Inhoudsopgave
BMW F31 motoren
De BMW F31 Touring werd in 2012 geïntroduceerd als stationwagonversie van de 3 Reeks en vestigde zich al snel als premium alternatief in het middenklasse segment. Tijdens de productieperiode van 2012 tot 2019 bood de F31 een gevarieerd motorenaanbod, van zuinige diesels tot krachtige zescilinders. De technologische ontwikkeling omvatte moderne TwinPower Turbo technologie en efficiënte EfficientDynamics maatregelen.

BMW F31 motoren (2012-2019)
De BMW F31 generatie vertegenwoordigde BMW's antwoord op de groeiende vraag naar praktische premium breakers en werd gekenmerkt door een evenwichtige mix van rijdynamiek en dagelijkse bruikbaarheid. Het kilometerrendement van de BMW F31 motoren varieerde aanzienlijk, afhankelijk van onderhoud en rijstijl: Terwijl de robuuste dieselmotoren met de juiste verzorging gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer haalden, hadden sommige benzinemotoren tussen 150.000 en 200.000 kilometer kostbare reparaties aan de distributieketting of hogedrukpomp nodig. De absolute topmotor van deze generatie was de 330d met zijn 3,0-liter zes-in-lijn diesel, die 258 pk leverde en kracht, betrouwbaarheid en efficiëntie optimaal combineerde. Typische reparatie-intervallen voor de meeste motoren lagen tussen 120.000 en 180.000 kilometer voor groot onderhoud.
BMW F31 benzinemotoren (2012-2019)
De BMW F31 benzinemotorreeks omvatte een brede selectie TwinPower Turbo motoren. Het instapmodel was de 316i met een 1,6-liter viercilinder motor en 136 pk, gevolgd door de 320i met een 2,0-liter motor en 184 pk. Het middensegment werd vertegenwoordigd door de 328i met 245 pk, terwijl de 335i met zijn 3,0-liter lijn zescilinder en 306 pk de top van het gamma vormde. Deze BMW F31 motoren hadden echter te kampen met typische problemen van de N20/N26 generatie: slijtage van de distributieketting, defecte hogedrukpompen en occasionele schade aan de turbocompressor maakten van hen de meest onderhoudsintensieve motoren. De krachtigste BMW F31 benzinemotor was de 335i met zijn N55 motor, die minder gevoelig was voor problemen met de distributieketting, maar nog steeds af en toe injectorproblemen en wastegate defecten vertoonde. Vanaf 2015 werd de 320i vervangen door de herziene B48 motor, die aanzienlijk betrouwbaarder was.
BMW F31 dieselmotoren (2012-2019)
De BMW F31 diesels werden gedomineerd door de bewezen N47/B47 motorfamilie met verschillende vermogensniveaus. De 316d begon met 116 pk, gevolgd door de 318d met 143 pk en de 320d met 184 pk. De 325d met 218 pk en de eerder genoemde 330d met 258 pk voerden de lijst aan. De BMW F31 320d met zijn N47 motor (later B47) ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van de hele serie - vooral de B47 varianten geproduceerd vanaf 2014 met geoptimaliseerde common rail injectie en verbeterde uitlaatgasnabehandeling bleken zeer duurzaam en zuinig. Deze BMW F31 diesels voldeden al aan de Euro 6 norm en boden een uitstekende combinatie van prestaties, verbruik en betrouwbaarheid. Alleen de vroege N47 motor vertoonde af en toe problemen met de distributieketting, maar die waren te vermijden met regelmatig onderhoud.
BMW F31 vierwielaandrijving (2012-2019)
Verschillende BMW F31 motoren waren ook leverbaar met xDrive vierwielaandrijving, waaronder de 320i xDrive, 328i xDrive, 335i xDrive en de diesel 320d xDrive, 325d xDrive en 330d xDrive. Deze varianten boden betere tractie, maar vertoonden een iets hoger brandstofverbruik en af en toe problemen met de tussenbak bij hoge kilometrages.
BMW F31 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
316i | 136 PK | 6,4-7,2 l/100km | Distributieketting, hogedrukpomp | Matig |
320i (N20) | 184 PK | 6,8-7,5 l/100km | Distributieketting, turbolader | Problematisch |
320i (B48) | 184 PK | 6,2-6,9 l/100km | Aanzienlijk betrouwbaarder | Goed |
328i | 245 PK | 7,1-7,8 l/100km | Distributieketting, hogedrukpomp | Matig |
335i | 306 PK | 7,9-8,6 l/100km | Injectoren, wastegate | Gemiddeld |
316d | 116 PK | 4,3-4,8 l/100km | Weinig vermogen, maar robuust | Goed |
318d | 143 PK | 4,2-4,7 l/100km | Zeer betrouwbaar | Zeer goed |
320d | 184 PK | 4,5-5,2 l/100km | Vroege N47: distributieketting | Zeer goed |
325d | 218 PK | 5,1-5,8 l/100km | Robuust, goede prestaties | Zeer goed |
330d | 258 PK | 5,4-6,1 l/100km | Beste motor in de serie | Zeer goed |

Conclusie: De beste BMW F31 motoren
De BMW F31 motoren lieten een duidelijke scheiding zien tussen de onderhoudsgevoelige benzinemotoren van de vroege N20 generatie en de robuuste dieselmotoren. Terwijl de BMW F31 dieselmotoren consequent overtuigden, waren het alleen de latere B48 benzinemotoren die zich ontwikkelden tot betrouwbare alternatieven. De vierwielaangedreven versies boden extra veelzijdigheid, maar vereisten zorgvuldiger onderhoud van het xDrive systeem.
- Beste BMW F31 benzinemotor:
De BMW F31 320i met B48 motor (vanaf 2015) combineert moderne technologie met aanzienlijk verbeterde betrouwbaarheid ten opzichte van zijn N20 voorganger.
- Beste BMW F31 dieselmotor:
De BMW F31 330d met zijn 3,0-liter straight-six motor biedt de beste combinatie van prestaties, efficiëntie en duurzaamheid van alle F31 motoren.
- Beste BMW F31 allround motor:
De BMW F31 320d bewijst het ideale compromis te zijn tussen zuinigheid, betrouwbaarheid en voldoende vermogen voor dagelijks gebruik.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle BMW F31 motoren biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.