Inhoudsopgave
BMW E60 motoren
De BMW E60 5 Reeks, geproduceerd van 2003 tot 2010, betekende een belangrijk keerpunt in de motorontwikkeling van de Beierse constructeur. Met een indrukwekkende reeks benzine- en dieselmotoren vestigde deze generatie zich als technologische pionier en bood voor het eerst de revolutionaire V10 motor in de M5. De voortdurende ontwikkeling van de aandrijftechnologie tijdens de productieperiode weerspiegelde BMW's streven naar efficiëntie en prestaties.

BMW E60 motoren - eerste generatie (2003-2010)
De BMW E60 generatie werd gekenmerkt door een uitzonderlijke levensduur, waarbij veel auto's gemakkelijk 250.000 tot 350.000 kilometer bereikten. Groot onderhoud is meestal nodig tussen 150.000 en 200.000 kilometer, vooral bij de complexere V8 en V10 motoren. De 530d met zijn M57-motor wordt beschouwd als het absolute hoogtepunt van deze generatie, die betrouwbaarheid combineert met indrukwekkende prestaties. De technische innovaties van dit tijdperk waren onder andere de introductie van Valvetronic technologie, geavanceerde directe injectie en de eerste BMW turbomotoren in de 5 Serie. In een marktvergelijking positioneerde de E60 zich als een directe concurrent van de Mercedes E-Klasse en Audi A6, maar overtrof hen duidelijk op het gebied van rijdynamiek en motorvariatie.
BMW E60 benzinemotoren: Eerste generatie (2003-2010)
De benzinemotoren van de E60-serie bestonden uit een breed aanbod van vier-, zes-, acht- en tiencilindermotoren. De 520i begon met 150 pk uit de N46 motor, terwijl de 525i en 530i gebruik maakten van de beproefde N52 units met respectievelijk 192 en 258 pk. De V8-varianten 545i en 550i leverden respectievelijk 333 en 367 pk, bekroond door de legendarische M5 met zijn 507 pk sterke V10-motor.
Bijzonder opmerkelijk is de N52-motor in de 530i, die indruk maakt met zijn magnesium-aluminiumconstructie en Valvetronic-technologie. De vroege N46-motoren bleken daarentegen problematisch door hun neiging tot problemen met de distributieketting na 120.000 kilometer. De N62 en N63 V8-motoren ontwikkelden typisch problemen met de klepsteelafdichtingen en carterventilatie vanaf 150.000 kilometer.
De M57-dieselmotor in de 535d bleek uitzonderlijk robuust, terwijl de V10-eenheid in de M5 ondanks zijn allure zeer onderhoudsgevoelig bleef. Kenmerkende zwakke punten van de benzinemotoren waren de waterpomp (N52 serie vanaf 100.000 km), de bobines (alle motoren vanaf 80.000 km) en de krukassensoren in oudere exemplaren.
BMW E60 dieselmotoren: Eerste generatie (2003-2010)
Het dieselgamma van de E60 generatie was voornamelijk gebaseerd op de beproefde M47 en M57 motoren. De 520d bood aanvankelijk 163 pk uit de M47TU, later 177 pk uit de M47TU2. De 525d leverde 197 pk, terwijl de 530d met 231 pk uit de M57TU-motor werd beschouwd als de benchmark in zijn klasse. De top van het gamma was de 535d met 286 pk uit de M57TU2-motor.
De M57TU-motor in de 530d bleek bijzonder betrouwbaar en haalde regelmatig kilometerstanden van meer dan 400.000 kilometer. Zwakke punten werden zichtbaar in de M47 motoren in de vorm van problemen met de distributieketting vanaf 180.000 kilometer en defecte wervelflappen vanaf 120.000 kilometer. De M57-motoren hadden problemen met de massaluchtstroomsensor vanaf 150.000 kilometer en incidentele schade aan de turbolader vanaf 250.000 kilometer.
De dieselroetfilters, die vanaf 2006 standaard werden gemonteerd, vereisen speciale aandacht op korte ritten. Regeneratieritten om de 500-800 kilometer zijn essentieel voor een lange levensduur. De inspuitkoppen van de M57-motoren moeten elke 120.000 kilometer worden gecontroleerd om vermogensverlies en een hoger verbruik te voorkomen.
Motor | Vermogen (pk) | Brandstofverbruik (l/100km) | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
520i (N46) | 150 | 8,5 | Distributieketting, waterpomp | Gemiddeld |
525i (N52) | 192 | 8,2 | Waterpomp, bobines | Goed |
530i (N52) | 258 | 8,8 | Waterpomp, kleppendekselpakking | Zeer goed |
545i (N62) | 333 | 11,2 | Klepsteelafdichtingen, VANOS | Matig |
550i (N63) | 367 | 11,8 | Turbocompressor, hogedrukpomp | Matig |
M5 (S85) | 507 | 14,5 | Drijfstanglagers, gaskleppen | Problematisch |
520d (M47TU) | 163 | 6,2 | Distributieketting, wervelkleppen | Goed |
525d (M57) | 197 | 6,5 | Massa-luchtstroomsensor, EGR-klep | Goed |
530d (M57TU) | 231 | 6,8 | Luchtmassastroomsensor, turbolader | Zeer goed |
535d (M57TU2) | 286 | 7,2 | DPF regeneratie, inspuitkoppen | Goed |

Conclusie: De beste BMW E60 motoren van alle generaties
De BMW E60 motorenreeks vertegenwoordigt een van de meest diverse en technisch meest geavanceerde motorcollecties van zijn tijd. Van zuinige viercilinder diesels tot de spectaculaire V10 in de M5, deze generatie bood voor elke eis de juiste motor. Voortdurende verdere ontwikkeling tijdens de productieperiode leidde tot aanzienlijke verbeteringen in efficiëntie en betrouwbaarheid.
- Beste BMW E60 benzinemotor:
De N52 motor in de 530i met 258 pk combineert een uitstekende vermogensafgifte met een bovengemiddelde betrouwbaarheid en een matig brandstofverbruik.
- Beste BMW E60 dieselmotor:
De M57TU motor in de 530d met 231 pk wordt beschouwd als de maatstaf voor duurzaamheid en efficiëntie en haalt regelmatig kilometerstanden van meer dan 400.000 kilometer.
- Sportiefste BMW E60 motor:
De S85 V10 motor in de M5 met 507 pk blijft ondanks zijn onderhoudsintensieve karakter een technisch meesterwerk en een mijlpaal in de autogeschiedenis.
AUTODOC biedt een uitgebreide selectie hoogwaardige reserveonderdelen en onderhoudscomponenten voor alle BMW E60 motoren tegen aantrekkelijke prijzen.