Inhoudsopgave
Peugeot 307 motoren
Na zijn marktintroductie in 2001 vestigde de Peugeot 307 zich als een solide compacte auto in de middenklasse en bood gedurende zijn productieperiode een gevarieerd motorenaanbod. De verschillende generaties brachten verschillende technische ontwikkelingen en betrouwbaarheidsniveaus met zich mee, waarbij de dieselmotoren consequent werden beschouwd als de krachtigste vertegenwoordigers van de Peugeot 307 motoren.
Peugeot 307 generatie I (2001-2008)

De eerste en enige generatie van de Peugeot 307 was een tijdperk van technische diversiteit, waarin zowel bewezen als innovatieve motortechnologieën werden gecombineerd. De kilometerstand varieerde aanzienlijk afhankelijk van het motortype: terwijl de robuuste HDi-dieselmotoren met goed onderhoud gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer haalden, vertoonden de vroege benzinemotoren de eerste tekenen van slijtage tussen 150.000 en 200.000 kilometer. Grote motorschade was niet ongewoon bij verwaarloosd onderhoud, vooral bij de 2,0-liter benzinemotoren. De absolute topmotor van deze generatie was de 2.0 HDi met 136 pk, die kracht, betrouwbaarheid en zuinigheid optimaal combineerde. Technisch gezien was de Peugeot 307 zijn tijd ver vooruit, met innovatieve common-rail diesels en moderne benzinemotoren met variabele kleptiming.
Peugeot 307 benzinemotoren: Generatie I (2001-2008)
Het gamma Peugeot 307 benzinemotoren bestond uit verschillende motorvarianten van 1,4 tot 2,0 liter. Het instapmodel was een 1,4-liter met 75 pk, gevolgd door een 1,6-liter met 90 pk en 110 pk. Deze kleinere Peugeot 307 motoren bleken relatief betrouwbaar, maar hadden last van typische Franse problemen met benzinemotoren: defecte bobines, problemen met de lambdasonde en af en toe problemen met stationair lopen. De 2,0-liter benzinemotor met 136 pk was de krachtigste vertegenwoordiger, maar was gevoelig voor problemen met de distributieketting en een verhoogd olieverbruik. De vanaf 2005 geproduceerde varianten met verbeterd motormanagement bleken aanzienlijk betrouwbaarder dan de vroege modellen.
Peugeot 307 dieselmotoren: Generatie I (2001-2008)
HDi-technologie met common-rail injectie domineerde de Peugeot 307 diesels. De 1.4 HDi met 68 pk was verkrijgbaar als instapdiesel, maar bleek te weinig vermogen te hebben voor het gewicht van de auto. De 1.6 HDi met 90 pk en 110 pk ontwikkelde zich tot de bestseller van de serie - vooral de 110 pk-variant bood een uitstekende combinatie van prestaties en brandstofverbruik. De Peugeot 307 2.0 HDi met 90 pk en 136 pk vormde de top van het dieselgamma, waarbij de versie met 136 pk werd beschouwd als de meest betrouwbare motor van de hele serie. Deze Peugeot 307 HDi-motoren voldeden al vroeg aan de Euro 4-norm en boden een uitstekende duurzaamheid op lange termijn als de onderhoudsintervallen werden aangehouden.
| Peugeot 307 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
|---|---|---|---|---|
| 1,4 16V | 75 PK | 7,2-7,8 l/100km | Bobines, lambdasonde | Gemiddeld |
| 1,6 16V | 90-110 PK | 6,8-7,5 l/100km | Stationairproblemen, bobines | Goed |
| 2,0 16V | 136 PK | 8,1-8,7 l/100km | Distributieketting, olieverbruik | Matig |
| 1.4 HDi | 68 PK | 4,8-5,2 l/100km | Te zwakke motor | Gemiddeld |
| 1.6 HDi | 90-110 PK | 4,5-5,1 l/100km | Zeer robuust | Zeer goed |
| 2.0 HDi | 90-136 PK | 5,2-5,8 l/100km | Duurzaamheid op lange termijn | Zeer goed |
Peugeot 307 facelift (2005-2008)
Naast visuele veranderingen bracht de facelift van 2005 ook technische verbeteringen aan de Peugeot 307 motoren. De kilometrage nam toe dankzij verbeterde materialen en geoptimaliseerd motormanagement: de HDi-dieselmotoren haalden nu regelmatig 350.000 tot 450.000 kilometer, terwijl de benzinemotoren aanzienlijk betrouwbaarder werden dankzij herziene ontstekingssystemen en verbeterde afdichtingen. De typische reparatie-intervallen verschoven van 120.000 kilometer naar 180.000 kilometer voor groot onderhoud. De beste motor bleef de 2.0 HDi met 136 pk, die nu ook was uitgerust met een roetfilter. Technisch gezien werden alle motoren Euro 4-conform en kregen ze verbeterde uitlaatgaszuiveringssystemen.
Peugeot 307 benzinemotoren: Facelift (2005-2008)
De herziene Peugeot 307 benzinemotoren kregen verbeterde ontstekingssystemen en een geoptimaliseerde motorregeling. De 1,4-liter bleef onveranderd op 75 pk, maar vertoonde minder problemen met de bobines. De 1.6-liter werd gestandaardiseerd op 110 pk en kreeg een verbeterde klepregeling. De problematische 2.0-liter werd grondig herzien en vertoonde aanzienlijk minder problemen met de distributieketting en het olieverbruik. Alle Peugeot 307 benzinemotoren van de facelift hadden verbeterde katalysatoren en voldeden aan de Euro 4 norm.
Peugeot 307 dieselmotoren: Facelift (2005-2008)
De Peugeot 307 HDi-motoren waren allemaal voorzien van roetfilters en voldeden aan de Euro 4-norm. De 1.4 HDi werd iets opgewaardeerd naar 70 pk, maar bleef te zwak. De 1.6 HDi kreeg een nieuwe 109 pk variant naast de bestaande 90 pk versie. De 2.0 HDi werd aangeboden in een nieuwe 138 pk variant, die wordt beschouwd als de beste Peugeot 307 motor ooit - met uitstekende soepelheid, laag brandstofverbruik en uitzonderlijke duurzaamheid.
| Peugeot 307 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
|---|---|---|---|---|
| 1,4 16V | 75 PK | 7,0-7,5 l/100km | Zeldzame bobine problemen | Goed |
| 1,6 16V | 110 PK | 6,5-7,2 l/100km | Zeer betrouwbaar | Zeer goed |
| 2,0 16V | 136 PK | 7,8-8,4 l/100km | Aanzienlijk verbeterd | Goed |
| 1.4 HDi | 70 PK | 4,6-5,0 l/100km | Zwak gemotoriseerd | Gemiddeld |
| 1.6 HDi | 90-109 PK | 4,3-4,9 l/100km | Uitzonderlijk robuust | Zeer goed |
| 2.0 HDi | 136-138 PK | 5,0-5,6 l/100km | Beste motor in de reeks | Zeer goed |
Conclusie: De beste Peugeot 307 motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Peugeot 307 motoren laat een continue verbetering zien gedurende de productieperiode. Terwijl de eerste benzinemotoren nog te kampen hadden met typische kinderziektes, ontwikkelden de HDi-dieselmotoren zich vanaf het begin tot de sterke punten van de serie. De facelift van 2005 bracht doorslaggevende verbeteringen voor alle motorvarianten en maakte de Peugeot 307 tot een van de meest betrouwbare compacte auto's van zijn tijd.
- Beste Peugeot 307 benzinemotor:
De 1.6 16V met 110 pk (facelift 2005-2008) biedt de beste combinatie van prestaties, verbruik en betrouwbaarheid onder de benzinemotoren.
- Beste Peugeot 307 dieselmotor:
De 2.0 HDi met 138 pk (facelift 2005-2008) wordt beschouwd als de beste motor in het hele gamma met uitzonderlijke duurzaamheid en een laag brandstofverbruik.
- Beste allround motor:
De 1.6 HDi met 109 pk (facelift 2005-2008) biedt voor de meeste bestuurders de optimale balans tussen prestaties, zuinigheid en betrouwbaarheid.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor de Peugeot 307 biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.
De beste producten op dit gebied: