Inhoudsopgave
Audi A4 B8 Avant motoren
De Audi A4 B8 Avant generatie, die werd geproduceerd van 2008 tot 2015, vestigde zichzelf als een technologische mijlpaal in de categorie compacte stationwagens. De motorenreeks omvatte een indrukwekkende reeks van zuinige TDI-eenheden tot krachtige TFSI-benzinemotoren die worden gekenmerkt door geavanceerde directe injectie en turbolading. Deze generatie markeerde Audi's overgang naar modernere aandrijfconcepten met verbeterde efficiëntie en lagere emissies.

Audi A4 B8 Avant motoren - Eerste generatie TFSI en TDI (2008-2012)
De eerste B8-generatie Audi A4 Avant-motoren werd gekenmerkt door een compleet nieuwe reeks motoren die consequent gebruikmaakten van directe injectie en turbocompressie. Met een typische kilometerstand van 250.000 tot 350.000 kilometer bij goed onderhoud bleken deze motoren fundamenteel betrouwbaar. Grote reparaties vinden meestal plaats tussen 150.000 en 200.000 kilometer, waarbij de 2.0 TDI met 143 pk de meest betrouwbare motor van deze generatie is. De introductie van FSI directe injectie voor benzinemotoren en de verdere ontwikkeling van TDI-technologie positioneerden de A4 B8 Avant in technisch opzicht aan de top van zijn klasse, zelfs in vergelijking met concurrenten als de BMW 3 Serie Touring of Mercedes C-Klasse Estate.
Audi A4 B8 Avant TFSI benzinemotoren eerste generatie (2008-2012)
Het TFSI-gamma van de eerste B8-generatie bestond uit vier vermogensniveaus, die allemaal gebaseerd waren op directe injectie en turbolading. De 1.8 TFSI met 120 pk (motorcode CABD) was het instapmodel, terwijl de 1.8 TFSI met 160 pk (CDHB) al aanzienlijk meer rijdynamiek bood. De 2.0 TFSI was verkrijgbaar in twee varianten: met 180 pk (CDNB) en 211 pk (CDNC), waarbij de laatste werd beschouwd als de sportiefste benzineversie. Alle TFSI-motoren hadden de neiging om tussen 80.000 en 120.000 kilometer problemen met de distributieketting te krijgen, wat merkbaar was in de vorm van geratel bij koude starts. Koolafzetting op de inlaatkleppen was een typisch probleem vanaf ongeveer 100.000 kilometer, wat een professionele reiniging vereiste. De beste benzinemotor bleek de 2.0 TFSI met 180 pk, die een goede balans bood tussen prestaties, verbruik en betrouwbaarheid.
Audi A4 B8 Avant TDI dieselmotoren eerste generatie (2008-2012)
Het TDI-gamma van de eerste B8-generatie bood vier verschillende vermogensniveaus, allemaal gebaseerd op de beproefde common-rail technologie. De 2.0 TDI was verkrijgbaar in drie varianten: 120 pk (CAGA), 143 pk (CAGB) en 170 pk (CGLC). Het topmodel was de 3.0 TDI V6 met 240 pk (CCWA), die indruk maakte met zijn supercharger- en biturbo-systeem. De 2.0 TDI met 143 pk werd beschouwd als de referentiemotor voor langeafstandsrijders en haalde gemakkelijk 400.000 kilometer met regelmatig onderhoud. De uitlaatgasrecirculatiekleppen bleken problematisch te zijn in alle TDI-varianten vanaf ongeveer 120.000 kilometer en de inspuitkoppen tussen 150.000 en 200.000 kilometer. De 3.0 TDI V6 had ook problemen met de distributieketting vanaf 180.000 kilometer, wat resulteerde in dure reparaties.
Motor | Vermogen (pk) | Brandstofverbruik (l/100 km) | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.8 TFSI | 120/160 | 7.8-8.2 | Distributieketting, klepverkalking | Gemiddeld |
2.0 TFSI | 180/211 | 8.0-8.5 | Timingketting, koolstofafzetting | Goed |
2.0 TDI | 120/143/170 | 5.2-5.8 | EGR-klep, inspuitkoppen | Zeer goed |
3.0 TDI V6 | 240 | 6.8 | Distributieketting, turbolader | Goed |

Audi A4 B8 Avant motoren - Euro-5 facelift en efficiëntie (2012-2015)
De facelift van de B8-generatie bracht een herziene reeks motoren met verbeterde efficiëntie en Euro 5-conformiteit. De betrouwbaarheid nam aanzienlijk toe, met typische kilometerstanden van 300.000 tot 400.000 kilometer voor de meest betrouwbare motoren. Grote reparaties werden zeldzamer en vonden meestal pas na 200.000 kilometer plaats, waarbij de 2.0 TDI met 150 pk eruit sprong als de absoluut beste motor van de facelift. De technische verbeteringen omvatten geoptimaliseerde injectiesystemen, verbeterde uitlaatgasnabehandeling en een lager brandstofverbruik. In vergelijking met de concurrentie bleef de A4 B8 Avant zich profileren als een technologische pionier, vooral op het vlak van dieseltechnologie.
Audi A4 B8 Avant TFSI benzinemotor facelift (2012-2015)
Het herziene TFSI-gamma werd uitgebreid met efficiëntere varianten en bestond nog steeds uit vier basismotoren. De 1.8 TFSI kreeg een vermogenstoename tot 170 pk (CJEB) en bood aanzienlijk verbeterde loopeigenschappen. De 2.0 TFSI werd aangeboden in twee vermogensniveaus: 225 pk (CDNC) en 252 pk (CPMB), waarbij de laatste was ontworpen als S4-voorfase. Nieuw was de zuinige 1.4 TFSI met 150 pk (CMUA), die was voorzien van COD-technologie voor cilinderuitschakeling. De problemen met de distributieketting waren grotendeels opgelost, maar traden nog steeds af en toe op tussen 100.000 en 150.000 kilometer. Koolstofophoping bleef een probleem, maar werd verminderd door verbeterde injectiesystemen. De meest betrouwbare benzinemotor bleek de 1.8 TFSI met 170 pk, die een uitstekende balans bood tussen prestaties en duurzaamheid.
Audi A4 B8 Avant TDI dieselmotoren facelift (2012-2015)
De herziene TDI-motoren van de facelift bleken het summum van B8-dieseltechnologie. De 2.0 TDI werd aangeboden in vier vermogensniveaus: 136 pk (CJCA), 150 pk (CJCD), 177 pk (CJCE) en 190 pk (CJCF). De 3.0 TDI V6 kreeg een vermogenstoename tot 245 pk (CKVB) en later 272 pk (CKVC). Vooral de 2.0 TDI met 150 pk vestigde zich als referentiemotor voor veelrijders met een uitzonderlijke betrouwbaarheid tot 500.000 kilometer. Problemen met uitlaatgasrecirculatiekleppen werden aanzienlijk verminderd dankzij verbeterde materialen en traden meestal pas op na 180.000 kilometer. Injectiesproeiers bleken robuuster en gingen doorgaans tot 250.000 kilometer mee. De 3.0 TDI V6 profiteerde van een herziene distributieketting, die aanzienlijk duurzamer was dan zijn voorganger.
Motor | Vermogen (pk) | Brandstofverbruik (l/100km) | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.4 TFSI COD | 150 | 6.8 | Cilinderuitschakeling, klepverkalking | Goed |
1.8 TFSI | 170 | 7.2 | Zeldzame problemen met distributieketting | Zeer goed |
2.0 TFSI | 225/252 | 8.2-8.8 | Turbocompressor vanaf 200.000 km | Goed |
2.0 TDI | 136-190 | 4.8-5.4 | EGR-klep vanaf 180.000 km | Zeer goed |
3.0 TDI V6 | 245/272 | 6.2-6.5 | Turbolader, AdBlue-systeem | Goed |

Conclusie: De beste Audi A4 B8 Avant motoren van alle generaties
De motoren van de Audi A4 B8 Avant hebben tijdens hun productieperiode van zeven jaar een indrukwekkende technische ontwikkeling doorgemaakt, variërend van de eerste kinderziektes van de TFSI directe injectie tot volwassen, uiterst efficiënte eenheden. Vooral de TDI-dieselmotoren vestigden hun naam als maatstaf voor betrouwbaarheid en zuinigheid op lange afstanden in de compacte klasse.
- Beste Audi A4 B8 Avant benzinemotor:
De 1.8 TFSI met 170 pk uit de facelift (2012-2015) maakt indruk met uitstekende betrouwbaarheid, gematigd brandstofverbruik en voldoende vermogen voor dagelijks gebruik.
- Beste Audi A4 B8 Avant dieselmotor:
De 2.0 TDI met 150 pk van de facelift wordt beschouwd als de referentie voor betrouwbaarheid op lange afstanden met kilometrages tot 500.000 kilometer met optimale efficiëntie.
- Sportiefste motor Audi A4 B8 Avant:
De 3.0 TDI V6 met 272 pk combineert indrukwekkende prestaties met de betrouwbaarheid van TDI-technologie en is perfect voor sportief rijden.
Onderdelen voor alle Audi A4 B8 Avant motoren zijn bij AUTODOC verkrijgbaar in bewezen kwaliteit en tegen gunstige prijzen.