Inhoudsopgave
VW Polo 6R motoren
De VW Polo 6R, die werd geproduceerd van 2009 tot 2017, luidde een nieuw tijdperk in voor de klasse van de kleine auto's en vestigde zich al snel als een van de meest succesvolle compacte auto's in Europa. De vijfde generatie Polo bood een indrukwekkende reeks motoren, van zuinige TSI-benzinemotoren tot efficiënte TDI-dieselmotoren. De technologische evolutie tijdens de acht jaar durende productieperiode omvatte belangrijke innovaties zoals de introductie van BlueMotion-technologie en de voortdurende verbetering van directe injectie.

VW Polo 6R motoren - eerste generatie (2009-2014)
De eerste generatie VW Polo 6R vestigde nieuwe maatstaven in termen van betrouwbaarheid en haalde doorgaans kilometerstanden tussen 250.000 en 350.000 kilometer bij goed onderhoud. Grote reparaties waren meestal pas nodig na 180.000 tot 220.000 kilometer, waarbij de 1.2 TSI met 105 pk het absolute hoogtepunt van de generatie bleek te zijn. Tot de technische hoogtepunten van dit tijdperk behoorden de introductie van TSI directe injectie en de verdere ontwikkeling van de beproefde TDI-technologie. In een marktvergelijking positioneerde de Polo 6R zich met succes tegenover concurrenten zoals de Ford Fiesta en Opel Corsa, vooral dankzij zijn superieure bouwkwaliteit en duurzaamheid op lange termijn.
VW Polo 6R TSI benzinemotoren: eerste generatie (2009-2014)
De TSI benzinemotoren van de eerste generatie Polo 6R zetten nieuwe standaarden in de klasse van de kleine auto's met hun combinatie van directe injectie en turbolading. Het gamma omvatte de 1.2 TSI met 90 pk (motorcode CBZB), de uitstekende 1.2 TSI met 105 pk (CBZA) en de sportieve 1.4 TSI met 180 pk in de GTI (CAVE). De 1.2 TSI met 105 pk bleek de optimale balans tussen prestaties en verbruik, terwijl de 90 pk-variant na 120.000 tot 150.000 kilometer af en toe problemen met de distributieketting vertoonde.
De sterke punten van de TSI-motoren zijn de directe gasrespons, het lage verbruik van 5,2 tot 6,8 liter en de robuuste constructie. Zwakke punten zijn vooral de hogedrukpomp bij hoge kilometrages en af en toe een defecte bobine na ongeveer 100.000 kilometer. De CAVE GTI-motor wordt als bijzonder betrouwbaar beschouwd en haalt met gemak 300.000 kilometer bij sportief gebruik.
VW Polo 6R MPI benzinemotoren: eerste generatie (2009-2014)
De atmosferische motoren met inlaatspruitstukinspuiting vormden het instapsegment van de Polo 6R motorreeks en maakten indruk met hun ongecompliceerde technologie. De 1.2 MPI met 60 pk (CGPA) en 70 pk (CGPB) en de 1.4 MPI met 85 pk (CGGA) waren verkrijgbaar. Deze motoren halen regelmatig kilometerstanden van meer dan 400.000 kilometer en worden beschouwd als vrijwel onverwoestbaar.
De MPI-motoren scoren met minimale onderhoudskosten, eenvoudige reparaties en absolute betrouwbaarheid. Typische problemen beperken zich tot slijtageonderdelen zoals bougies om de 30.000 kilometer en incidentele storingen aan de lambdasonde na 150.000 kilometer. De 1.4 MPI 85 pk biedt de beste balans tussen rijprestaties en duurzaamheid op lange termijn in deze categorie.
VW Polo 6R TDI dieselmotoren: eerste generatie (2009-2014)
Het TDI dieselgamma omvatte de 1.2 TDI met 75 pk (CFWA) en de populaire 1.6 TDI in verschillende vermogensniveaus van 90 pk (CAYC) tot 105 pk (CAYB). Met deze motoren werd de Polo een van de zuinigste kleine auto's met verbruikscijfers van 3,8 liter per 100 kilometer. De 1.6 TDI met 90 pk bewees de meest betrouwbare dieselmotor van deze generatie te zijn.
