Ford Focus Mk3 Kombi motoren
De Ford Focus Mk3 Kombi, gelanceerd in 2011, vestigde zich al snel als een van de toonaangevende compacte auto's op de Europese markt. Met zijn diverse motoren, van zuinige EcoBoost-benzinemotoren tot krachtige TDCi-diesels, onderging het model een indrukwekkende technologische evolutie. De verschillende generaties en facelifts zorgden voor voortdurende verbeteringen op het vlak van efficiëntie, prestaties en milieuvriendelijkheid.
Ford Focus Mk3 Kombi motoren - Eerste generatie EcoBoost revolutie (2011-2014)

De eerste generatie Ford Focus Mk3 Kombi zorgde voor een revolutie in het segment met de introductie van EcoBoost-technologie en geavanceerde TDCi-dieselmotoren. Deze motoren halen doorgaans kilometerstanden tussen 250.000 en 350.000 kilometer bij goed onderhoud. Grote reparaties zijn meestal nodig tussen de 150.000 en 200.000 kilometer, waarbij turboladers en injectiesystemen tot de meest voorkomende slijtageonderdelen behoren. De 1.6 TDCi met 115 pk wordt beschouwd als het absolute hoogtepunt van deze generatie en maakt indruk met zijn betrouwbaarheid en efficiëntie. De technische innovaties omvatten voor het eerst directe injectie voor benzinemotoren en geoptimaliseerde common-railsystemen voor diesels. In een marktvergelijking positioneerde de Focus Mk3 zich tussen de VW Golf en de Opel Astra als een technologische pionier.
Ford Focus Mk3 Kombi EcoBoost benzinemotoren eerste generatie (2011-2014)
De eerste generatie EcoBoost benzinemotoren zette nieuwe standaarden in de compacte klasse. De 1.0 EcoBoost met 100 pk en 125 pk en de 1.6 EcoBoost met 150 pk en 182 pk waren verkrijgbaar. De motoren droegen de codes SFJA, SFJB voor de 1.0-liter en JQDA, JQDB voor de 1.6-liter. De 1.0 EcoBoost bleek bijzonder zuinig, terwijl de 1.6 EcoBoost met 182 pk de sportieve variant was. De grootste probleemgebieden waren de distributieketting van de 1.0 EcoBoost rond 80.000-120.000 kilometer en de bobines van de 1.6 EcoBoost. De directe injectie leidde af en toe tot verkooksing van de inlaatkleppen na ongeveer 100.000 kilometer. De 1.0 EcoBoost met 125 pk was bijzonder succesvol en bood een optimale balans tussen prestaties en verbruik.
Ford Focus Mk3 Kombi TDCi dieselmotoren eerste generatie (2011-2014)
Het TDCi-dieselgamma bestond uit de beproefde 1.6 TDCi in verschillende vermogensniveaus van 95 pk tot 115 pk en de krachtige 2.0 TDCi met 140 pk en 163 pk. De motorcodes waren TXDA, TXDB voor de 1.6 TDCi en TXBA, UFDB voor de 2.0 TDCi. De 1.6 TDCi met 115 pk (TXDB) vertegenwoordigde het summum van dieseltechnologie en maakte indruk door zijn lange levensduur. Common Rail-systemen met een inspuitdruk van 1.800 bar zorgden voor een optimale verbranding. Zwakke punten werden zichtbaar in de uitlaatgasrecirculatie rond 120.000-150.000 kilometer en af en toe in de gloeibougies in koude winters. Het roetfilter moest regelmatig geregenereerd worden om verstoppingen te voorkomen. De 2.0 TDCi-varianten hadden na ongeveer 180.000 kilometer problemen met de hogedrukpomp.
Motor |
Vermogen (pk) |
Brandstofverbruik (l/100km) |
Typische zwakke punten |
Beoordeling |
1.0 EcoBoost |
100-125 |
5.2-5.8 |
Distributieketting, bobines |
Goed |
1.6 EcoBoost |
150-182 |
6.8-7.4 |
Verstopping, turbolader |
Gemiddeld |
1.6 TDCi |
95-115 |
4.2-4.8 |
EGR-klep, DPF |
Zeer goed |
2.0 TDCi |
140-163 |
5.1-5.7 |
Hogedrukpomp |
Goed |
Ford Focus Mk3 Kombi motoren - Euro-6 facelift en efficiëntieverhoging (2014-2018)

De facelift van 2014 bracht doorslaggevende verbeteringen in uitstoot en efficiëntie. De motoren halen nu kilometerstanden van 280.000 tot 380.000 kilometer, waarbij de Euro 6 uitlaatgasnabehandeling extra onderhoudsintervallen vereist. Grote reparaties zijn meestal nodig tussen 160.000 en 220.000 kilometer, met speciale aandacht voor SCR-katalysatoren en AdBlue-systemen voor diesels. De 1.5 TDCi met 120 pk heeft zichzelf bewezen als de meest betrouwbare motor van deze generatie. Technische innovaties waren onder andere verbeterde turboladers, geoptimaliseerde verbrandingskamergeometrie en uitgebreide uitlaatgasnabehandeling. In een vergelijkend onderzoek hield de Focus gelijke tred met de vernieuwde Golf VII en de nieuwe Astra K.
Ford Focus Mk3 Kombi EcoBoost benzinemotoren facelift Euro-6 (2014-2018)
De herziene EcoBoost-motoren kregen belangrijke verbeteringen om aan Euro 6 te voldoen. De 1.0 EcoBoost werd aangeboden in 100 pk, 125 pk en voor het eerst 140 pk, terwijl de 1.6 EcoBoost beschikbaar bleef in 150 pk en 182 pk. Nieuwe motorcodes zoals SFJE voor de 1.0 EcoBoost en JQMA voor de 1.6 EcoBoost kenmerkten de herziene eenheden. Het probleem met de distributieketting van de 1.0 EcoBoost werd gedeeltelijk opgelost, maar bleef zich voordoen rond de 100.000-140.000 kilometer. Verbeterde bobines verminderden het aantal storingen in de 1.6 EcoBoost aanzienlijk. De nieuwe 1.0 EcoBoost met 140 pk bood een aantrekkelijk alternatief voor de 1.6-liter en bleek bijzonder betrouwbaar. Tegen het einde van de productieperiode werden roetfilters voor benzinemotoren (OPF) geïntroduceerd.
Ford Focus Mk3 Kombi TDCi dieselmotoren Euro-6 facelift (2014-2018)
De Euro 6 TDCi-motoren kregen uitgebreide herzieningen voor de strengere emissienormen. De beproefde 1.6 TDCi is vervangen door de nieuwe 1.5 TDCi met 95 pk en 120 pk, terwijl de 2.0 TDCi is voortgezet in varianten met 150 pk en 180 pk. Motorcodes zoals XWDA voor de 1.5 TDCi en UFDA voor de 2.0 TDCi kenmerken de nieuwe eenheden. SCR-katalysatoren met AdBlue-injectie zorgden voor NOx-reductie, maar er moest regelmatig AdBlue worden bijgevuld om de 15.000-20.000 kilometer. De 1.5 TDCi bleek bijzonder robuust en zuinig. Er traden af en toe problemen op met AdBlue-leidingen in strenge winters en met SCR-katalysatoren na ongeveer 200.000 kilometer. De 2.0 TDCi met 180 pk bood indrukwekkende prestaties, maar was gevoelig voor hogere slijtage wanneer er sportief mee werd gereden.
Motor |
Vermogen (pk) |
Brandstofverbruik (l/100km) |
Typische zwakke punten |
Beoordeling |
1.0 EcoBoost |
100-140 |
5.0-5.6 |
Distributieketting (verbeterd) |
Goed |
1.6 EcoBoost |
150-182 |
6.6-7.2 |
Turbolager (zeldzaam) |
Goed |
1.5 TDCi |
95-120 |
3.8-4.4 |
AdBlue-systeem |
Zeer goed |
2.0 TDCi |
150-180 |
4.9-5.5 |
SCR-katalysator |
Goed |
De laatste fase van de Focus Mk3 Kombi richtte zich op beproefde motorvarianten en de introductie van de ST Performance-motor. Bij goed onderhoud halen deze motoren kilometerstanden tussen 300.000 en 400.000 kilometer. De reparatie-intervallen zijn verschoven naar 180.000-250.000 kilometer, omdat de meeste kinderziektes zijn verholpen. De 2.3 EcoBoost ST met 280 pk bekroont het motorengamma als krachtigste variant. De technische verfijningen omvatten geoptimaliseerde softwarekalibraties en een verbeterde materiaalkwaliteit. Als stopgezet model concurreerde de Focus Mk3 al met zijn opvolger, de Mk4, en bood hij een aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding.
Ford Focus Mk3 Kombi EcoBoost benzinemotoren uit productie genomen (2018-2019)
Het uiteindelijke EcoBoost-gamma was beperkt tot beproefde varianten van de 1.0 EcoBoost met 100 pk, 125 pk en 140 pk, evenals de 1.6 EcoBoost met 150 pk. De spectaculaire nieuwe toevoeging was de 2.3 EcoBoost ST met 280 pk (motorcode MUFA), die exclusief voor de ST-variant werd ontwikkeld. De gevestigde motoren kregen laatste softwareoptimalisaties die het brandstofverbruik en de emissies verder terugdrongen. Problemen met de distributieketting traden bij de 1.0 EcoBoost nu pas op na 120.000-160.000 kilometer. De 2.3 EcoBoost ST maakte indruk met zijn robuustheid ondanks zijn hoge prestaties, maar vereiste premium brandstof en vaker olie verversen. Alle benzinemotoren werden standaard uitgerust met roetfilters voor optimale emissiewaarden.
Ford Focus Mk3 Kombi TDCi dieselmotoren stopgezet (2018-2019)
Het dieselgamma concentreerde zich op de bewezen 1.5 TDCi met 95 pk en 120 pk, evenals de 2.0 TDCi met 150 pk. De 180 pk sterke 2.0 TDCi werd uit het gamma gehaald. Alle motoren werden definitief gekalibreerd om optimaal te voldoen aan de RDE-norm (Real Driving Emissions). De 1.5 TDCi met 120 pk werd uiteindelijk de referentiemotor voor betrouwbaarheid en efficiëntie. AdBlue-systemen werden verder verfijnd, waarbij het brandstofverbruik werd geoptimaliseerd tot ongeveer 0,8-1,2 liter per 1.000 kilometer. SCR-katalysatoren kregen verbeterde coatings voor een langere levensduur. Dieselmotoren bleven de beste langeafstandsefficiëntie in het segment bieden, maar verloren steeds meer marktrelevantie door het dieselimago.
Motor |
Vermogen (pk) |
Brandstofverbruik (l/100km) |
Typische zwakke punten |
Beoordeling |
1.0 EcoBoost |
100-140 |
4.9-5.4 |
Distributieketting (laat) |
Zeer goed |
1.6 EcoBoost |
150 |
6.4-6.8 |
Minimale zwakke punten |
Zeer goed |
2.3 EcoBoost ST |
280 |
8.2-9.1 |
Hoge slijtage bij verkeerd gebruik |
Goed |
1.5 TDCi |
95-120 |
3.7-4.2 |
AdBlue verbruik |
Zeer goed |
2.0 TDCi |
150 |
4.8-5.3 |
Zeldzame SCR-problemen |
Zeer goed |
Conclusie: De beste Ford Focus Mk3 Kombi motoren van alle generaties
De motorontwikkeling van de Ford Focus Mk3 Kombi toont een continue evolutie van innovatieve EcoBoost beginnelingen tot volwassen, betrouwbare eenheden. Over alle generaties heen heeft het model zich gevestigd als een technologische pionier met een evenwichtige mix van efficiëntie, prestaties en duurzaamheid.
- Beste Ford Focus Mk3 Kombi benzinemotor:
De 1.0 EcoBoost met 125 pk uit de uitfaseerperiode (2018-2019) combineert optimale vermogensafgifte met uitstekende efficiëntie en minimale zwakke punten na alle verbeteringscycli.
- Beste Ford Focus Mk3 Kombi dieselmotor:
De 1.5 TDCi met 120 pk (2014-2019) wordt erkend als de benchmark voor betrouwbaarheid, zuinigheid en duurzaamheid, terwijl hij voldoende vermogen levert voor alle doeleinden.
- Sportiefste Ford Focus Mk3 Kombi motor:
De 2.3 EcoBoost ST met 280 pk (2018-2019) biedt ongeëvenaarde prestaties in de compacte klasse en verrast met zijn robuustheid ondanks zijn hoge vermogen.
Reserveonderdelen en onderhoudscomponenten voor alle Ford Focus Mk3 Kombi zijn bij AUTODOC verkrijgbaar in bewezen kwaliteit en tegen eerlijke prijzen.