Inhoudsopgave
BMW E39 motoren
De BMW E39 5 Reeks, geproduceerd van 1995 tot 2003, vestigde zich als een van de meest succesvolle luxe berlines van zijn tijd en bood een uitzonderlijk gevarieerd motorengamma. De BMW E39 motoren ontwikkelden zich voortdurend tijdens de productieperiode en zetten nieuwe maatstaven op het vlak van prestaties, efficiëntie en technologische innovatie.

BMW E39 motoren (1995-2003)
De BMW E39 generatie belichaamde het summum van klassieke BMW techniek en werd gekenmerkt door uitzonderlijk duurzame motoren. Bij goed onderhoud haalden de meeste BMW E39 motoren gemakkelijk 300.000 tot 500.000 kilometer, waarbij de zescilinder dieselmotoren vaak nog langer meegingen. Grote reparaties waren meestal pas nodig tussen 200.000 en 300.000 kilometer, voornamelijk aan hulpaggregaten zoals de waterpomp, thermostaat of het koelsysteem. De absolute topmotor van deze generatie was de M62B44 V8 met 286 pk in de 540i - een technisch meesterwerk dat vermogen, soepele loop en betrouwbaarheid perfect combineerde. De BMW E39 motoren profiteerden van beproefde technologieën zoals VANOS nokkenasfasering, Alusil cilinders en geavanceerde injectiesystemen, waardoor ze de betrouwbaarste BMW motoren aller tijden werden.
BMW E39 benzinemotoren (1995-2003)
Het gamma BMW E39 benzinemotoren omvatte een indrukwekkende variëteit aan viercilinder tot V8 motoren. De M43B16 1,6-liter viercilinder met 105 pk in de 516i (slechts tot 1996) vormde het instappunt, gevolgd door de M43B18 1,8-liter met 115 pk in de 518i. De echte hoogtepunten waren echter de zescilinder-in-lijn motoren: de M52B20 2,0-liter met 150 pk in de 520i, de M52B25 2,5-liter met 192 pk in de 523i en de M52B28 2,8-liter met 193 pk in de 528i. Vanaf 1998 werden de modernere M54-motoren met Double-VANOS geïntroduceerd: M54B22 (170 pk), M54B25 (192 pk) en M54B30 (231 pk). Het absolute hoogtepunt was de M62B44 4,4-liter V8 met 286 pk in de 540i - deze BMW E39 motor werd beschouwd als een van de beste V8 motoren van zijn tijd en maakte indruk met zijn zijdezachte loop en hoge betrouwbaarheid. De BMW E39 motoren van de M52 serie hadden af en toe last van problemen met het koelsysteem en olieverlies bij de cilinderkoppakking, terwijl de latere M54 motoren robuuster waren.
BMW E39 dieselmotoren (1995-2003)
Voor de BMW E39 dieselmotoren vertrouwde BMW op bewezen zescilinder-in-lijn technologie met indirecte injectie. De M51D25 2,5-liter turbodiesel met 143 pk in de 525tds was de eerste diesel in de reeks en maakte indruk met zijn hoge kilometrage van vaak meer dan 400.000 kilometer. Vanaf 1998 volgde de modernere M57D25 2,5-liter met common-rail directe injectie en 163 pk in de 525d, evenals de krachtigere M57D30 3,0-liter met 184 pk in de 530d. Deze BMW E39 motoren werden beschouwd als vrijwel onverwoestbaar - de M57D30 ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van de hele serie en wordt vandaag de dag nog steeds zeer gewaardeerd door frequente bestuurders. Typische zwakke punten van de BMW E39 dieselmotoren waren alleen de injectiepomp in de M51 en incidentele problemen met het wervelkleppensysteem in de M57 motoren.
BMW E39 M5 motor (1998-2003)
Het absolute hoogtepunt van de BMW E39 motoren was de S62B50 5,0-liter V8 in de legendarische M5. Met 400 pk en 500 Nm was het de krachtigste atmosferische motor van zijn tijd en was hij gebaseerd op de Formule 1 motor van de jaren 1990. De BMW E39 M5 motor had individuele gaskleppen voor elke cilinder, variabele kleptiming en een toerental van 7.000 tpm. Ondanks zijn enorme vermogen bleek de S62B50 verrassend betrouwbaar, waarbij alleen de VANOS-units en het complexe koelsysteem af en toe aandacht nodig hadden. Vandaag de dag wordt deze BMW E39 motor beschouwd als een van de beste high-performance motoren aller tijden.
BMW E39 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
M43B16/B18 | 105-115 PK | 8,5-9,2 l/100km | Koelsysteem, eenvoudige technologie | Gemiddeld |
M52B20/B25/B28 | 150-193 PK | 8,8-10,5 l/100km | Koelsysteem, cilinderkoppakking | Goed |
M54B22/B25/B30 | 170-231 PK | 9,1-11,2 l/100km | VANOS, olieverlies | Zeer goed |
M62B44 | 286 PK | 11,8-13,1 l/100km | Nikasil cilinder (vroege modellen) | Zeer goed |
S62B50 (M5) | 400 PK | 14,5-16,8 l/100km | VANOS, complex koelsysteem | Zeer goed |
M51D25 | 143 PK | 7,2-8,1 l/100km | Injectie pomp | Zeer goed |
M57D25/D30 | 163-184 PK | 6,8-7,9 l/100km | Wervelflappen, zeer robuust | Zeer goed |

Conclusie: de beste BMW E39 motoren van alle generaties
De BMW E39 motoren vertegenwoordigen een tijdperk waarin BMW betrouwbaarheid, prestaties en rijplezier perfect in balans bracht. De reeks wordt vandaag nog steeds beschouwd als een referentie voor duurzame motoren met een sterk karakter, die zelfs na 20 jaar nog betrouwbaar presteren. Vooral de dieselmotoren en de grotere benzinemotoren hebben bewezen vrijwel onverwoestbaar te zijn en zijn vandaag de dag nog steeds zeer gewild bij liefhebbers.
- Beste BMW E39 benzinemotor:
De M62B44 4,4-liter V8 (286 pk) combineert krachtige prestaties met een hoge betrouwbaarheid en een zijdezachte loop - een echte gentleman's motor.
- Beste BMW E39 dieselmotor:
De M57D30 3,0-liter turbodiesel (184 pk) biedt de perfecte combinatie van prestaties, zuinigheid en een legendarische levensduur van vaak meer dan 500.000 kilometer.
- Beste BMW E39 high-performance motor:
De S62B50 5,0-liter V8 (400 pk) in de M5 blijft een mijlpaal in de motortechnologie en wordt beschouwd als een van de beste atmosferische motoren aller tijden.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle BMW E39 motoren biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.