Kenmerkende sterke punten van de TDI-motoren zijn hun uitzonderlijk lage brandstofverbruik, hoge koppel zelfs bij lage toerentallen en kilometrage tot 500.000 kilometer. Probleemgebieden zijn het roetfilter op korte ritten na 80.000 tot 120.000 kilometer en incidentele injectorproblemen in de 1.2 TDI na 180.000 kilometer. De hogedrukpomp vertoont bij alle TDI-varianten pas na 250.000 kilometer de eerste tekenen van slijtage.
Motor | Vermogen (pk) | Verbruik (l/100 km) | Typische zwakke punten | Classificatie |
---|---|---|---|---|
1.2 MPI 60 PK | 60 | 6.2 | Lambdasonde na 150.000 km | Goed |
1.2 MPI 70 PK | 70 | 6.0 | Minimale problemen | Zeer goed |
1.4 MPI 85 PK | 85 | 6.5 | Bougies elke 30.000 km | Zeer goed |
1.2 TSI 90 PK | 90 | 5.8 | Distributieketting na 120.000 km | Goed |
1.2 TSI 105 PK | 105 | 5.2 | Hogedrukpomp bij hoge kilometerstand | Zeer goed |
1.4 TSI 180 PK | 180 | 6.8 | Bobines na 100.000 km | Goed |
1.2 TDI 75 PK | 75 | 4.2 | Injectoren na 180.000 km | Gemiddeld |
1.6 TDI 90 PK | 90 | 3.8 | Partikelfilter voor korte ritten | Zeer goed |
1.6 TDI 105 PK | 105 | 4.0 | DPF probleem | Goed |

VW Polo 6R Motoren - Facelift Euro-6 (2014-2017)
De facelift van 2014 zag de introductie van de Euro 6-emissienorm en aanzienlijke technische verbeteringen. De betrouwbaarheid bereikte nieuwe hoogten met kilometerstanden tussen 300.000 en 400.000 kilometer, terwijl grote reparaties meestal pas na 200.000 kilometer nodig zijn. De 1.0 TSI met 95 pk vestigde zijn naam als de uitmuntende motor van deze generatie en combineerde ultramoderne driecilindertechnologie met uitzonderlijke efficiëntie. Technische innovaties waren onder andere de introductie van de revolutionaire 1.0 TSI driecilindermotor en verbeterde uitlaatgasnabehandeling in de dieselmotoren. Deze modernisering versterkte de marktpositie tegen de nieuwe concurrentie van de Peugeot 208 en Renault Clio.
VW Polo 6R TSI benzinemotoren: Facelift (2014-2017)
Het herziene TSI-motorengamma werd aangevuld met de innovatieve 1.0 TSI driecilindermotor, die werd aangeboden in twee vermogensniveaus met 95 pk (CHZB) en 110 pk (CHZD). De beproefde 1.2 TSI bleef in het programma met 90 pk (CJZC) en 110 pk (CJZD), terwijl de GTI de 1.8 TSI met 192 pk (CJSA) bleef ontvangen. De nieuwe 1.0 TSI maakt indruk met zijn karakteristieke driecilindergeluid en zijn indrukwekkend soepele loop ondanks het oneven aantal cilinders.
De sterke punten van de gefacelifte TSI-motoren zijn hun verbeterde brandstofefficiëntie, lagere emissies en geoptimaliseerde duurzaamheid. De 1.0 TSI vertoont af en toe problemen met de oliepomp na 80.000 tot 100.000 kilometer, terwijl de 1.2 TSI-varianten hun bewezen betrouwbaarheid hebben behouden. Bijzonder opmerkelijk is de verbeterde distributieketting in de 1.2 TSI, die nu een aanzienlijk langere levensduur heeft.
VW Polo 6R MPI benzinemotoren: Facelift (2014-2017)
De atmosferische motoren werden grondig herzien voor de facelift en kregen nieuwe motorstuureenheden om te voldoen aan de Euro 6-norm. De 1.2 MPI met 75 pk (CHFA) en de 1.4 MPI met 85 pk (CHGB) bleven leverbaar, beide met geoptimaliseerde verbrandingsprocessen en verbeterde uitlaatgasnabehandeling. Deze motoren behielden hun legendarische duurzaamheid op lange termijn en halen nog steeds kilometerstanden van meer dan 400.000 kilometer.
