Inhoudsopgave
Ford S-Max motoren
Sinds de marktintroductie in 2006 heeft de Ford S-Max zich gevestigd als een innovatieve MPV met een sportief karakter en biedt een divers aanbod van Ford S-Max motoren over twee generaties. De ontwikkeling laat duidelijk de technologische verandering zien van klassieke atmosferische motoren naar moderne turbo- en hybride aandrijvingen met continu verbeterde efficiëntie en prestaties.

Ford S-Max generatie I (2006-2015)
De eerste Ford S-Max generatie zorgde voor een revolutie in het MPV segment met zijn sportieve design en dynamische rijeigenschappen. De kilometerstand varieerde sterk afhankelijk van het motortype: terwijl de robuuste 2.0 TDCi dieselmotoren met goed onderhoud gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer haalden, vertoonden de vroege EcoBoost benzinemotoren vaak tussen 150.000 en 200.000 kilometer de eerste tekenen van zwakte in de turbocompressor of directe injectie. Vooral de dieselmotoren werden als zeer duurzaam beschouwd, hoewel er af en toe problemen optraden met het dubbelmassavliegwiel en de koppeling. De absolute topmotor van deze generatie was de 2.2 TDCi met 200 pk, die kracht, betrouwbaarheid en een gematigd brandstofverbruik optimaal combineerde. Typische grote reparaties waren meestal nodig tussen 180.000 en 250.000 kilometer, waarbij de dieselvarianten aanzienlijk minder onderhoudsintensief waren dan de benzinemodellen.
Ford S-Max benzinemotoren: Generatie I (2006-2015)
Het Ford S-Max benzinemotorengamma begon met klassieke atmosferische motoren en werd later uitgebreid met moderne EcoBoost units. De 2.3 Duratec met 118 kW (160 pk) vormde de basis als atmosferische motor, gevolgd door de krachtigere 2.5 Duratec met 162 kW (220 pk). Deze Ford S-Max motoren bleken robuust, maar dorstig qua brandstofverbruik. Vanaf 2010 kwamen daar de revolutionaire EcoBoost-motoren bij: de 1.6 EcoBoost met 118 kW (160 pk) en later 134 kW (182 pk) en de krachtige 2.0 EcoBoost met 149 kW (203 pk) en 177 kW (240 pk). De Ford S-Max EcoBoost motoren boden aanzienlijk betere rijprestaties met een lager brandstofverbruik, maar hadden last van typische turbocompressorproblemen en af en toe defecten aan de directe injectie. Vooral de 2.0 EcoBoost met 240 pk ontwikkelde zich tot de meest problematische benzinemotor door frequente schade aan de turbolader en de neiging tot oververhitting tijdens sportief rijden.
Ford S-Max dieselmotoren: Generatie I (2006-2015)
De Ford S-Max diesels werden gedomineerd door de bewezen TDCi familie met common-rail injectie. Het begon met de 1.8 TDCi in verschillende vermogensniveaus van 92 kW (125 pk) tot 103 kW (140 pk), die zuinig en betrouwbaar bleek te zijn. De Ford S-Max 2.0 TDCi was verkrijgbaar met vermogens van 96 kW (130 pk), 103 kW (140 pk) en 120 kW (163 pk) en groeide uit tot de bestseller van de serie. De kroon op het werk was de Ford S-Max 2.2 TDCi met 147 kW (200 pk), die ondanks zijn vermogen een brandstofverbruik van slechts 6,8 liter per 100 km haalde. Alle Ford S-Max TDCi motoren hadden roetfilters en voldeden minimaal aan de Euro 4 norm. Typische zwakke punten waren het vliegwiel met dubbele massa na 200.000 km en incidentele problemen met de hogedrukpomp, hoewel de motoren zelf als zeer duurzaam werden beschouwd.
Ford S-Max motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
2.3 Duratec | 160 PK | 9,2-10,1 l/100km | Hoog verbruik, robuust | Gemiddeld |
2.5 Duratec | 220 PK | 10,5-11,2 l/100km | Zeer hoog brandstofverbruik | Matig |
1.6 EcoBoost | 160-182 PK | 7,8-8,4 l/100km | Turbo, directe injectie | Goed |
2.0 EcoBoost | 203-240 PK | 8,6-9,8 l/100km | Turbocompressor, oververhitting | Problematisch |
1.8 TDCi | 125-140 PK | 5,8-6,4 l/100km | Dubbelmassa vliegwiel | Zeer goed |
2.0 TDCi | 130-163 PK | 6,2-6,8 l/100km | Dubbel massavliegwiel, robuust | Zeer goed |
2.2 TDCi | 200 PK | 6,8-7,2 l/100km | Af en toe hogedrukpomp | Zeer goed |

Ford S-Max generatie II (2015-2023)
De tweede Ford S-Max generatie betekende een belangrijke technologische sprong met uitsluitend turbomotoren en moderne elektronica. De betrouwbaarheid verbeterde merkbaar: met goed onderhoud halen de meeste motoren van deze generatie gemakkelijk 250.000 tot 300.000 kilometer, waarbij de 2.0 TDCi diesels nog steeds als bijzonder duurzaam worden beschouwd. De EcoBoost benzinemotoren lieten aanzienlijke verbeteringen zien ten opzichte van hun voorgangers, maar problemen met de directe injectie en de turbocompressor bleven in geïsoleerde gevallen bestaan. Het absolute hoogtepunt was de 2.0 TDCi Bi-Turbo met 210 pk - een technisch hoogstandje met sequentiële turbolading dat zowel vermogen als efficiëntie bood. Hybride technologie maakte ook zijn debuut met de 2.5 Duratec Hybrid vanaf 2019, hoewel deze slechts in beperkte aantallen leverbaar was. Typisch groot onderhoud is nodig tussen 200.000 en 280.000 kilometer, hoewel de dieselvarianten minder onderhoud nodig blijven hebben.
Ford S-Max benzinemotoren: Generatie II (2015-2023)
Het Ford S-Max benzinemotorengamma richtte zich volledig op EcoBoost technologie met aanzienlijk verbeterde betrouwbaarheid. De 1.5 EcoBoost vormde de basis met 118 kW (160 pk) en 134 kW (182 pk) en bleek aanzienlijk robuuster dan zijn voorgangers van de eerste generatie. Deze Ford S-Max motor maakte gebruik van moderne cilinderuitschakeling en geoptimaliseerde turbocompressortechnologie. Voor hogere eisen was de 2.0 EcoBoost met 177 kW (240 pk) beschikbaar, die ondanks zijn prestaties een acceptabel brandstofverbruik van 7,8 liter per 100 km haalde. De Ford S-Max EcoBoost motoren van de tweede generatie vertoonden aanzienlijk minder problemen met de turbolader, maar af en toe verkookten de inlaatkleppen als gevolg van de directe inspuiting nog steeds. De 1.5 EcoBoost met 160 pk ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare benzinemotor van deze generatie met slechts zeldzame productieproblemen.
Ford S-Max dieselmotoren: Generatie II (2015-2023)
De Ford S-Max 2.0 TDCi (Panther motor) werd aangeboden in verschillende vermogensniveaus van 110 kW (150 pk) tot 155 kW (210 pk), met de krachtigste variant met innovatieve bi-turbo technologie. Alle Ford S-Max diesels werden uitgerust met de nieuwste generatie moderne common-rail injectie met SCR-katalysator en geoptimaliseerd roetfilter om te voldoen aan de Euro 6-norm. De Ford S-Max 2.0 TDCi met 132 kW (180 pk) bleek de meest uitgebalanceerde motor van deze generatie, met een testverbruik van slechts 5,2-5,8 liter per 100 km en een hoge betrouwbaarheid. De bi-turbo versie met 210 pk bood indrukwekkende rijprestaties, maar was iets onderhoudsintensiever vanwege de complexere technologie. Typische zwakke punten bleven het dubbelmassavliegwiel en incidentele problemen met het AdBlue-systeem, hoewel de motoren zelf als uiterst robuust werden beschouwd.
