Inhoudsopgave
BMW X5 motoren
Sinds de marktintroductie in 1999 heeft de BMW X5 zich ontwikkeld tot een van de meest succesvolle luxe SUV's en biedt een indrukwekkende reeks BMW X5 motoren over vier generaties. Van de vroege atmosferische V8 motoren tot de moderne plug-in hybrides, de voortdurende technologische evolutie van de Beierse motorkunst is duidelijk zichtbaar.

BMW X5 generatie I (1999-2006)
De eerste generatie BMW X5 vestigde het concept van de Sports Activity Vehicle en vertrouwde op de beproefde BMW motoren uit de 5 en 7 Reeks. Met goed onderhoud bereikten de kilometerstanden 250.000 tot 350.000 kilometer, waarbij de dieselmotoren dit vaak overschreden. Typische reparaties waren nodig tussen de 150.000 en 200.000 kilometer, voornamelijk aan het koelsysteem, de luchtvering en de elektrische componenten. De absolute topmotor van deze generatie was de 3.0d met 184 pk - een vrijwel onverwoestbare zescilinder-in-lijn die kracht, betrouwbaarheid en zuinigheid optimaal combineerde. De vroege BMW X5 motoren werden gekenmerkt door hun robuustheid, maar hadden last van typische BMW problemen zoals koelvloeistofverlies en vanos-problemen bij de benzinemotoren.
BMW X5 benzinemotoren: Generatie I (1999-2006)
De reeks BMW X5 benzinemotoren begon met de 3.0i (M54 motor) met 170 kW (231 pk), die een betrouwbaar werkende motor bleek te zijn. De krachtigste BMW X5 benzinemotor was aanvankelijk de 4.4i met 210 kW (286 pk), later aangevuld met de 4.8is met 265 kW (360 pk). Deze BMW X5 V8 motoren (M62/N62) hadden last van typische problemen zoals Nikasil cilindercoating op vroege modellen, Vanos problemen en verlies van koelvloeistof door poreuze plastic tanks. De BMW X5 3.0i bleek de meest betrouwbare benzinemotor van deze generatie te zijn, terwijl de V8 motoren krachtig maar onderhoudsgevoelig waren.
BMW X5 dieselmotoren: Generatie I (1999-2006)
De BMW X5 3.0d met de legendarische M57 motor bood 135 kW (184 pk) en werd het kroonjuweel van de eerste generatie. Deze BMW X5 diesel combineerde een uitzonderlijk soepele loop met een hoge betrouwbaarheid en een laag brandstofverbruik. Later kwam daar de BMW X5 3.0d met 160 kW (218 pk) bij, die ook gebaseerd was op de robuuste M57 motor. Deze BMW X5 TDI motoren haalden met gemak 400.000 tot 500.000 kilometer en werden beschouwd als vrijwel onverwoestbaar, waarbij alleen de wervelklepactuator en af en toe de injectiepomp problemen veroorzaakten.
BMW X5 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
3.0i (M54) | 231 PK | 11,2-12,8 l/100km | Vanos, koelsysteem | Goed |
4.4i (M62/N62) | 286 PK | 13,1-14,7 l/100km | Nikasil, Vanos, koelvloeistofverlies | Matig |
4.8is (N62) | 360 PK | 14,2-15,8 l/100km | Koelvloeistofverlies, complex | Problematisch |
3.0d (M57) | 184-218 PK | 8,3-9,1 l/100km | Aandrijving wervelkleppen | Zeer goed |

BMW X5 generatie II (2007-2013)
De tweede generatie BMW X5 bracht een complete herontwikkeling van het motorengamma met zich mee en introduceerde voor het eerst turbolading in de benzinemotoren. De kilometerstand bleef solide op 250.000 tot 300.000 kilometer, maar de reparatiekosten stegen door de complexere techniek. Grote motorschade door schade aan de distributieketting in de N54/N55 motoren was niet ongewoon. Het absolute hoogtepunt was de BMW X5 M met zijn 4,4-liter V8 biturbo en 555 pk - een technisch hoogstandje, maar ook een die navenant onderhoudsintensief was. De BMW X5 xDrive35d variant met 286 pk vestigde zich als de perfecte allrounder voor veeleisende bestuurders.
BMW X5 benzinemotoren: Generatie II (2007-2013)
Het gamma benzinemotoren van de BMW X5 bestond uit de xDrive30i met 200 kW (272 pk) op basis van de atmosferische N52 motor, en de xDrive35i (225 kW/306 pk) en xDrive50i (300 kW/408 pk) turbovarianten. De BMW X5 xDrive35i met de N54 biturbomotor had last van problemen met de hogedrukpompen, injectoren en wastegate flaps. De BMW X5 xDrive50i met de N63 V8 motor ontwikkelde zich tot de meest problematische motor van deze generatie met frequente turboladerschade en olieverbruik. De BMW X5 M met zijn S63 motor bood 408 kW (555 pk) en was de krachtigste, maar ook de meest onderhoudsintensieve BMW X5 van deze generatie.
BMW X5 dieselmotoren: Generatie II (2007-2013)
De BMW X5 xDrive30d met 180 kW (245 pk) was gebaseerd op de beproefde M57 motor en bood een solide betrouwbaarheid. De BMW X5 xDrive35d met 210 kW (286 pk) maakte gebruik van de nieuwe M57 motor met biturbo-oplading en werd een bestseller. Later kwam daar de BMW X5 xDrive40d met 225 kW (306 pk) bij. Deze BMW X5 dieselmotoren boden een uitstekende combinatie van prestaties en efficiëntie, waarbij de xDrive35d werd beschouwd als de meest evenwichtige BMW X5 diesel van deze generatie.
BMW X5 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
xDrive30i (N52) | 272 PK | 10,7-11,9 l/100km | Magnesium motorblok, Vanos | Goed |
xDrive35i (N54) | 306 PK | 11,4-12,8 l/100km | Hogedrukpomp, injectoren | Matig |
xDrive50i (N63) | 408 PK | 13,1-14,2 l/100km | Turbocompressor, olieverbruik | Problematisch |
X5 M (S63) | 555 PK | 14,0-15,5 l/100km | Onderhoudsintensief, turbolader | Matig |
xDrive30d (M57) | 245 PK | 7,8-8,6 l/100km | Robuust, bewezen | Zeer goed |
xDrive35d (M57) | 286 PK | 7,9-8,7 l/100km | Wervelflappen, zeer robuust | Zeer goed |
xDrive40d (M57) | 306 PK | 8,2-9,1 l/100km | Complex, maar betrouwbaar | Goed |

BMW X5 generatie III (2014-2018)
De derde generatie BMW X5 was gericht op verder ontwikkelde motoren met verbeterde efficiëntie en betrouwbaarheid. De kilometrage steeg opnieuw tot tussen de 300.000 en 400.000 kilometer, waarbij de dieselmotoren de kampioenen op de lange afstand bleven. Grote reparaties waren meestal nodig tussen 180.000 en 250.000 kilometer. De absolute topmotor was de xDrive30d met 258 pk - een perfect afgestelde zescilinder-in-lijn die kracht, efficiëntie en betrouwbaarheid optimaal combineerde. De plug-in hybride technologie van de BMW X5 debuteerde met de xDrive40e, die echter nog kinderziektes vertoonde.
BMW X5 benzinemotoren: Generatie III (2014-2018)
Het gamma benzinemotoren van de BMW X5 omvatte de xDrive35i met 225 kW (306 pk) op basis van de verbeterde N55-motor, evenals de xDrive50i met 330 kW (450 pk) met de herziene N63-motor. De BMW X5 xDrive35i bleek aanzienlijk betrouwbaarder dan zijn voorganger, maar had nog steeds af en toe last van problemen met de distributieketting en het Vanos systeem. De BMW X5 xDrive50i bleef problematisch met turboladerschade en olieverbruik. De BMW X5 M met 423 kW (575 pk) bood nog meer vermogen, maar bleef zeer onderhoudsgevoelig.
BMW X5 dieselmotoren: Generatie III (2014-2018)
De BMW X5 xDrive25d met 160 kW (218 pk) maakte gebruik van een viercilinder diesel en was het instapdiesel. De BMW X5 xDrive30d met 190 kW (258 pk) was gebaseerd op de beproefde zescilinder lijnmotor en ontwikkelde zich tot de beste BMW X5 diesel aller tijden. De BMW X5 xDrive40d met 230 kW (313 pk) bood het maximale dieselvermogen. Deze BMW X5 dieselmotoren (B47/N57) werden gekenmerkt door een hoge betrouwbaarheid en een laag brandstofverbruik, waarbij de xDrive30d de perfecte balans bood.
BMW X5 plug-in hybride: Generatie III (2014-2018)
De BMW X5 xDrive40e combineerde een 2,0-liter benzinemotor met een elektromotor om 230 kW (313 pk) systeemvermogen te produceren. Deze eerste BMW X5 Hybrid bood ongeveer 30 km elektrische actieradius, maar had last van problemen met de koeling van de accu en complexe elektronica.
BMW X5 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
xDrive35i (N55) | 306 PK | 9,8-10,7 l/100km | Distributieketting, Vanos | Goed |
xDrive50i (N63) | 450 PK | 11,4-12,6 l/100km | Turbocompressor, olieverbruik | Matig |
X5 M (S63) | 575 PK | 12,8-13,9 l/100km | Hoog onderhoud | Matig |
xDrive25d (B47) | 218 PK | 6,4-7,1 l/100km | Distributieketting, viercilinder | Gemiddeld |
xDrive30d (N57) | 258 PK | 6,8-7,4 l/100km | Zeer robuust, optimaal | Zeer goed |
xDrive40d (N57) | 313 PK | 7,2-7,8 l/100km | Complex, maar betrouwbaar | Goed |
xDrive40e (Hybride) | 313 PK | 3,3-3,8 l/100km + elektriciteit | Accukoeling, complex | Gemiddeld |

