Inhoudsopgave
BMW F10 motoren
De BMW F10 5 Reeks werd in 2010 gelanceerd als de zesde generatie van de populaire middenklasse berline en vestigde zich al snel als benchmark in het premium segment. Tijdens de productieperiode van 2010 tot 2017 bood de BMW F10 een uitzonderlijk gevarieerde reeks motoren met innovatieve TwinPower Turbo technologieën en moderne dieselmotoren. De technologische evolutie varieerde van efficiënte viercilinders tot krachtige V8 motoren die nieuwe maatstaven zetten voor prestaties en efficiëntie.

BMW F10 motoren (2010-2017)
De BMW F10 vertegenwoordigde een belangrijke technologische sprong voor BMW en introduceerde de nieuwe TwinPower Turbo technologie, die werd gebruikt in zowel benzine- als dieselmotoren. De betrouwbaarheid van de BMW F10 motoren varieerde aanzienlijk afhankelijk van de krachtbron: terwijl de beproefde zescilinder dieselmotoren met goed onderhoud gemakkelijk 350.000 tot 450.000 kilometer haalden, vereisten de complexere V8 benzinemotoren vaak dure reparaties tussen 150.000 en 200.000 kilometer. De absolute topmotor van deze generatie was de N57D30 dieselmotor met 313 pk in de 535d, die kracht, betrouwbaarheid en efficiëntie perfect combineerde. Typische grote reparaties aan BMW F10 modellen vinden plaats tussen 120.000 en 180.000 kilometer, waarbij schade aan de turbolader, storingen aan de hogedrukpomp en problemen met de distributieketting de meest voorkomende dure reparaties zijn. In vergelijking met concurrenten zoals de Mercedes E-klasse (W212) en Audi A6 (C7) positioneerde de BMW F10 zich als het sportiefste alternatief met het meest dynamische rijgedrag.
BMW F10 benzinemotoren (2010-2017)
Het gamma BMW F10 benzinemotoren bestond uit een brede selectie vier-, zes- en achtcilindermotoren met TwinPower Turbo technologie. De N20B20 viercilinder in de 520i met 135 kW (184 pk) vormde het instapniveau, gevolgd door de N55B30 zescilinder in verschillende vermogensniveaus van 225 pk (528i) tot 306 pk (535i). De N63B44 V8-motoren met 300 kW (407 pk) in de 550i en de S63B44-motor met maximaal 441 kW (600 pk) in de M5-varianten vormden de top van het gamma. De BMW F10 N55B30 motor bleek de meest betrouwbare benzinemotor in de serie te zijn, terwijl de N63B44 V8 motor een van de meest problematische exemplaren was - veelvuldige schade aan de turbolader, klepsteelafdichtingsproblemen en verlies van koelvloeistof maakten de motor tot een dure keuze. De N20B20 viercilinder vertoonde typische zwakheden in de distributieketting en af en toe problemen met de hogedrukpomp, maar bleef over het algemeen aanvaardbaar betrouwbaar.
BMW F10 dieselmotoren (2010-2017)
De BMW F10 diesels werden gedomineerd door de N47 en N57 motorfamilie met common-rail injectie en variabele turbocompressorgeometrie. De N47D20 viercilinder was verkrijgbaar in de 520d met 135 kW (184 pk), terwijl de zescilinder N57D30 motoren vermogens van 190 pk (525d) tot 313 pk (535d) leverden. Bijzonder opmerkelijk is de BMW F10 N57D30TOP motor met tri-turbo-oplading in de M550d, die met 280 kW (381 pk) wordt beschouwd als een van de krachtigste zescilinder diesels aller tijden. De BMW F10 N57D30 motor met 190-258 pk ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare eenheid van de hele serie - deze motoren staan bekend om hun lange levensduur, lage verbruik en geringe gevoeligheid voor grote defecten. Alleen de AdBlue-systemen en incidentele problemen met de uitlaatgasrecirculatiekleppen bederven het verder uitstekende beeld.
BMW F10 hybride aandrijving (2010-2017)
Vanaf 2012 bood BMW de ActiveHybrid 5 aan met een combinatie van N55B30 benzinemotor en elektromotor voor een systeemvermogen van 250 kW (340 pk). Deze BMW F10 Hybrid was echter technisch complex en gevoelig voor accuproblemen, waardoor hij nooit de betrouwbaarheid van de conventionele aandrijvingen bereikte.
BMW F10 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
N20B20 (520i) | 184 PK | 6,4-7,1 l/100km | Distributieketting, hogedrukpomp | Gemiddeld |
N55B30 (528i-535i) | 245-306 PK | 7,2-8,9 l/100km | Robuust, occasionele turbolader | Zeer goed |
N63B44 (550i) | 407-445 PK | 9,9-11,1 l/100km | Turbolader, klepsteelafdichtingen | Problematisch |
S63B44 (M5) | 560-600 PK | 10,8-11,9 l/100km | Complex, maar robuust bij onderhoud | Goed |
N47D20 (520d) | 184 PK | 4,5-5,2 l/100km | Distributieketting (vroege modellen) | Goed |
N57D30 (525d-535d) | 218-313 PK | 5,1-6,8 l/100km | Zeer betrouwbaar, AdBlue-systeem | Zeer goed |
N57D30TOP (M550d) | 381 PK | 6,9-7,4 l/100km | Tri-Turbo complex, maar robuust | Goed |
ActiveHybrid 5 | 340 PK | 6,4 l/100km | Accu, elektronica | Matig |

Conclusie: de beste BMW F10 motoren van alle generaties
De BMW F10 motoren vertoonden een duidelijke hiërarchie op het gebied van betrouwbaarheid en duurzaamheid over de gehele productieperiode. Terwijl de dieselmotoren consequent overtuigden, varieerden de benzinemotoren sterk in kwaliteit. TwinPower Turbo technologie bleek vooruitstrevend, maar bracht ook nieuwe complexiteiten met zich mee.
- Beste BMW F10 benzinemotor:
De N55B30 zescilinder (245-306 pk) combineert een uitstekende vermogensafgifte met een acceptabele betrouwbaarheid en een matig brandstofverbruik - ideaal voor sportieve rijders die waarde hechten aan een lange levensduur.
- Beste BMW F10 dieselmotor:
De N57D30 zescilinder (218-258 pk) biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en prestaties - perfect voor frequente bestuurders en liefhebbers van lange afstanden.
- Beste BMW F10 high-performance motor:
De N57D30TOP tri-turbodiesel (381 pk) in de M550d combineert indrukwekkende prestaties met dieselefficiëntie en een verrassend hoge betrouwbaarheid voor zo'n complexe motor.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle BMW F10 generaties biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.