Inhoudsopgave
Renault Grand Scénic motoren
Sinds de lancering in 1999 is de Renault Grand Scénic een pionier in het segment van compacte bestelwagens, met een gevarieerd motorenaanbod over vier generaties. Elke generatie bracht nieuwe technologieën en verschillende sterke en zwakke punten met zich mee, met een technologische evolutie die varieerde van eenvoudige atmosferische motoren tot moderne hybride aandrijflijnen.

Renault Grand Scénic generatie I (1999-2003)
De eerste generatie Renault Grand Scénic was een pioniersperiode voor Renault in het segment van compacte bestelwagens en werd gekenmerkt door robuuste, maar technisch nog steeds eenvoudige motoren. De kilometerstand varieerde sterk per motortype: terwijl de beproefde 1.9 dCi diesels met goed onderhoud gemakkelijk 350.000 tot 450.000 kilometer haalden, hadden de benzinemotoren tussen de 200.000 en 250.000 kilometer vaak dure reparaties nodig aan de bobines of het injectiesysteem. De motoren van deze generatie waren nog steeds heel gemakkelijk te onderhouden en te repareren. De absolute topmotor van deze generatie was de 1.9 dCi met 102 pk, die kracht, betrouwbaarheid en zuinigheid optimaal combineerde en werd beschouwd als een van de beste dieselmotoren van zijn tijd.
Renault Grand Scénic benzinemotoren: Generatie I (1999-2003)
Het Renault Grand Scénic benzinemotorengamma bestond voornamelijk uit atmosferische motoren zonder turbo. De 1.4 16V met 70 kW (95 pk) was verkrijgbaar als instapmotor, later gevolgd door de krachtigere 1.6 16V met 80 kW (109 pk). De krachtigste Renault Grand Scénic benzinemotor was een 2.0 16V met 103 kW (140 pk), die voldoende vermogen bood maar een relatief hoog brandstofverbruik had. Deze Renault Grand Scénic-motoren hadden last van typische problemen van begin jaren 2000: defecte bobines, problemen met de lambdasonde en af en toe problemen met het injectiesysteem maakten ze tot de onderhoudsintensievere motoren van deze generatie.
Renault Grand Scénic dieselmotoren: Generatie I (1999-2003)
De Renault Grand Scénic diesels werden gedomineerd door de legendarische 1.9 dCi met verschillende vermogens van 75 kW (102 pk) tot 88 kW (120 pk). Deze Renault Grand Scénic dCi motor ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare aandrijving van de hele generatie - met name de common-rail injectie bleek zeer duurzaam en zuinig. Deze Renault Grand Scénic dCi motoren boden een uitstekende combinatie van prestaties, verbruik en betrouwbaarheid. Er was ook een kleinere 1.5 dCi met 60 kW (82 pk), maar deze kwam minder vaak voor en werd voornamelijk gebruikt in basismotoren.
Renault Grand Scénic motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1,4 16V | 95 PK | 7,8-8,5 l/100km | Bobines, lambdasonde | Gemiddeld |
1,6 16V | 109 PK | 8,2-8,8 l/100km | Injectiesysteem, bobines | Gemiddeld brandstofverbruik |
2,0 16V | 140 PK | 9,1-9,8 l/100km | Hoog verbruik, bobines | Matig |
1.5 dCi | 82 PK | 5,2-5,8 l/100km | Niet gebruikelijk | Goed |
1.9 dCi | 102-120 PK | 5,8-6,2 l/100km | Zeer robuust en zuinig | Zeer goed |

Renault Grand Scénic generatie II (2003-2009)
De tweede generatie Renault Grand Scénic betekende een belangrijke technologische sprong en introduceerde moderne motortechnologieën. Met goed onderhoud halen de meeste motoren van deze generatie gemakkelijk 250.000 tot 300.000 kilometer, waarbij de 1.9 dCi diesels nog steeds als bijzonder duurzaam worden beschouwd. Nieuwe problemen ontstonden door complexere elektronica en de introductie van turbo's in de benzinemotoren. Het absolute hoogtepunt was de 1.9 dCi met 130 pk - een technisch hoogstandje met variabele turbocompressorgeometrie die zowel vermogen als efficiëntie bood. Moderne directe benzine-injectie werd ook voor het eerst geïntroduceerd, hoewel deze aanvankelijk met kinderziektes kampte.
Renault Grand Scénic benzinemotoren: Generatie II (2003-2009)
Moderne technologieën werden toegevoegd aan het Renault Grand Scénic benzinemotorengamma. De beproefde 1.6 16V bleef in het programma met 83 kW (113 pk), maar werd aangevuld met de nieuwe 2.0 16V met 99 kW (135 pk). Vanaf 2005 werd de innovatieve 2.0 Turbo met 120 kW (163 pk) toegevoegd, de eerste turbobenzinemotor in de Renault Grand Scénic. Deze Renault Grand Scénic turbomotoren bleken echter problematisch, met frequente defecten aan de turbocompressor en intercooler. De meest betrouwbare benzinemotor bleef de 1.6 16V, hoewel deze vaak als ondergemotoriseerd werd beschouwd voor het gewicht van de Grand Scénic.
Renault Grand Scénic dieselmotoren: Generatie II (2003-2009)
De beproefde Renault Grand Scénic 1.9 dCi werd verder ontwikkeld en aangeboden met verschillende vermogensniveaus van 88 kW (120 pk) tot 96 kW (130 pk). Nieuw was de kleinere 1.5 dCi met 63 kW (86 pk) en 76 kW (103 pk). De Renault Grand Scénic 1.9 dCi met 130 pk ontwikkelde zich tot de beste motor van deze generatie - de variabele turbocompressorgeometrie zorgde voor uitstekende rijprestaties met een laag brandstofverbruik. Deze Renault Grand Scénic dCi motoren voldeden al aan Euro 4 en bleven een uitstekende betrouwbaarheid bieden, waarbij de 1.5 dCi bijzonder zuinig was.
Renault Grand Scénic motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1,6 16V | 113 PK | 7,9-8,4 l/100km | Ondergemotoriseerd, maar robuust | Goed |
2,0 16V | 135 PK | 8,7-9,3 l/100km | Direct ingespoten gevoelig | Gemiddeld |
2.0 Turbo | 163 PK | 9,2-9,8 l/100km | Turbocompressor, interkoeler | Problematisch |
1.5 dCi | 86-103 PK | 4,9-5,4 l/100km | Zeer zuinig en robuust | Zeer goed |
1.9 dCi | 120-130 PK | 5,7-6,1 l/100km | Variabele geometrie, zeer goed | Zeer goed |

Renault Grand Scénic generatie III (2009-2016)
De derde generatie Renault Grand Scénic bracht een compleet nieuwe generatie motoren met zich mee en richtte zich steeds meer op downsizing-technologie. De betrouwbaarheid varieerde sterk tussen de verschillende motortypen: Terwijl de beproefde dCi-diesels nog steeds 300.000 tot 400.000 kilometer haalden, kampten de nieuwe kleine turbobenzinemotoren met diverse problemen. Vooral de 1.2 TCe motoren ontwikkelden zich tot de meest problematische motoren in de serie met veelvuldige schade aan de turbolader en problemen met de distributieketting. De absolute topmotor van deze generatie was de 1.6 dCi met 130 pk, die bewezen dieselbetrouwbaarheid combineerde met moderne efficiëntie. Voor het eerst werd ook een elektrische aandrijving aangeboden, hoewel deze slechts in kleine aantallen werd geproduceerd.
