Inhoudsopgave
MERCEDES-BENZ W204 motoren
De Mercedes-Benz C-Klasse W204 werd in 2007 gelanceerd en vestigde zich al snel als directe concurrent van de BMW 3 Serie en Audi A4 in het premium middensegment. Gedurende de productieperiode tot 2014 bood de W204 serie een indrukwekkende reeks motoren, van zuinige viercilinder diesels tot krachtige V8 benzinemotoren, gekenmerkt door voortdurende technologische ontwikkeling.

Mercedes-Benz W204 motoren (2007-2014)
De eerste en enige generatie van de Mercedes-Benz W204 C-Klasse werd gekenmerkt door een verandering in motortechnologie en vertegenwoordigde Mercedes' antwoord op de toegenomen concurrentie in het premium middensegment. De kilometerstand varieerde aanzienlijk afhankelijk van het motortype: terwijl de robuuste CDI-dieselmotoren met goed onderhoud gemakkelijk 400.000 tot 500.000 kilometer haalden, begonnen de vroege CGI-benzinemotoren tussen 150.000 en 200.000 kilometer grote reparaties nodig te hebben. De compressormotoren van de eerste jaren waren bijzonder gevoelig voor dure defecten in de magneetkoppeling en de compressoreenheid. De absolute topmotor van deze generatie was de C 320 CDI met 224 pk, die kracht, betrouwbaarheid en een verbazingwekkend soepele loop combineerde voor een zescilinder diesel. Technische hoogtepunten waren onder andere de introductie van Blue EFFICIENCY-technologie vanaf 2008 en de geleidelijke vervanging van superchargertechnologie door moderne turboladers.
Mercedes-Benz W204 benzinemotoren (2007-2014)
Het MERCEDES-BENZ W204 benzinemotorengamma begon met de beproefde M271 viercilindermotor in verschillende configuratieniveaus. De C 180 Kompressor (M271) leverde 115 kW (156 pk), terwijl de C 200 Kompressor 135 kW (184 pk) leverde. Deze vroege W204-motoren hadden te kampen met typische compressorproblemen: defecte magneetkoppelingen, lekkende intercoolers en slijtagegevoelige compressorwielen maakten ze tot de meest onderhoudsintensieve motoren in de serie. Vanaf 2009 introduceerde Mercedes CGI-technologie (Charged Gasoline Injection), wat resulteerde in de C 200 CGI met 135 kW (184 pk) en later 150 kW (204 pk). De krachtigste zescilinder was de C 350 met 200 kW (272 pk) uit de beproefde M272-motor, die aanzienlijk betrouwbaarder bleek dan de supercharged units. De AMG-motoren vormden het absolute hoogtepunt: de C 63 AMG met zijn 6,2-liter V8 (M156) leverde aanvankelijk 336 kW (457 pk) en later zelfs 358 kW (487 pk) in de Performance-uitvoering.
Mercedes-Benz W204 dieselmotoren (2007-2014)
De MERCEDES-BENZ W204 dieselmotoren werden gedomineerd door de beproefde CDI-technologie met common-rail injectie. De C 200 CDI (OM646) met 100 kW (136 pk), die uitzonderlijk zuinig en duurzaam bleek, was het instapmodel. De C 220 CDI bood keuze uit 125 kW (170 pk) of, in latere varianten, 143 kW (194 pk). Het middelpunt van het dieselgamma was de C 320 CDI met zijn OM642 V6-motor, die 165 kW (224 pk) produceerde en beschouwd wordt als de meest betrouwbare motor van de hele W204-generatie. De varianten met Blue EFFICIENCY-technologie en geoptimaliseerde brandstofinspuiting die vanaf 2008 werden geproduceerd, bleken praktisch onverwoestbaar. Deze W204 CDI-motoren voldeden al aan de Euro 5-norm en boden een uitstekende combinatie van prestaties, een brandstofverbruik van slechts 5,2-6,8 liter per 100 km en een uitzonderlijke duurzaamheid. De C 350 CDI rondde het gamma af met 170 kW (231 pk) en bood V6-raffinement met dieselefficiëntie.
Mercedes W204 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
C 180 Compressor | 156 PK | 7,8-8,4 l/100km | Magneetkoppeling, supercharger | Problematisch |
C 200 Compressor | 184 PK | 8,1-8,7 l/100km | Compressordefecten, intercooler | Matig |
C 200 CGI | 184-204 PK | 7,2-7,9 l/100km | Problemen met directe injectie | Gemiddeld |
C 350 | 272 PK | 9,1-9,8 l/100km | Relatief robuust | Goed |
C 63 AMG | 457-487 PK | 12,1-13,5 l/100km | Hoge slijtage tijdens het sporten | Goed |
C 200 CDI | 136 PK | 4,9-5,6 l/100km | Zeer robuust en zuinig | Zeer goed |
C 220 CDI | 170-194 PK | 5,1-5,9 l/100km | Occasionele injectoren | Zeer goed |
C 320 CDI | 224 PK | 5,8-6,8 l/100km | Vrijwel probleemloos | Zeer goed |
C 350 CDI | 231 PK | 6,2-7,1 l/100km | V6 loopcultuur, robuust | Zeer goed |

Conclusie: De beste Mercedes-Benz W204 motoren
De ontwikkeling van de MERCEDES-BENZ W204 motoren toont duidelijk de superioriteit van CDI dieseltechnologie in deze generatie aan. Terwijl de benzinemotoren, vooral de vroege supercharged units, worstelden met diverse technische problemen, vestigden de dieselmotoren zich als de benchmark voor betrouwbaarheid en efficiency in het premium segment. De W204 bewees dat Mercedes-Benz zijn tijd ver vooruit was, vooral met dieselmotoren, en ontwikkelde motoren die vandaag de dag nog steeds als maatstaf voor duurzaamheid worden beschouwd.
- Beste Mercedes W204 benzinemotor:
De C 350 met M272-motor (272 pk) biedt de beste combinatie van prestaties, soepele loop en betrouwbaarheid onder de benzinemotoren, ook al haalt hij niet de zuinigheid van de diesels.
- Beste Mercedes W204 dieselmotor:
De C 320 CDI met OM642 motor (224 pk) combineert V6 soepelheid met uitzonderlijke betrouwbaarheid en een matig brandstofverbruik - een motor die gemakkelijk 500.000 kilometer en meer aankan.
- Beste Mercedes W204 alledaagse motor:
De C 220 CDI (170-194 pk) biedt de optimale balans tussen prestaties, brandstofverbruik en betrouwbaarheid voor dagelijks gebruik en wordt beschouwd als een van de beste dieselmotoren die Mercedes ooit heeft gebouwd.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle Mercedes-Benz W204 motoren biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.