Inhoudsopgave
Volvo V70 motoren
Sinds de lancering in 1996 heeft de Volvo V70 zich gevestigd als een van de populairste stationcars in het topsegment, met een gevarieerd Volvo V70-motorengamma over drie generaties. Elke generatie heeft nieuwe technologieën en verschillende sterke en zwakke punten gebracht, waarbij de Zweedse ingenieurs altijd de nadruk hebben gelegd op veiligheid en duurzaamheid.

Volvo V70 motoren: Generatie I (1996-2000)
De eerste generatie Volvo V70 was een pioniersperiode voor Volvo in het segment van premium stationwagens en werd gekenmerkt door robuuste, maar technisch nog steeds conventionele motoren. De kilometerstand varieerde sterk afhankelijk van het motortype: terwijl de beproefde 5-cilinder benzinemotoren met goed onderhoud gemakkelijk 350.000 tot 450.000 kilometer haalden, waren bij de vroege turbomotoren tussen de 200.000 en 250.000 kilometer vaak dure reparaties aan de turbolader of motorsteunen nodig. Schade aan de motor door problemen met het koelsysteem was niet ongewoon als het onderhoud werd verwaarloosd. De absolute topmotor van deze generatie was de 2.3 T5 met 250 pk, die kracht, betrouwbaarheid en het karakteristieke Volvo-geluid optimaal combineerde.
Volvo V70 benzinemotoren: Generatie I (1996-2000)
Het aanbod Volvo V70 benzinemotoren bestond voornamelijk uit 5-cilinder motoren met een karakteristiek geluid. De 2,4-liter atmosferische motor was verkrijgbaar met 103 kW (140 pk) als instapmotor, later kwamen daar varianten met 125 kW (170 pk) bij. Deze Volvo V70-motoren werden beschouwd als zeer betrouwbaar en duurzaam, waarbij typische problemen met de motorlagers pas optraden na een hoge kilometerstand. De krachtigste Volvo V70 benzinemotor was de 2.3 T5 met 184 kW (250 pk), die meer vermogen bood met zijn turbo, maar ook gevoeliger was voor schade aan de turbo en problemen met de intercooler. Een andere populaire motor was de 2,0-liter turbo met 160 pk, die een goede balans bood tussen prestaties en betrouwbaarheid.
Volvo V70 dieselmotoren: Generatie I (1996-2000)
De Volvo V70 diesels waren aanvankelijk alleen leverbaar met de 2.5 TDI met 103 kW (140 pk), die was ontwikkeld in samenwerking met Audi. Deze Volvo V70 TDI bleek zeer zuinig en betrouwbaar te zijn, maar had last van typische problemen van dieseltechnologie in die tijd, zoals harde loopgeluiden en trage acceleratie. De motor voldeed al aan de Euro 3 norm en bood een uitstekende combinatie van zuinigheid en duurzaamheid, maar was door zijn herkomst niet zo onderscheidend als Volvo's eigen benzinemotoren.
Volvo V70 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
2.4 motor met natuurlijke aanzuiging | 140-170 PK | 8,5-9,2 l/100km | Motorsteunen na hoge kilometerstand | Zeer goed |
2.0 Turbo | 160 PK | 8,8-9,4 l/100km | Turbocompressor, interkoeler | Goed |
2,3 T5 | 250 PK | 9,8-10,5 l/100km | Turbolader, koelsysteem | Goed |
2.5 TDI | 140 PK | 6,8-7,2 l/100km | Luid, trage acceleratie | Goed |

Volvo V70 motoren: Generatie II (2000-2007)
De tweede generatie Volvo V70 betekende een belangrijke technologische sprong en wordt beschouwd als de meest veelzijdige van alle drie de generaties. Bij goed onderhoud halen de meeste motoren van deze generatie gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer, waarbij de 2,4-liter atmosferische motoren met 140-170 pk als bijzonder duurzaam worden beschouwd. Grote motorstoringen zijn zeldzaam geworden, alleen de krachtige T5 benzinemotoren blijven zwakke plekken vertonen in de turbocompressor en elektronische systemen. Het absolute hoogtepunt was de 2.5 T met 210 pk - een technisch meesterwerk met uitgebalanceerde prestaties en een hoge betrouwbaarheid. Moderne dieseltechnologie werd ook voor het eerst geïntroduceerd met de 2.4 D5 motor uit 2001.
