Inhoudsopgave
Ford Transit motoren
Sinds de introductie in 1965 heeft de Ford Transit zich ontwikkeld tot een van Europa's meest succesvolle transportvoertuigen, met een gevarieerd aanbod van Ford Transit motoren over vier generaties. Elke generatie heeft nieuwe technologieën en verschillende sterke en zwakke punten met zich meegebracht, met een technologische evolutie die varieert van eenvoudige motoren met natuurlijke aanzuiging tot moderne EcoBoost en hybride aandrijflijnen.

Ford Transit motoren: Historische generaties I-III (1965-2013)
De eerste drie generaties Ford Transit gaven vorm aan bijna vijf decennia bedrijfswagenbouw en werden gekenmerkt door robuuste, maar technisch nog niet volgroeide motoren. De kilometerstand varieerde sterk afhankelijk van het motortype en het onderhoud: terwijl de beproefde 2.4 TDCi dieselmotoren met het juiste onderhoud gemakkelijk 400.000 tot 500.000 kilometer haalden, hadden de vroege benzinemotoren vaak kostbare reparaties nodig tussen 200.000 en 300.000 kilometer. De absolute topmotor van de historische generaties was de 2.4 TDCi met 140 pk van de derde generatie (2000-2013), die vermogen, betrouwbaarheid en matige zuinigheid optimaal combineerde. Dit tijdperk werd gekenmerkt door voortdurende verdere ontwikkeling: Generatie I (1965-1978) bood voornamelijk benzinemotoren, Generatie II (1978-2000) introduceerde de eerste dieselmotoren en Generatie III (2000-2013) perfectioneerde de common rail technologie.
Ford Transit benzinemotoren: Historische generaties I-III (1965-2013)
De Ford Transit benzinemotoren ondergingen een opmerkelijke ontwikkeling van eenvoudige atmosferische motoren tot moderne brandstofinjectiesystemen. Generatie I werd gedomineerd door de robuuste 1.6 en 2.0-liter motoren met 53-78 pk, die zuinig waren maar een zwakke borst hadden. Generatie II bracht krachtigere 2,0- en 2,5-litermotoren met maximaal 100 pk, terwijl generatie III moderne 2,3-litermotoren met brandstofinspuiting en maximaal 145 pk introduceerde. De beste historische Ford Transit benzinemotor was de 2.3 Duratec met 145 pk (2006-2013), die een goede balans bood tussen prestaties en betrouwbaarheid. Deze Ford Transit motoren hadden echter last van typische problemen van oudere benzinemotoren: hoog brandstofverbruik bij volle belasting, problemen met de bobine en af en toe schade aan de koppakking door oververhitting.
Ford Transit dieselmotoren: Historische generaties I-III (1965-2013)
De ontwikkeling van de Ford Transit diesel begon pas in generatie II met de 2,5-liter diesel met natuurlijke aanzuiging (69 pk), die luid en traag was, maar uiterst duurzaam. De doorbraak kwam in generatie III met de introductie van de TDCi-technologie: de 2.0 TDCi (85/100 pk) en vooral de 2.4 TDCi (100/115/140 pk) werden legendes van betrouwbaarheid. De Ford Transit 2.4 TDCi met 140 pk werd de absolute favoriet voor vaklui - hij bood voldoende vermogen voor zware ladingen, verbruikte een bescheiden 8-9 liter per 100 km en haalde regelmatig kilometerstanden van meer dan 500.000 kilometer. Deze Ford Transit TDCi-motoren voldeden al aan de Euro 4-norm en boden een uitstekende combinatie van vermogen, brandstofverbruik en betrouwbaarheid, waarbij alleen de hogedrukpomp af en toe voor problemen zorgde.
Ford Transit motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.6/2.0 benzinemotor (Gen I) | 53-78 PK | 10-12 l/100km | Zwakke borst, verouderd | Gemiddeld |
2.3 Duratec (Gen III) | 145 PK | 11-13 l/100km | Bobines, koppakking | Goed |
2.5 Diesel (Gen II) | 69 PK | 8-9 l/100km | Luid, traag, maar robuust | Goed |
2.0 TDCi (Gen III) | 85-100 PK | 7-8 l/100km | Hogedrukpomp | Goed |
2.4 TDCi (Gen III) | 100-140 PK | 8-9 l/100km | Zeer robuust, duurzaam | Zeer goed |

Ford Transit motoren: Generatie IV (2013-2019)
De vierde generatie Ford Transit markeerde een revolutionair nieuw begin met een volledig nieuwe architectuur en state-of-the-art motortechnologie. De meeste motoren van deze generatie halen met goed onderhoud gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer, waarbij de 2.2 TDCi dieselmotoren als bijzonder duurzaam worden beschouwd. Grote motorstoringen zijn zeldzaam geworden, alleen de eerste EcoBoost benzinemotoren vertoonden tekenen van kinderziektes. Het absolute hoogtepunt was de 2.2 TDCi met 155 pk - een technisch hoogstandje met een optimale balans tussen vermogen en efficiency. Deze generatie introduceerde ook voor het eerst EcoBoost-technologie bij de benzinemotoren en bood een aanzienlijk verbeterde geluidsisolatie en moderne emissiecontrole met Euro 5- en Euro 6-normen.
Ford Transit benzinemotoren: Generatie IV (2013-2019)
Het Ford Transit benzinemotorengamma werd volledig herzien en was nu gebaseerd op moderne EcoBoost-technologie. De 3.5 EcoBoost V6 met 290 pk bood voor het eerst sportwagenachtige prestaties in een bestelwagen, terwijl de 3.7 V6 met 305 pk fungeerde als topmotor. Deze Ford Transit EcoBoost motoren bleken aanzienlijk efficiënter dan hun voorgangers, met een brandstofverbruik van 10-12 liter per 100 km ondanks een aanzienlijke toename van het vermogen. De Ford Transit 3.5 EcoBoost ontwikkelde zich tot de meest interessante benzinemotor van deze generatie, met een indrukwekkende trekkracht en een matig brandstofverbruik. Problematisch waren echter de incidentele schade aan de turbolader onder hoge belasting en de complexiteit van het directe injectiesysteem, dat tot cokesproblemen kon leiden.
Ford Transit dieselmotoren: Generatie IV (2013-2019)
De Ford Transit 2.2 TDCi (Puma-motor) werd aangeboden in verschillende vermogensniveaus van 100 tot 155 pk en werd de ruggengraat van het gamma. Deze Ford Transit diesel had moderne common-rail injectie met maximaal 2000 bar druk en SCR-katalysator voor de Euro 6-norm. De Ford Transit 2.2 TDCi met 125 pk bleek de meest betrouwbare en efficiënte motor van deze generatie, met een testverbruik van slechts 6,8-7,5 liter per 100 km en een hoge betrouwbaarheid - ideaal voor commerciële en frequente bestuurders. De krachtigere varianten met 140 en 155 pk boden extra reserves voor zware ladingen, maar vertoonden af en toe problemen met uitlaatgasrecirculatie in stedelijke rijprofielen.
Ford Transit motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
3.5 EcoBoost V6 | 290 PK | 10-12 l/100km | Turbocompressor, verkooksing | Goed |
3,7 V6 | 305 PK | 11-13 l/100km | Hoog brandstofverbruik | Gemiddeld |
2.2 TDCi | 100-155 PK | 6,8-8,2 l/100km | EGR-klep, zeer robuust | Zeer goed |

Ford Transit motoren: Generatie V (2019-heden)
De huidige generatie Ford Transit vertrouwt op bewezen technologie met gerichte verbeteringen en vertegenwoordigt de focus van Ford op betrouwbaarheid en efficiëntie. De EcoBlue dieselmotoren bieden een verbeterde emissiebeheersing en brandstofefficiëntie, terwijl de EcoBoost benzinemotoren verder zijn ontwikkeld. Omdat de generatie pas sinds 2019 op de markt is, is er nog geen langetermijnervaring beschikbaar, maar de eerste tests laten veelbelovende resultaten zien. De topmotor is de 2.0 EcoBlue met 185 pk, die sportieve prestaties combineert met een hoge efficiëntie. De EcoBlue-technologie belooft een levensduur van meer dan 400.000 kilometer, omdat de geoptimaliseerde verbranding en het verbeterde thermische management de motor beschermen.
