Inhoudsopgave
BMW F11 motoren
Sinds de lancering in 2010 heeft de BMW F11 Touring reeks zich gevestigd als een premium break in het hogere middensegment en biedt een indrukwekkend BMW F11 motorengamma met geavanceerde technologieën. In de loop van een generatie heeft BMW deze motoren voortdurend verder ontwikkeld en nieuwe normen gesteld op het vlak van efficiëntie en prestaties.

BMW F11 motoren (2010-2017)
De eerste en enige BMW F11 generatie vertegenwoordigde het summum van traditionele verbrandingsmotortechnologie bij BMW en werd gekenmerkt door uitzonderlijk robuuste en duurzame aandrijflijnen. De meeste BMW F11 motoren halen met goed onderhoud gemakkelijk 350.000 tot 500.000 kilometer, waarbij vooral de zescilinder diesels opvallen. Grote reparaties zijn meestal pas nodig na 200.000 tot 300.000 kilometer, voornamelijk aan onderdelen zoals de waterpomp of de turbocompressor. De absolute topmotor van deze generatie was de 530d met zijn N57 motor - een technisch meesterwerk dat vermogen, soepele loop en duurzaamheid perfect combineerde. In dit tijdperk vertrouwde BMW op beproefde technologieën zoals zescilinder-in-lijn en turbo met dubbele aandrijving, waarmee de F11 reeks zich duidelijk onderscheidde van minder betrouwbare concurrenten.
BMW F11 benzinemotoren (2010-2017)
De BMW F11 benzinemotorenreeks bestond uit een brede selectie vier- en zescilinder motoren met Twinpower Turbo technologie. Het instapmodel was de 520i met de N20 viercilinder (135 kW/184 pk), gevolgd door de 528i met dezelfde motor in een krachtigere configuratie (180 kW/245 pk). De BMW F11 530i was uitgerust met de beproefde N52 atmosferische motor met 200 kW (272 pk), die bijzonder betrouwbaar bleek. Het topmodel was de 550i met de N63 V8-motor en 300 kW (408 pk). Terwijl de BMW F11 viercilindermotoren af en toe problemen hadden met de distributieketting, bleken de zescilindermotoren uitzonderlijk robuust. De N52 motor van de 530i werd beschouwd als een van de meest betrouwbare BMW motoren ooit, met minimale onderhoudsvereisten en hoge kilometerstanden.
BMW F11 dieselmotoren (2010-2017)
De BMW F11 diesels werden gedomineerd door de beproefde rechte zescilindertechnologie. De 520d begon met de N47 viercilinder (135 kW/184 pk), later aangevuld met de modernere B47 motor. De zescilinder varianten 525d, 530d en 535d maakten allemaal gebruik van de uitstekende N57 motor in verschillende vermogensniveaus van 150 kW (204 pk) tot 230 kW (313 pk). De BMW F11 530d met 190 kW (258 pk) werd de populairste en betrouwbaarste diesel uit de reeks. Deze BMW F11 motoren waren voorzien van moderne common-rail injectie, variabele turbinegeometrie en roetfilters. Vooral de N57 motor werd beschouwd als een technisch hoogstandje met zijn drietraps turbo-oplading in de 535d en uitzonderlijk soepele loop voor een dieselmotor.
BMW F11 hybride aandrijving (2010-2017)
Vanaf 2012 bood BMW de ActiveHybrid 5 aan, die de N55 zescilinder benzinemotor (225 kW/306 pk) combineerde met een 40 kW elektromotor. Het systeemvermogen bedroeg 250 kW (340 pk). Deze BMW F11 Hybrid was echter technisch complex en werd niet veel gebruikt, omdat de hybride technologie nog niet volledig ontwikkeld was. Typische problemen hadden te maken met de hoogspanningsaccu en het complexe koelsysteem.
BMW F11 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
520i (N20) | 184 PK | 6,4-7,1 l/100km | Distributieketting, turbo | Goed |
528i (N20) | 245 PK | 7,2-7,8 l/100km | Distributieketting, olieverbruik | Goed |
530i (N52) | 272 PK | 8,1-8,7 l/100km | Zeer robuust, nauwelijks problemen | Zeer goed |
550i (N63) | 408 PK | 10,1-11,2 l/100km | Turbolader, klepsteelafdichtingen | Gemiddeld |
520d (N47/B47) | 184 PK | 4,5-5,1 l/100km | Distributieketting (N47), B47 robuust | Goed |
525d (N57) | 204 PK | 5,2-5,8 l/100km | Zeer betrouwbaar | Zeer goed |
530d (N57) | 258 PK | 5,4-6,0 l/100km | Uitstekend betrouwbaar | Zeer goed |
535d (N57) | 313 PK | 6,1-6,7 l/100km | Drietraps turbo-oplading | Goed |
ActiveHybrid 5 | 340 PK | 6,4 l/100km + elektriciteit | Accu, koelsysteem | Matig |

Conclusie: de beste BMW F11 motoren van alle generaties
De BMW F11 motoren vertegenwoordigden het hoogtepunt van de BMW motortechnologie vóór de elektrificatie en worden beschouwd als de maatstaf voor betrouwbaarheid en rijcultuur in het topsegment. Terwijl andere fabrikanten in deze periode worstelden met motorproblemen, vertrouwde BMW op bewezen technologieën en voortdurende verdere ontwikkeling. De combinatie van zescilinder lijnmotoren en geavanceerde turbotechnologie maakte de F11 serie tot een van de duurzaamste BMW generaties ooit.
- Beste BMW F11 benzinemotor:
De BMW F11 530i met N52 motor (272 pk) combineert de betrouwbaarheid van een atmosferische motor met ruim voldoende vermogen en minimale onderhoudskosten - een echte langeafstandsrijder zonder noemenswaardige zwakke punten.
- Beste BMW F11 dieselmotor:
De BMW F11 530d met N57 motor (258 pk) biedt de perfecte balans tussen prestaties, efficiëntie en betrouwbaarheid. Met zijn iconische rechte zescilinder geluid en uitzonderlijk soepele loop wordt hij erkend als een van de beste dieselmotoren aller tijden.
- Beste BMW F11 hybride motor:
De ActiveHybrid 5 was technisch interessant, maar slechts beperkt aan te raden vanwege de nog onvolgroeide hybride technologie.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle BMW F11 motoren biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies voor BMW eigenaren.