Inhoudsopgave
Renault Kangoo motoren
Sinds de lancering in 1997 is de Renault Kangoo uitgegroeid tot een van de meest succesvolle stationwagens met hoog dak, met een gevarieerd aanbod van Renault Kangoo-motoren over drie generaties. Elke generatie bracht nieuwe technologieën en verschillende sterke en zwakke punten met zich mee, met een opmerkelijke technologische evolutie van eenvoudige atmosferische motoren tot moderne turbomotoren en elektromotoren.

Renault Kangoo motoren: Generatie I (1997-2008)
De eerste generatie Renault Kangoo vestigde het concept van de praktische stationwagon met hoog dak en werd gekenmerkt door robuuste maar technisch eenvoudige motoren. De kilometerstand varieerde sterk per motortype: terwijl de beproefde 1.9 dCi dieselmotoren met goed onderhoud gemakkelijk 350.000 tot 450.000 kilometer haalden, hadden de benzinemotoren vaak grote reparaties nodig tussen 200.000 en 250.000 kilometer. Typische problemen met de benzinemotoren deden zich voor tussen 150.000 en 200.000 kilometer, meestal in de vorm van problemen met de bobine of klepschade. De absolute topmotor van deze generatie was de 1.9 dCi met 80 pk, die betrouwbaarheid, zuinigheid en voldoende vermogen optimaal combineerde en vrijwel onverwoestbaar bleek.
Renault Kangoo benzinemotoren: Generatie I (1997-2008)
Het Renault Kangoo benzinemotorengamma bestond voornamelijk uit atmosferische motoren van verschillende groottes. De 1,2-liter motor was verkrijgbaar als instapmotor met 44 kW (60 pk), maar bleek te zwak voor de zware Kangoo. De 1,4-liter motor met 55 kW (75 pk) bood een betere balans, terwijl de 1,6-liter met 70 kW (95 pk) de krachtigste benzinevariant was. Deze Renault Kangoo motoren hadden last van typische problemen uit die tijd: defecte bobines, klepproblemen en een verhoogd olieverbruik bij hogere kilometrages. De 1,6-liter motor ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare benzinemotor van deze generatie, maar vertoonde nog steeds vaker problemen dan de dieselvarianten.
Renault Kangoo dieselmotoren: Generatie I (1997-2008)
De Renault Kangoo diesels werden gedomineerd door de legendarische 1.9 dCi in verschillende vermogens van 54 kW (70 pk) tot 59 kW (80 pk). Er was ook een kleinere 1.5 dCi met 48 kW (65 pk) vanaf 2001. De Renault Kangoo 1.9 dCi werd een absolute favoriet onder zakelijke rijders - vooral de versie met 80 pk bleek extreem duurzaam en zuinig. Deze Renault Kangoo dCi motoren waren voorzien van moderne common-rail injectie en boden een uitstekende combinatie van prestaties, verbruik en betrouwbaarheid. Typische problemen beperkten zich meestal tot slijtageonderdelen zoals brandstofinjectoren na zeer hoge kilometrages.
Renault Kangoo motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.2 benzine | 60 PK | 7,5-8,2 l/100km | Te zwak, bobines | Matig |
1.4 benzine | 75 PK | 7,0-7,8 l/100km | Bobines, klepproblemen | Gemiddeld |
1.6 benzine | 95 PK | 7,2-8,0 l/100km | Olieverbruik bij hoge kilometerstand | Goed |
1.5 dCi | 65 PK | 5,5-6,2 l/100km | Af en toe inspuiten | Goed |
1.9 dCi | 70-80 PK | 5,8-6,5 l/100km | Extreem robuust, duurzaam | Zeer goed |

Renault Kangoo motoren: Generatie II (2008-2021)
De tweede generatie Renault Kangoo betekende een belangrijke technologische sprong met moderne turbomotoren en een verbeterde efficiëntie. Bij goed onderhoud halen de meeste motoren van deze generatie gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer, waarbij de 1.5 dCi diesels bijzonder duurzaam zijn. Grote motorstoringen zijn zeldzaam geworden, alleen de vroege 1.2 TCe benzinemotoren vertoonden zwakke plekken in de distributieketting. Het absolute hoogtepunt was de 1.5 dCi met 110 pk - een technisch hoogstandje met variabele turbocompressorgeometrie die zowel vermogen als efficiëntie bood. Vanaf 2011 werd ook elektrische technologie geïntroduceerd met de Kangoo Z.E., een van de eerste in serie geproduceerde elektrische bestelwagens.
Renault Kangoo benzinemotoren: Generatie II (2008-2021)
Het Renault Kangoo benzinemotorengamma werd volledig herzien en omvatte moderne turbomotoren. De 1.2 TCe was verkrijgbaar met verschillende vermogensniveaus van 85 tot 115 pk en verving de oude atmosferische motoren. Deze kleinere Renault Kangoo TCe motoren bleken aanzienlijk zuiniger dan hun voorgangers, maar vertoonden af en toe problemen met de distributieketting als het onderhoud werd verwaarloosd. De 1,6-liter motor met natuurlijke aanzuiging bleef aanvankelijk leverbaar als instapmotor met 87 pk, maar werd in 2013 opgeheven. De Renault Kangoo 1.2 TCe met 115 pk ontwikkelde zich tot de beste benzinemotor van deze generatie, met een goede vermogensafgifte en een acceptabele betrouwbaarheid bij regelmatig onderhoud.
Renault Kangoo dieselmotoren: Generatie II (2008-2021)
De Renault Kangoo 1.5 dCi (K9K) werd aangeboden in verschillende vermogensniveaus van 75 tot 110 pk en werd de ruggengraat van het gamma. Alle Renault Kangoo diesels hadden moderne common-rail injectie met turbo's en, vanaf 2011, roetfilters. De Renault Kangoo 1.5 dCi met 90 pk bleek de meest betrouwbare en efficiënte motor van deze generatie te zijn, met een testverbruik van slechts 4,5-5,2 liter per 100 km en een hoge betrouwbaarheid - ideaal voor ondernemers en veelrijders. De krachtige variant met 110 pk bood sportieve rijprestaties, maar vertoonde af en toe problemen met de variabele turbocompressor onder extreme belasting.
Renault Kangoo elektrische aandrijving: Generatie II (2008-2021)
Vanaf 2011 werd de Renault Kangoo Z.E. aangeboden met een 44 kW (60 pk) sterke elektromotor. Deze bood een actieradius van ongeveer 170 kilometer en was een van de eerste in serie geproduceerde elektrische bestelwagens op de markt. De accu bleek lang mee te gaan, maar de actieradius was nog steeds te kort voor veel toepassingen.
Renault Kangoo motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.6 benzine | 87 PK | 7,8-8,5 l/100km | Verouderde technologie | Gemiddeld |
1.2 TCe | 85-115 PK | 6,2-7,0 l/100km | Distributieketting met slecht onderhoud | Goed |
1.5 dCi | 75-110 PK | 4,5-5,8 l/100km | Zeer robuust (90 pk-variant) | Zeer goed |
Kangoo Z.E. | 60 PK | 15-18 kWh/100km | Lage actieradius | Goed |

Renault Kangoo motoren: Generatie III (2021-heden)
De huidige generatie Renault Kangoo vertrouwt op geavanceerde motortechnologie en elektrificatie. Alle motoren zijn nu uitgerust met start-stop technologie en de benzinemotoren hebben mild hybrid ondersteuning. Omdat de generatie pas sinds 2021 op de markt is, is er nog geen langetermijnervaring, maar de eerste tests laten veelbelovende benaderingen zien. De topmotor is de 1.3 TCe met 130 pk, die sportieve rijprestaties combineert met een hoge efficiëntie. De nieuwe generatie van de Kangoo E-Tech belooft een aanzienlijk verbeterde actieradius van meer dan 300 kilometer en een batterijlevensduur van meer dan 200.000 kilometer.
Renault Kangoo benzinemotoren: Generatie III (2021-heden)
De basis van het Renault Kangoo motorengamma is de nieuwe 1.3 TCe motor in twee vermogensniveaus met 96 kW (130 pk) en 114 kW (155 pk). Beide Renault Kangoo motoren zijn voorzien van moderne technologieën zoals variabele kleptiming en cilinderuitschakeling. De Renault Kangoo 1.3 TCe met 130 pk wordt beschouwd als bijzonder succesvol en ontwikkelt zich tot de beste benzinemotor van deze generatie - hij biedt een soepele vermogensafgifte over een breed toerentalbereik en is tot nu toe vrij van grote serieproductieproblemen. De 155 pk versie is alleen verkrijgbaar met automatische transmissie en biedt sportieve rijprestaties.
Renault Kangoo dieselmotoren: Generatie III (2021-heden)
Een enkele Renault Kangoo 1.5 dCi motor (K9K) met 70 kW (95 pk) is leverbaar en zet de traditie van betrouwbare Renault Kangoo diesels voort. Deze motor is voorzien van moderne SCR-technologie en voldoet aan de Euro 6d-norm. De beproefde 1.5 dCi wordt de meest betrouwbare motor van deze generatie, ook al is zijn vermogen voor sommige toepassingen beperkt.
Renault Kangoo elektrische aandrijving: Generatie III (2021-heden)
De nieuwe Renault Kangoo E-Tech Electric biedt een 90 kW (122 pk) elektromotor met een 45 kWh batterij en een actieradius tot 300 kilometer. Deze Renault Kangoo Electric combineert een hoge efficiëntie met praktische alledaagse bruikbaarheid en is technisch veel geavanceerder dan zijn voorganger.
Renault Kangoo motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.3 TCe | 130-155 PK | 6,8-7,5 l/100km | Tot nu toe geen serieproblemen | Zeer goed |
1.5 dCi | 95 PK | 5,2-5,8 l/100km | Robuust, bewezen | Zeer goed |
Kangoo E-Tech | 122 PK | 18-22 kWh/100km | Hoge aanschafkosten | Zeer goed |

Conclusie: De beste Renault Kangoo motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Renault Kangoo motoren laat duidelijk de verandering zien van eenvoudige maar robuuste motoren naar moderne, efficiënte aandrijvingen. Terwijl de Renault Kangoo dieselmotoren in alle generaties betrouwbaar zijn gebleven, zijn de benzinemotoren met elke generatie aanzienlijk verbeterd. De nieuwe derde generatie elektrische technologie biedt een veelbelovend alternatief voor milieubewuste chauffeurs en professionals in stedelijke gebieden.
- Beste Renault Kangoo benzinemotor:
De Renault Kangoo 1.3 TCe (130 pk, generatie III) combineert geavanceerde technologie met een hoge efficiëntie en een uitstekende betrouwbaarheid tot op heden.
- Beste Renault Kangoo dieselmotor:
De Renault Kangoo 1.5 dCi (90 pk, Generatie II) biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en dagelijkse bruikbaarheid over alle generaties heen.
- Beste Renault Kangoo elektrische aandrijving:
De Renault Kangoo E-Tech Electric (122 pk, Generatie III) met zijn lange actieradius tot 300 km en lage gebruikskosten.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Renault Kangoo biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering.