Inhoudsopgave
BMW E91 Motoren
De BMW E91 Touring werd in 2005 geïntroduceerd als een stationwagon versie van de E90 3 Reeks en vestigde zich al snel als een premium alternatief voor zijn Duitse rivalen. Tijdens de productieperiode tot 2012 bood de E91 een indrukwekkende variëteit aan motoren, van zuinige diesels tot krachtige V8 motoren. De technologische ontwikkeling varieerde van beproefde atmosferische motoren tot moderne turbo- en bi-turbo-eenheden.

BMW E91 motoren (2005-2012)
De enige generatie van de BMW E91 Touring werd gekenmerkt door een buitengewone verscheidenheid aan motoren en technische innovatie die BMW tot pionier maakte op het gebied van directe injectie en turbocompressie. De kilometerstand varieerde sterk afhankelijk van het motortype: terwijl de robuuste zescilinder diesels gemakkelijk 400.000 tot 500.000 kilometer haalden, hadden de vroege turbobenzinemotoren vaak dure reparaties nodig tussen 150.000 en 200.000 kilometer. De absolute topmotor van deze generatie was de 330d met zijn legendarische M57-motor - een zescilinderdiesel die kracht, betrouwbaarheid en soepele loop perfect combineerde. Typische reparatie-intervallen voor de diesels lagen tussen 200.000 en 300.000 kilometer voor groot onderhoud, terwijl de complexere benzinemotoren met directe injectie vaker aandacht nodig hadden.
BMW E91 benzinemotoren (2005-2012)
De BMW E91 benzinemotoren bestreken een breed spectrum van vier- tot achtcilindermotoren. De 318i met de N46 motor (129 pk) vormde het instappunt, gevolgd door de 320i met N46 (150 pk) en later de modernere N43 (156 pk). Deze BMW E91 motoren hadden last van typische problemen van de vroege directe injectie motoren: coking van de inlaatkleppen, defecte hogedrukpompen en problemen met het Valvetronic regelsysteem. De 325i en 330i hadden de beproefde N52 atmosferische motor met respectievelijk 218 en 258 pk - deze bleken veel betrouwbaarder. De 335i met de N54 bi-turbo (306 pk) was de absolute top van het gamma, maar had last van problemen met de turbolader, defecte brandstofpompen en lekkende inspuitkoppen.
BMW E91 dieselmotoren (2005-2012)
De BMW E91 diesels werden aanvankelijk gedomineerd door de beproefde M47 viercilinder in de 318d (122 pk) en 320d (163 pk). Het absolute hoogtepunt was echter de M57 zescilinder in de 330d met 231 pk, later zelfs 245 pk. Deze BMW E91 TDI motoren werden beschouwd als vrijwel onverwoestbaar - de M57 ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van de hele serie. Vanaf 2007 werd de modernere N47 viercilindermotor gebruikt, maar die kampte met problemen met de distributieketting. De 335d met zijn M57 bi-turbo en 286 pk bood sportwagenachtige prestaties met een verbazingwekkende zuinigheid. De latere BMW E91 diesels met common-rail injectie en roetfilter bleken bijzonder duurzaam en efficiënt.
BMW E91 krachtige motoren (2005-2012)
Voor liefhebbers bood BMW de 335i met N54 bi-turbo en de zeldzame 335d met M57 bi-turbo aan. Deze BMW E91 motoren vertegenwoordigden het beste van de technologie van die tijd, waarbij de 335d werd beschouwd als een technisch meesterwerk - twee sequentiële turboladers genereerden 286 pk en 580 Nm koppel met een brandstofverbruik van slechts 6,9 liter. De N54 in de 335i daarentegen ontwikkelde zich tot de meest problematische motor in de serie met frequente schade aan de turbo, defecte brandstofpompen en lekkende inspuitkoppen.
BMW E91 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
N46 (318i/320i) | 129-150 PK | 7,2-8,1 l/100km | Valvetronic, verkooksing | Matig |
N43 (320i) | 156 PK | 7,0-7,8 l/100km | Directe injectie, cokesvorming | Matig |
N52 (325i/330i) | 218-258 PK | 8,1-9,2 l/100km | Zeer robuuste motor met natuurlijke aanzuiging | Zeer goed |
N54 (335i) | 306 PK | 9,1-10,5 l/100km | Turbocompressor, inspuitkoppen | Problematisch |
M47 (318d/320d) | 122-163 PK | 5,1-5,8 l/100km | Robuust, maar verouderd | Goed |
N47 (320d) | 163-177 PK | 4,9-5,6 l/100km | Ketting | Gemiddeld |
M57 (330d) | 231-245 PK | 6,1-6,9 l/100km | Bijna onverwoestbaar | Zeer goed |
M57 Bi-Turbo (335d) | 286 PK | 6,9-7,4 l/100km | Zeer robuust, complex | Zeer goed |

Conclusie: de beste BMW E91 motoren van alle generaties
De BMW E91 motoren toonden duidelijk de sterke en zwakke punten van de toenmalige BMW filosofie. Terwijl de beproefde atmosferische motoren en zescilinder diesels een legendarische betrouwbaarheid boden, kampten de innovatieve turbobenzinemotoren met kinderziektes. Desondanks blijft de E91 een mijlpaal in de autogeschiedenis met een unieke verscheidenheid aan motoren.
- Beste BMW E91 benzinemotor:
De N52 in de 330i (258 pk) combineerde de betrouwbaarheid van de motor met natuurlijke aanzuiging met een uitstekende soepele loop en lineaire vermogensafgifte - een tijdloze klassieker zonder noemenswaardige zwakke punten.
- Beste BMW E91 dieselmotor:
De M57 in de 330d (231-245 pk) wordt beschouwd als een van de beste dieselmotoren aller tijden - onverwoestbaar robuust, verfijnd lopend en met uitstekende langeafstandscapaciteiten.
- Beste BMW E91 high-performance motor:
De M57 Bi-Turbo in de 335d (286 pk) bood sportwagenachtige prestaties met dieselzuinigheid en bleek aanzienlijk betrouwbaarder dan zijn benzinetegenhanger.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor de BMW E91 biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.