Inhoudsopgave
Audi A6 C7 Avant motoren
Na zijn lancering in 2011 vestigde de Audi A6 C7 Avant zich als de benchmark in de hogere middenklasse en bood een indrukwekkende reeks motoren, van zuinige diesels tot krachtige V8-units. Over de gehele productieperiode van 2011 tot 2018 bleef het motorengamma van de Audi A6 C7 Avant evolueren, waarbij efficiëntie en prestaties op het hoogste niveau werden gecombineerd.

Audi A6 C7 Avant motoren (2011-2018)
De eerste en enige generatie van de Audi A6 C7 Avant werd gekenmerkt door een uitzonderlijke levensduur, waarbij de meeste motoren gemakkelijk 350.000 tot 500.000 kilometer bereikten bij goed onderhoud. Grote reparaties waren meestal pas nodig tussen 200.000 en 300.000 kilometer, voornamelijk aan hulpaggregaten zoals turboladers of injectiesystemen. De absolute topmotor van deze generatie was de 3.0 TDI met 313 pk, die kracht, betrouwbaarheid en verbazingwekkende efficiëntie combineerde. Technisch gezien zorgde Audi voor een revolutie in het segment met het MLB-platformconcept en de lichtgewicht constructie, terwijl de concurrentie van BMW en Mercedes-Benz nog vertrouwde op conventionele staalconstructies. De continue beschikbaarheid van Quattro en de adaptieve luchtvering maakten van de A6 C7 Avant een technische pionier in zijn klasse.
Audi A6 C7 Avant benzinemotoren (2011-2018)
Het benzinemotorengamma van de Audi A6 C7 Avant bestreek een breed vermogensspectrum van 204 tot 560 pk. Het instapmodel was de 2.0 TFSI met 132 kW (180 pk) vanaf 2011, later uitgebreid met een 165 kW (224 pk) variant. Deze Audi A6 C7 Avant-motoren van het type EA888 bleken betrouwbaar, maar vertoonden af en toe problemen met olieverbruik na 150.000 kilometer. De 3.0 TFSI V6 was verkrijgbaar met 220 kW (300 pk) en later 245 kW (333 pk) en ontwikkelde zich tot de beste benzinemotor in de modelserie - met supercharger en directe injectie bood hij sportieve prestaties bij een acceptabel brandstofverbruik. De RS-motoren spanden de kroon: de 4.0 TFSI V8 in de RS6 Avant leverde aanvankelijk 412 kW (560 pk) en vanaf 2013 zelfs 445 kW (605 pk) met het Performance-pakket. Deze Audi A6 C7 Avant-motor werd beschouwd als een van de krachtigste productiemotoren van zijn tijd, maar was gevoelig voor verhoogde slijtage van de turbocompressor als er voortdurend vol gas werd gereden.
Audi A6 C7 Avant dieselmotoren (2011-2018)
De Audi A6 C7 Avant diesels werden gedomineerd door de bewezen TDI-technologie met common-rail injectie. De 2.0 TDI was verkrijgbaar met 100 kW (136 pk), 110 kW (150 pk) en 140 kW (190 pk), waarbij de 150 pk-variant als bijzonder evenwichtig werd beschouwd. De Audi A6 C7 Avant 3.0 TDI vormde het middelpunt van het dieselgamma met vermogens van 150 kW (204 pk), 180 kW (245 pk) en later 200 kW (272 pk). Vanaf 2012 kwam daar de revolutionaire 3.0 TDI BiTurbo met 230 kW (313 pk) bij - een technisch hoogstandje met twee sequentieel werkende turboladers. Deze Audi A6 C7 Avant-motor combineerde V8-vermogen met V6-verbruik en ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare high-performance motor in het hele modellengamma. Alle TDI-motoren hadden roetfilters en SCR-katalysatoren, voldeden aan de Euro 6-norm en boden een testverbruik van 4,9 tot 6,8 liter per 100 km.
Audi A6 C7 Avant hybride aandrijving (2011-2018)
Vanaf 2012 bood Audi de A6 Hybrid aan met een combinatie van 2.0 TFSI (155 kW/211 pk) en elektromotor (33 kW/45 pk) voor een systeemvermogen van 180 kW (245 pk). Deze Audi A6 C7 Avant hybride motor was technisch geavanceerd, maar complex in onderhoud en bereikte slechts een beperkte marktacceptatie vanwege de hoge aanschafprijs en het beperkte elektrische bereik van slechts 3 kilometer.
Audi A6 C7 Avant motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
2.0 TFSI | 180-224 PK | 7,1-8,2 l/100km | Olieverbruik vanaf 150.000 km | Goed |
3.0 TFSI | 300-333 PK | 8,4-9,1 l/100km | Supercharger, hoge onderhoudskosten | Zeer goed |
4.0 TFSI | 560-605 PK | 11,7-12,3 l/100km | Turbocompressor bij volgas | Gemiddeld |
2.0 TDI | 136-190 PK | 4,9-5,8 l/100km | Zeer robuust | Zeer goed |
3.0 TDI | 204-272 PK | 5,4-6,2 l/100km | Uitstekende betrouwbaarheid | Zeer goed |
3.0 TDI BiTurbo | 313 PK | 6,8 l/100km | Complexe turbotechnologie | Zeer goed |
2.0 TFSI Hybride | 245 PK | 6,4 l/100km | Complexe technologie, duur onderhoud | Gemiddeld |

Conclusie: De beste Audi A6 C7 Avant-motoren aller tijden
De motorgeneratie van de Audi A6 C7 Avant stelde nieuwe normen op het gebied van betrouwbaarheid en efficiëntie in de hogere middenklasse. Terwijl de TDI-diesels consequent overtuigden, toonden ook de TFSI-benzinemotoren een aanzienlijk hogere kwaliteit dan veel van hun concurrenten. De innovatieve lichtgewicht constructie en het Quattro systeem ondersteunden de levensduur van alle motoren.
- Beste Audi A6 C7 Avant benzinemotor:
De 3.0 TFSI V6 (300-333 pk) combineert sportieve prestaties met een hoge betrouwbaarheid en een matig brandstofverbruik - ideaal voor veeleisende bestuurders.
- Beste Audi A6 C7 Avant dieselmotor:
De 3.0 TDI BiTurbo (313 pk) biedt de perfecte synthese van kracht, efficiëntie en betrouwbaarheid en wordt beschouwd als een van de beste dieselmotoren aller tijden.
- Beste Audi A6 C7 Avant hybride motor:
De 2.0 TFSI Hybrid (245 pk) was zijn tijd ver vooruit, maar technisch nog niet volwassen genoeg voor de massamarkt.
Voor onderhoud en reparatie van alle Audi A6 C7 Avant motoren biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele onderdelen en hoogwaardige alternatieven met snelle en betrouwbare levering direct bij u thuis.