De herziene MPI-motoren scoren met nog lagere onderhoudskosten en een verbeterde milieucompatibiliteit terwijl ze dezelfde robuustheid behouden. Er zijn geen nieuwe zwakke punten toegevoegd, alleen de lambdasondes moeten vaker worden gecontroleerd vanwege de strengere emissienormen. De 1.4 MPI blijft de eerste keuze voor frequente bestuurders die op zoek zijn naar maximale betrouwbaarheid tegen een gematigde aankoopprijs.
VW Polo 6R TDI dieselmotoren: Facelift (2014-2017)
Het dieselgamma werd volledig herontwikkeld voor Euro 6 en omvatte de 1.4 TDI met 90 pk (CUTA) en de 1.6 TDI met 95 pk (CXMA). Deze motoren werden uitgerust met geavanceerde uitlaatgasnabehandelingssystemen met SCR-katalysatoren en AdBlue-injectie. De 1.4 TDI met 90 pk bewees de meest betrouwbare dieselmotor van de faceliftgeneratie te zijn en biedt een optimaal compromis tussen prestaties en verbruik.
De Euro 6 TDI-motoren maken indruk met een nog lager brandstofverbruik vanaf 3,5 liter en een aanzienlijk lagere uitstoot van schadelijke stoffen. Probleemgebieden hebben te maken met het complexere uitlaatgasnabehandelingssysteem, met name de SCR-katalysator na 120.000 tot 150.000 kilometer en incidentele AdBlue-doseerproblemen. De basismotoren hebben echter een uitstekende duurzaamheid en halen gemakkelijk een kilometrage van 400.000 kilometer.
Motor | Vermogen (pk) | Verbruik (l/100 km) | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.2 MPI 75 PK | 75 | 5.9 | Lambdasonde vaker controleren | Goed |
1.4 MPI 85 PK | 85 | 6.3 | Minimale problemen | Zeer goed |
1.0 TSI 95 PK | 95 | 4.8 | Oliepomp na 80.000 km | Goed |
1.0 TSI 110 PK | 110 | 5.0 | Oliepomp na 100.000 km | Goed |
1.2 TSI 90 PK | 90 | 5.5 | Verbeterde distributieketting | Zeer goed |
1.2 TSI 110 PK | 110 | 5.2 | Hogedrukpomp met hoge kilometerstand | Zeer goed |
1.8 TSI 192 PK | 192 | 6.5 | Bobines na 120.000 km | Goed |
1.4 TDI 90 PK | 90 | 3.5 | SCR-katalysator na 120.000 km | Goed |
1.6 TDI 95 PK | 95 | 3.7 | AdBlue-doseereenheid | Gemiddeld |

Samenvatting: De beste VW Polo 6R motoren van alle generaties
De motorontwikkeling van de VW Polo 6R toont een voortdurende evolutie van bewezen technologie naar uiterst efficiënte, milieuvriendelijke aandrijvingen. Over alle generaties heen heeft de modelserie zich gevestigd als de maatstaf voor betrouwbaarheid en duurzaamheid op lange termijn in de klasse van de kleine auto's. De technologische reis van de robuuste MPI atmosferische motoren naar de innovatieve TSI turbomotoren en de zeer efficiënte Euro 6 eenheden weerspiegelt de transformatie van de auto-industrie.
- Beste VW Polo 6R benzinemotor:
De 1.2 TSI met 105 pk (CBZA) van de eerste generatie combineert optimale rijprestaties met uitzonderlijke betrouwbaarheid en haalt gemakkelijk 300.000 kilometer met matige onderhoudsvereisten.
- Beste VW Polo 6R dieselmotor:
De 1.6 TDI met 90 pk (CAYC) van de eerste generatie maakt indruk met legendarische duurzaamheid, een minimaal brandstofverbruik van 3,8 liter en een kilometrage tot 500.000 kilometer met het juiste onderhoud.
- Meest betrouwbare allrounder:
De 1.4 MPI met 85 pk van beide generaties wordt beschouwd als een bijna onverwoestbare motor voor frequente bestuurders die waarde hechten aan maximale duurzaamheid op lange termijn met minimale bedrijfskosten.
Voor alle VW Polo 6R motoren vind je bij AUTODOC hoogwaardige reserveonderdelen en slijtageonderdelen tegen voordelige prijzen.