Honda Civic motoren
Sinds de introductie in 1972 is de Honda Civic uitgegroeid tot een van de meest succesvolle compacte auto's ter wereld, met een indrukwekkende reeks Honda Civic-motoren over elf generaties. Elke generatie heeft innovatieve technologieën en verschillende sterke punten gebracht, waarbij Honda zich altijd heeft gericht op betrouwbaarheid en efficiëntie. De technologische evolutie varieert van eenvoudige atmosferische motoren tot hypermoderne turbomotoren en hybride aandrijflijnen.
Honda Civic motoren: Historische generaties I-V (1972-1995)

De eerste vijf generaties van de Honda Civic vestigden de reputatie van het merk voor uitzonderlijke betrouwbaarheid en duurzaamheid. Deze Honda Civic-motoren haalden regelmatig 400.000 tot 500.000 kilometer bij goed onderhoud, waarbij de legendarische CVCC-motoren van de jaren zeventig al lage emissies haalden zonder katalysator. Grote reparaties waren pas nodig na 200.000 tot 300.000 kilometer, voornamelijk kleppen stellen en koppeling vervangen. De absolute topmotor van dit tijdperk was de 1,6-liter VTEC B16A van de vijfde generatie (1991-1995) met 160 pk - een technisch hoogstandje dat een revolutie betekende voor Honda's variabele klepregeling. Deze historische Honda Civic motoren waren allemaal luchtgekoeld of gewoon watergekoeld en werden gekenmerkt door hun robuustheid en onderhoudsgemak.
Honda Civic benzinemotoren: Historische generaties I-V (1972-1995)
De Honda Civic benzinemotoren uit dit tijdperk bestonden voornamelijk uit atmosferische motoren met een cilinderinhoud van 1,2 tot 1,6 liter. De eerste generatie (1972-1979) begon met de revolutionaire 1,2-liter CVCC-motor met 50 pk, die al voldeed aan de strenge emissienormen. De tweede generatie (1979-1983) bracht de 1,3-liter CVCC met 60 pk en verbeterde brandstofefficiëntie. In de derde generatie (1983-1987) werden de eerste 1,5-liter motoren met maximaal 90 pk toegevoegd. De vierde generatie (1987-1991) introduceerde de 1,6-liter D16A met 110 pk. Het hoogtepunt was de vijfde generatie (1991-1995) met de baanbrekende 1,6-liter VTEC B16A (160 pk), die voor het eerst Honda's variabele kleptiming gebruikte en sportieve rijprestaties bij hoge toerentallen mogelijk maakte. Deze Honda Civic-motoren werden beschouwd als vrijwel onverwoestbaar en hoefden alleen regelmatig olie te verversen en de kleppen bij te stellen.
Honda Civic dieselmotoren: Historische generaties I-V (1972-1995)
Dieselmotoren speelden een ondergeschikte rol in de eerste generaties Honda Civic. Alleen in de derde generatie (1983-1987) werd een 1,5-liter diesel met 58 pk aangeboden in Europa, maar die was niet erg populair vanwege het lawaai en de lage prestaties. Deze Honda Civic dieselvarianten waren vooral bedoeld voor extreem zuinige rijders, maar hadden toch de typische Honda betrouwbaarheid.
Honda Civic motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Waardering |
1.2 CVCC |
50 PK |
6,5 l/100km |
Zeer zeldzaam vandaag |
Zeer goed |
1.3 CVCC |
60 PK |
6,0 l/100km |
Klepafstelling elke 20.000 km |
Zeer goed |
1.5 motor met natuurlijke aanzuiging |
70-90 PK |
6,8 l/100km |
Robuuste constructie |
Zeer goed |
1.6 D16A |
110 PK |
7,2 l/100km |
Af en toe waterpomp |
Zeer goed |
1.6 VTEC B16A |
160 PK |
8,0 l/100km |
Hoog toerental vereist |
Zeer goed |
1.5 Diesel |
58 PK |
4,8 l/100km |
Luid, weinig vermogen |
Gemiddeld |
Honda Civic motoren: Generatie VI (1995-2000)

De zesde generatie Honda Civic markeerde de overgang naar modernere technologieën met behoud van de legendarische betrouwbaarheid van Honda. Deze Honda Civic motoren haalden doorgaans 350.000 tot 450.000 kilometer, waarbij grote reparaties meestal pas na 250.000 kilometer nodig waren. De VTEC-technologie werd verfijnd en uitgebreid naar meer motorvarianten. Het absolute hoogtepunt was de 1,6-liter VTEC B16A2 met 160 pk, die zijn voorganger verder optimaliseerde en nog betrouwbaarder maakte. Deze generatie introduceerde ook de eerste moderne veiligheidssystemen en bood een evenwichtige mix van prestaties, efficiëntie en duurzaamheid.
Honda Civic benzinemotoren: Generatie VI (1995-2000)
De Honda Civic benzinemotorenreeks bestond uit motoren van 1.4 tot 1.8 liter. Het instapmodel was een 1,4-liter D14A met 90 pk, gevolgd door de 1,5-liter D15B met 114 pk. Voor de sportieve rijders was er de 1,6-liter VTEC B16A2 met 160 pk en de nieuwe 1,8-liter B18C met 178 pk in de Type R. Deze Honda Civic-motoren werden gekenmerkt door hun hoge toerental en boden een perfecte balans tussen dagelijkse bruikbaarheid en sportieve ambities. De 1,5-liter D15B ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van deze generatie - hij was zuinig, duurzaam en vereiste slechts minimaal onderhoud.
Honda Civic dieselmotoren: Generatie VI (1995-2000)
In Europa werd een 1,7-liter diesel met 68 pk aangeboden, die aanzienlijk verfijnder was dan zijn voorganger. Deze Honda Civic Diesel bood een brandstofverbruik van slechts 4,2 liter per 100 km, maar bleef een nicheoplossing vanwege de lage prestaties.
Honda Civic motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Waardering |
1.4 D14A |
90 PK |
6,8 l/100km |
Af en toe bobines |
Goed |
1.5 D15B |
114 PK |
6,5 l/100km |
Uiterst betrouwbaar |
Zeer goed |
1.6 VTEC B16A2 |
160 PK |
7,8 l/100km |
Hoog toerental vereist |
Zeer goed |
1.8 B18C |
178 PK |
8,5 l/100km |
Sportmotor, veel onderhoud |
Goed |
1.7 diesel |
68 PK |
4,2 l/100km |
Weinig vermogen |
Gemiddeld |
Honda Civic motoren: Generatie VII (2000-2005)

De zevende generatie Honda Civic bracht een complete heroriëntatie met zich mee en introduceerde voor het eerst i-VTEC technologie. Deze Honda Civic motoren bleven een indrukwekkende 300.000 tot 400.000 kilometer halen, waarbij de nieuwe i-VTEC technologie zowel de prestaties als de efficiëntie verbeterde. Grote reparaties waren meestal pas nodig na 200.000 tot 250.000 kilometer, voornamelijk waterpompen en distributieriemen. De absolute topmotor was de 2,0-liter i-VTEC K20A met 200 pk in de Type R, waarmee Honda's nieuwe K-serie motorenfamilie werd geïntroduceerd. Deze generatie was ook de eerste met een moderne common-rail diesel en markeerde Honda's entree in het Europese dieseloffensief.
Honda Civic benzinemotoren: Generatie VII (2000-2005)
Het Honda Civic benzinemotorengamma werd volledig herzien en omvatte de nieuwe K-serie en verder ontwikkelde D-serie motoren. De 1,4-liter D14Z met 90 pk vormde de basis, gevolgd door de 1,6-liter D16V met 110 pk. De revolutie kwam met de 1,7-liter i-VTEC D17A (115 pk) en de 2,0-liter i-VTEC K20A3 (160 pk). Het hoogtepunt was de 2,0-liter K20A in de Type R met 200 pk. Deze Honda Civic-motoren combineerden voor het eerst variabele kleptiming met variabele klepliftverstelling en boden zo optimale prestaties bij zowel lage als hoge toerentallen. De 1,7-liter i-VTEC bleek de meest uitgebalanceerde motor van deze generatie te zijn.
Honda Civic dieselmotoren: Generatie VII (2000-2005)
Honda introduceerde de moderne 1,7-liter CTDi-diesel met 100 pk, die was uitgerust met common-rail technologie en turbolading. Deze Honda Civic Diesel bood een brandstofverbruik van slechts 4,8 liter per 100 km en was aanzienlijk verfijnder dan eerdere dieselvarianten, maar haalde niet de betrouwbaarheid van de benzinemotoren.
Honda Civic motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Waardering |
1.4 D14Z |
90 PK |
6,2 l/100 km |
Tandriem elke 100.000 km |
Goed |
1.6 D16V |
110 PK |
6,8 l/100km |
Bewezen technologie |
Zeer goed |
1.7 i-VTEC D17A |
115 PK |
6,0 l/100 km |
Evenwichtig en zuinig |
Zeer goed |
2.0 i-VTEC K20A3 |
160 PK |
7,5 l/100km |
Hoogwaardige K-serie |
Zeer goed |
2.0 i-VTEC K20A |
200 PK |
8,8 l/100km |
Sportmotor, regelmatig onderhoud |
Goed |
1.7 CTDi |
100 PK |
4,8 l/100km |
Turbocompressor, injectiepomp |
Gemiddeld |
Honda Civic motoren: Generatie VIII (2005-2011)

De achtste generatie Honda Civic was een van de meest controversiële vanwege het futuristische ontwerp, maar bleef betrouwbare motoren bieden. Deze Honda Civic motoren haalden doorgaans 280.000 tot 380.000 kilometer, waarbij de i-VTEC technologie verder werd verfijnd. Grote reparaties waren meestal nodig na 180.000 tot 220.000 kilometer, voornamelijk waterpompen en soms distributieriemen. Het absolute hoogtepunt was de 2,0-liter i-VTEC K20Z4 met 201 pk in de Type R, die werd beschouwd als een van de beste atmosferische motoren van zijn tijd. Deze generatie introduceerde ook Honda's eerste hybride aandrijving in Europa en gaf de toekomstige richting van het merk aan.
Honda Civic benzinemotoren: Generatie VIII (2005-2011)
Het Honda Civic benzinemotorengamma richtte zich op de bewezen i-VTEC technologie met motoren van 1,4 tot 2,0 liter. De 1,4-liter i-VTEC met 100 pk vormde de basis en bleek bijzonder zuinig. De 1,8-liter i-VTEC R18A met 140 pk werd de volumemotor en bood een goede balans tussen prestaties en brandstofverbruik. Voor sportieve rijders was er de 2,0-liter i-VTEC K20Z4 met 201 pk in de Type R. Deze Honda Civic motoren werden gekenmerkt door hun soepele loop en betrouwbaarheid, waarbij de 1,8-liter i-VTEC werd beschouwd als de beste allround motor van deze generatie - hij was zuinig, duurzaam en bood voldoende vermogen voor dagelijks gebruik.
Honda Civic dieselmotoren: Generatie VIII (2005-2011)
Honda koos voor de doorontwikkelde 2,2-liter i-CTDi diesel met 140 pk, die aanzienlijk meer vermogen bood dan zijn voorganger. Deze Honda Civic diesel haalde een brandstofverbruik van 5,2 liter per 100 km en was uitgerust met een roetfilter, maar had af en toe last van problemen met de hogedrukpomp.
Honda Civic hybride aandrijving: Generatie VIII (2005-2011)
Voor het eerst werd een Honda Civic Hybrid aangeboden met een 1,3-liter IMA-systeem (Integrated Motor Assist), dat 95 pk systeemvermogen leverde. Het brandstofverbruik was slechts 4,4 liter per 100 km, maar de complexiteit van het systeem leidde tot hogere onderhoudskosten.
Honda Civic motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Beoordeling |
1.4 i-VTEC |
100 PK |
5,8 l/100km |
Zeer zuinig en betrouwbaar |
Zeer goed |
1.8 i-VTEC R18A |
140 PK |
6,2 l/100km |
Beste allround motor |
Zeer goed |
2.0 i-VTEC K20Z4 |
201 PK |
8,0 l/100km |
Atmosferische sportmotor |
Zeer goed |
2.2 i-CTDi |
140 PK |
5,2 l/100km |
Hogedrukpomp, roetfilter |
Gemiddeld |
1.3 IMA Hybride |
95 PK |
4,4 l/100km |
Complexe technologie, accuproblemen |
Matig |
Honda Civic motoren: Generatie IX (2011-2017)

De negende generatie Honda Civic bracht een complete herschikking met zich mee en introduceerde voor het eerst turbolading in het gamma. Deze Honda Civic-motoren bleven een respectabele 250.000 tot 350.000 kilometer halen, hoewel de nieuwe turbomotoren iets onderhoudsintensiever waren dan hun voorgangers. Grote reparaties waren meestal nodig na 150.000 tot 200.000 kilometer, voornamelijk aan turboladers en waterpompen. De absolute topmotor was de 2,0-liter VTEC Turbo K20C1 met 310 pk in de Type R, die werd beschouwd als een van de beste turbomotoren in zijn klasse. Deze generatie markeerde ook het einde van atmosferische motoren met hoge toerentallen en het begin van het turbotijdperk bij Honda.
Honda Civic benzinemotoren: Generatie IX (2011-2017)
Het Honda Civic benzinemotorengamma werd gerevolutioneerd met zowel atmosferische als turbomotoren. De 1,4-liter i-VTEC met 100 pk en de 1,8-liter i-VTEC met 142 pk zetten de beproefde traditie voort. Nieuwe toevoegingen waren de 1,5-liter VTEC Turbo met 182 pk en de 2,0-liter VTEC Turbo K20C1 met 310 pk in de Type R. Deze Honda Civic-motoren combineerden voor het eerst turbolading met VTEC-technologie en boden een hoog koppel, zelfs bij lage toerentallen. De 1,5-liter VTEC Turbo bleek de meest uitgebalanceerde motor van deze generatie te zijn, terwijl de 2,0-liter Turbo in de Type R nieuwe normen stelde voor prestaties en rijdynamiek.
Honda Civic dieselmotoren: Generatie IX (2011-2017)
Honda introduceerde de nieuwe 1,6-liter i-DTEC diesel met 120 pk, die aanzienlijk efficiënter en verfijnder was dan zijn voorganger. Deze Honda Civic Diesel bood een brandstofverbruik van slechts 3,8 liter per 100 km en was uitgerust met de nieuwste common-rail technologie, maar vertoonde af en toe problemen met het roetfilter op korte ritten.
Honda Civic motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Waardering |
1.4 i-VTEC |
100 PK |
5,9 l/100km |
Bewezen technologie |
Zeer goed |
1.8 i-VTEC |
142 PK |
6,4 l/100km |
Betrouwbare allrounder |
Zeer goed |
1.5 VTEC Turbo |
182 PK |
6,0 l/100km |
Goed uitgebalanceerde turbomotor |
Zeer goed |
2.0 VTEC Turbo K20C1 |
310 PK |
8,8 l/100km |
Sportieve motor, hoge onderhoudskosten |
Goed |
1.6 i-DTEC |
120 PK |
3,8 l/100km |
Deeltjesfilter voor korte ritten |
Gemiddeld |
Honda Civic motoren: Generatie X (2017-2021)

De tiende generatie Honda Civic perfectioneerde de turbotechnologie en bood een van de meest geavanceerde motorprogramma's van het merk. Deze Honda Civic-motoren haalden doorgaans 280.000 tot 400.000 kilometer, waarbij de turbomotoren aanzienlijk betrouwbaarder waren dan in de vorige generatie. Grote reparaties waren meestal pas nodig na 200.000 tot 250.000 kilometer, voornamelijk waterpompen en af en toe een turbolader. Het absolute hoogtepunt was de herziene 2,0-liter VTEC Turbo K20C1 met 320 pk in de Type R, die nog meer vermogen en een betere betrouwbaarheid bood. Deze generatie introduceerde ook voor het eerst een CVT automatische transmissie bij Honda en demonstreerde de volwassenheid van turbotechnologie.
Honda Civic benzinemotoren: Generatie X (2017-2021)
Het Honda Civic benzinemotorengamma richtte zich volledig op turbomotoren met de 1,0-liter VTEC Turbo (129 pk), de 1,5-liter VTEC Turbo (182 pk) en de 2,0-liter VTEC Turbo (320 pk). De nieuwe 1,0-liter driecilinder turbo was een verrassing en bood indrukwekkende prestaties ondanks zijn kleine formaat. Deze Honda Civic-motoren werden gekenmerkt door hun efficiëntie en hoge koppel, zelfs bij lage toerentallen. De 1,5-liter VTEC turbo werd de beste motor van deze generatie - hij was zuinig, krachtig en betrouwbaar, met een brandstofverbruik van slechts 5,7 liter per 100 km.
Honda Civic dieselmotoren: Generatie X (2017-2021)
De beproefde 1,6-liter i-DTEC diesel werd doorontwikkeld en bood nu 120 pk met een nog betere efficiëntie. Deze Honda Civic Diesel behaalde een brandstofverbruik van slechts 3,7 liter per 100 km, maar bleef een nicheoplossing door de toenemende elektrificatie.
Honda Civic motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Beoordeling |
1.0 VTEC Turbo |
129 PK |
5,2 l/100 km |
Driecilinder soepelheid |
Goed |
1.5 VTEC Turbo |
182 PK |
5,7 l/100km |
Beste allround motor |
Zeer goed |
2.0 VTEC Turbo K20C1 |
320 PK |
8,5 l/100km |
Sportieve motor, betrouwbaarder dan voorganger |
Zeer goed |
1.6 i-DTEC |
120 PK |
3,7 l/100km |
Roetfilter, niet veel gebruikt |
Gemiddeld |
Honda Civic motoren: Generatie XI (2021-heden)
De huidige generatie Honda Civic zet volledig in op elektrificatie en vertegenwoordigt Honda's toekomstvisie met uitsluitend geëlektrificeerde aandrijflijnen. Alle benzinemotoren zijn nu uitgerust met e:HEV hybride technologie, die een indrukwekkende efficiëntie biedt. Omdat de generatie pas sinds 2021 op de markt is, is er nog geen langetermijnervaring beschikbaar, maar de eerste tests laten veelbelovende benaderingen zien. De topmotor is de 2,0-liter e:HEV hybride met een systeemvermogen van 184 pk, die sportieve rijprestaties combineert met uitzonderlijke efficiëntie. De nieuwe e:HEV technologie belooft een levensduur van meer dan 350.000 kilometer, omdat de verbrandingsmotor optimaal wordt ondersteund.
Honda Civic Hybrid Drive: Generatie XI (2021-heden)
Het motorengamma van de Honda Civic bestaat uitsluitend uit e:HEV hybride aandrijvingen met twee varianten: de 1,5-liter e:HEV met 131 pk en de 2,0-liter e:HEV met 184 pk systeemvermogen. Deze Honda Civic-motoren maken gebruik van Honda's innovatieve e:HEV-technologie, waarbij de elektromotor primair verantwoordelijk is voor de aandrijving en de benzinemotor voornamelijk als generator fungeert. De 2,0-liter e:HEV wordt als bijzonder succesvol beschouwd en ontpopt zich als de beste motor van deze generatie - hij biedt een naadloze vermogensafgifte en is tot nu toe vrij van grote productieproblemen.
Honda Civic benzinemotoren: Generatie XI (2021-heden)
Klassieke benzinemotoren zonder elektrificatie bestaan niet meer. Alle Honda Civic-motoren zijn nu volledige hybrides met e:HEV-technologie, die een compleet nieuwe rijervaring bieden. De 1,5-liter e:HEV combineert een Atkinson-cyclus benzinemotor met twee elektromotoren en bereikt een brandstofverbruik van slechts 4,2 liter per 100 km.
Honda Civic motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Waardering |
1.5 e:HEV |
131 PK |
4,2 l/100km |
Nieuwe technologie, nog geen ervaring op lange termijn |
Zeer goed |
2.0 e:HEV |
184 PK |
4,5 l/100km |
Innovatieve e:HEV technologie |
Zeer goed |
Conclusie: De beste Honda Civic-motoren van alle generaties
De ontwikkeling van Honda Civic motoren laat een indrukwekkende continuïteit zien op het gebied van betrouwbaarheid en innovatie. Terwijl de vroege atmosferische motoren indruk maakten met hun lange levensduur, hebben de moderne turbo's en hybride aandrijvingen nieuwe normen gesteld voor efficiëntie en prestaties. Honda Civic motoren staan van oudsher voor betrouwbaarheid, lage onderhoudskosten en hoge kilometrage - eigenschappen die ook in de huidige generatie met e:HEV technologie worden voortgezet.
- Beste Honda Civic benzinemotor:
De 1,5-liter VTEC Turbo (Generatie X) combineert geavanceerde turbotechnologie met bewezen betrouwbaarheid van Honda en biedt een uitstekende balans tussen prestaties, efficiëntie en duurzaamheid.
- Beste Honda Civic dieselmotor:
De 1,6-liter i-DTEC (Generatie IX & X) biedt de beste combinatie van efficiëntie en dagelijkse bruikbaarheid, hoewel dieselmotoren bij Honda nooit de bekendheid van benzinemotoren hebben bereikt.
- Beste Honda Civic hybride motor:
De 2,0-liter e:HEV (Generatie XI) met zijn innovatieve full hybrid technologie, die een nieuw tijdperk van efficiëntie en rijdynamiek inluidt.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Honda Civic biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.