Volvo V70 benzinemotoren: Generatie II (2000-2007)
De Volvo V70 benzinemotorreeks begon met de beproefde 2.4 liter atmosferische motor (140/170 pk), die als basis bleef dienen. Nieuwe toevoegingen waren de 2.5 T met 154 kW (210 pk) en de herziene 2.3 T5 met 184-191 kW (250-260 pk). Deze Volvo V70-motoren kregen een modernere motorregeling en verbeterde turbotechnologie. De Volvo V70 2.5 T ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare turbomotor van deze generatie, met slechts af en toe problemen met de bobine en de luchtstroommeter. Voor sportieve rijders was er de Volvo V70 R met 2.5 T5 en 300 pk, maar door zijn complexiteit en het vierwielaandrijvingssysteem had hij vaak problemen met de Haldex-koppeling en de turbocompressor.
Volvo V70 dieselmotoren: Generatie II (2000-2007)
De Volvo V70 2.4 D (130 pk) werd in 2001 aangevuld met de aanzienlijk krachtigere 2.4 D5 met 120 kW (163 pk). Later kwamen daar varianten met 136 kW (185 pk) bij. Alle Volvo V70 diesels hadden moderne common-rail injectie en roetfilters. De Volvo V70 2.4 D5 met 120 kW (163 pk) bleek de meest betrouwbare en efficiënte motor van deze generatie te zijn, met een testverbruik van slechts 6,2-6,8 liter per 100 km en een hoge betrouwbaarheid - ideaal voor veelrijders en het gebruik van aanhangers. De krachtigere D5 varianten hadden af en toe last van problemen met de hogedrukpomp en de turbocompressor.
Volvo V70 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
2.4 motor met natuurlijke aanzuiging | 140-170 PK | 8,2-8,9 l/100km | Zeer robuust, duurzaam | Zeer goed |
2,5 T | 210 PK | 9,1-9,7 l/100km | Bobine, luchtstroommeter | Goed |
2,3/2,5 T5 | 250-300 PK | 9,8-11,2 l/100km | Turbocompressor, Haldex-koppeling (R-model) | Gemiddeld |
2,4 D | 130 PK | 6,5-7,0 l/100km | Niet gebruikelijk | Goed |
2,4 D5 | 163-185 PK | 6,2-7,1 l/100km | Hogedrukpomp, turbo (185 pk) | Zeer goed |

Volvo V70 motoren: Generatie III (2007-2016)
De derde generatie Volvo V70 vertegenwoordigde het toppunt van Zweedse techniek vóór de Chinese overname en wordt beschouwd als de modernste en technisch meest geavanceerde van alle drie de generaties. Bij goed onderhoud halen de meeste motoren van deze generatie gemakkelijk 250.000 tot 350.000 kilometer, waarbij de 2,0-liter dieselmotoren met 136 pk als bijzonder duurzaam en zuinig worden beschouwd. Grote motorstoringen zijn zeer zeldzaam geworden en alleen de krachtige T6 benzinemotoren vertonen af en toe zwakke plekken in de hogedrukpomp van het directe injectiesysteem. Het absolute hoogtepunt was de 2.4 D5 met 205 pk - een technisch hoogstandje met vijf cilinders dat zowel kracht als efficiëntie bood. Moderne turbobenzinetechnologie met directe inspuiting werd ook voor het eerst geïntroduceerd.