BMW X5 generatie IV (2019-heden)
De huidige BMW X5 generatie vertegenwoordigt het summum van BMW motortechnologie met een breed aanbod van mild-hybride benzinemotoren tot krachtige plug-in hybrides. De kilometerstand belooft meer dan 300.000 kilometer, waarbij de nieuwe B58 motoren als bijzonder robuust worden beschouwd. Grote motorstoringen zijn zeldzaam geworden, maar de complexiteit van de elektronica neemt toe. De absolute topmotor is de xDrive40d met 340 pk - een technisch hoogstandje met drie turbo's dat zowel vermogen als efficiëntie biedt. De BMW X5 plug-in hybride varianten halen een elektrische actieradius van meer dan 80 kilometer en zetten een nieuwe standaard voor luxe SUV's.
BMW X5 benzinemotoren: Generatie IV (2019-heden)
Het BMW X5 benzinemotorengamma is gebaseerd op de nieuwe B58 motor in verschillende configuratieniveaus. De xDrive40i met 250 kW (340 pk) maakt gebruik van de B58 motor met mild hybrid technologie en blijkt zeer betrouwbaar. De xDrive50i met 390 kW (530 pk) is gebaseerd op de N63 motor met verbeterde technologie. De BMW X5 M met 460 kW (625 pk) en de M Competition met 480 kW (650 pk) maken gebruik van de nieuwste generatie S63 motor. Deze BMW X5 motoren profiteren van 48-volt mild hybrid technologie en zijn aanzienlijk betrouwbaarder dan hun voorgangers.
BMW X5 dieselmotoren: Generatie IV (2019-heden)
De BMW X5 xDrive30d met 195 kW (265 pk) maakt gebruik van de B57 motor met mild hybrid technologie. De BMW X5 xDrive40d met 250 kW (340 pk) biedt een triturbo diesel met uitzonderlijke prestaties. De BMW X5 M50d met 294 kW (400 pk) is de krachtigste BMW X5 diesel ooit. Deze BMW X5 dieselmotoren (B57) stellen nieuwe normen voor soepelheid en efficiëntie, waarbij de xDrive30d wordt erkend als de meest evenwichtige BMW X5 diesel.
BMW X5 plug-in hybrides: Generatie IV (2019-heden)
De BMW X5 xDrive45e combineert een 3,0-liter benzinemotor met een elektromotor om 290 kW (394 pk) systeemvermogen te produceren. De BMW X5 xDrive50e biedt zelfs 350 kW (476 pk) systeemvermogen. Deze BMW X5 hybride motoren bieden een elektrische actieradius van meer dan 80 kilometer en vertegenwoordigen de toekomst van het BMW X5 motorengamma.
BMW X5 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
xDrive40i (B58) | 340 PK | 8,7-9,4 l/100km | Zeer robuust, milde hybride | Zeer goed |
xDrive50i (N63) | 530 PK | 10,5-11,8 l/100km | Verbeterd, maar complex | Goed |
X5 M (S63) | 625-650 PK | 12,5-13,7 l/100km | Onderhoudsintensief | Goed |
xDrive30d (B57) | 265 PK | 6,1-6,8 l/100km | Zeer robuust, mild hybride | Zeer goed |
xDrive40d (B57) | 340 PK | 6,8-7,3 l/100km | Triturbo, complex maar robuust | Zeer goed |
M50d (B57) | 400 PK | 7,4-8,1 l/100km | Quad turbo, zeer complex | Goed |
xDrive45e (Hybride) | 394 PK | 1,7-2,1 l/100km + elektriciteit | Levensduur accu onbekend | Goed |
xDrive50e (Hybride) | 476 PK | 1,9-2,3 l/100km + elektriciteit | Zeer complex, hoge prestaties | Goed |

Conclusie: De beste BMW X5 motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de BMW X5 motoren laat een voortdurende verbetering zien in betrouwbaarheid en efficiëntie. Terwijl de eerste generaties nog last hadden van typische BMW problemen, hebben de huidige motoren een aanzienlijk hoger kwaliteitsniveau bereikt. De BMW X5 dieselmotoren zijn in alle generaties het meest betrouwbaar gebleven, terwijl de benzinemotoren hun kinderziektes pas in de vierde generatie hebben overwonnen.
- Beste BMW X5 benzinemotor:
De BMW X5 xDrive40i (B58, 340 pk, generatie IV) combineert moderne mild-hybride technologie met uitzonderlijke betrouwbaarheid en sportieve prestaties.
- Beste BMW X5 dieselmotor:
De BMW X5 xDrive30d (N57, 258 pk, Generatie III) biedt de perfecte balans tussen prestaties, efficiëntie en legendarische BMW dieselbetrouwbaarheid.
- Beste BMW X5 hybride motor:
De BMW X5 xDrive45e (394 pk, Generatie IV) met zijn hoge elektrische actieradius van meer dan 80 km en lage brandstofverbruik met hoge systeemprestaties.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle BMW X5 generaties biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.