Inhoudsopgave
VW Multivan motoren
Sinds de introductie in 2003 heeft de VW Multivan zich gevestigd als een veelzijdige oplossing met een grote capaciteit en heeft gedurende drie generaties een geavanceerde reeks VW Multivan motoren aangeboden. Elke generatie heeft nieuwe technologieën en verschillende sterke punten gebracht, waarbij dieselmotoren traditioneel de hoofdrol spelen.

VW Multivan motoren: Generatie I (2003-2015)
De eerste generatie VW Multivan was gebaseerd op het T5 platform en werd gekenmerkt door robuuste, maar nog niet volledig ontwikkelde motoren. De kilometerstand varieerde aanzienlijk afhankelijk van het motortype en het onderhoud: terwijl de beproefde 2.5 TDI diesels met de juiste verzorging gemakkelijk 350.000 tot 450.000 kilometer haalden, hadden de vroege TSI benzinemotoren tussen 150.000 en 200.000 kilometer vaak dure reparaties nodig aan de distributieketting of de turbocompressor. Vooral de motoren uit de eerste productiefase (2003-2009) hadden vaak problemen met het injectiesysteem en de turbo. De absolute topmotor van deze generatie was de 2.5 TDI met 174 pk, die kracht, betrouwbaarheid en matige zuinigheid optimaal combineerde en vrijwel onverwoestbaar bleek.
VW Multivan benzinemotoren: Generatie I (2003-2015)
Het VW Multivan benzinemotorengamma was zeer eenvoudig in de eerste generatie en bestond voornamelijk uit de 2.0 TSI met verschillende vermogensniveaus van 150 tot 204 pk. Deze VW Multivan-motoren hadden last van typische problemen van de vroege TSI-generatie: problemen met de distributieketting, verhoogd olieverbruik en schade aan de turbocompressor maakten ze tot de meest problematische motoren van deze generatie. Hoewel de VW Multivan 2.0 TSI met 204 pk krachtig was, was hij niet erg populair vanwege het hoge brandstofverbruik van 9-11 liter per 100 km en de frequente gevoeligheid voor reparaties. Veel eigenaren meldden een olieverbruik tot een liter per 1.000 kilometer, wat bijzonder vervelend was in een voertuig met een grote cilinderinhoud.
VW Multivan dieselmotoren: Generatie I (2003-2015)
De VW Multivan diesels werden gedomineerd door de legendarische 2.5 TDI in verschillende vermogens van 130 tot 174 pk. De VW Multivan 2.5 TDI met 130 pk (2003-2009) was de instapmotor, terwijl de krachtigere varianten met 174 pk betere rijprestaties leverden. Deze VW Multivan TDI-motoren met hun robuuste pompverstuiverinspuiting bleken extreem duurzaam, ook al hadden ze af en toe problemen met de verstuivers en de hogedrukpomp. Vanaf 2009 werd de modernere 2.0 TDI met common-rail injectie toegevoegd, aanvankelijk met 140 pk, later ook met 180 pk. Deze VW Multivan diesels waren zuiniger en stiller dan hun 2,5-liter voorgangers, maar bereikten niet hun legendarische robuustheid.
VW Multivan motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
2.0 TSI | 150-204 PK | 9,0-11,0 l/100km | Distributieketting, olieverbruik, turbolader | Problematisch |
2.5 TDI | 130-174 PK | 7,5-8,5 l/100km | Injectiesproeiers, zeer robuust | Zeer goed |
2.0 TDI | 140-180 PK | 6,8-7,8 l/100km | Zuiniger, maar minder robuust | Goed |

VW Multivan motoren: Generatie II (2015-2023)
De tweede generatie VW Multivan (T6/T6.1) betekende een aanzienlijke kwaliteitssprong en wordt beschouwd als de meest evenwichtige van alle drie de generaties. De meeste motoren van deze generatie halen met goed onderhoud gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer, waarbij de 2.0 TDI dieselmotoren met 150 pk als bijzonder duurzaam en zuinig worden beschouwd. Grote motorstoringen zijn veel zeldzamer geworden en alleen de krachtige 2.0 TSI benzinemotoren blijven zwakke punten vertonen op het gebied van olieverbruik. Het absolute hoogtepunt was de 2.0 TDI met 204 pk - een technisch hoogstandje met bi-turbo-oplading dat zowel vermogen als efficiëntie bood. Moderne uitlaatgasreiniging met SCR-katalysator en AdBlue-injectie werd ook voor het eerst geïntroduceerd, wat de emissiewaarden aanzienlijk verbeterde.
VW Multivan benzinemotoren: Generatie II (2015-2023)
De VW Multivan benzinemotorreeks werd voortgezet met de beproefde 2.0 TSI, maar in een herziene vorm (EA888 Gen 3). Met vermogens van 150, 180 en 204 pk was de VW Multivan 2.0 TSI aanzienlijk betrouwbaarder dan zijn voorganger. De kleinere varianten met 150 pk bleken aanzienlijk betrouwbaarder, terwijl de krachtige VW Multivan TSI motoren met 204 pk af en toe problemen bleven vertonen met een verhoogd olieverbruik. De VW Multivan 2.0 TSI (EA888 Gen 3) ontwikkelde zich tot de beste benzinemotor in de hele geschiedenis van de Multivan, met slechts zeldzame meldingen van problemen met de distributieketting en een aanzienlijk lager olieverbruik.
VW Multivan dieselmotoren: Generatie II (2015-2023)
De VW Multivan 2.0 TDI (EA288) werd aangeboden in verschillende vermogensniveaus van 84 tot 204 pk. De basis was de VW Multivan 2.0 TDI met 102 pk, gevolgd door de populairdere varianten met 150 en 199 pk. Alle VW Multivan diesels hadden moderne common-rail injectie met SCR katalysator en AdBlue systeem. De VW Multivan 2.0 TDI met 150 pk bleek de meest betrouwbare en efficiënte motor van deze generatie, met een testverbruik van slechts 6,2-7,1 liter per 100 km en een hoge betrouwbaarheid - ideaal voor frequente bestuurders en zakenmensen. De 204 pk sterke bi-turbodiesel leverde indrukwekkende prestaties, maar was complexer en daardoor gevoeliger voor schade aan de turbolader.
VW Multivan motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
2.0 TSI | 150-204 PK | 8,5-9,8 l/100km | Af en toe olieverbruik (204 pk) | Goed |
2.0 TDI | 102-150 PK | 6,2-7,1 l/100km | Zeer robuust en zuinig | Zeer goed |
2.0 TDI Bi-Turbo | 199-204 PK | 7,0-7,8 l/100km | Turbocompressor, complex | Goed |

VW Multivan motoren: Generatie III (2021-heden)
De huidige generatie VW Multivan (T7) is voor het eerst gebaseerd op het MQB-platform en vertrouwt volledig op moderne motortechnologie met elektrificatie. Alle benzinemotoren zijn nu uitgerust met mild hybrid technologie, terwijl de plug-in hybrides een elektrisch bereik tot 50 kilometer bieden. Omdat de generatie pas sinds 2021 op de markt is, is er nog geen langetermijnervaring, maar de eerste tests laten veelbelovende benaderingen zien. De topmotor is de 1.4 eHybrid met een systeemvermogen van 218 pk, die sportieve rijprestaties combineert met een hoge efficiëntie. De mild hybrid technologie belooft een levensduur van meer dan 300.000 kilometer, omdat de elektrische ondersteuning de verbrandingsmotor ontlast. Voor het eerst in de geschiedenis van de Multivan is er geen klassieke dieselmotor meer - een controversiële beslissing die door veel ondernemers werd bekritiseerd.
VW Multivan mild hybride benzinemotor: Generatie III (2021-heden)
Het motoraanbod van de VW Multivan is gebaseerd op twee 1.5 eTSI motoren met 136 pk en 150 pk. Beide VW Multivan-motoren zijn voorzien van 48-volt mild hybridetechnologie met riem-startgenerator en cilinderuitschakeling. De VW Multivan 1.5 eTSI met 150 pk wordt beschouwd als bijzonder succesvol en ontwikkelt zich tot de beste motor van deze generatie - hij biedt een soepele vermogensafgifte over een breed toerentalbereik en heeft tot nu toe geen grote problemen gehad met de serieproductie. Een 2.0 TSI met 204 pk is ook verkrijgbaar, maar is minder aan te bevelen vanwege het hogere brandstofverbruik en het bekende EA888-probleem.
VW Multivan plug-in hybrides: Generatie III (2021-heden)
De VW Multivan eHybrid variant biedt een systeemvermogen van 218 pk met een elektrische actieradius tot 50 km. Deze VW Multivan motor combineert een 1.4 TSI met een 116 pk sterke elektromotor en biedt solide prestaties voor stadsritten, maar met beperkingen qua kofferruimte en een hoger gewicht. De VW Multivan 1.4 eHybrid blijkt betrouwbaar in de eerste tests, maar de complexiteit van het systeem betekent dat er hogere onderhoudskosten te verwachten zijn.
VW Multivan motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.5 eTSI | 136-150 PK | 7,2-7,8 l/100km | Tot nu toe geen serieproblemen | Zeer goed |
2.0 TSI | 204 PK | 8,5-9,2 l/100km | Bekend EA888 probleem | Gemiddeld |
1.4 eHybride | 218 PK | 1,8 l/100km + elektriciteit | Complex, zwaarder | Goed |

Conclusie: De beste VW Multivan motoren van alle generaties
De ontwikkeling van VW Multivan motoren laat duidelijk de verandering zien van robuuste maar dorstige diesels naar efficiënte, geëlektrificeerde benzinemotoren. Terwijl de VW Multivan dieselmotoren gedurende twee generaties de hoofdrol speelden en uiterst betrouwbaar bleken te zijn, markeert de derde generatie een complete paradigmaverschuiving. De nieuwe mild-hybride technologie belooft een veelbelovend alternatief voor bestuurders die waarde hechten aan efficiëntie en moderne technologie, ook al betreuren veel vakmensen de stopzetting van dieselmotoren.
- Beste VW Multivan benzinemotor:
De VW Multivan 1.5 eTSI (150 pk, Generatie III) combineert moderne mild-hybrid technologie met een hoge efficiëntie en een uitstekende betrouwbaarheid tot nu toe.
- Beste VW Multivan dieselmotor:
De VW Multivan 2.5 TDI (174 pk, generatie I) biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid, duurzaamheid en geschiktheid voor dagelijks gebruik in alle generaties.
- Beste VW Multivan hybride motor:
De VW Multivan 1.4 eHybrid (218 pk, Generatie III) met zijn elektrische actieradius tot 50 km en lage brandstofverbruik in stadsverkeer.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties VW Multivan biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering.