Inhoudsopgave
BMW E87 motoren
Van 2004 tot 2013 vestigde de BMW E87 1 Reeks zich als het instapmodel in de BMW wereld en bood een gevarieerde reeks motoren, van zuinige diesels tot krachtige zescilinder motoren. Gedurende de negen productiejaren bleef de technologie zich ontwikkelen, waarbij elke modelupdate nieuwe motoren en verbeterde technologieën bracht.

BMW E87 motoren (2004-2013)
De BMW E87 generatie was BMW's eerste poging om de markt van premium compacte auto's te veroveren en werd gekenmerkt door een uitzonderlijk brede waaier aan motoren. De betrouwbaarheid varieerde sterk afhankelijk van het motortype: terwijl de beproefde viercilinder diesels gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer haalden, vereisten de vroege N45 benzinemotoren vaak dure reparaties aan de kleppendekselpakking of waterpomp tussen 150.000 en 200.000 kilometer. De N54-motoren met directe inspuiting werden beschouwd als gevoelig voor hogedrukpomp- en injectorproblemen. De absolute topmotor van deze generatie was de N47D20 diesel met 177 pk, die prestaties, efficiëntie en de voor BMW kenmerkende soepele loop optimaal combineerde. Technische hoogtepunten waren de introductie van Valvetronic technologie in de benzinemotoren en common-rail injectie in de diesels, wat BMW een voorsprong gaf op concurrenten zoals de Audi A3 en Mercedes A-Klasse.
BMW E87 benzinemotoren (2004-2013)
De reeks BMW E87 benzinemotoren bestond aanvankelijk uit de N45/N46 viercilindermotoren met een cilinderinhoud van 1,6 en 2,0 liter. De 116i begon met 85 kW (115 pk) van de N45B16 motor, terwijl de 118i begon met 95 kW (129 pk) en later 105 kW (143 pk) van de N46B20. Deze BMW E87 motoren hadden te kampen met typische problemen van de vroege Valvetronic generatie: lekkende kleppendekselpakkingen, defecte waterpompen en problemen met het Valvetronic regelsysteem maakten ze tot motoren met veel onderhoud. De krachtigste BMW E87 benzinemotor was de 130i met de N52B30 zescilindermotor en 190 kW (258 pk), die betrouwbaarder was maar een hoog brandstofverbruik had. Vanaf 2007 werd de revolutionaire N54B30 met dubbele turbolading toegevoegd in de 135i, die 225 kW (306 pk) produceerde maar gevoelig was voor problemen met de hogedrukpomp en wastegate.
BMW E87 dieselmotoren (2004-2013)
De BMW E87 diesels werden aanvankelijk gedomineerd door de M47 viercilinder motor met een cilinderinhoud van 2.0 liter in verschillende vermogensniveaus. De 118d werd in 2004 gelanceerd met 90 kW (122 pk), maar werd al snel vervangen door de modernere N47 motor. De BMW E87 120d met de M47D20 motor produceerde 120 kW (163 pk) en werd als zeer betrouwbaar beschouwd. Vanaf 2007 nam de N47 generatie met verbeterde common-rail technologie het over: de 116d met 85 kW (115 pk), 118d met 105 kW (143 pk) en de topmotor 120d met 130 kW (177 pk). Deze BMW E87 motoren voldeden al aan de Euro 5 norm en boden een uitstekende combinatie van prestaties, verbruik en duurzaamheid. Vooral de 177 pk sterke N47D20 motor werd de meest betrouwbare en populaire motor in de hele serie.
BMW E87 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
N45B16 (116i) | 115 PK | 7,2-7,8 l/100km | Kleppendekselpakking, Valvetronic | Matig |
N46B20 (118i) | 129-143 PK | 7,5-8,2 l/100km | Waterpomp, problemen met Valvetronic | Matig |
N52B30 (130i) | 258 PK | 9,1-9,8 l/100km | Hoog verbruik, verder robuust | Goed |
N54B30 (135i) | 306 PK | 9,5-10,2 l/100km | Hogedrukpomp, wastegate, injectoren | Problematisch |
M47D20 (118d/120d) | 122-163 PK | 5,1-5,8 l/100km | Zeer robuust, bewezen | Zeer goed |
N47D20 (116d/118d/120d) | 115-177 PK | 4,8-5,6 l/100km | Distributieketting (zeldzaam), verder betrouwbaar | Zeer goed |

Conclusie: De beste BMW E87 motoren van alle generaties
De BMW E87 motoren vertoonden duidelijke kwaliteitsverschillen tussen de verschillende aandrijfconcepten gedurende de negen jaar durende productieperiode. Terwijl de dieselmotoren consequent overtuigden, kampten de vroege benzinemotoren en de krachtige turbomotoren in het bijzonder met betrouwbaarheidsproblemen. Desondanks vestigde de BMW E87 met succes de 1 Serie als een serieus alternatief voor de Audi A3 en Volkswagen Golf in het premium compacte segment.
- Beste BMW E87 benzinemotor:
De N52B30 (130i) met 258 pk gecombineerd BMW-typische zescilinder loopcultuur met acceptabele betrouwbaarheid, alleen het hoge brandstofverbruik vertroebelde het beeld.
- Beste BMW E87 dieselmotor:
De N47D20 met 177 pk (120d) bood de optimale balans tussen prestaties, efficiëntie en duurzaamheid en wordt beschouwd als de beste motor van de hele E87-generatie.
- Probleemmotor:
Ondanks zijn indrukwekkende prestaties was de N54B30 (135i) de meest problematische BMW E87 motor met frequente hogedrukpompstoringen en dure reparaties.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle BMW E87 generaties biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.