Inhoudsopgave
Mercedes S204 motoren
De Mercedes C-Klasse S204 (Estate) werd in 2007 gelanceerd als een Estate-versie van de W204-serie en vestigde zich al snel als een premium estate in het middensegment. Tijdens zijn productieperiode tot 2014 bood hij een gevarieerd Mercedes S204 motorengamma, van zuinige diesels tot krachtige AMG-units. De technologische ontwikkeling varieerde van beproefde atmosferische motoren tot moderne turbomotoren met directe injectie en automatische start-stop.

Mercedes S204 motoren (2007-2014)
De eerste en enige generatie van de Mercedes S204 vertegenwoordigde een tijdperk van technologische verandering bij Mercedes-Benz en werd gekenmerkt door een breed aanbod motoren met zowel beproefde als innovatieve aandrijfsystemen. De kilometerstand varieerde aanzienlijk afhankelijk van het motortype: terwijl de robuuste dieselmotoren zoals de OM642 met goed onderhoud gemakkelijk 400.000 tot 500.000 kilometer haalden, waren bij de vroege CGI-benzinemotoren tussen 150.000 en 200.000 kilometer vaak dure reparaties aan injectoren of hogedrukpompen nodig. Grote motorschade door schade aan de distributieketting was niet ongewoon als het onderhoud werd verwaarloosd. De absolute topmotor van deze generatie was de 3.0 CDI V6 (OM642) met 224 pk, die prestaties, een soepele loop en duurzaamheid optimaal combineerde. Technische hoogtepunten van dit tijdperk waren de introductie van CGI directe injectie voor benzinemotoren en BlueEFFICIENCY technologie voor verbeterde efficiëntie.
Mercedes S204 benzinemotoren (2007-2014)
De Mercedes S204 benzinemotorenreeks begon met klassieke atmosferische motoren en ontwikkelde zich tot moderne turbomotoren met directe injectie. Het begon met de 1.8 compressor (M271) met 156 pk, gevolgd door de 2.5 V6 (M272) met 204 pk en de 3.5 V6 (M272) met 272 pk. Vanaf 2009 werden de CGI-motoren met directe injectie toegevoegd: 1.8 CGI met 156 pk en de krachtige 3.5 CGI met 306 pk. Deze Mercedes S204-motoren hadden te kampen met typische problemen van de M271/M272-generatie: schade aan de distributieketting, defecten aan de magneetkleppen en, bij de CGI-varianten, bijkomende problemen met de hogedrukpomp en de injectoren. Het meest problematisch was de 1.8 compressor (M271), terwijl de 3.5 V6 de meest robuuste benzinemotor bleek te zijn.
Mercedes S204 dieselmotoren (2007-2014)
De Mercedes S204 diesels werden aanvankelijk gedomineerd door de beproefde 2.2 CDI (OM646) met 150-170 pk, maar deze werd in 2009 vervangen door de modernere 2.2 CDI (OM651) met verbeterde common-rail technologie. Het vlaggenschip was de 3.0 CDI V6 (OM642) in verschillende vermogensniveaus van 224-265 pk. De Mercedes S204 2.2 CDI (OM651) ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van de hele serie - vooral de varianten vanaf 2010 met geoptimaliseerde uitlaatgasrecirculatie bleken zeer duurzaam en zuinig. Deze Mercedes S204-motoren voldeden al aan de Euro 5-norm en boden een uitstekende combinatie van prestaties, verbruik en betrouwbaarheid. De OM642 V6 werd beschouwd als een technisch hoogstandje met een uitmuntende soepelheid.
Mercedes S204 AMG-motoren (2007-2014)
De AMG-varianten met de legendarische 6.3 AMG V8 (M156) met 457 pk en later de 6.2 AMG V8 met 487 pk vormden het sportieve hoogtepunt. Deze Mercedes S204-motoren leverden brute prestaties, maar hadden last van een hoog brandstofverbruik en af en toe problemen met de nokkenasfaser en de oliepomp. Ondanks hun problemen worden ze nu beschouwd als verzamelobjecten.
Mercedes S204 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.8 Compressor (M271) | 156 PK | 7,8-8,5 l/100km | Distributieketting, elektromagnetische kleppen | Problematisch |
2.5 V6 (M272) | 204 PK | 8,9-9,6 l/100km | Distributieketting, inlaatspruitstuk | Matig |
3.5 V6 (M272) | 272 PK | 9,2-10,1 l/100km | Af en toe distributieketting | Goed |
1.8 CGI | 156 PK | 7,1-7,8 l/100km | Hogedrukpomp, injectoren | Matig |
3.5 CGI | 306 PK | 8,7-9,4 l/100km | Injectoren, complex | Gemiddeld |
2.2 CDI (OM646) | 150-170 PK | 6,2-6,8 l/100km | Wervelflappen, turbolader | Goed |
2.2 CDI (OM651) | 170 PK | 5,8-6,4 l/100km | Zeer robuust vanaf 2010 | Zeer goed |
3.0 CDI V6 (OM642) | 224-265 PK | 6,8-7,5 l/100km | Af en toe EGR-klep | Zeer goed |
6.3 AMG V8 (M156) | 457-487 PK | 12,8-14,2 l/100km | Nokkenasfaser, oliepomp | Gemiddeld |

Conclusie: De beste Mercedes S204 motoren
De Mercedes S204 motoren vertoonden duidelijke kwaliteitsverschillen tussen de verschillende aandrijfconcepten. Terwijl de dieselmotoren constant overtuigende langetermijnkenmerken hadden, kampten veel benzinemotoren met ontwerpgerelateerde zwakheden. De late modellen vanaf 2011 profiteerden van verbeteringen en worden als betrouwbaarder beschouwd. De BlueEFFICIENCY-varianten met automatische start-stop bleken bijzonder goed doordacht en duurzaam.
- Beste Mercedes S204 benzinemotor:
De 3.5 V6 (M272) met 272 pk combineerde solide prestaties met acceptabele betrouwbaarheid en werd beschouwd als de meest robuuste benzinemotor in het gamma.
- Beste Mercedes S204 dieselmotor:
De 2.2 CDI (OM651) met 170 pk bood de beste combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en geschiktheid voor dagelijks gebruik - vooral de varianten vanaf 2010 worden beschouwd als vrijwel onverwoestbaar.
- Beste Mercedes S204 prestatiemotor:
De 3.0 CDI V6 (OM642) met 224 pk combineerde sportieve prestaties met de lange levensduur van een diesel en uitstekende loopeigenschappen.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle Mercedes S204 motoren biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.