Inhoudsopgave
BMW E61 motoren
De BMW E61 Touring werd in 2004 geïntroduceerd als de stationwagonversie van de vijfde generatie 5 Reeks en vestigde zich al snel als een premium alternatief voor zijn Duitse concurrenten. De BMW E61 motoren bestonden uit een breed gamma benzine- en dieselmotoren, die gekenmerkt werden door een voortdurende technische ontwikkeling.

BMW E61 motoren (2004-2010)
De eerste en enige generatie van de BMW E61 Touring werd gekenmerkt door een buitengewone verscheidenheid aan motoren en technische innovaties die van BMW een pionier in de luxeklasse maakten. De kilometerstand varieerde aanzienlijk afhankelijk van de motor: terwijl de robuuste zescilinder dieselmotoren met goed onderhoud gemakkelijk 400.000 tot 500.000 kilometer bereikten, vereisten de complexere V8 en V10 benzinemotoren vaak dure reparaties aan de kleppentrein of elektronische systemen tussen 150.000 en 250.000 kilometer. De absolute topmotor van deze generatie was de 3.0d met 235 pk, die kracht, betrouwbaarheid en zuinigheid perfect combineerde en wordt beschouwd als een van de beste BMW dieselmotoren aller tijden. Technische hoogtepunten waren de introductie van het iDrive systeem, Valvetronic technologie voor benzinemotoren en geavanceerde common-rail injectie voor diesels.
BMW E61 benzinemotoren (2004-2010)
Het gamma BMW E61 benzinemotoren begon in 2004 met de 520i (N43 motor, 170 pk) en de 525i (N52 motor, 218 pk). De N52 zescilinder ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare benzinemotor van de hele serie en kende geen grote productieproblemen. In 2005 volgde de 530i met de beproefde N52-motor en 272 pk, die een uitstekende balans bood tussen prestaties en betrouwbaarheid. De toppers onder de BMW E61 benzinemotoren waren de 540i met V8-motor (N62, 306 pk vanaf 2005) en de legendarische M5 met zijn 5,0-liter V10 (S85, 507 pk vanaf 2005). Terwijl de N62 V8 last had van klepsteelafdichtingen en elektronische problemen, werd de S85 V10 beschouwd als een technisch meesterwerk, dat echter complex onderhoud en hoge reparatiekosten met zich meebracht. De meest problematische motor was de N43 viercilinder in de 520i, die last had van problemen met de distributieketting, klepverkalking en onregelmatig stationair lopen.
BMW E61 dieselmotoren (2004-2010)
De BMW E61 dieselmotoren werden gedomineerd door de beproefde M57 motorfamilie met common-rail injectie. De 520d startte in 2004 met 163 pk, gevolgd door de 525d met 197 pk en het topmodel 530d met 235 pk. Alle drie de motoren waren gebaseerd op de robuuste M57 zescilinder en bleken uitzonderlijk duurzaam. De BMW E61 530d met 235 pk ontwikkelde zich tot het absolute summum van dieselmotoren - hij bood sportieve rijprestaties met een testverbruik van slechts 6,8 liter per 100 km en werd beschouwd als vrijwel onverwoestbaar. In 2008 werd ook de 535d met M57 biturbo en 286 pk geïntroduceerd, die krachtig was maar af en toe problemen had met de complexere turboladers. Typische zwakke punten van alle BMW E61 dieselmotoren waren de wervelflappen in het inlaattraject en incidentele problemen met de hogedrukpomp na veel kilometers.
Motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
520i (N43) | 170 PK | 8,2-9,1 l/100km | Timingketting, klepverkalking, problemen met stationair lopen | Problematisch |
525i/530i (N52) | 218-272 PK | 8,8-9,4 l/100km | Zeer robuust, nauwelijks problemen | Zeer goed |
540i (N62) | 306 PK | 11,2-12,1 l/100km | Klepsteelafdichtingen, elektronica | Matig |
M5 (S85) | 507 PK | 14,5-16,2 l/100km | Complex onderhoud, hoge kosten | Goed |
520d (M57) | 163 PK | 5,8-6,4 l/100km | Wervelkleppen, zeer robuust | Zeer goed |
525d (M57) | 197 PK | 6,2-6,8 l/100km | Whirlflappen, zeer robuust | Zeer goed |
530d (M57) | 235 PK | 6,4-7,1 l/100km | Whirlflappen, legendarische betrouwbaarheid | Zeer goed |
535d (M57) | 286 PK | 7,1-7,8 l/100km | Turbocompressor, complexer | Goed |

BMW E61 facelift modellen (2007-2010)
Met de facelift van 2007 kregen de BMW E61 motoren verdere verfijningen en nieuwe motorvarianten. De betrouwbaarheid van de beproefde motoren bleef grotendeels onveranderd, maar er werden nieuwe technologieën toegevoegd, zoals de tweede generatie van het iDrive systeem en verbeterde injectiesystemen. De kilometerverwachtingen bleven constant en de dieselmotoren bleven de meest betrouwbare motoren. De beste motor van de facelift bleef de 530d, nu met een licht geoptimaliseerd vermogen van 245 pk. Nieuwe hoogtepunten waren de introductie van het xDrive vierwielaandrijvingssysteem voor meer motorvarianten en de beschikbaarheid van de M5 met het Competition pakket.
BMW E61 facelift benzinemotoren (2007-2010)
De facelift modellen behielden grotendeels de beproefde BMW E61 motoren, maar kregen gedetailleerde verbeteringen. De 520i schakelde over op de betrouwbaardere N43 motor met verbeterde directe injectie, maar bleef problematisch. De 525i en 530i behielden de uitstekende N52 motor met kleine vermogenstoenames tot respectievelijk 218 en 272 pk. De 523i met 190 pk werd in 2008 toegevoegd als tussenvariant. De 540i werd vervangen door de 535i, die een nieuwe N54 biturbo zescilindermotor met 306 pk kreeg. Deze BMW E61 535i bleek veel problematischer dan zijn voorganger, met frequente turboladerschade, injectieproblemen en problemen met de hogedrukpomp. De M5 bleef ongewijzigd met zijn 507 pk sterke V10, maar kreeg het optionele Competition pakket met 20 pk meer vermogen.
BMW E61 facelift dieselmotoren (2007-2010)
De BMW E61 dieselmotorenreeks werd in 2007 grondig herzien. De beproefde M57 motor kreeg verbeteringen en werd in alle varianten behouden. De 520d behield zijn 163 pk, de 525d werd opgevoerd tot 204 pk en de topversie van de 530d kreeg een vermogenstoename tot 245 pk. Alle BMW E61 dieselmotoren profiteerden van geoptimaliseerde common-rail injectie en verbeterde uitlaatgasnabehandeling. In 2008 werd ook de 535d xDrive met vierwielaandrijving geïntroduceerd, waardoor de 286 pk sterke biturbodiesel zelfs in moeilijke weersomstandigheden beschikbaar was. De betrouwbaarheid bleef op het hoge niveau van de pre-facelift modellen, waarbij de 530d met 245 pk werd beschouwd als de beste BMW dieselmotor van zijn tijd.
Motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
520i (N43) | 170 PK | 8,0-8,8 l/100km | Directe injectie, distributieketting | Matig |
523i (N52) | 190 PK | 8,5-9,2 l/100km | Zeer robuust | Zeer goed |
525i/530i (N52) | 218-272 PK | 8,6-9,3 l/100km | Legendarische betrouwbaarheid | Zeer goed |
535i (N54) | 306 PK | 9,8-10,6 l/100km | Turbocompressor, brandstofinjectie, hogedrukpomp | Problematisch |
M5 (S85) | 507-527 PK | 14,2-15,8 l/100km | Complex onderhoud | Goed |
520d (M57) | 163 PK | 5,6-6,2 l/100km | Wervelkleppen, zeer robuust | Zeer goed |
525d (M57) | 204 PK | 6,0-6,6 l/100km | Whirlflappen, zeer robuust | Zeer goed |
530d (M57) | 245 PK | 6,2-6,9 l/100km | Beste BMW diesel aller tijden | Zeer goed |
535d (M57) | 286 PK | 6,9-7,6 l/100km | Turbo, maar robuust | Goed |

Conclusie: De beste BMW E61 motoren aller tijden
De BMW E61 motoren vertegenwoordigen een gouden tijdperk voor BMW motoren, waarin vooral de dieselmotoren toonaangevend waren. Terwijl de meer complexe benzinemotoren zoals de N54 biturbo en de N43 viercilinder hun zwakheden toonden, vestigden de zescilinder dieselmotoren zich als de referentie voor betrouwbaarheid en efficiëntie. De combinatie van geavanceerde technologie en bewezen design maakte van veel BMW E61 motoren tijdloze klassiekers.
- Beste BMW E61 benzinemotor:
De N52 zescilinder (525i/530i) met 218-272 pk wordt beschouwd als een van de meest betrouwbare BMW benzinemotoren aller tijden, met een perfecte combinatie van soepele loop, prestaties en duurzaamheid.
- Beste BMW E61 dieselmotor:
De M57 zescilinder in de 530d met 235-245 pk is het absolute summum van BMW dieseltechnologie en haalt met goed onderhoud gemakkelijk 500.000 kilometer en meer.
- Beste BMW E61 sportmotor:
Ondanks de hoge onderhoudskosten blijft de S85 V10 in de M5 met 507 pk een technisch meesterwerk en een van de laatste grootvolume natuurlijk aangezogen motoren van BMW.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle BMW E61 motoren biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.