Ford S-Max hybride aandrijving: Generatie II (2015-2023)
Vanaf 2019 werd voor het eerst een Ford S-Max Hybrid met een 2.5 Duratec benzinemotor en elektromotor aangeboden, met een systeemvermogen van 140 kW (190 pk). Deze Ford S-Max motorhybride maakte gebruik van Atkinson-cyclus technologie voor optimale efficiëntie en behaalde een standaard brandstofverbruik van 5,6 liter per 100 km. De hybride technologie bleek betrouwbaar, maar was onderhoudsintensiever vanwege de complexe elektronica en was slechts beperkt leverbaar.
Ford S-Max motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
1.5 EcoBoost | 160-182 PK | 6,8-7,4 l/100km | Af en toe klepverkalking | Zeer goed |
2.0 EcoBoost | 240 PK | 7,8-8,2 l/100km | Zelden problemen met turbolader | Goed |
2.0 TDCi | 150-180 PK | 5,2-6,1 l/100km | Dubbel massa vliegwiel, AdBlue | Zeer goed |
2.0 TDCi Bi-Turbo | 210 PK | 5,8-6,4 l/100km | Complexer onderhoud | Goed |
2.5 Duratec Hybride | 190 PK | 5,6 l/100km | Complexe elektronica | Gemiddeld |

Ford S-Max - Historisch overzicht generaties (2006-2023)
Omdat de Ford S-Max in 2023 werd stopgezet en er geen derde generatie volgde, bestaat de modelgeschiedenis uit twee complete generaties met significant verschillende kenmerken. De eerste generatie (2006-2015) vestigde het concept van de sportieve MPV met een mix van klassieke atmosferische motoren en vroege turbomotoren, terwijl de tweede generatie (2015-2023) zich consequent richtte op moderne EcoBoost- en TDCi-technologie. In beide generaties bleken de dieselmotoren aanzienlijk betrouwbaarder en duurzamer dan de benzinemotoren, waarbij de motoren van de tweede generatie Ford S-Max over het algemeen van betere kwaliteit en duurzaamheid waren. De beste benzinemotoren waren de eerste generatie 1.6 EcoBoost (160 pk) en de tweede generatie 1.5 EcoBoost (160 pk), terwijl bij de diesels de eerste generatie 2.0 TDCi (140 pk) en de tweede generatie 2.0 TDCi (180 pk) de optimale balans boden tussen prestaties, verbruik en betrouwbaarheid.

Conclusie: De beste Ford S-Max motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Ford S-Max motoren toont duidelijk de technologische vooruitgang van 2006 tot 2023. Terwijl de Ford S-Max dieselmotoren in beide generaties constant betrouwbaar en zuinig bleven, verbeterden de EcoBoost benzinemotoren aanzienlijk in de tweede generatie. De vroege stopzetting van de 2023 modelserie maakte een einde aan een succesvol tijdperk van innovatieve MPV's met een sportief karakter.
- Beste Ford S-Max benzinemotor:
De Ford S-Max 1.5 EcoBoost (160 pk, Generatie II) combineert moderne turbotechnologie met hoge efficiëntie en uitstekende betrouwbaarheid met een matig brandstofverbruik.
- Beste Ford S-Max dieselmotor:
De Ford S-Max 2.0 TDCi (180 pk, Generatie II) biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en rijprestaties over beide generaties.
- Beste Ford S-Max hybride motor:
De Ford S-Max 2.5 Duratec Hybrid (190 pk, Generatie II) met zijn efficiënte Atkinson-cyclus technologie en lage brandstofverbruik, maar met beperkte beschikbaarheid.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Ford S-Max biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.