met 147 kW (200 pk) in de GTI. Deze VW Golf 6-motoren hadden echter te kampen met typische problemen van de vroege TSI-generatie: problemen met de distributieketting, verhoogd olieverbruik en schade aan de turbocompressor maakten ze tot de meest problematische motoren. Vooral de 1.4 TSI ontwikkelde zich tot een probleemkind met frequente storingen aan de distributieketting vanaf 80.000 kilometer. De 1.2 TSI bleek de meest betrouwbare benzinemotor te zijn, terwijl de 2.0 TSI GTI ondanks zijn goede prestaties last had van problemen met het olieverbruik.
VW Golf 6 dieselmotoren (2008-2012)
De VW Golf 6 diesels werden gedomineerd door de beproefde 2.0 TDI in verschillende vermogensniveaus van 81 kW (110 pk) tot 125 kW (170 pk). De kleinere 1.6 TDI met 66 kW (90 pk) en 77 kW (105 pk) vervolledigde de onderkant van het gamma. De VW Golf 6 2.0 TDI met 103 kW (140 pk) werd de absolute favoriet en meest betrouwbare motor van de hele generatie. Deze VW Golf 6 TDI-motoren waren standaard uitgerust met moderne common-railinspuiting en roetfilters, voldeden aan de Euro 5-norm en boden een uitstekende combinatie van prestaties, brandstofverbruik en betrouwbaarheid. Typische problemen bleven meestal beperkt tot versleten inspuitkoppen na 200.000 kilometer en occasionele schade aan de turbolader als de olieverversingsintervallen niet werden nageleefd. De 1.6 TDI bleek een zuinige maar minder krachtige metgezel te zijn, terwijl de krachtige 170 pk varianten vooral in de GTD werden gebruikt.
VW Golf 6 motoren met natuurlijke aanzuiging (2008-2012)
Naast de moderne turbomotoren bood de VW Golf 6 ook traditionele atmosferische motoren. De 1,6-liter atmosferische motor met 75 kW (102 pk) was het goedkope instapmodel, terwijl een 2,0-liter atmosferische motor met 85 kW (115 pk) beschikbaar was voor het middensegment. Deze VW Golf 6-motoren werden als bijzonder betrouwbaar en onderhoudsvriendelijk beschouwd, maar ze boden minder vermogen en een hoger brandstofverbruik dan hun TSI-tegenhangers. De 1.6-liter motor bleek vrijwel onverwoestbaar en haalde vaak kilometerstanden van meer dan 400.000 kilometer zonder grote reparaties.
VW Golf 6 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.2 TSI | 86-105 PK | 5,5-6,2 l/100km | Turboladerschade, minder vaak kettingfouten | Goed |
1.4 TSI | 122-170 PK | 6,0-7,5 l/100km | Distributieketting, olieverbruik, turbolader | Problematisch |
2.0 TSI GTI | 200 PK | 7,2-8,1 l/100km | Olieverbruik, zuigerveren | Matig |
1.6 motor met natuurlijke aanzuiging | 102 PK | 6,8-7,4 l/100km | Zeer robuust, laag vermogen | Zeer goed |
2.0 atmosferische motor | 115 PK | 7,1-7,8 l/100km | Robuust, maar dorstig | Goed |
1.6 TDI | 90-105 PK | 4,2-4,8 l/100km | Weinig vermogen, verder robuust | Goed |
2.0 TDI | 110-170 PK | 4,5-5,2 l/100km | Zeer betrouwbaar (140 pk-variant) | Zeer goed |

Conclusie: De beste VW Golf 6 motoren
De VW Golf 6 motoren weerspiegelden de overgang van bewezen naar innovatieve technologie, waarbij de diesels consequent overtuigend waren, terwijl de vroege TSI benzinemotoren worstelden met kinderziektes. De atmosferische motoren bleven een solide, zij het minder modern, alternatief voor kopers die op betrouwbaarheid georiënteerd zijn.
- Beste VW Golf 6 benzinemotor:
De VW Golf 6 1,6-liter atmosferische motor (102 pk) combineert topbetrouwbaarheid met lage onderhoudskosten, ook al zijn de prestaties bescheiden.
- Beste VW Golf 6 dieselmotor:
De VW Golf 6 2.0 TDI (140 pk) biedt de optimale combinatie van prestaties, zuinigheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid.
- Sportiefste VW Golf 6 motor:
De VW Golf 6 2.0 TSI GTI (200 pk) levert ondanks bekende zwakke punten de beste rijprestaties van de generatie.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle VW Golf 6 motoren biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering.