Inhoudsopgave
VW Passat 3g5 motoren
De VW Passat van de achtste generatie (B8) werd in 2014 gelanceerd en vestigde zich als de technologisch meest geavanceerde middenklasse sedan van Volkswagen. Het motorengamma van de 3G5 serie omvat moderne TSI benzinemotoren, efficiënte TDI dieselmotoren en innovatieve GTE hybride aandrijvingen. In de loop der jaren is het motorengamma voortdurend geëvolueerd, van de eerste EA888-motoren tot de nieuwste Euro 6d-TEMP-compliant motoren.

VW Passat 3g5 motoren - eerste generatie B8 (2014-2019)
De eerste generatie van de B8 Passat zorgde voor een revolutie in het motorengamma met de overgang naar het modulaire MQB-platform. Typische kilometerstanden bereiken 250.000 tot 350.000 kilometer bij goed onderhoud, waarbij grote reparaties meestal tussen 150.000 en 200.000 kilometer plaatsvinden. De 2.0 TDI met 150 pk (CUPA) wordt beschouwd als de absoluut beste motor van deze generatie en combineert efficiëntie, soepele loop en duurzaamheid. In technisch opzicht betekende dit tijdperk de doorbraak van de EA288 TDI-generatie en de herziene EA888 TSI-motoren. In een marktvergelijking positioneerde de Passat B8 zich als directe concurrent van de BMW 3-serie, Audi A4 en Mercedes C-klasse.
VW Passat 3g5 TSI benzinemotoren: B8 generatie (2014-2019)
De TSI-motorenfamilie was gebaseerd op de verder ontwikkelde EA888 Generatie 3 met verbeterde efficiëntie en lager brandstofverbruik. De 1.4 TSI met 125 pk (CZCA/CZDA), 150 pk (CZEA) en de 1.8 TSI met 180 pk (CZPA) waren verkrijgbaar. De krachtige 2.0 TSI bood 220 pk (CJSA) en 280 pk (CHHB) in de Alltrack-versie. Vooral de 1.4 TSI met 150 pk bleek een evenwichtig compromis tussen prestaties en brandstofverbruik. Probleemgebieden worden meestal zichtbaar na 120.000 kilometer met de distributieketting en de inspuitkoppen. De CZEA- en CZPA-motoren worden beschouwd als de meest betrouwbare varianten met de laagste uitvalpercentages.
VW Passat 3g5 TDI dieselmotoren: B8 generatie (2014-2019)
De EA288 TDI-generatie bracht aanzienlijke verbeteringen op het gebied van uitstoot en loopcomfort. Het gamma omvatte de 1.6 TDI met 120 pk (DCXA/DCXB) en verschillende 2.0 TDI-varianten met 150 pk (CUPA), 190 pk (CUAA) en 240 pk (CUAB/CUAC) voor de Alltrack-modellen. De 2.0 TDI met 150 pk vestigde zich als bestseller met uitstekende rijeigenschappen en een laag brandstofverbruik van 4,2-4,8 l/100 km. Zwakke punten zijn vooral de uitlaatgasrecirculatie vanaf 180.000 kilometer. De 1.6 TDI heeft af en toe problemen met het roetfilter op korte ritten, terwijl de 2.0 TDI motoren als veel robuuster worden beschouwd.
VW Passat 3g5 GTE hybride motoren: B8 generatie (2014-2019)
De Passat GTE combineerde een 1.4 TSI (CZKA) met 156 pk en een elektromotor met 116 pk tot een systeemvermogen van 218 pk. De 9,9 kWh batterij zorgde voor een elektrische actieradius van ongeveer 50 kilometer. Als pionier van VW hybride technologie in de middenklasse bood het systeem indrukwekkende rijprestaties met een laag standaard brandstofverbruik van 1,6 liter/100 km. Na 100.000 kilometer blijken de hoogspanningsbatterij en de complexe vermogenselektronica af en toe problemen op te leveren. De onderhoudskosten zijn aanzienlijk hoger dan die van conventionele aandrijvingen, maar de GTE biedt een ongeëvenaarde efficiëntie in stadsverkeer.
Motor | Vermogen (pk) | Verbruik (l/100km) | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.4 TSI 125 PK | 125 | 5,8-6,2 | Distributieketting vanaf 150.000 km | Goed |
1.4 TSI 150 PK | 150 | 5,5-6,0 | Injectiesproeiers vanaf 120.000 km | Zeer goed |
1.8 TSI 180 PK | 180 | 6,0-6,5 | Turbolader vanaf 180.000 km | Goed |
2.0 TSI 220 PK | 220 | 6,5-7,2 | Hogedrukpomp vanaf 140.000 km | Goed |
1.6 TDI 120 PK | 120 | 4,5-5,0 | DPF voor korte ritten | Gemiddeld |
2.0 TDI 150 PK | 150 | 4,2-4,8 | EGR-klep vanaf 180.000 km | Zeer goed |
2.0 TDI 190 PK | 190 | 4,8-5,2 | Turbolader vanaf 200.000 km | Goed |
GTE Hybride | 218 | 1.6 (standaard) | HV accu vanaf 100.000 km | Goed |

VW Passat 3g5 Motoren - Facelift Euro-6d-TEMP (2019-2022)
De facelift van 2019 bracht vooral emissieverbeteringen en nieuwe motorvarianten voor de Euro 6d-TEMP-norm. De kilometerverwachtingen bleven op een hoog niveau van 280.000 tot 400.000 kilometer, terwijl de onderhoudsintervallen werden verlengd tot 15.000 kilometer. De 2.0 TDI EVO met 150 pk (DETA) vertegenwoordigt het technische hoogtepunt van de TDI-ontwikkeling met een verbeterde uitlaatgasnabehandeling. Technisch gezien waren de innovaties gericht op geoptimaliseerde katalysatortechnologie en verfijnde motorregeling. Door de marktomstandigheden moest Volkswagen reageren op strengere emissielimieten en tegelijkertijd concurrerend blijven met premium fabrikanten.
VW Passat 3g5 TSI benzinemotoren: Facelift (2019-2022)
De herziene TSI-motoren kregen verfijnde injectiesystemen en geoptimaliseerde turboladers voor betere emissiewaarden. Het portfolio omvatte verder de 1.5 TSI met 150 pk (DADA) als opvolger van de 1.4 TSI en de 2.0 TSI met 190 pk (DKZA) en 272 pk (DNNA) voor sportieve varianten. De nieuwe 1.5 TSI met cilinderuitschakeling (ACT) verlaagde het brandstofverbruik tot 5,2-5,8 liter/100 km met een verbeterde rijeigenschappen. Zwakke punten zijn de complexere cilinderuitschakeling vanaf 100.000 kilometer en af en toe de nokkenasfasering. De DADA-motor wordt beschouwd als de meest volwassen TSI-variant met de beste langetermijnprognose.
VW Passat 3g5 TDI dieselmotoren: EVO facelift (2019-2022)
De TDI EVO-generatie bracht dubbele AdBlue-injectie en verbeterde SCR-katalysatoren voor de strengste emissielimieten. De 2.0 TDI met 150 pk (DETA), 190 pk (DFTB) en een nieuwe 200 pk-variant (DFTC) met dubbele dosering bleven leverbaar. Het brandstofverbruik daalde tot 4,0-4,5 liter/100 km voor de 150 pk-eenheid, terwijl tegelijkertijd het rijcomfort verbeterde. De complexere AdBlue-systemen kunnen na 120.000 kilometer problematisch blijken, terwijl de basismotoren als uiterst duurzaam worden beschouwd. De DETA-motor combineert ultramoderne uitlaattechnologie met bewezen betrouwbaarheid van de EA288 en wordt beschouwd als de benchmark in TDI-ontwikkeling.
Motor | Vermogen (pk) | Brandstofverbruik (l/100 km) | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.5 TSI ACT | 150 | 5,2-5,8 | Cilinderuitschakeling vanaf 100.000 km | Zeer goed |
2.0 TSI | 190 | 6,2-6,8 | Nokkenasfaser vanaf 120.000 km | Goed |
2.0 TSI | 272 | 7,5-8,2 | Turbolader vanaf 150.000 km | Goed |
2.0 TDI EVO | 150 | 4,0-4,5 | AdBlue-systeem vanaf 120.000 km | Zeer goed |
2.0 TDI EVO | 190 | 4,5-5,0 | SCR-katalysator vanaf 180.000 km | Goed |
2.0 TDI EVO | 200 | 4,8-5,2 | Dubbele dosering vanaf 140.000 km | Goed |

VW Passat 3g5 motoren - uitfasering en laatste generatie (2022-2023)
De laatste fase van de B8 Passat was gericht op het optimaliseren van het bestaande wagenpark en de overgang naar volledig elektrische opvolgers. De kilometerverwachtingen liepen op tot 450.000 kilometer voor de volwassen motoren, terwijl grote reparaties pas typisch werden vanaf 200.000 kilometer. De 2.0 TDI EVO met 150 pk bleef in deze fase de meest betrouwbare aandrijving met de laagste bedrijfskosten. Op technisch vlak lag de focus op kostenbesparingen en productieoptimalisatie, terwijl de ontwikkeling al gericht was op de ID.7 en andere elektrische voertuigen. Door de marktomstandigheden positioneerde de stopgezette Passat zich als een prijs-prestatie alternatief voor nieuwere concurrenten.
VW Passat 3g5 TSI benzinemotoren: laatste generatie (2022-2023)
De gereduceerde TSI-portfolio concentreerde zich op bewezen eenheden met de 1.5 TSI 150 pk (DADA) als volumemotoren en de 2.0 TSI 190 pk (DKZA) voor hogere eisen. De motoren kregen laatste software-updates voor geoptimaliseerde emissiewaarden en brandstofverbruik. De verbruikswaarden stabiliseerden op 5,0-5,6 l/100 km voor de 1.5 TSI met een uitstekende langetermijnprognose. Zwakke punten zijn tot een minimum beperkt dankzij geavanceerde engineering, waarbij alleen slijtagedelen zoals bobines na 120.000 kilometer nog aandacht behoeven. De DADA-motor vertegenwoordigt het summum van TSI-ontwikkeling met een optimale balans tussen prestaties, efficiëntie en betrouwbaarheid.
VW Passat 3g5 TDI dieselmotoren: Definitieve EVO-varianten (2022-2023)
Bij de laatste TDI-motoren lag de nadruk op de beproefde 2.0 TDI EVO met 150 pk (DETA) als belangrijkste krachtbron voor maximale betrouwbaarheid. Productieoptimalisaties verlaagden de kosten met behoud van kwaliteit en duurzaamheid. Het brandstofverbruik bereikte de beste waarden van 3,8-4,2 l/100 km met een CO2-uitstoot van minder dan 110 g/km. Probleemgebieden zijn beperkt tot regelmatig onderhoud van de AdBlue-technologie en DPF-regeneratie tijdens normaal gebruik. De uiteindelijke DETA-motor wordt beschouwd als de bekroning van de EA288-ontwikkeling en biedt de beste langetermijnprognose van alle Passat-dieselmotoren met verwachte kilometrages van meer dan 400.000 kilometer.
Motor | Vermogen (pk) | Brandstofverbruik (l/100 km) | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.5 TSI ACT | 150 | 5,0-5,6 | Bobines vanaf 120.000 km | Zeer goed |
2.0 TSI | 190 | 6,0-6,6 | Minimaal bij goed onderhoud | Zeer goed |
2.0 TDI EVO | 150 | 3,8-4,2 | AdBlue-onderhoud elke 15.000 km | Zeer goed |

Conclusie: De beste VW Passat 3g5 motoren van alle generaties
De motorontwikkeling van de VW Passat B8 is voortdurend verbeterd, van de eerste EA888-motoren tot de uiteindelijke EVO-motoren die aan de Euro 6d-TEMP-voorschriften voldoen. Over alle generaties heen heeft de Passat zich gevestigd als een technologische pionier met een goede balans tussen prestaties, efficiëntie en duurzaamheid. De consequente verdere ontwikkeling van TSI- en TDI-technologie heeft geresulteerd in motoren met een uitzonderlijke betrouwbaarheid en lage bedrijfskosten.
- Beste VW Passat 3g5 benzinemotor:
1.5 TSI ACT met 150 pk (DADA) - combineert ultramoderne cilinderuitschakeling met beproefde EA211-technologie en biedt optimale efficiëntie met een uitstekende prognose op lange termijn.
- Beste VW Passat 3g5 dieselmotor:
2.0 TDI EVO met 150 pk (DETA) - vertegenwoordigt het summum van TDI-ontwikkeling met ultramoderne uitlaatgasnabehandeling, het laagste brandstofverbruik en de hoogste kilometerverwachting.
- Technologie van de toekomst:
Passat GTE met 218 pk systeemvermogen - als pionier van de VW hybride technologie bood hij baanbrekende efficiëntie en maakte hij de weg vrij voor de opkomende elektrische voertuigen.
Voor alle VW Passat 3g5 motoren vind je bij AUTODOC hoogwaardige reserveonderdelen en slijtageonderdelen tegen voordelige prijzen.