Renault Grand Scénic benzinemotoren: Generatie III (2009-2016)
Het Renault Grand Scénic benzinemotorengamma werd volledig herzien en gericht op downsizing technologie. De nieuwe 1.2 TCe was verkrijgbaar met 85 kW (115 pk) en 96 kW (130 pk), maar bleek erg problematisch. Daarnaast was er de beproefde 1.6 16V met 81 kW (110 pk) als atmosferische motor en de krachtigere 2.0 16V met 103 kW (140 pk). De Renault Grand Scénic 1.2 TCe ontwikkelde zich tot de meest problematische motor van deze generatie - schade aan de turbolader vanaf 80.000 kilometer, problemen met de distributieketting en olieverbruik maakten het een van de meest onbetrouwbare motoren in het Renault-gamma. De meest betrouwbare benzinemotor bleef de 1.6 16V atmosferische motor, die echter naar moderne maatstaven als verouderd werd beschouwd.
Renault Grand Scénic dieselmotoren: Generatie III (2009-2016)
Het dieselgamma van de Renault Grand Scénic werd uitgebreid met moderne Euro 5-conforme motoren. De beproefde 1.5 dCi was verkrijgbaar met 78 kW (106 pk) en 81 kW (110 pk), terwijl de nieuwe 1.6 dCi verkrijgbaar was met 96 kW (130 pk) en 118 kW (160 pk). De Renault Grand Scénic 1.6 dCi met 130 pk werd de beste motor van deze generatie en bood een perfecte balans tussen prestaties, verbruik en betrouwbaarheid. Deze Renault Grand Scénic dCi motoren waren voorzien van moderne common-rail injectie met roetfilters en voldeden aan de Euro 5 norm. De 1.5 dCi bleef de zuinigste motor in het gamma, terwijl de 1.6 dCi met 160 pk voor sportieve prestaties zorgde.
Renault Grand Scénic elektrische aandrijving: Generatie III (2009-2016)
Vanaf 2012 werd voor het eerst een Renault Grand Scénic Electric met een vermogen van 60 kW (82 pk) aangeboden. Deze puur elektrische aandrijving had een actieradius van ongeveer 160 kilometer en was vooral bedoeld voor stadsritten. De productie bleef echter erg laag, omdat er nog geen vraag was naar elektrische bestelwagens.
Renault Grand Scénic motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.2 TCe | 115-130 PK | 6,8-7,4 l/100km | Turbolader, distributieketting, olieverbruik | Problematisch |
1,6 16V | 110 PK | 7,6-8,2 l/100km | Verouderd, maar robuust | Gemiddeld |
2,0 16V | 140 PK | 8,4-9,0 l/100km | Hoog brandstofverbruik | Matig |
1.5 dCi | 106-110 PK | 4,6-5,1 l/100km | Zeer zuinig en betrouwbaar | Zeer goed |
1.6 dCi | 130-160 PK | 5,2-5,8 l/100km | Beste balans tussen alle kenmerken | Zeer goed |
Elektrisch | 82 PK | 0 l/100km + elektriciteit | Lage actieradius, niet erg gebruikelijk | Gemiddeld |

Renault Grand Scénic generatie IV (2016-2023)
De vierde en laatste generatie Renault Grand Scénic markeerde het einde van een tijdperk en vertrouwde volledig op moderne motortechnologieën. De betrouwbaarheid verbeterde aanzienlijk ten opzichte van de derde generatie: de meeste motoren haalden 250.000 tot 350.000 kilometer bij goed onderhoud. De problematische 1.2 TCe motoren werden herzien en vertoonden aanzienlijk minder problemen, terwijl de dCi diesels hun sterke punten bleven uitspelen. De absolute topmotor van deze generatie was de 1.7 Blue dCi met 150 pk - een compleet nieuwe motor die state-of-the-art technologie combineerde met bewezen dieselbetrouwbaarheid. Voor het eerst werd ook een hybride aandrijving aangeboden, hoewel deze alleen in de laatste productiejaren leverbaar was.
Renault Grand Scénic benzinemotoren: Generatie IV (2016-2023)
Het Renault Grand Scénic benzinemotorengamma werd uitgebreid met verbeterde versies van de vertrouwde motoren. De herziene 1.2 TCe was verkrijgbaar met 85 kW (115 pk) en 96 kW (130 pk) en vertoonde aanzienlijk minder problemen dan zijn voorganger. Nieuw was de 1.3 TCe met 103 kW (140 pk) en 118 kW (160 pk), die werd ontwikkeld in samenwerking met Mercedes-Benz. De Renault Grand Scénic 1.3 TCe ontwikkelde zich tot de beste benzinemotor van deze generatie - hij bood een uitstekende combinatie van prestaties, verbruik en betrouwbaarheid. De herziene 1.2 TCe motoren vertoonden minder problemen, maar bleven kwetsbaarder dan de dieselalternatieven.
Renault Grand Scénic dieselmotoren: Generatie IV (2016-2023)
Het dieselgamma van de Renault Grand Scénic werd uitgebreid met de gloednieuwe 1.7 Blue dCi. Deze was verkrijgbaar met 88 kW (120 pk) en 110 kW (150 pk) en verving de beproefde 1.6 dCi. De beproefde 1.5 Blue dCi bleef in het programma met 85 kW (115 pk). De Renault Grand Scénic 1.7 Blue dCi met 150 pk ontwikkelde zich tot de beste motor van de hele generatie - hij bood de nieuwste Euro 6d-technologie met SCR-katalysator en AdBlue-injectie met behoud van een hoog betrouwbaarheidsniveau. Deze Renault Grand Scénic Blue dCi-motoren voldeden aan de strengste emissienormen en bleven de dieselefficiëntie bieden die je verwacht.
Renault Grand Scénic hybride aandrijflijn: Generatie IV (2016-2023)
Vanaf 2020 werd voor het eerst een Renault Grand Scénic Hybrid met 118 kW (160 pk) systeemvermogen aangeboden. Deze combineerde een 1,6-liter benzinemotor met een elektromotor en bood solide prestaties met een laag brandstofverbruik. De hybride technologie bleek betrouwbaar, maar was slechts in kleine aantallen leverbaar.
Renault Grand Scénic motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
---|---|---|---|---|
1.2 TCe | 115-130 PK | 6,2-6,8 l/100km | Verbeterd, maar nog steeds kwetsbaar | Gemiddeld |
1.3 TCe | 140-160 PK | 6,5-7,1 l/100km | Zeer goede samenwerking Mercedes | Zeer goed |
1.5 Blauwe dCi | 115 PK | 4,3-4,8 l/100km | Zeer zuinig en betrouwbaar | Zeer goed |
1.7 Blauwe dCi | 120-150 PK | 4,8-5,3 l/100km | Geavanceerde technologie, zeer goed | Zeer goed |
1.6 Hybride | 160 PK | 4,5-5,0 l/100km | Betrouwbaar, maar niet veel gebruikt | Goed |

Conclusie: De beste Renault Grand Scénic motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Renault Grand Scénic motoren toont duidelijk Renaults kracht in de dieselsector over alle generaties. Terwijl de Renault Grand Scénic dieselmotoren voortdurend indruk hebben gemaakt met hun hoge betrouwbaarheid en efficiëntie, kampten de turbobenzinemotoren met aanzienlijke problemen, vooral in de derde generatie. De vierde generatie bracht een aanzienlijke verbetering, waarbij de samenwerking met Mercedes-Benz vooral succesvol was bij de 1.3 TCe motoren.
- Beste Renault Grand Scénic benzinemotor:
De Renault Grand Scénic 1.3 TCe (140-160 pk, generatie IV) combineert moderne technologie met hoge betrouwbaarheid en uitstekende efficiëntie dankzij de samenwerking met Mercedes.
- Beste Renault Grand Scénic dieselmotor:
De Renault Grand Scénic 1.7 Blue dCi (150 pk, generatie IV) biedt de beste combinatie van geavanceerde Euro 6d-technologie, betrouwbaarheid en zuinigheid voor alle generaties.
- Beste Renault Grand Scénic hybride motor:
De Renault Grand Scénic 1.6 Hybrid (160 pk, Generation IV) met zijn uitgebalanceerde systeemprestaties en lage brandstofverbruik, ook al was hij maar in kleine aantallen leverbaar.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Renault Grand Scénic biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.