Ford Transit benzinemotoren: Generatie V (2019-heden)
De basis van het Ford Transit benzinemotorengamma is de doorontwikkelde 3.5 EcoBoost V6 met 290 pk. Deze Ford Transit motor beschikt over geoptimaliseerde turbotechnologie en verbeterde directe injectie. De Ford Transit 3.5 EcoBoost met 290 pk wordt beschouwd als aanzienlijk volwassener dan zijn voorganger en ontwikkelt zich tot de beste benzinemotor van deze generatie - hij biedt een soepele vermogensafgifte over een breed toerentalbereik en is tot nu toe vrij van grote serieproductieproblemen. De neiging tot coke is aanzienlijk verminderd door geoptimaliseerde inspuitstrategieën.
Ford Transit dieselmotoren: Generatie V (2019-heden)
De Ford Transit EcoBlue-motorenfamilie bestaat uit 2,0-liter eenheden met vermogens van 105 tot 185 pk. Deze Ford Transit motoren combineren moderne bi-turbo technologie met geoptimaliseerde emissiecontrole en voldoen aan de Euro 6d norm. De Ford Transit 2.0 EcoBlue met 130 pk ontwikkelt zich tot de allrounder van de serie - hij biedt voldoende vermogen voor de meeste doeleinden, verbruikt slechts 6,5-7,2 liter per 100 km en heeft tot nu toe geen serieproblemen laten zien. De krachtigere varianten met 170 en 185 pk maken gebruik van bi-turbo technologie voor maximale trekkracht, maar zijn technisch complexer.
Ford Transit hybride aandrijving: Generatie V (2019-heden)
Vanaf 2022 werd voor het eerst een Ford Transit mild hybrid met 48-volt technologie aangeboden. Deze combineert de 2.0 EcoBlue met een elektrische startgenerator en biedt een bescheiden brandstofbesparing van ongeveer 5-8 procent.
Ford Transit motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
3.5 EcoBoost V6 | 290 PK | 10-11 l/100km | Tot nu toe geen serieproblemen | Zeer goed |
2.0 EcoBlue | 105-185 PK | 6,5-7,8 l/100km | Robuust, bewezen | Zeer goed |
2.0 EcoBlue Mild-Hybride | 130 PK | 6,2-6,8 l/100km | Complex maar efficiënt | Goed |

Conclusie: De beste Ford Transit motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Ford Transit motoren laat duidelijk de focus van Ford zien op betrouwbaarheid en bruikbaarheid. Terwijl de Ford Transit dieselmotoren de maatstaf zijn voor een lange levensduur in alle generaties, hebben de benzinemotoren zich ook ontwikkeld tot respectabele alternatieven. De nieuwe vijfde generatie EcoBlue technologie belooft een veelbelovende voortzetting van de dieseltraditie voor bestuurders die waarde hechten aan efficiëntie en betrouwbaarheid.
- Beste Ford Transit benzinemotor:
De Ford Transit 3.5 EcoBoost V6 (290 pk, Generatie V) combineert moderne turbotechnologie met hoge prestaties en een aanzienlijk verbeterde betrouwbaarheid ten opzichte van zijn voorgangers.
- Beste Ford Transit dieselmotor:
De Ford Transit 2.4 TDCi (140 pk, Generatie III) blijft de gouden standaard voor betrouwbaarheid en duurzaamheid, gevolgd door de moderne 2.0 EcoBlue (130 pk, Generatie V) als het beste huidige alternatief.
- Beste Ford Transit hybride motor:
De Ford Transit 2.0 EcoBlue mild hybrid (130 pk, Generatie V) met zijn matige maar merkbare toename in efficiëntie met bewezen basistechnologie.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Ford Transit biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering.