
Automaterialen voor RENAULT 8


Top Auto-onderdelen voor 1 RENAULT 8 modellen:
TOP autoonderdelen categorieën
Onderdelencataloog voor RENAULT 8
RENAULT 8 Info over het model – de juiste reserveonderdelen uitkiezen
Renault 8Tot 2014, toen de uitgave van Renault Twingo III plaats vond, werd Renault 8 beschouwd als de laatste wagen van de Franse producent met een motor achteraan. Renault 8 sedan werd geproduceerd van 1962 tot 1973. De montage gebeurde in fabrieken in Frankrijk, evenals in Spanje, Bulgarije, Roemenië, Venezuela, Mexico, Australië, Marokko, Canada en Algerije. In 1963 werd Renault 8 volgens Wheels Magazine erkend als auto van het jaar in Australië.
Geschiedenis van de creatie van Renault 8Het ontwerp van de carrosserie van Renault 8 is in vele opzichten gelijkaardig aan Alfa Romeo 103, voorgesteld in 1960, als resultaat van de zakenrelatie die deze autobedrijven hadden in de jaren '50 en '60. Ook modellen als de Renault Dauphine en Renault 4 werden onder licentie gemonteerd in Alfa Romeo fabrieken voor de Italiaanse markt.
De uitgave van het model begon in juni 1962. Renault 8 was gebaseerd op het Renault Dauphine platform, waarmee het de wielbasis en het basisontwerp deelde, en was één van de eerste Franse wagens met schijfremmen op alle wielen (aan het eind van de productie van het model werden deze vervangen met trommelremmen).
In 1964 kwam er een krachtigere versie van het model: Renault 8 Major, en daarna de zelfs nog krachtigere Renault 8 R1134 Gordini, zo genoemd ter ere van de beroemde producent van sportmotoren. Deze wagen bezat een unieke stijl: een helder blauwe carrosserie met twee witte strepen over de volledige lengte, en grote koplampen van 200 millimeter. Renault 8 Gordini werd een waar icoon in de wereld van de sportwagens. Het opvolger Renault 12 Gordini model werd zonder veel succes verkocht. In 1964 kregen alle vertegenwoordigers van het model Renault 8 een nieuw dashboard en een handschoenenkastje.
In 1968 kwam de Renault 8 S uit, nog een sportversie, maar betaalbaarder dan Renault 8 Gordini. In Frankrijk stopte de productie in 1971, en in Spanje liep deze verder tot 1976.
Renault 8 op de markt in verschillende landenVan 1966 tot 1970 werden Renault 8 wagens uitgebracht in Bulgarije onder de naam Bulgarrenault. In Roemenië werd het model onder licentie gebouwd onder de naam Dacia 1100.
RENAULT 8 Tutorial/Stap voor stap gids reparatie en vervanging
-
PDFHoe multiriem vervangen bij een Renault Twingo C06 – vervangingshandleiding Gratis PDF downloaden 5.83 mb
-
PDFHoe waterpomp & distributieriem set vervangen bij een Renault Clio 3 – vervangingshandleiding Gratis PDF downloaden 22.82 mb
-
PDFHoe voorste onderste arm vervangen bij een Renault Clio 2 – vervangingshandleiding Gratis PDF downloaden 11.85 mb
-
PDFHoe wiellager achteraan vervangen bij een Renault Twingo C06 – vervangingshandleiding Gratis PDF downloaden 6.12 mb
-
PDFHoe remblokken vooraan vervangen bij een Renault Twingo C06 – vervangingshandleiding Gratis PDF downloaden 5.87 mb
-
PDFHoe luchtfilter vervangen bij een RENAULT Kangoo II Express (FW) – vervangingshandleiding Gratis PDF downloaden 2.12 mb

De meestverkochte artikelen voor RENAULT 8-auto's
Reserveonderdelen voor populaire generaties van RENAULT-modellen: Clio II Hatchback (BB, CB), Twingo II Hatchback, Megane III Grandtour (KZ), Clio III Hatchback (BR0/1, CR0/1), Scénic II (JM), Twingo I Hatchback, Clio IV Hatchback (BH), Master III Van, Megane II Hatchback (BM, CM), Trafic II Van (FL)
RENAULT motoren: RENAULT Twingo I Hatchback 1.2, RENAULT Clio II Hatchback (BB, CB) 1.2, RENAULT Clio II Hatchback (BB, CB) 1.2 16V, RENAULT Clio II Hatchback (BB, CB) 1.5 dCi, RENAULT Clio III Hatchback (BR0/1, CR0/1) 1.5 dCi, RENAULT Megane III Grandtour (KZ) 1.5 dCi, RENAULT Twingo I Hatchback 1.2 16V, RENAULT Clio III Hatchback (BR0/1, CR0/1) 1.2 16V, RENAULT Clio II Hatchback (BB, CB) 1.4 16V, RENAULT Clio III Hatchback (BR0/1, CR0/1) 1.5 dCi