Inhoudsopgave
VW T4 motoren
De VW T4 bracht tussen 1990 en 2003 een revolutie teweeg in het segment bestelwagens en minibussen met zijn moderne design en diverse motoren. Als eerste Volkswagen bestelwagen met voorwielaandrijving en watergekoelde motoren zette hij nieuwe standaarden en ontwikkelde hij zich tot een van de populairste voertuigen in zijn klasse.

VW T4 motoren (1990-2003)
De VW T4 generatie kenmerkte 13 jaar lang het imago van de moderne bestelwagen en vestigde zich als een betrouwbare metgezel voor werk en gezin. Bij goed onderhoud halen de meeste VW T4-motoren gemakkelijk 300.000 tot 500.000 kilometer, waarbij de robuuste dieselmotoren vaak nog langer meegaan. Grote reparaties zijn meestal nodig tussen 200.000 en 300.000 kilometer, meestal aan het injectiesysteem, de koppeling of de versnellingsbak. De absolute topmotor van dit tijdperk was de 2.5 TDI met 102 pk, die duurzaamheid, zuinigheid en voldoende vermogen optimaal combineerde. Technisch gezien markeerde de T4 de overgang van luchtgekoelde boxermotoren naar moderne watergekoelde lijnmotoren en was hij zijn tijd ver vooruit op het gebied van rijcomfort en geschiktheid voor dagelijks gebruik.
VW T4 benzinemotoren (1990-2003)
De VW T4 benzinemotorreeks bestond uit verschillende atmosferische motoren met een cilinderinhoud van 1,8 tot 2,8 liter. Het instapmodel was een 1.8-liter met 68 pk (1990-1992), gevolgd door de populairdere 2.0-liter met 84 pk (1990-2003). Meer vermogen werd geleverd door de 2,5-liter vijfcilindermotor met 115 pk (1992-2003) en het topmodel, de VR6-motor met 2,8 liter en 140 pk (1992-2003). De VW T4 benzinemotoren werden beschouwd als robuust en onderhoudsarm, maar dorstig wat betreft brandstofverbruik. Vooral de 2.0-liter motor bleek een betrouwbare langleverancier met lage reparatiekosten. De VR6 bood sportieve rijprestaties, maar was minder populair vanwege het hoge brandstofverbruik van wel 12 liter.
VW T4 dieselmotoren (1990-2003)
De VW T4 diesels werden aanvankelijk gedomineerd door de 1.9 TD met 68 pk (1990-1995), een robuuste diesel met natuurlijke aanzuiging zonder turbo. Vanaf 1990 was er ook de krachtigere 1.9 TD met 78 pk. De doorbraak kwam in 1995 met de 1.9 TDI (90 pk), de eerste turbodiesel met directe injectie in de T4. Tegelijkertijd werd de krachtigere 2.4 D met 75 pk (1990-2003) aangeboden. Het hoogtepunt was echter de 2.5 TDI met 102 pk, verkrijgbaar vanaf 1995, die de populairste en betrouwbaarste VW T4-motor werd. Deze VW T4 TDI-motoren combineerden een laag brandstofverbruik (7-8 liter) met een lange levensduur en voldoende vermogen voor zware belastingen. De 2.5 TDI wordt nog steeds beschouwd als een van de beste dieselmotoren ooit gebouwd door Volkswagen.
VW T4 Syncro motoren (1990-2003)
Er waren geselecteerde motoren beschikbaar voor de vierwielaangedreven VW T4 Syncro: de 2,0-liter benzinemotor met 84 pk, de 2,5-liter vijfcilinder met 115 pk, evenals de 1.9 TDI met 90 pk en de 2.5 TDI met 102 pk. Deze VW T4 Syncro-motoren kregen te maken met het extra gewicht van het vierwielaandrijvingssysteem en bleken toch betrouwbaar. De 2.5 TDI Syncro ontwikkelde zich tot het populairste model met vierwielaandrijving en is vandaag de dag nog steeds erg in trek.
VW T4 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.8 benzinemotor | 68 PK | 9,5-10,5 l/100km | Weinig vermogen, zeldzaam | Gemiddeld |
2.0 benzinemotor | 84 PK | 9,0-10,0 l/100km | Dorstig, maar robuust | Goed |
2.5 benzinemotor | 115 PK | 10,0-11,0 l/100km | Hoog brandstofverbruik | Goed |
2.8 VR6 | 140 PK | 11,0-13,0 l/100km | Zeer dorstig, complex | Matig |
1.9 TD | 68-78 PK | 7,5-8,5 l/100km | Luid, weinig vermogen | Gemiddeld |
2,4 D | 75 PK | 8,0-9,0 l/100km | Traag, luidruchtig | Matig |
1.9 TDI | 90 PK | 7,0-8,0 l/100km | Injectiepomp, maar robuust | Goed |
2.5 TDI | 102 PK | 7,5-8,5 l/100km | Vrijwel probleemloos | Zeer goed |

Conclusie: De beste VW T4-motoren aller tijden
Gedurende 13 productiejaren bewees de VW T4 dat betrouwbaarheid en duurzaamheid de belangrijkste kenmerken van een bedrijfsvoertuig zijn. Terwijl de VW T4 benzinemotoren solide diensten leverden, vestigden de dieselmotoren zich als de echte langeafstandslopers. De introductie van TDI-technologie betekende een mijlpaal in de dieselontwikkeling en maakte van de T4 een van de zuinigste bestelwagens van zijn tijd.
- Beste VW T4 benzinemotor:
De VW T4 2.0-liter met 84 pk maakte indruk met zijn betrouwbaarheid, matige reparatiekosten en voldoende vermogen voor de meeste doeleinden.
- Beste VW T4 dieselmotor:
De VW T4 2.5 TDI met 102 pk wordt beschouwd als een legende onder de dieselmotoren - zuinig, duurzaam en met uitstekende prestatiekenmerken voor zware ladingen.
- Beste VW T4 motor met vierwielaandrijving:
De VW T4 2.5 TDI Syncro combineert de betrouwbaarheid van de beste diesel met de off-road capaciteiten van het vierwielaandrijvingssysteem.
Voor het onderhoud en de reparatie van alle VW T4-motoren biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment reserveonderdelen, van slijtageonderdelen tot complete motoronderdelen, om deze klassiekers draaiende te houden.