Inhoudsopgave
VW Passat B6 Variant
De VW Passat B6 Variant werd in 2005 geïntroduceerd als de stationwagonversie van de zesde generatie Passat en vestigde zich al snel als een van de meest succesvolle middelgrote stationwagons in Europa. In de productieperiode van 2005 tot 2010 bood Volkswagen een indrukwekkende verscheidenheid aan motoropties, variërend van zuinige diesels tot krachtige V6-motoren. Deze reeks motoren weerspiegelde de technologische veranderingen van die tijd en stelde nieuwe normen op het gebied van efficiëntie en prestaties.

VW Passat B6 Variant motoren - moderne efficiëntie en bewezen technologie (2005-2010)
De B6-generatie van de Passat Variant markeerde een belangrijk keerpunt in de motorontwikkeling van Volkswagen. Met een typische kilometerstand van 250.000 tot 350.000 kilometer bleken de meeste motoren uiterst duurzaam. Grote reparaties zijn meestal pas nodig na 200.000 kilometer, waarbij de 2.0 TDI met 140 pk (BMP-motor) wordt beschouwd als het absolute hoogtepunt van de generatie. Deze motorengeneratie introduceerde moderne common-rail dieseltechnologie en TSI benzinemotoren, terwijl de beproefde V6-motoren de bovenkant van het gamma afrondden. In vergelijking met rivalen als de BMW 3-serie Touring of Audi A4 Avant bood de Passat B6 Variant een evenwichtigere mix van comfort, efficiëntie en betrouwbaarheid.
VW Passat B6 Variant TSI benzinemotoren (2005-2010)
De TSI-motorenfamilie zorgde voor een revolutie in het benzinemotorengamma van de Passat B6 Variant dankzij de combinatie van turbolading en directe injectie. De 1.4 TSI met 122 pk (CAXA) vestigde zich als instapmotor en maakte indruk met zijn lage brandstofverbruik van ongeveer 6,5 liter per 100 kilometer. De distributiekettingen bleken echter problematisch, omdat deze na 100.000 kilometer aan vervanging toe zijn. De 1.8 TSI met 160 pk (BZB/CDAA) bood een evenwichtige vermogensafgifte, maar had vanaf ongeveer 150.000 kilometer last van incidentele problemen met de hogedrukpompen. De krachtigste benzinevariant was de 2.0 TSI met 200 pk (BWA/CCTA), die indruk maakte met zijn sportieve eigenschappen, maar vaak problemen kreeg met de zuigerveren vanwege de hoge thermische belasting.
VW Passat B6 Variant FSI benzinemotoren (2005-2008)
De FSI-motoren vertegenwoordigden de eerste stap van Volkswagen in de richting van directe injectie vóór de introductie van TSI-technologie. De 1.6 FSI met 115 pk (BLF) diende als basismotor en werd gekenmerkt door zijn eenvoudige ontwerp, maar kampte met problemen met de injectiekleppen, die vaak al na 80.000 kilometer moesten worden gereinigd. De 2.0 FSI met 150 pk (BVY/BVZ) bood solide rijprestaties, maar was gevoelig voor verkooksing in het inlaatkanaal vanwege de directe inspuiting zonder extra inspuiting in het inlaatspruitstuk. Deze motoren werden in 2008 vervangen door de modernere TSI-motoren, omdat ze niet langer voldeden aan de toenemende efficiëntie-eisen.
VW Passat B6 Variant V6 benzinemotoren (2005-2010)
De V6-motorenfamilie bekroonde het benzinemotorengamma van de Passat B6 Variant met twee verschillende concepten. De 3.2 V6 FSI met 250 pk (BDB/AXZ) combineerde natuurlijke aanzuiging met directe injectie en bood een gecultiveerde vermogensafgifte en een karakteristiek motorgeluid. Ondanks het hoge brandstofverbruik van ongeveer 10 liter per 100 kilometer bleek deze motor zeer betrouwbaar en haalde hij vaak kilometrages van meer dan 300.000 kilometer zonder grote problemen. De topmotor was de 3.6 V6 FSI met 300 pk (BWS), die alleen leverbaar was in de 4Motion-versie en indruk maakte met zijn indrukwekkende vermogensafgifte, maar hogere onderhoudskosten veroorzaakte vanwege de complexere technologie.
VW Passat B6 Variant TDI dieselmotoren (2005-2010)
De TDI-motorenfamilie vormde de ruggengraat van het Passat B6 Variant-gamma en maakte indruk met een brede vermogensspreiding van 105 tot 240 pk. De 1.9 TDI met 105 pk (BXE/BLS) was het instapmodel en werd beschouwd als een van de betrouwbaarste dieselmotoren van zijn tijd. Hij haalde regelmatig kilometerstanden van meer dan 400.000 kilometer en had slechts om de 100.000 kilometer regelmatig onderhoud nodig aan de inspuitstukken. De 2.0 TDI was verkrijgbaar in verschillende vermogensniveaus: 136 pk (BKD), 140 pk (BMP) en 170 pk (BMR/BVD). Vooral de motor met 140 pk (BMP) werd de referentie voor langeafstandsrijders, omdat hij een optimaal compromis bood tussen prestaties, brandstofverbruik en betrouwbaarheid. De 2.0 TDI met 170 pk was daarentegen gevoelig voor problemen met de uitlaatgasrecirculatieklep vanaf ongeveer 120.000 kilometer.
De V6 TDI-motoren met een cilinderinhoud van 2,5 en 3,0 liter dienden als topmodellen. De 2.5 TDI V6 met 163 pk (BDG/BDH) maakte indruk met zijn soepele loop en trekkracht, maar had af en toe problemen met de gloeibougies in het koude seizoen. De 3.0 TDI V6 was verkrijgbaar in twee vermogensniveaus: 224 pk (BMK/BKS) en 240 pk (BMY), waarbij beide motoren indruk maakten met hun indrukwekkende vermogensafgifte en karakteristieke V6-geluid, maar hogere onderhoudskosten veroorzaakten door de complexere technologie.
Motor | Vermogen (pk) | Brandstofverbruik (l/100km) | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.4 TSI | 122 | 6.5 | Distributieketting, hogedrukpomp | Goed |
1.6 FSI | 115 | 7.2 | Injectiekleppen, verkooksing | Gemiddeld |
1.8 TSI | 160 | 7.0 | Hogedrukpomp, turbocompressor | Goed |
2.0 FSI | 150 | 7.8 | Coking, injectiekleppen | Gemiddeld |
2.0 TSI | 200 | 8.2 | Zuigerveren, olieverbruik | Matig |
3.2 V6 FSI | 250 | 10.0 | Hoog verbruik | Zeer goed |
3.6 V6 FSI | 300 | 11.5 | Complexe technologie, hoge onderhoudskosten | Goed |
1.9 TDI | 105 | 5.8 | Injectiesproeiers | Zeer goed |
2.0 TDI 136 PK | 136 | 6.0 | EGR-klep | Goed |
2.0 TDI 140 PK | 140 | 5.9 | Kleine EGR problemen | Zeer goed |
2.0 TDI 170 PK | 170 | 6.2 | EGR-klep, turbocompressor | Goed |
2.5 TDI V6 | 163 | 7.5 | Gloeibougies | Goed |
3.0 TDI V6 224 PK | 224 | 7.8 | Hoge onderhoudskosten | Goed |
3.0 TDI V6 240 PK | 240 | 8.0 | Complexe technologie | Goed |

Samenvatting: De beste VW Passat B6 Variant motoren van alle generaties
De VW Passat B6 Variant bood een van de meest uitgebalanceerde motorenprogramma's van zijn tijd en gaf een belangrijke technologische impuls aan de volgende generaties. De combinatie van bewezen TDI-technologie en innovatieve TSI-motoren zorgde voor een breed aanbod voor uiteenlopende eisen.
- Beste VW Passat B6 Variant benzinemotor:
De 3.2 V6 FSI met 250 pk maakt indruk met zijn uitzonderlijke duurzaamheid, gecultiveerde vermogensafgifte en geringe gevoeligheid voor grote storingen.
- Beste VW Passat B6 Variant dieselmotor:
De 2.0 TDI met 140 pk (BMP) wordt beschouwd als de ideale langeafstandsmotor met een optimale balans tussen prestaties, verbruik en betrouwbaarheid.
- Meest betrouwbare VW Passat B6 Variant-motor:
De 1.9 TDI met 105 pk is de maatstaf voor een lange levensduur en haalt regelmatig kilometerstanden van meer dan 400.000 kilometer.
Reserveonderdelen voor alle VW Passat B6 Variant-motoren zijn bij AUTODOC verkrijgbaar in beproefde kwaliteit en tegen gunstige prijzen.