Inhoudsopgave
Renault Scénic-motoren
Sinds de lancering in 1996 heeft de Renault Scénic zich gevestigd als pionier in het segment van compacte bestelwagens, met een gevarieerd aanbod van Renault Scénic-motoren over vier generaties. Elke generatie heeft nieuwe technologieën en andere sterke punten gebracht, waarbij het Franse merk zich altijd heeft gericht op innovatie en gezinsvriendelijkheid.

Renault Scénic motoren: Historische generaties I & II (1996-2009)
De eerste twee generaties van de Renault Scénic kenmerkten het segment van de compacte bestelwagens en vestigden de reputatie van praktische gezinsauto's met een gemiddelde betrouwbaarheid. De kilometerstand varieerde sterk afhankelijk van het motortype: terwijl de beproefde 1.9 dCi diesels met goed onderhoud gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer haalden, hadden de vroege 2.0-liter benzinemotoren vaak dure reparaties aan de cilinderkoppakking of versnellingsbak nodig tussen de 150.000 en 200.000 kilometer. De absolute topmotor van de historische generaties was de 1.9 dCi met 120 pk van de tweede generatie, die kracht, betrouwbaarheid en zuinigheid optimaal combineerde. De eerste generatie (1996-2003) introduceerde het segment, terwijl de tweede generatie (2003-2009) aanzienlijke verbeteringen bracht in kwaliteit en motoraanbod.
Renault Scénic benzinemotoren: Historische generaties I & II (1996-2009)
Het Renault Scénic benzinemotorengamma van de eerste generatie bestond voornamelijk uit atmosferische motoren: de 1,4-liter met 95 pk diende als instapmotor, terwijl de 1,6-liter met 90-110 pk en de 2,0-liter met 140 pk de bovenkant van het gamma afrondden. In de tweede generatie werden moderne motoren toegevoegd: de 1,4-liter met 98 pk, de 1,6-liter met 113 pk en de krachtige 2,0-liter met 136 pk. Deze Renault Scénic-motoren hadden last van typische problemen van Franse benzinemotoren: schade aan de cilinderkoppakking, problemen met de distributieketting en af en toe schade aan de versnellingsbak maakten ze tot de meest problematische motoren van beide generaties. De beste benzinemotor was de 1,6-liter 113 pk tweede generatie, die een goede balans bood tussen prestaties en betrouwbaarheid.
Renault Scénic dieselmotoren: Historische generaties I & II (1996-2009)
De diesels van de Renault Scénic werden aanvankelijk gedomineerd door de 1.9 dTi met 80 pk in de eerste generatie, maar deze werd al snel vervangen door de modernere 1.9 dCi. De 1.9 dCi ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van beide generaties met verschillende vermogensniveaus van 102 tot 120 pk. De varianten met common-rail injectie die vanaf 2003 werden geproduceerd bleken bijzonder duurzaam en zuinig te zijn. Deze Renault Scénic dCi motoren boden een uitstekende combinatie van prestaties, verbruik en betrouwbaarheid, ook al hadden ze af en toe problemen met de turbocompressor of het injectiesysteem.
Renault Scénic motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1,4 16V | 95-98 PK | 7,5-8,2 l/100km | Cilinderkoppakking, distributieketting | Matig |
1,6 16V | 90-113 PK | 7,8-8,5 l/100km | Versnellingsbak, waterpomp | Gemiddeld |
2,0 16V | 136-140 PK | 8,8-9,5 l/100km | Cilinderkoppakking, versnellingsbak | Problematisch |
1.9 dTi | 80 PK | 6,5-7,0 l/100km | Luid, verouderde technologie | Gemiddeld |
1.9 dCi | 102-120 PK | 5,8-6,5 l/100km | Turbocompressor, brandstofinjectie | Goed |

Renault Scénic motoren: Generatie III (2009-2016)
De derde generatie Renault Scénic betekende een grote technologische sprong voorwaarts met modernere motoren en verbeterde kwaliteit. Bij goed onderhoud halen de meeste motoren van deze generatie 250.000 tot 300.000 kilometer, waarbij de 1.5 dCi diesels als bijzonder duurzaam worden beschouwd. Grote motorstoringen kwamen minder vaak voor, maar de Renault Scénic benzinemotoren bleven gevoelig voor problemen met de distributieketting en de cilinderkoppakking. Het absolute hoogtepunt was de 1.5 dCi met 110 pk - een technisch meesterwerk met een uitstekende efficiëntie en hoge betrouwbaarheid. Deze generatie introduceerde ook voor het eerst moderne turbobenzinemotoren en verbeterde dieseltechnologie.
Renault Scénic benzinemotoren: Generatie III (2009-2016)
Het Renault Scénic benzinemotorengamma omvatte de beproefde 1,6-liter met 110 pk en de nieuwe 1.4 TCe met 130 pk als eerste turbobenzinemotor in het gamma. De 2.0-liter met 140 pk rondde de top van het gamma af. Deze Renault Scénic-motoren vertoonden aanzienlijke verbeteringen ten opzichte van hun voorgangers, maar de typische zwakke punten bleven: De 1.4 TCe had last van problemen met de distributieketting en de turbocompressor, terwijl de 2.0-liter gevoelig bleef voor schade aan de cilinderkoppakking. De meest betrouwbare benzinemotor was de 1.6-liter met 110 pk, die beproefde technologie bood zonder turbo.
Renault Scénic dieselmotoren: Generatie III (2009-2016)
De Renault Scénic 1.5 dCi (K9K) werd aangeboden in verschillende vermogensniveaus van 95 tot 110 pk en werd het middelpunt van het motorengamma. Daarnaast was er de grotere 1.6 dCi met 130 pk (vanaf 2011) voor meer vermogen. Alle Renault Scénic diesels hadden moderne common-rail injectie met roetfilters. De Renault Scénic 1.5 dCi met 110 pk bleek de meest betrouwbare en efficiënte motor van deze generatie, met een testverbruik van slechts 4,2-4,8 liter per 100 km en een hoge betrouwbaarheid - ideaal voor frequente bestuurders en gezinnen.
Renault Scénic motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1,6 16V | 110 PK | 7,2-7,8 l/100km | Waterpomp, thermostaat | Goed |
1.4 TCe | 130 PK | 6,8-7,5 l/100km | Distributieketting, turbolader | Matig |
2,0 16V | 140 PK | 8,5-9,2 l/100km | Cilinderkoppakking | Problematisch |
1.5 dCi | 95-110 PK | 4,2-4,8 l/100km | Zeer robuust | Zeer goed |
1.6 dCi | 130 PK | 4,8-5,4 l/100km | Af en toe turbolader | Goed |

Renault Scénic motoren: Generatie IV (2016-2023)
De vierde en laatste generatie Renault Scénic is volledig gebaseerd op moderne turbomotoren en elektrificatie. Deze generatie haalt 200.000 tot 280.000 kilometer bij goed onderhoud, waarbij de 1.5 dCi diesels nog steeds als bijzonder duurzaam worden beschouwd. De benzinemotoren vertoonden aanzienlijke verbeteringen in betrouwbaarheid, maar er bleven enkele zwakke punten. De absolute topmotor was de 1.5 dCi Blue met 120 pk - een ultramoderne diesel met een uitstekende efficiëntie en betrouwbaarheid. Deze generatie introduceerde ook de eerste hybride Scénic en vertegenwoordigde Renaults overgang naar elektrische mobiliteit.
Renault Scénic benzinemotoren: Generatie IV (2016-2023)
Het Renault Scénic benzinemotorengamma bestond uitsluitend uit turbomotoren: de 1.3 TCe met 115, 140 en 160 pk en de 1.7 Blue dCi met 150 pk. Deze Renault Scénic-motoren toonden zich aanzienlijk betrouwbaarder dan hun voorgangers. De 1.3 TCe met 140 pk ontwikkelde zich tot de beste benzinemotor van deze generatie - hij bood een soepele vermogensafgifte en was aanzienlijk minder gevoelig voor problemen met de distributieketting dan voorgaande turbomotoren. Desondanks hadden alle turbobenzinemotoren af en toe problemen met de ontsteking en de turbocompressor bij hoge kilometrages.
Renault Scénic dieselmotoren: Generatie IV (2016-2023)
De Renault Scénic 1.5 dCi Blue (K9K) werd aangeboden in vermogens van 95 tot 120 pk en zette het succesverhaal van de beproefde motor voort. De 1.7 Blue dCi met 120 en 150 pk completeerde de bovenkant van het gamma. Alle Renault Scénic diesels waren voorzien van de allernieuwste common-rail injectie met SCR-katalysator en roetfilter. De Renault Scénic 1.5 dCi Blue met 120 pk bleek de meest betrouwbare motor van deze generatie, met een testverbruik van slechts 3,8-4,5 liter per 100 km en een uitstekende betrouwbaarheid.
Renault Scénic Hybrid Drive: Generatie IV (2016-2023)
Vanaf 2022 werd de Renault Scénic E-Tech Hybrid met 140 pk systeemvermogen aangeboden. Deze combineerde een 1,6-liter benzinemotor met twee elektromotoren en bood innovatieve hybride technologie, maar met complexe techniek en af en toe problemen met de automatische transmissie.
Renault Scénic motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.3 TCe | 115-160 PK | 6,2-7,1 l/100km | Af en toe ontsteking, turbo | Goed |
1.7 Blauwe dCi | 150 PK | 5,2-5,8 l/100km | Complex, af en toe injectie | Gemiddeld |
1.5 dCi Blauw | 95-120 PK | 3,8-4,5 l/100km | Zeer robuust | Zeer goed |
E-Tech hybride | 140 PK | 3,5 l/100km | Complexe versnellingsbak | Goed |

Conclusie: De beste Renault Scénic motoren van alle generaties
De evolutie van de Renault Scénic motoren laat duidelijk de verandering zien van eenvoudige atmosferische motoren naar ultramoderne turbo en hybride aandrijflijnen. Terwijl de dieselmotoren van de Renault Scénic betrouwbaar zijn gebleven en voortdurend zijn verbeterd gedurende alle generaties, worstelden de benzinemotoren lange tijd met typische Franse motorproblemen voordat ze veel betrouwbaarder werden in de vierde generatie. De hybride technologie van de nieuwste generatie laat de innovatieve kracht van Renault zien, ook al brengt de complexiteit nieuwe uitdagingen met zich mee.
- Beste Renault Scénic benzinemotor:
De Renault Scénic 1.3 TCe (140 pk, generatie IV) combineert moderne turbotechnologie met aanzienlijk verbeterde betrouwbaarheid en goede efficiëntie.
- Beste Renault Scénic dieselmotor:
De Renault Scénic 1.5 dCi Blue (120 pk, Generation IV) biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en alledaags gebruiksgemak voor alle generaties.
- Beste Renault Scénic hybride motor:
De Renault Scénic E-Tech Hybrid (140 pk, Generation IV) met zijn innovatieve hybride technologie en lage brandstofverbruik, ondanks zijn complexe technologie.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Renault Scénic biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering.