Inhoudsopgave
VW T5 motoren
De VW T5, die in 2003 werd gelanceerd als vijfde generatie van de Volkswagen Transporter, vestigde zich al snel als een van de meest succesvolle bedrijfswagens in Europa. Tijdens de elf jaar durende productieperiode tot 2015 heeft de T5 verschillende motorconcepten doorlopen, variërend van zuinige TDI-units tot krachtige benzinemotoren. De voortdurende verdere ontwikkeling van de aandrijftechnologie weerspiegelde de technologische veranderingen van de jaren 2000 en 2010.

VW T5 motoren - eerste generatie met TDI focus (2003-2009)
De eerste generatie van de T5 was vooral gericht op de beproefde TDI-technologie en markeerde de overgang van de luchtgekoelde motoren van zijn voorgangers naar moderne watergekoelde eenheden. Met een kilometrage van 400.000 tot 500.000 kilometer bewezen deze motoren hun geschiktheid voor lange afstanden, waarbij grote reparaties meestal pas na 300.000 kilometer werden uitgevoerd. De 2.5 TDI met 174 pk (AXE/BLJ) werd beschouwd als het absolute hoogtepunt van deze generatie, die prestaties combineerde met betrouwbaarheid. De introductie van common rail technologie zorgde voor een revolutie in de dieseltechnologie, terwijl tegelijkertijd de eerste Euro 4-compliant motoren werden ontwikkeld. De T5 positioneerde zichzelf op de markt als een premium alternatief voor de Ford Transit en Mercedes Sprinter.
VW T5 TDI dieselmotoren eerste generatie (2003-2009)
Het TDI-gamma van de eerste T5-generatie bestond uit vier vermogensniveaus: de 1.9 TDI met 84 pk (BRS), 105 pk (BRR/BRS) en de 2.5 TDI in twee varianten met 131 pk (BNZ) en 174 pk (AXE/BLJ). De motorcode AXE/BLJ met 174 pk werd de favoriet van veel gebruikers, omdat hij voldoende reserves bood voor zware belastingen en tegelijkertijd zuinig bleef. De injectiepompen van de 1.9 TDI-motoren bleken problematisch vanaf ongeveer 200.000 kilometer, terwijl de 2.5 TDI na 250.000 kilometer af en toe kampte met defecte turboladers. De distributieketting van de 2.5 TDI bleek zeer onderhoudsgevoelig en moet elke 120.000 kilometer worden gecontroleerd.
VW T5 benzinemotoren eerste generatie (2003-2009)
De enige beschikbare benzinemotor was de 3.2 V6 met 235 pk (AXK/BKK), die voornamelijk werd gebruikt in de duurdere Multivan-uitrusting. Deze motor maakte indruk met zijn soepele loop en vermogensafgifte, maar had een aanzienlijk hoger brandstofverbruik dan de TDI-varianten. Typische zwakke punten waren de bobines na 100.000 kilometer en incidentele problemen met de distributieketting na 200.000 kilometer. De onderhoudskosten waren hoger dan bij de TDI-motoren vanwege het complexere V6-ontwerp.
Motor | Vermogen (pk) | Brandstofverbruik (l/100 km) | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.9 TDI BRS | 84 | 8,5 | Injectiepomp, turbocompressor | Gemiddeld |
1.9 TDI BRR | 105 | 8,2 | Injectiepomp, EGR-klep | Goed |
2.5 TDI BNZ | 131 | 9,1 | Distributieketting, turbolader | Goed |
2.5 TDI AXE/BLJ | 174 | 9,3 | Distributieketting, hogedrukpomp | Zeer goed |
3.2 V6 AXK/BKK | 235 | 13,5 | Bobines, distributieketting | Goed |

VW T5 motoren - Euro-5 en common rail optimalisatie (2009-2015)
Met de modelupdate van 2009 introduceerde Volkswagen herziene motoren die voldeden aan de strengere Euro 5-normen en tegelijkertijd geoptimaliseerd waren op het gebied van efficiëntie en prestaties. De kilometrage bleef op het hoge niveau van de voorgangers, waarbij de verbeterde common rail technologie voor een gelijkmatigere verbranding zorgde. De 2.0 BiTDI met 180 pk (CFCA) vestigde zich als de krachtigste en modernste dieselmotor van deze generatie. De introductie van roetfilters en geoptimaliseerde uitlaatgasrecirculatiesystemen heeft de milieuvriendelijkheid aanzienlijk verbeterd. Vergeleken met de concurrentie bleef de T5 de beste balans bieden tussen prestaties, verbruik en betrouwbaarheid.
VW T5 TDI dieselmotoren facelift Euro-5 (2009-2015)
Het herziene motoraanbod omvatte de 2.0 TDI in drie vermogensniveaus met 84 pk (CAAA), 102 pk (CAAB) en 140 pk (CAAC/CFCA) en de nieuwe 2.0 BiTDI met 180 pk (CFCA). De BiTDI met zijn bi-turbo-oplading stelde nieuwe normen op het gebied van trekkracht en efficiëntie. Alle motoren waren standaard uitgerust met roetfilters en geoptimaliseerde injectiesystemen. De DPF-systemen bleken af en toe problematisch op korte ritten, terwijl de hogedrukpompen van de CFCA-motoren na ongeveer 200.000 kilometer onderhoud nodig hadden. De 84 pk versie bleek bijzonder zuinig te zijn, maar bereikte zijn grenzen bij volle belasting.
Motor | Vermogen (pk) | Brandstofverbruik (l/100km) | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
2.0 TDI CAAA | 84 | 7,8 | DPF regeneratie, lage reserves | Gemiddeld |
2.0 TDI CAAB | 102 | 7,9 | DPF-systeem, EGR-klep | Goed |
2.0 TDI CAAC | 140 | 8,1 | Hogedrukpomp, turbocompressor | Goed |
2.0 BiTDI CFCA | 180 | 8,4 | Hogedrukpomp, complexe turbotechnologie | Zeer goed |

Conclusie: De beste VW T5-motoren van alle generaties
De motorontwikkeling van de VW T5 weerspiegelde de technologische vooruitgang van bewezen TDI-technologie tot moderne common-rail systemen met bi-turbo-oplading. In alle generaties bewezen de T5-motoren hun langeafstandscapaciteiten en vestigden ze nieuwe normen in het bedrijfswagensegment.
- Beste VW T5 dieselmotor:
De 2.0 BiTDI met 180 pk (CFCA) combineert moderne bi-turbo technologie met indrukwekkende efficiëntie en biedt de beste vermogen-verbruiksverhouding.
- Meest betrouwbare VW T5 dieselmotor:
De 2.5 TDI met 174 pk (AXE/BLJ) maakt indruk met bewezen technologie, hoge kilometrage en gematigde onderhoudskosten terwijl hij krachtige prestaties levert.
- Zuinigste VW T5 dieselmotor:
De 2.0 TDI met 102 pk (CAAB) biedt het beste compromis tussen voldoende vermogen en een laag brandstofverbruik voor dagelijks gebruik.
Reserveonderdelen voor alle VW T5 motoren vind je in bewezen kwaliteit bij AUTODOC.