Inhoudsopgave
Renault Master motoren
Sinds de lancering in 1980 is de Renault Master uitgegroeid tot een van de meest succesvolle bestelwagens van Europa, met een gevarieerd aanbod van Renault Master-motoren over vier generaties. Elke generatie bracht nieuwe technologieën en verschillende sterke en zwakke punten met zich mee, van eenvoudige motoren met natuurlijke aanzuiging tot moderne, efficiënte turbodiesels.

Renault Master motoren: Historische generaties I-II (1980-2010)
De eerste twee generaties Renault Master bepaalden drie decennia lang het beeld van de Europese bestelwagenmarkt en werden gekenmerkt door robuuste, maar technisch nog steeds eenvoudige motoren. De kilometerstand varieerde sterk, afhankelijk van gebruik en onderhoud: terwijl de beproefde dieselmotoren met goed onderhoud gemakkelijk 400.000 tot 600.000 kilometer haalden, hadden de benzinemotoren vaak grote reparaties nodig tussen 200.000 en 300.000 kilometer. De absolute topmotor van de eerste generatie (1980-1997) was de 2.5 D met 76 pk, die betrouwbaarheid en zuinigheid optimaal combineerde. In de tweede generatie (1997-2010) ontwikkelde de 2.5 dCi met 115 pk zich tot de meest betrouwbare aandrijving - deze common-rail diesel bood moderne technologie met bewezen robuustheid en domineerde commercieel gebruik.
Renault Master benzinemotoren: Historische generaties I-II (1980-2010)
In de eerste generatie bestond het Renault Master benzinemotorengamma voornamelijk uit atmosferische motoren. De 2,0-liter benzinemotor met 64 kW (87 pk) was verkrijgbaar als instapmotor, later kwamen daar grotere versies met 2,2 en 2,5 liter bij. Deze Renault Master-motoren hadden te kampen met typische problemen van de vroege benzinegeneratie: een hoog brandstofverbruik, een beperkte levensduur en een gebrek aan trekkracht voor zware ladingen maakten ze tot de meest problematische aandrijfeenheden van beide generaties. De tweede generatie 2,5-liter benzinemotor met 99 pk was krachtiger, maar nog steeds erg dorstig en niet veel gebruikt in commerciële toepassingen.
Renault Master dieselmotoren: Historische generaties I-II (1980-2010)
De eerste generatie Renault Master diesels werd gedomineerd door de 2.5 D met verschillende vermogens van 58 tot 76 pk. Deze diesel met indirecte inspuiting bleek extreem duurzaam en zuinig te zijn, maar was erg luidruchtig en traag. De tweede generatie bracht de revolutionaire 2.5 dCi met common-rail injectie en vermogens van 84 tot 115 pk. De Renault Master 2.5 dCi met 100 pk ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van beide generaties - vooral de varianten vanaf 2003 met verbeterde brandstofinspuiting bleken zeer duurzaam en zuinig. Deze Renault Master dCi motoren voldeden al aan de Euro 3 norm en boden een uitstekende combinatie van prestaties, verbruik en betrouwbaarheid.
Renault Master motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
2.0-2.5 benzinemotor | 87-99 PK | 12,0-15,0 l/100km | Hoog verbruik, beperkte levensduur | Problematisch |
2.5 D (Gen I) | 58-76 PK | 8,5-9,5 l/100km | Luid, traag, maar robuust | Goed |
2.5 dCi (Gen II) | 84-115 PK | 7,8-8,8 l/100km | Zeer robuust vanaf 2003 | Zeer goed |

Renault Master motoren: Generatie III (2010-2019)
De derde generatie Renault Master markeerde een belangrijke technologische sprong en wordt beschouwd als de meest evenwichtige van alle generaties. Bij goed onderhoud halen de meeste motoren van deze generatie gemakkelijk 300.000 tot 500.000 kilometer, waarbij de 2.3 dCi dieselmotoren met 125 pk bijzonder duurzaam zijn. Grote motorstoringen zijn zeldzaam geworden, alleen de krachtige 2.3 dCi varianten vertonen af en toe zwakke plekken in de uitlaatgasrecirculatie. Het absolute hoogtepunt was de 2.3 dCi met 165 pk - een technisch hoogstandje met variabele turbocompressorgeometrie dat zowel vermogen als efficiëntie bood. De Euro 5-norm werd ook voor het eerst geïntroduceerd, wat de milieuvriendelijkheid aanzienlijk verbeterde.
Renault Master dieselmotoren: Generatie III (2010-2019)
De Renault Master 2.3 dCi (M9T) werd aangeboden in verschillende vermogensniveaus van 100 tot 165 pk en verving de beproefde 2.5 dCi volledig. Alle Renault Master diesels waren voorzien van moderne common-rail injectie met variabele turbocompressorgeometrie en roetfilters. De Renault Master 2.3 dCi met 92 kW (125 pk) bewees de meest betrouwbare en efficiënte motor van deze generatie te zijn, met een testverbruik van slechts 7,2-8,1 liter per 100 km en een hoge betrouwbaarheid - ideaal voor veelrijders en zware ladingen. De krachtigere varianten met 150 en 165 pk leverden indrukwekkende prestaties, maar waren gevoelig voor problemen met de uitlaatgasrecirculatie en het roetfilter op frequente korte ritten.
Renault Master motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
2.3 dCi | 100 PK | 7,8-8,5 l/100km | Af en toe EGR problemen | Goed |
2.3 dCi | 125 PK | 7,2-8,1 l/100km | Zeer robuust en zuinig | Zeer goed |
2.3 dCi | 150 PK | 7,5-8,3 l/100km | EGR-klep, roetfilter | Gemiddeld |
2.3 dCi | 165 PK | 8,0-8,8 l/100km | EGR-klep, DPF problemen | Gemiddeld |

Renault Master-motoren: Generatie IV (2019-heden)
De huidige Renault Master-generatie vertrouwt op bewezen dieseltechnologie met verbeterde efficiëntie en vertegenwoordigt Renaults ervaring in het bestelwagensegment. Alle motoren voldoen aan de Euro 6d-norm en bieden AdBlue SCR-technologie voor lage emissies. Omdat de generatie pas sinds 2019 op de markt is, is er nog geen langetermijnervaring beschikbaar, maar de eerste tests laten veelbelovende resultaten zien. De topmotor is de 2.3 dCi met 180 pk, die sportieve prestaties combineert met acceptabele efficiëntie. De moderne Euro 6d technologie belooft een levensduur van meer dan 400.000 kilometer, omdat de motortechnologie gebaseerd is op bewezen principes.
Renault Master dieselmotoren: Generatie IV (2019-heden)
Het Renault Master motorengamma is gebaseerd op drie 2.3 dCi motoren met 96 kW (130 pk), 110 kW (150 pk) en 132 kW (180 pk). Alle Renault Master-motoren zijn voorzien van de nieuwste generatie common rail injectie met AdBlue SCR-katalysator en gesloten roetfilter. De Renault Master 2.3 dCi met 110 kW (150 pk) wordt beschouwd als bijzonder succesvol en ontwikkelt zich tot de beste motor van deze generatie - hij biedt een soepele vermogensafgifte over een breed toerentalbereik en is tot nu toe vrij van grote serieproductieproblemen. De krachtigste variant met 180 pk vertoont vroege tekenen van toegenomen AdBlue-verbruik en incidentele problemen met de complexe uitlaatgasnabehandeling.
Renault Master elektrische aandrijving: Generatie IV (2019-heden)
Vanaf 2022 werd voor het eerst een Renault Master E-Tech Electric met 57 kW (77 pk) aangeboden. Deze volledig elektrische aandrijving biedt een actieradius tot 200 km en is ideaal voor stedelijk bestelvervoer, maar met beperkingen op het gebied van laadvermogen en lange oplaadtijden.
Renault Master motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
2.3 dCi | 130 PK | 7,5-8,2 l/100km | Tot nu toe geen serieproblemen | Goed |
2.3 dCi | 150 PK | 7,8-8,5 l/100km | Zeer evenwichtig | Zeer goed |
2.3 dCi | 180 PK | 8,2-9,1 l/100km | Hoog AdBlue verbruik | Gemiddeld |
E-Tech Elektrisch | 77 PK | 25-30 kWh/100km | Laag bereik, lange oplaadtijden | Gemiddeld |

Conclusie: De beste Renault Master-motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Renault Master-motoren toont duidelijk Renaults expertise in het bestelwagensegment. Terwijl de dieselmotoren van de Renault Master betrouwbaar zijn gebleven in alle generaties, zijn de moderne dCi-motoren benchmarks geworden voor efficiëntie en duurzaamheid. De nieuwe Euro 6d-technologie van de vierde generatie belooft een mooie toekomst voor professionals die lage gebruikskosten en een hoge betrouwbaarheid belangrijk vinden.
- De beste Renault Master dieselmotor ooit:
De Renault Master 2.3 dCi (150 pk, Generation IV) combineert moderne Euro 6d-technologie met bewezen betrouwbaarheid en biedt de beste balans tussen prestaties, verbruik en duurzaamheid.
- Meest betrouwbare Renault Master motor:
De Renault Master 2.5 dCi (100 pk, Generatie II) blijft de maatstaf voor robuustheid en haalt regelmatig kilometerstanden van meer dan 500.000 kilometer.
- Beste Renault Master elektrische aandrijving:
De Renault Master E-Tech Electric (77 pk, Generatie IV) met zijn emissievrije technologie voor gebruik in de stad, ondanks zijn beperkte actieradius.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Renault Master biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering.