Inhoudsopgave
BMW F20 Motoren
De BMW F20 1 Reeks werd in 2011 gelanceerd als een revolutionair model met voorwielaandrijving en betekende een paradigmaverschuiving in BMW's compacte klasse. In de productieperiode tot 2019 bood de F20 een indrukwekkende reeks motoren, van zuinige driecilinders tot krachtige TwinPower Turbo motoren. De technologische ontwikkeling weerspiegelt BMW's verschuiving van klassieke atmosferische motoren naar moderne turbomotoren met geavanceerde efficiëntie.

BMW F20 motoren - Eerste generatie TwinPower Turbo (2011-2015)
De eerste generatie BMW F20 motoren stelde nieuwe normen in de compacte klasse en bracht de beproefde TwinPower Turbo technologie voor het eerst naar het segment van de voorwielaandrijvers. Typische kilometerstanden van 250.000 tot 300.000 kilometer zijn realistisch bij goed onderhoud, waarbij grote reparaties meestal tussen 150.000 en 200.000 kilometer plaatsvinden. De BMW F20 125i met N20 motor wordt beschouwd als het absolute hoogtepunt van deze generatie en combineert prestaties optimaal met betrouwbaarheid. De introductie van driecilindertechnologie was aanvankelijk controversieel, maar bleek baanbrekend voor de hele industrie. In vergelijking met concurrenten zoals de Audi A3 of Mercedes A-Klasse positioneerde de F20 zich als het sportiefste alternatief met een superieure rijdynamiek.
BMW F20 TwinPower Turbo benzinemotoren eerste generatie (2011-2015)
De TwinPower Turbo benzinemotoren van de eerste F20 generatie bestonden uit een brede reeks drie- en viercilinders. De 114i met 102 pk (motorcode F19) was het instapmodel, gevolgd door de 116i met 136 pk (N13-motor). De 118i kreeg aanvankelijk de N13 motor met 170 pk, later de B38 driecilinder met 136 pk. Aan de top van het gamma stonden de 125i met 218 pk (N20-motor) en de M135i met 320 pk (N55-eenheid).
De N20 viercilinder in de 125i bleek bijzonder evenwichtig en duurzaam, terwijl de N13 motor af en toe problemen vertoonde met de distributieketting tussen 80.000 en 120.000 kilometer. De N55-motor in de M135i wordt beschouwd als een van de meest robuuste zescilindermotoren van BMW, maar kan rond de 150.000 kilometer bij hoge belasting schade aan de turbolader oplopen. De driecilinder motoren van de B38-familie maakten indruk met hun lage brandstofverbruik, maar vertoonden af en toe problemen met de motorsteunen na 100.000 kilometer.
BMW F20 TwinPower Turbo dieselmotoren eerste generatie (2011-2015)
Het dieselprogramma begon met de 116d (116 pk, N47 motor) en 118d (143 pk, ook N47). Later werden de 120d met 184 pk (N47-motor) en de 125d met 218 pk (N47S1-motor) aan het gamma toegevoegd. De N47-motor bracht het bekende probleem met de distributieketting met zich mee, dat meestal optrad tussen 100.000 en 150.000 kilometer en resulteerde in dure reparaties.
De 125d met de N47S1-motor was een opmerkelijke uitzondering en bleek aanzienlijk betrouwbaarder dan zijn zwakkere broers en zussen. De bi-turbo technologie zorgde voor indrukwekkende rijprestaties, terwijl de duurzaamheid van de turbo's meestal meer dan 200.000 kilometer bereikte bij goed onderhoud. De DPF-systemen bleken echter problematisch op korte ritten, wat leidde tot dure regeneratiecycli.
Motor | Vermogen (pk) | Verbruik (l/100 km) | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
114i (F19) | 102 | 5,8 | Lage prestaties, soepel lopend | Gemiddeld |
116i (N13) | 136 | 6,2 | Distributieketting, injectoren | Matig |
118i (N13) | 170 | 6,8 | Distributieketting, hogedrukpomp | Matig |
125i (N20) | 218 | 7,1 | Zeer betrouwbaar | Zeer goed |
M135i (N55) | 320 | 8,5 | Turbocompressor tijdens sportief rijden | Goed |
116d (N47) | 116 | 4,5 | Distributieketting, DPF | Problematisch |
118d (N47) | 143 | 4,7 | Distributieketting, injectoren | Problematisch |
120d (N47) | 184 | 5,1 | Distributieketting, turbocompressor | Matig |
125d (N47S1) | 218 | 5,8 | Relatief betrouwbaar | Goed |

BMW F20 motoren - facelift met B-motoren (2015-2019)
De facelift van 2015 bracht een fundamentele herziening van het motorengamma met zich mee en introduceerde de nieuwe B-motorenfamilie. Deze generatie haalt kilometerstanden van 300.000 tot 350.000 kilometer met aanzienlijk minder onderhoud. Grote reparaties worden doorgaans uitgesteld tot 180.000 à 220.000 kilometer. De BMW F20 118i met B38 motor vestigde zichzelf als de gouden standaard voor betrouwbaarheid en efficiëntie in deze klasse. De nieuwe B-motoren elimineerden veel van de kinderziektes van hun voorgangers en boden verbeterde emissiewaarden. In vergelijking met de concurrentie bood BMW nu de modernste motortechnologie in de compacte klasse.
BMW F20 TwinPower Turbo benzinemotoren facelift (2015-2019)
Het herziene benzinemotorengamma was voornamelijk gebaseerd op de nieuwe B-motorenfamilie. De 118i kreeg de B38 driecilinder met 136 pk, die aanzienlijk betrouwbaarder bleek dan zijn voorganger. De 120i kreeg de B48 viercilinder met 192 pk, terwijl de M140i de B58 zescilinder kreeg met 340 pk.
De B38 driecilinder in de 118i maakte indruk met zijn soepele loop en betrouwbaarheid, waarbij alleen de motorsteunen na 150.000 kilometer af en toe zwakke plekken vertoonden. De B48 motor in de 120i bleek goed uitgebalanceerd en onderhoudsarm, terwijl de B58 in de M140i wordt beschouwd als een van de beste BMW motoren aller tijden. Problemen met de nieuwe motoren deden zich vooral voor met de hogedrukbrandstofpompen, meestal tussen 120.000 en 160.000 kilometer.
BMW F20 TwinPower Turbo dieselmotoren facelift (2015-2019)
Het dieselgamma werd volledig herzien en kreeg de nieuwe B47-motorenfamilie. De 116d begon met 116 pk, de 118d bood 150 pk en de 120d leverde 190 pk. Alle motoren waren gebaseerd op de B47 en elimineerden het probleem met de distributieketting van de N47-voorgangers.
De B47-motor bleek aanzienlijk betrouwbaarder dan zijn N47-voorganger en bood een distributieketting in plaats van de problematische distributieketting. Typische problemen bleven beperkt tot DPF-blokkades op korte ritten en incidentele defecten aan de turbolader na 180.000 kilometer. De injectoren bleken robuuster dan in de voorgangers, maar kunnen na 200.000 kilometer problemen veroorzaken als de dieselkwaliteit slecht is.
Motor | Vermogen (pk) | Verbruik (l/100 km) | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
118i (B38) | 136 | 5,4 | Motorsteunen, zeer zeldzaam | Zeer goed |
120i (B48) | 192 | 6,1 | Hogedruk pomp | Goed |
M140i (B58) | 340 | 7,8 | Vrijwel probleemloos | Zeer goed |
116d (B47) | 116 | 4,1 | DPF op korte ritten | Goed |
118d (B47) | 150 | 4,3 | DPF, turbolader zelden | Goed |
120d (B47) | 190 | 4,7 | Turbocompressor, injectoren | Goed |

Conclusie: De beste BMW F20 motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de BMW F20 motoren laat een indrukwekkende technologische evolutie zien van de eerste TwinPower Turbo eenheden tot de volwassen B-motoren. Terwijl de eerste generatie nog te kampen had met kinderziektes, legden de gefacelifte motoren nieuwe betrouwbaarheidsnormen vast. De driecilindertechnologie ontwikkelde zich van een controversiële innovatie tot een industriestandaard.
- Beste BMW F20 benzinemotor:
De B58 motor in de M140i met 340 pk combineert uitzonderlijke prestaties met opmerkelijke betrouwbaarheid en wordt beschouwd als een van de beste BMW rechte zescilinder motoren aller tijden.
- Beste BMW F20 dieselmotor:
De B47 motor in de 120d met 190 pk maakt indruk met moderne technologie zonder problemen met de distributieketting en biedt een optimale balans tussen prestaties en efficiëntie.
- Meest betrouwbare BMW F20 motor:
De B38 driecilinder motor in de 118i met 136 pk zet maatstaven voor kwaliteit op lange termijn en lage gebruikskosten, terwijl hij voldoende vermogen levert voor dagelijks gebruik.
Reserveonderdelen en slijtageonderdelen voor alle BMW F20 motoren zijn bij AUTODOC verkrijgbaar in beproefde kwaliteit.