Volvo V70 benzinemotoren: Generatie III (2007-2016)
Het gamma Volvo V70 benzinemotoren werd volledig herzien en omvatte nu moderne turbomotoren met directe inspuiting. De 1.6 T4 met 132 kW (180 pk) diende als instapmotor, gevolgd door de 2.0 T met 149 kW (203 pk) en de 2.5 T5 met 169 kW (230 pk). Deze Volvo V70-motoren waren uitgerust met geavanceerde directe inspuiting en variabele klepregeling. De Volvo V70 2.0 T ontwikkelde zich tot de meest evenwichtige motor van deze generatie, met goede prestaties en een acceptabele betrouwbaarheid. Voor sportieve rijders was er de Volvo V70 T6 met een 3,0-liter turbo en 224 kW (304 pk), die echter door zijn complexiteit en directe inspuiting regelmatig problemen met de hogedrukpomp en verkooksing van de inlaatkleppen vertoonde.
Volvo V70 dieselmotoren: Generatie III (2007-2016)
De Volvo V70 2.0 D3 (136 pk) vormde de basis van het dieselgamma, aangevuld met de 2.0 D4 met 120-133 kW (163-181 pk) en de karakteristieke 2.4 D5 met 151-158 kW (205-215 pk). Alle Volvo V70 diesels hadden moderne common-rail injectie met SCR-katalysator en roetfilter. De Volvo V70 2.0 D3 met 100 kW (136 pk) bleek de meest betrouwbare en efficiënte motor van deze generatie, met een testverbruik van slechts 4,9-5,4 liter per 100 km en een hoge betrouwbaarheid. De 2.4 D5 bleef de meest karakteristieke motor met zijn 5-cilinder geluid, maar was af en toe gevoelig voor problemen met de uitlaatgasrecirculatie en de turbocompressor.
Volvo V70 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1,6 T4 | 180 PK | 7,2-7,8 l/100km | Directe inspuiting, klepverkalking | Goed |
2,0 T | 203 PK | 7,8-8,4 l/100km | Uitgebalanceerd, weinig problemen | Zeer goed |
2,5 T5 | 230 PK | 8,4-9,0 l/100km | Directe inspuiting, hogedrukpomp | Goed |
3,0 T6 | 304 PK | 9,2-10,1 l/100km | Hogedrukpomp, klepverkalking | Gemiddeld |
2,0 D3 | 136 PK | 4,9-5,4 l/100km | Zeer robuust en zuinig | Zeer goed |
2,0 D4 | 163-181 PK | 5,1-5,7 l/100km | Af en toe turbolading | Goed |
2,4 D5 | 205-215 PK | 5,4-6,1 l/100km | EGR-klep, turbolader | Goed |

Conclusie: De beste Volvo V70-motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Volvo V70 motoren is een duidelijk bewijs van de Zweedse technische expertise gedurende twee decennia. Terwijl de Volvo V70 dieselmotoren in alle generaties betrouwbaar en zuinig bleven, ontwikkelden de benzinemotoren zich ook tot steeds geavanceerdere en efficiëntere aandrijfsystemen. De karakteristieke 5-cilinder motoren kenmerkten de onmiskenbare Volvo rijervaring in alle generaties.
- Beste Volvo V70 benzinemotor:
De Volvo V70 2.0 T (203 pk, Generatie III) combineert moderne turbo directe inspuiting met hoge efficiëntie en uitstekende betrouwbaarheid met sportieve prestaties.
- Beste Volvo V70 dieselmotor:
De Volvo V70 2.0 D3 (136 pk, Generatie III) biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en dagelijkse bruikbaarheid met een brandstofverbruik van minder dan 5,5 liter per 100 km.
- Meest karakteristieke Volvo V70 motor:
De Volvo V70 2.4 D5 (163-215 pk, Generatie II & III) met zijn onmiskenbare 5-cilinder geluid en typische Volvo loopcultuur blijft de meest emotionele motor van alle generaties.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Volvo V70 biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering.