Inhoudsopgave
MERCEDES-BENZ W211 motoren
De Mercedes-Benz E-Klasse W211 werd gelanceerd in 2002 en vestigde zich als technologische pionier in het topsegment van de hogere middenklasse. Tijdens de productieperiode van 2002 tot 2009 bood de W211-generatie een uitzonderlijk gevarieerd motorengamma met innovatieve technologieën zoals de eerste generatie van de 7G-TRONIC automatische transmissie en geavanceerde directe injectiesystemen.

Mercedes-Benz W211 motoren (2002-2009)
De Mercedes-Benz W211 E-Klasse markeerde een keerpunt in de ontwikkeling van Mercedes motoren en introduceerde tal van innovaties, die niet allemaal vanaf het begin volledig ontwikkeld waren. De kilometerverwachtingen varieerden aanzienlijk afhankelijk van de motor: terwijl de beproefde V6- en V8-benzinemotoren met goed onderhoud gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer haalden, vereisten de vroege CDI-diesels vaak dure reparaties aan het injectiesysteem of de turbocompressor tussen 200.000 en 300.000 kilometer. De absolute topmotor van deze generatie was de E 500 met zijn 5,0-liter V8 (M113), die betrouwbaarheid, kracht en soepele loop optimaal combineerde. Technische hoogtepunten waren de introductie van common-rail technologie in de diesels, de eerste generatie van 7G-TRONIC en het innovatieve AIRMATIC luchtveringssysteem. Typische reparatie-intervallen voor de benzinemotoren lagen tussen 150.000 en 200.000 kilometer voor groot onderhoud, terwijl bij de diesels vaak eerder ingegrepen moest worden in het injectiesysteem.
Mercedes-Benz W211 benzinemotoren (2002-2009)
Het aanbod Mercedes-Benz W211 benzinemotoren was uitzonderlijk divers en varieerde van viercilinder instapmotoren tot krachtige V8-motoren. De E 200 Kompressor begon met een 1,8-liter viercilinder (M271) met 120 kW (163 pk), die een betrouwbare basismotor bleek te zijn. De zescilinderfamilie bestond uit de E 240 met 2,6 liter (M112, 130 kW/177 pk), de E 280 met 3,0 liter (M272, 170 kW/231 pk vanaf 2005) en de E 350 met 3,5 liter (M272, 200 kW/272 pk). Bij de V8-motoren schitterde de E 500 met zijn 5,0-liter blok (M113, 225 kW/306 pk), terwijl de E 55 AMG met zijn supercharged 5,4-litermotor (M113K, 350 kW/476 pk) de topper was. Vanaf 2006 kwam daar de E 63 AMG met de nieuwe 6,2-liter V8 (M156, 378 kW/514 pk) bij. De Mercedes-Benz W211-motoren van de M112- en M113-serie werden beschouwd als bijzonder duurzaam, terwijl de latere M272-eenheden af en toe problemen hadden met de distributieketting.
Mercedes-Benz W211 dieselmotoren (2002-2009)
Het Mercedes-Benz W211 dieselgamma was volledig gebaseerd op CDI-technologie met common-rail injectie. Het werd gelanceerd met de E 200 CDI (90 kW/122 pk, OM646-motor), gevolgd door de E 220 CDI met dezelfde 2,2-liter viercilindermotor in een krachtigere configuratie (110 kW/150 pk). Tot de zescilinder CDI-motoren behoorden de E 270 CDI (130 kW/177 pk, OM647) en vanaf 2005 de modernere E 280 CDI (140 kW/190 pk, OM642) en de E 320 CDI (150 kW/204 pk, OM642). Het absolute topmodel was de E 400 CDI met zijn 4,0-liter V8 diesel (OM628, 191 kW/260 pk), hoewel er slechts kleine aantallen van werden geproduceerd. De Mercedes-Benz W211 CDI-motoren hadden vaak last van problemen met de piëzo-injectoren, wat resulteerde in dure reparaties. Met name de OM642 motor ontwikkelde zich tot de meest problematische diesel van deze generatie, met frequente injectorstoringen en problemen met de uitlaatgasrecirculatie.
Mercedes-Benz W211 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Classificatie |
---|---|---|---|---|
E 200 Compressor (M271) | 163 PK | 7,8-8,4 l/100km | Bobines, massa-luchtstroomsensor | Goed |
E 280 (M272) | 231 PK | 9,2-10,1 l/100km | Distributieketting, kleppendekselpakking | Gemiddeld |
E 500 (M113) | 306 PK | 11,4-12,8 l/100km | Zeer robuust en duurzaam | Zeer goed |
E 63 AMG (M156) | 514 PK | 13,2-15,1 l/100km | Nokkenasfaser, koppakking | Matig |
E 200 CDI (OM646) | 122 PK | 5,1-5,8 l/100km | Swirl flappen, DPF problemen | Gemiddeld |
E 280 CDI (OM642) | 190 PK | 6,8-7,4 l/100km | Piëzo-injectoren, EGR-klep | Problematisch |
E 320 CDI (OM642) | 204 PK | 7,1-7,8 l/100km | Injectoren, turbocompressor | Problematisch |

Conclusie: De beste Mercedes-Benz W211 motoren
Mercedes-Benz W211 motorontwikkeling weerspiegelt Mercedes-Benz's liefde voor experimenteren in de jaren 2000. Terwijl sommige motoren, zoals de M113 V8 benzinemotor, worden beschouwd als meesterwerken van techniek, vertoonden andere motoren duidelijke zwakke punten op het gebied van betrouwbaarheid op de lange termijn. De Mercedes-Benz W211 motoren introduceerden belangrijke technologieën die in latere generaties werden geperfectioneerd.
- Beste Mercedes-Benz W211 benzinemotor:
De E 500 met M113-motor (306 pk) combineert uitzonderlijke betrouwbaarheid met krachtige prestaties en wordt beschouwd als een van de beste V8-motoren ooit gebouwd door Mercedes.
- Beste Mercedes-Benz W211 dieselmotor:
De E 200 CDI met OM646-motor (122 pk) biedt de beste balans tussen betrouwbaarheid en zuinigheid, hoewel hij niet vrij is van kleine problemen.
- Mercedes-Benz W211 hybride motor:
Hybride aandrijvingen waren nog niet beschikbaar in de W211 generatie.
Voor het onderhoud en de reparatie van alle Mercedes-Benz W211 motoren biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met een betrouwbare beschikbaarheid, zelfs voor de oudere motorvarianten.